Mikä siinä on, että ihmiset ei vieläkään tajua, että jollakin ei oikeasti ole rahaa?
Olin kaverin luona käymässä viikonloppuiltana ja hän ehdotti sitten, että mennään muutamalle lähipubiin. Sanoin, että minulla ei ole varaa, mihin hän "kyllä sulla nyt pariin kaljaan on, mennään nyt!" Sama juttu kun tuttava tarjosi ilmaista teatterilippua, matka toiseen kaupunkiin olisi pitänyt vaan maksaa. "Kyllä sä nyt sen matkan voit maksaa kun lippu on ilmainen!"
Mikä v***u siinä on, että vaikka miten tälläkin palstalla ja muualla kerrotaan köyhyydestä niin te hyväosaiset (ainakaan osa teistä) ei vieläkään tajua, että jonkun päiväbudjetti voi olla vaikka vaan viisi euroa jatkuvasti EIKÄ SILLÄ TODELLAKAAN OLE RAHAA EDES KAHTEEN OLUEEN TAI MATKUSTAA LÄHIKAUPUNKIIN. SE ROMUTTAISI KOKO BUDJETIN JA PITÄISI OLLA LOPPUKUU IHAN NÄLÄSSÄ.
Meneekö perille nyt vai vieläkö pitää huutaa? Tässä menee pian ainoat ystävyyssuhteetkin kun ihmiset ei ymmärrä kun niille sanotaan: Rahaa ei ole.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet on laskettu niin, että kyllä ne riittävät elämiseen. Joku meno aapeellä on liian iso.
Velkojen lyhentämistä ei katsota menoksi toimeentulotuessa. Toinen vaihtoehto on joutua ulosottoon, mikä kyllä helpottaisi rahatilannetta. Sitten vaan vaikeutuu kaikki muu elämä, liittymän vaihto, vuokra-asunnon vaihto, vakuutusten saanti jne.
Muitakin syitä on miksi joillakin on tosiaan paljon pienempi budjetti kuin toimeentulotuen perusosan perusteella luulisi. Niitä on käsitelty täällä ketjuissa vaikka kuinka joten en jaksa toistaa.
ap
Jos työttömyys pitenee, niin kannattaa suoraan antaa kaikkien velkojen mennä ulosottoon.
Näin minulle neuvottiin 12 vuotta sitten velkaneuvoja, nyt työttömyyttä onkin jo saman verran takana ja velat on ulosotossa tuplaantuneet, tuskin saan koko omana elinaikana niitä maksettua
Mä en ymmärrä mikä siinä rahan tienaamisessa on niin vaikeaa. En oo itse köynyt peruskoulun jälkeen kun vuoden lukioo ja ei ole koskaan ollut rahaongelmia. Töissä käyn ja oman firman juttuja teen ja vapaa ajalla urheilen ja hoitelen sijoituksia. Jos vuorokausi pitenis 8 tai edes 6 tunnilla mulla olis heti pari hyvää bisnes idea.
Töistä saan n 6k brutto. Omasta firmasta nostan vuodessa 50-80k osinkoja ja sijoituksista tulee ehkä 40k vuodessa. En vaan ymmärrä miten joku (siis terve) voi maata kotona 7/24 ja marista kun ei ole rahaa. Jos ei muuta niin se perinteinen marjan noukinta edes?
Itse otan aina huomioon jos on toimeentulotuen saaja. Mun tutulla on kyllä jos varaa laittaa 10 euroa lounaaseen. Oon myös työtön mutten rahaton. Tosin en tuhlaa kun se köyhyys on kuin painajainen ja siinä raskas taakka kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinnassa on joku pahasti pielessä, jos ei parikymppiä ole laittaa johonkin ns turhaan.
Höpö höpö. Olen köyhänä ja sairas, elän minimisairaseläkkeellä. Minulla on suuret lääke ja hoitokulut. Ei ole rahaa ylimääräiseen, eikä elämänhallinnalla ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se outoa, jos ei aikuisella ihmisellä ole rahaa.
Minulla ainakin on aina rahaa.
