Mikä siinä on, että ihmiset ei vieläkään tajua, että jollakin ei oikeasti ole rahaa?
Olin kaverin luona käymässä viikonloppuiltana ja hän ehdotti sitten, että mennään muutamalle lähipubiin. Sanoin, että minulla ei ole varaa, mihin hän "kyllä sulla nyt pariin kaljaan on, mennään nyt!" Sama juttu kun tuttava tarjosi ilmaista teatterilippua, matka toiseen kaupunkiin olisi pitänyt vaan maksaa. "Kyllä sä nyt sen matkan voit maksaa kun lippu on ilmainen!"
Mikä v***u siinä on, että vaikka miten tälläkin palstalla ja muualla kerrotaan köyhyydestä niin te hyväosaiset (ainakaan osa teistä) ei vieläkään tajua, että jonkun päiväbudjetti voi olla vaikka vaan viisi euroa jatkuvasti EIKÄ SILLÄ TODELLAKAAN OLE RAHAA EDES KAHTEEN OLUEEN TAI MATKUSTAA LÄHIKAUPUNKIIN. SE ROMUTTAISI KOKO BUDJETIN JA PITÄISI OLLA LOPPUKUU IHAN NÄLÄSSÄ.
Meneekö perille nyt vai vieläkö pitää huutaa? Tässä menee pian ainoat ystävyyssuhteetkin kun ihmiset ei ymmärrä kun niille sanotaan: Rahaa ei ole.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Tuet on laskettu niin, että kyllä ne riittävät elämiseen. Joku meno aapeellä on liian iso.
Velkojen lyhentämistä ei katsota menoksi toimeentulotuessa. Toinen vaihtoehto on joutua ulosottoon, mikä kyllä helpottaisi rahatilannetta. Sitten vaan vaikeutuu kaikki muu elämä, liittymän vaihto, vuokra-asunnon vaihto, vakuutusten saanti jne.
Muitakin syitä on miksi joillakin on tosiaan paljon pienempi budjetti kuin toimeentulotuen perusosan perusteella luulisi. Niitä on käsitelty täällä ketjuissa vaikka kuinka joten en jaksa toistaa.
ap
"mulla ei ole rahaa asiaan x" tarkoittaa useimmille samaa kuin "en halua käyttää rahaa asiaan x" ja silloin voi kaveri ylipuhua lähtemään vaikka sinne oluelle jos hän perustelee sen hyvin. Tyyliin, "tulisit nyt, tänään on pubivisa ja voidaan osallistua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet on laskettu niin, että kyllä ne riittävät elämiseen. Joku meno aapeellä on liian iso.
Velkojen lyhentämistä ei katsota menoksi toimeentulotuessa. Toinen vaihtoehto on joutua ulosottoon, mikä kyllä helpottaisi rahatilannetta. Sitten vaan vaikeutuu kaikki muu elämä, liittymän vaihto, vuokra-asunnon vaihto, vakuutusten saanti jne.
Muitakin syitä on miksi joillakin on tosiaan paljon pienempi budjetti kuin toimeentulotuen perusosan perusteella luulisi. Niitä on käsitelty täällä ketjuissa vaikka kuinka joten en jaksa toistaa.
ap
Jos työttömyys pitenee, niin kannattaa suoraan antaa kaikkien velkojen mennä ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
"mulla ei ole rahaa asiaan x" tarkoittaa useimmille samaa kuin "en halua käyttää rahaa asiaan x" ja silloin voi kaveri ylipuhua lähtemään vaikka sinne oluelle jos hän perustelee sen hyvin. Tyyliin, "tulisit nyt, tänään on pubivisa ja voidaan osallistua".
"Kiitos ehdotuksesta, mutta käytän rahan mieluummin sähkölaskuun kuin pubivisaan"
No ainakin siksi, että taas oli tehty lehtijuttu henkilöstä, jonka annettiin ymmärtää olevan rahaton, vaikka hän oli rahankäyttötaidoton.
