Mikä siinä on, että ihmiset ei vieläkään tajua, että jollakin ei oikeasti ole rahaa?
Olin kaverin luona käymässä viikonloppuiltana ja hän ehdotti sitten, että mennään muutamalle lähipubiin. Sanoin, että minulla ei ole varaa, mihin hän "kyllä sulla nyt pariin kaljaan on, mennään nyt!" Sama juttu kun tuttava tarjosi ilmaista teatterilippua, matka toiseen kaupunkiin olisi pitänyt vaan maksaa. "Kyllä sä nyt sen matkan voit maksaa kun lippu on ilmainen!"
Mikä v***u siinä on, että vaikka miten tälläkin palstalla ja muualla kerrotaan köyhyydestä niin te hyväosaiset (ainakaan osa teistä) ei vieläkään tajua, että jonkun päiväbudjetti voi olla vaikka vaan viisi euroa jatkuvasti EIKÄ SILLÄ TODELLAKAAN OLE RAHAA EDES KAHTEEN OLUEEN TAI MATKUSTAA LÄHIKAUPUNKIIN. SE ROMUTTAISI KOKO BUDJETIN JA PITÄISI OLLA LOPPUKUU IHAN NÄLÄSSÄ.
Meneekö perille nyt vai vieläkö pitää huutaa? Tässä menee pian ainoat ystävyyssuhteetkin kun ihmiset ei ymmärrä kun niille sanotaan: Rahaa ei ole.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että monille "ei ole rahaa" tarkoittaa sitä, että säästöön on jäämässä vähän vähemmän siinä kuussa, kuin normaalisti. Silloinhan siinä on pelivaraa ja vänkääjä jankkaa siitä näkökulmasta. Varmaan myös ne jotka ajattelee tukia olevan varaa pienentää, ajattelee asiaa sen kokemuksen kautta.
Olen myös alkanut lähimmille avaamaan että mun loppukuukauden budjetti on 5e/vrk (tai mitä onkaan), enkä vielä ole maksanut sähkölaskua ja kerran on pakko tankatakin. Kovapäisimmille kerron tyyliin, että tilillä on 89e ja lisää tulee 31. tätä kuuta, eli kolmen viikon päästä. Silloin "ei ole rahaa" ei enää ole tulkittavaksi kiertoilmaukseksi sille, ettei vain kiinnosta tarpeeksi.
En todellakaan pidä siitä, että henkilökohtaisia asioita tarvitsee ruotia noin. Vielä vähemmän siedän sitä että ajatellaan, että ihan pihiyttäni vietän niin riisuttua elämää. Tai että jatkuvasti pitää olla kieltäytymässä sellaisen syyn takia, jonka jo luulisi olevan itsestäänselvä.
Miksi pidät lähipiirissäsi tuollaisia moukkia? Siis sellaisia, jotka ylipäänsä käsittävät miellyttävän ajankäytön kaljoitteluksi, ja toisaalta VÄNKÄÄVÄT? Itse en todellakaan pidä tuttavana ketään, joka ei kunnioita minua sen vertaa että uskoisi kun sanon, että en aio tehdä asiaa x.
Miksi sinä ja ao olette alunperinkään alkaneet sanoa mitään syytä, miksette lähde? Varsinkin kaljoittelun kyseessä ollessa "en tahdo" on enemmän kuin validi vastaus.
Samoin ap:n teatterilippu, miksi selitellä? Miksei sano vaan että mulle ei nyt sovi? Jos toinen kyselee syitä, se käyttäytyy tavattoman moukkamaisesti, silloin voi todeta että en ole tilivelvollinen kenellekään.
Älkää antako ihmisten hyppiä silmillenne.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan aina huomioon jos on toimeentulotuen saaja. Mun tutulla on kyllä jos varaa laittaa 10 euroa lounaaseen. Oon myös työtön mutten rahaton. Tosin en tuhlaa kun se köyhyys on kuin painajainen ja siinä raskas taakka kantaa.
Eikö xxxx € ole xxxx €. Jos pakolliset menot samat miten sillä toisella on varaa laittaa 10 € lounaaseen ja sulle ei?
Eri asia jos näin ei ole.
Ja sitten huom. mikä se tällainen ajatusmaailma on: Jos vuokra myöhässä tai maksamatta ja säännölliset kk tulot saman verran kun koko vuokra niin jos ostaa jotsin turhaa tai kallista 50€ edestä, on se vuokra sen takia myöhässä ja elämänhallinta pielessä?
Jos taas valitat että rahaa ei ole johonkin satasen laskuun tai ruokaan ennen seuraavaa tilipäivää ja olet maksanut eräpäivänä laskut ja palkkasi on hyvä, ei sulle ole elämänhallinta ongelmaa jos valitat tuollaista?
Tuttua. Olen joutunut karsimaan ystäväpiiristä ihmisiä jotka eivät tajua,että olen oikeasti kädestä suuhun.
Ei,minulla ei ole varaa teatterilippuun.
Ei,minulla ei ole varaa syödä sushibuffetissa Annan syntymäpäivänä
Ei,minulla ei varaa Tukholman risteilylle.
Minulla ei ole Netflixiä eikä lemmikkiä,koska ovat tarpeeton kuluerä. Lainaan kirjastosta elokuvia ja käyn ruokajonossa.
Juu juu toisilla on vain käynyt mahdoton tuuri ja toisilla ei ja on tuomittu köyhyyteen. Toi on juuri se ajatusmalli joka vie köyhyyteen. Tottakai jos on kova painaa hommia ja ammattilainen niin maine leviää ja joku voi tulla oikein kotoa hakemaan hommiin