APUA 1,3kk. ikäisen imetyksen lopettamiseen!
Toivoisin apua ja neuvoja/vinkkejä, miten lopettaa 1,4kk.ikäisen tytön imetys kokonaan. Imetän vielä illalla, yöllä(paha tapa) ja aamulla.
Olisi mukava myös kuulla, miten muilla on sujunut suunnilleen saman ikäisen rinnasta vieroittaminen, miten toimitte, mitä lapsi tuumasi, jne.
Meidän tyttömme on jo niin iso, että osaa tulla repimään paitaa ja kaivamaan sieltä tissiä, kun mieli tekee. Siksi vieroitus tuntuu erityisen vaikealta, ja pelottaa miten se sujuu. Tyttö on todella vahvatahtoinen, ja luulen, ettei helposti hyväksy ettei saa enää rintaa. Vaikeaa tulee olemaan myös äidille, mutta olen kuitenkin tehnyt sen päätöksen, että haluan lopettaa imetyksen pian. Toivoisin kuitenkin, että se voisi sujua mahdollisimman lempeästi/kivuttomasti. Onkohan sellainen edes mahdollista?=(
Tukea kaipaillen
meijus
Kommentit (5)
Aloitin kyllä jo 1v 1kk iässä lopettamalla yöimetykset. Sitä ennen imetin öisin 3 - ääretön kertaa, ja pelkäsin vähän mitenkä yövieroitus onnistuu, mutta hyvin meni. Vaikka temperamenttinen taapero on meilläkin.
Imetin illalla ja sitten vasta aamulla seuraavan kerran. 3 yötä meni lohdutellessa, onneksi ei itkenyt kovin pitkään kerrallaan, mutta heräsi kyllä muutaman kerran itkemään.
Tässä vaiheessa poika rupesi päivällä käymään rinnalla tosi usein, ja annoin näin tapahtua. Kun yön tissittömyydestä tuli jo arkea, niin aloin vähentää pikkuhiljaa päiväimetyksiä, siten että kohdistin pojan huomion johonkin kivaan aina kun hän tuli nykimään paidanhelmaa. Tällä hetkellä imetän enää aamuisin ja iltaisin. Nyt alkaa olla jo päiviä jolloin poika ei pyydä maitoa ollenkaan, paitsi illalla ja aamulla. Olemme nyt opettelemassa nukahtamista yöunille ilman tissiä, ja 3 onnistunutta iltaa on takana. Ekana iltana nukutukseen meni 50 min, toisena 40 ja kolmantena 15. Eli edistystä tulee. En opettanut poikaa enää tuttipullolle, vaikka se kävi kyllä mielessä (en vain jaksanut ruveta etsimään kaapeista), vaan laitoin vettä taikamukiin. Sitä poika yllättäen suostui juomaan. Se olikin ekana " ilmantissiänukutusiltana" se juttu joka lopulta sai hänet rauhoittumaan ja käymään levolle. Suunnitelmissa on kesän aikana jättää viimeisetkin imetykset pois. Luulen että joudun olemaan pari yötä poissa kotoa, jotta tämä onnistuisi. Mutta nyt en jaksa murehtia vielä sitä.
Mieheni on yrittänyt olla apuna tässä, mutta poika on kyllä rauhoittunut selvästi paremmin minun sylissäni.
Tsemppiä sinulle!
pojan juuri kuten sinäkin ilta-ja yötisseistä, aikaisemmin oli jo päiväimetys loppunut. Pari iltaa ja yötä oli kovaa huutoa, otin vain pojan viereen ja annoin huutaa. Siitä eteenpäin alkoi nukkua yöt putkeen, eli itse olin tosi onnellinen vieroituksesta, koska yöheräämisiä oli siihen asti aika paljon. Itse tosiaan pidin vieressä niiden pahimpien huutojen ajan ja sitten taas palattiin normaaliin järjestykseen ja poika omaan sänkyyn.
Sympatiat! Itse etsin myös vähän apuja vieroitukseen, tarkemmin ottaen kaipailisin lisää nukutus ideoita/kokemuksia. Itselläni 1v 3kk ja päiväimetykset olen lopettanut mutta öiden lopettaminen edessä ja jännittää ja pelottaa! Nukahtaa tissille n. 15-45 minuutissa ja syö enemmän tai vähemmän koko yön. Itse olemme päättäneet jättää tytön mummulle vieroitettavaksi koska meillä myös kovatahtoinen tyttö. Mummu on tytölle erittäin rakas ja isälle tyttö taas kiukuttelee eniten joten emme uskoneet että isän kanssa yövieroitus onnistuisi ja äitiä vastaan taas uskoisin kapinoivan rajusti koska tietää kyllä mistä tissin löytää! Saapa nähdä miten onnistuu...:/
Kaikkea hyvää ap:lle ja onnea vieroitukseen!