Siis tollanen ihminen joka ei tajua ruollaista pitäisi varastaa sen rahat.
Huom, ei omaa ajatelmaa tuo, mutta jotkut raukkamaisrt ihmiskuvotukset voivat jopa ajatella noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos työttömyys pitenee, niin kannattaa suoraan antaa kaikkien velkojen mennä ulosottoon.
Annankin ison velan mennä, mutta ensin pitää saada pari pientä maksettua. Muuten tulee ihan turhaan lisäkuluja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kiitos ehdotuksesta, mutta käytän rahan mieluummin sähkölaskuun kuin pubivisaan"
Tosiaan on ihmisiä jotka eivät koskaan ole olleet siinä tilanteessa että rahaa oikeasti ei ole, ja silloin voi olla hankala muistaa että joillakin oikeasti ei ole rahaa. Eikä työttömyys ole mikään tae vähävaraisiudesta, ihmisillä voi olla vaikka mitä muita tuloja. Harva kertoo tilanteestaan niin tarkasti toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinnassa on joku pahasti pielessä, jos ei parikymppiä ole laittaa johonkin ns turhaan.
Sitten kun laittaa sen parikymppiä johonkin turhaan niin sanotaan että on elämänhallinnassa jotain pahasti pielessä kun ei säästä sitä rahaa.
Hyvä huomio.
Mutta näin se on joka asiassa. Parhaat laihdutusvinkit tulevat niiltä, jotka eivät ole koskaan oikeasti olleet ylipainoisia, parhailla köyhillä on aina rahaa, parhaat opettajat löytyvät aina luokkahuoneen ulkopuolelta jne.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin siksi, että taas oli tehty lehtijuttu henkilöstä, jonka annettiin ymmärtää olevan rahaton, vaikka hän oli rahankäyttötaidoton.
Oikeat köyhät on ylpeitä. Ne jotka avautuu lehdissä tai ruinaa Facessa joulun alla ettei ole lapsille lahjoja on todennäköisemmin toistaitoisia tai elämäntapalokkeja kuin sellasia köyhiä jotka on kaikkensa yrittänyt.
No onhan se outoa, jos ei aikuisella ihmisellä ole rahaa.
Minulla ainakin on aina rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miksi maksaa kympin tuopista kun saat kaupasta sillä hinnalla 6-8 kaljaa , vaan sen takia että pääset meluisaan kuppilaan jauhamaan paskaa huutamalla.
Halvin tuoppi on täällä 6€ ja siinä samalla tutustuu uusin ihmisiin, saa kuunnella hyvää musiikkia eikä tarvitse istua jossain kusisessa puistossa kittaamassa halvinta coop olutta.
6e, mitä kettua?????? No onneksi lopetin yli 15 vuotta sitten.
Turha selittää idiooteille. Ei ne tajua. Mua vtuttaa, jos pyydetään johonki juhliin. Ei oo varaa hankkia lahjaa. Kun ne tuet on niin pienet, ettei ne riitä mihinkään. Ei edes pinnistelemällä normaaliin elämiseen. Koitapa ite pärjätä sadalla eurolla kuukausi. Katotaan sitte naurattaako. n52
Kyllä on tuttua, kun olin voudin asiakas 14 vuotta. Kolmisen viikkoa aina pärjäsi ja viimeinen viikko ennen tilipäivää olin totaalisen perse auki ja siis tarkoitti, ettei kolikon kolikkoa ollut missään. Aina pureskeli kynsiä, ettei vaan tulisi mitään pakollista menoa, johon tarvitsisi rahaa.
Ruoka ja kuukausilippu ostettiin aina tilipäivänä, niin että ei tarvinnut nälässä olla ja töihin pääsi. Kerran pari vuodessa tuli sitten tilanne, että oli pakko saada rahaa johonkin menoon (esim työmatka tms.). Silloin oli pakko lainata sukulaisilta vähän rahaa lyhyeksi aikaa. Tuon kurimuksen jälkeen meni vielä puolisen vuotta, että sai talouden siihen kuntoon, että kesti yllättäviäkin menoja. Aika paljon oli erilaisia hankintoja ja korjauksia joutunut lykkäämään rahattomuuden vuoksi ja ne tuli hoitaa kuntoon. Komppaan kyllä aloittajaa, että kun sanoo, ettei rahaa ole, niin todella harva uskoo, ettei sitä todellakaan ole yhtään.
Ei ne tulot, vaan menot. Kummasti samoilla saattaa olla muitakin ongelmia.
Hallitkaa impulssejanne. Jos ei ole rahaa, silloin ei juoda alkoholia ei tupakoida.
Suurimmaksi osaksi sosiaalipolitiikan parissa toimivat ovat idiootteja. Eivät tiedä paljon ihan oikeasti inhottavuuksia, asiattomuuksia ja rikoksiakkn tuonkin tiedekunnan parissa toimivat tekevöt.
Ei kaikki esim. . oma lapseni ei työtehtävissään syyllistyisi inhottavin rikoksiin ikinä.
Miten nämä paskakasat on kasvatettu jotka jopa työtehtävissään sos. terveysalalla syyllistyvät rikoksiin?
Vilpittömästi ihmettelen?
Köyhyys on raskas taakka kantaa.
Usein vielä sairauksia ja niistä aiheutuvat laskut, mitkä tuhoavat talouden tai kivut, koska ei saa oikeaa hoitoa tai lääkettä.
Raskasta on. Voimia ap:lle
Olen huomannut, että monille "ei ole rahaa" tarkoittaa sitä, että säästöön on jäämässä vähän vähemmän siinä kuussa, kuin normaalisti. Silloinhan siinä on pelivaraa ja vänkääjä jankkaa siitä näkökulmasta. Varmaan myös ne jotka ajattelee tukia olevan varaa pienentää, ajattelee asiaa sen kokemuksen kautta.
Olen myös alkanut lähimmille avaamaan että mun loppukuukauden budjetti on 5e/vrk (tai mitä onkaan), enkä vielä ole maksanut sähkölaskua ja kerran on pakko tankatakin. Kovapäisimmille kerron tyyliin, että tilillä on 89e ja lisää tulee 31. tätä kuuta, eli kolmen viikon päästä. Silloin "ei ole rahaa" ei enää ole tulkittavaksi kiertoilmaukseksi sille, ettei vain kiinnosta tarpeeksi.
En todellakaan pidä siitä, että henkilökohtaisia asioita tarvitsee ruotia noin. Vielä vähemmän siedän sitä että ajatellaan, että ihan pihiyttäni vietän niin riisuttua elämää. Tai että jatkuvasti pitää olla kieltäytymässä sellaisen syyn takia, jonka jo luulisi olevan itsestäänselvä.
Aloittaja sä voit olla menemättä. NEXT!
Nuo tuollaiset kyselyt on niin hämmentäviä, ettei niihin osaa oikein sanoa mitään. Tai itse ainakin jään aivan sanattomaksi että mitä ihmettä, kun kaikki kuitenkin tietää, olen ollut nyt kohta kaksi vuotta työttömänä. Että ihan reissuun sitten.
Työttömyyden osalta syy voi olla siinä, että aika moni on ollut joskus työttömänä ja vielä joskus 2000-luvun alussa ansiosidonnainen oli hyvä ja kesti pidempään. Jos on omaa kokemusta vain tuolta ajalta, niin luulee että eihän tuossa mitään, hauskaa ja leppoisaa aikaa. Siitä voi olla myös nämä käsitykset, että etuudet on liian suuret ja työttömät vain juo kaljaa ja makoilee mukavasti sohvalla. Nykyään sen miettiminen mitä ruokaa pystyy ostamaan on ihan kokopäivätyö ja samalla kun kulkee kauppaan pitää vaania tölkkejä ja kiertää kaikki puistoreitit jos löytyisi. Illalla on ihan uupunut mutta yhdestä päivästä taas selvittiin. Joo ulkomaanreissuja varmasti!
ap