Edelleen kiinnostaisi kuulla käytännön kertomuksia vieroituksesta.
Meillä vuoden ikäinen tyttö ja aloittelen vieroitusta,ensin yöt,sitten päivätissit pois.
Ensiviikonloppuna on isän kanssa.Olen itse poissa kaksi yötä ja päivää,jolloin tissiä ei saa.
Jos heillä mennyt ok,en aio väkisin enää tissiä antaa vaikka ajatus oli jonkun aikaa päivätissittelyä jatkaa.
Pulloa ei huoli,korvike ei maistu ,oikeaa maito muutama tippa menee.
" Aikuisten" vesipullosta tykkää juoda ja nokkamukista vettä.
Jogurtti maistuu,samoin viili,jäätelöäkin oon vähän antanut.
Luotan että kun tissi loppuu niin maito alkaa maistumaan.Tai sitten lienee riittää nuo muut maitotuotteet(?).
Mä lopetin 2vko sitten 1v1kk poikani imetyksen kertalaakista.
Mun poika oli varsinainen tissitakiainen joka imi öisin parin tunnin välein ja päivisinkin aika usein.
On kanssa voimakastahtoinen ja repi aina paitaa ja hoki " tis,tis,"
Mä en enää jaksanut ja sain pitkien suostuttelujen jälkeen mieheni auttamaan asiassa.
Pääti yks aamu että enää en anna.
Imetin aamulla ja sit lopetin, poika halus mutten antanut.
kiinnitin aina huomion muualle.
Tarjosin nokkamukista maitoa muttei kelvannut, poika vain huusi.
hän ei ollut koskaan juonut tuttipullosta mutta nyt kun lopetin imetyksen niin hänelle kelpasi pullo ja vieläkin jou pollosta mutta vain ja ainoastaan mun syli kelpaa.
Yritin ekana yönä hoitaa itse mutta huuto oli niin kamala että pyysin miehen apuun.
Poika rauhoittuikin paljon paremmin isille ja näin isi sitten hoiti kaks ekaa yötä.
Sen jälkeen oli mun vuoro hoitaa yöt ja kolmantena yönä poka kitisi mulle jonkun aikaa, mutta rauhoittui aika nopeasti.
neljäs yö ja päivä oli meillä pahimmat, poika itki ja repi paitaa mutta periksi en antanut ja sen jälkeen ei oo pyytänyt tissiä.
Oli varmaan poika aika hämmentynyt nuo 2 ekaa yötä kun isi hoiti meinaan kun se ei aiemmin ole hoitanut poikaa ollenkaan.
rinnat mulla pakkautu ja pahimmat pahkurat hieroin suihkussa ja saunassa pois ja nyt on aika hyvin tasaantunut maidon tulo.
Jos poika itkee ja kiukkuaa niin mulla alkaa maito valumaan mutta eiköhän se tästä.
Ja loppujen lopuksi mietin onko " tissitakiaisia" oikeastaan olemassa, taisi olla kuitenkin niin päin että minä olin se tissitakiainen koska aina tarjosin rintaa joka lähtöön ja poika tietysti oppi siihen että saa tissiä aina kun on vähänkään paha mieli tai kun herää öisin.
Suosittelen sullekkin lopetusta kertalaakista vaikka rinnoille olisikin parempi lopettaa vähitellen, mutta sulla on jo noin iso lapsi joten uskon että se käy helpommin hänellekkin lopettaa keralla kuin että välillä saa tissiä ja välillä ei.
Nyt mulla on helpottunut olo, vaikka aluksi oli hieman haikea ja " tyhjä" olo, mutta ruoka alkoi maistumaan ja tuttipullostakaan en ota stressiä vaikka moni kauhisteleekin että miksi opetin tuon ikäistä enää pulloon.
pojalle se kuitenkin oli parempi ratkaisu ja pääasia on että pojalle maito kelpaa.
Itse olin kanssa paniikissa lopetuksen kanssa kun ajattelin etten jaksa yövalvomisia huudon kera ja esikon unetkin häiriintyisi, mutta yllättävän helposti kaikki kuitenkin meni ja nyt poika menee nukkuu 22.oo ja herää 5-6 maissa haluten pullon maitoa ja sen jälkeen saattaa jatkaa vielä hetken unia tai sitten ei.
välillä herää yöllä kai tarkistaaksee onko kaikki kunossa ja jatkaa sitten unia.
Voimia ja zemppiä sulle ja tee päätös lopetuksesta ja pyydä apua yöksi, uskon että se teilläkin sujuu loppujenlopuksi hyvin.