Malliesimerkki aloittajan kuvaamasta ihmistyypistä saapui ketjuun. 😂
1/44 | 10.07.2026 | 12:49 "Nostan tätä jos paikalla on vielä joku, joka luulee että kyllä kaikilla aina vähän pelivaraa on ex tempore -juttuihin. Eiköhän tähän saada joku neuvoja paikalle joka kertoo miten HÄN on aina varautunut ja HÄNELLÄ on säästössä rahaa ja käteisenäkin on aina varautunut kaikkeen ja tuloja tulee sijoitusasunnoistakin ja kaikkeen pitäisi ymmärtää varautua jo teini-iästä lähtien.
ap"
Vierailija kirjoitti:
Tuet on laskettu niin, että kyllä ne riittävät elämiseen. Joku meno aapeellä on liian iso.
Tuet voi olla laskettu niin mutta se ei paljon auta jos se tuki tulee vasta seuraavassa kuussa.
Itellä kesäkuun toimeentulotuki tuli vasta tänään tilille. Lykkäsivät asiaa moneen kertaan lisäselvityspyynnöillä. Nyt varmaan sitten pitää itse tehdä heinäkuun osalta heille selvitys, miksi tänään tullutta rahaa ei saa laskea heinäkuun tuloksi.
Tää on niin vaikeeta ja surkeeta elämää että ei kannattaisi kenenkään kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkojen lyhentämistä ei katsota menoksi toimeentulotuessa. Toinen vaihtoehto on joutua ulosottoon, mikä kyllä helpottaisi rahatilannetta. Sitten vaan vaikeutuu kaikki muu elämä, liittymän vaihto, vuokra-asunnon vaihto, vakuutusten saanti jne.
Muitakin syitä on miksi joillakin on tosiaan paljon pienempi budjetti kuin toimeentulotuen perusosan perusteella luulisi. Niitä on käsitelty täällä ketjuissa vaikka kuinka joten en jaksa toistaa.
ap
Jos työttömyys pitenee, niin kannattaa suoraan antaa kaikkien velkojen mennä ulosottoon.
Näin minulle neuvottiin 12 vuotta sitten velkaneuvoja, nyt työttömyyttä onkin jo saman verran takana ja velat on ulosotossa tuplaantuneet, tuskin saan koko omana elinaikana niitä maksettua
Mullekin velkaneuvoja neuvoi, että joskus on järkevintä päästää velat ulosottoon. Koska se on samalla velkaantumisen lopettamista. Luottotietojen menetys ehkäisee sen, että voisi ottaa lisää velkaa. Tuossa on takana ajatus, että kun olisi ollut velkaantumatta pari vuotta, voisi hakea velkajärjestelyyn. Oletko sinä hakenut? Se on mahdollista vaikka olet työttömänä, jos arvioidaan että sinulla ei ole enää realistisia mahdollisuuksia työllistyä. Kellä Suomessa enää on, kun kerran työttömäksi joutuu?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mikä siinä rahan tienaamisessa on niin vaikeaa. En oo itse köynyt peruskoulun jälkeen kun vuoden lukioo ja ei ole koskaan ollut rahaongelmia. Töissä käyn ja oman firman juttuja teen ja vapaa ajalla urheilen ja hoitelen sijoituksia. Jos vuorokausi pitenis 8 tai edes 6 tunnilla mulla olis heti pari hyvää bisnes idea.
Töistä saan n 6k brutto. Omasta firmasta nostan vuodessa 50-80k osinkoja ja sijoituksista tulee ehkä 40k vuodessa. En vaan ymmärrä miten joku (siis terve) voi maata kotona 7/24 ja marista kun ei ole rahaa. Jos ei muuta niin se perinteinen marjan noukinta edes?
no hyvä että tajusit sentään laittaa tuon terve sanan.
T : köyhä pitkäaikaisen sairauden takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinnassa on joku pahasti pielessä, jos ei parikymppiä ole laittaa johonkin ns turhaan.
Minulla menee viinaan ja tupakkaan 500€/kk ja haen kaikki ruoat ruokajonoista tai sukulaisilta, ikinä ei ole rahaa tilillä kun ostan kuun alussa aina kuukauden viinat ja tupakat.
työtön mies
Oma valinta..
Tuttua on.Itselläkin noita piristäjiä lähisukulaisissa. Ideoita piisaa maksajia ei. Lähtisit sinäkin joskus ihmisten ilmoille etkä kyhjöttäisi aina kotona.Piristäisi itseäskin. Aloita vaikka uusi harrastus
Ne on noita jotka saa työpaikkoja suhteillaan ja on aina joku suojatyöpaikka valmiina odottamassa, kilpailu työpaikoista suomessa vääristynyttä eikä kaikkia työpaikkoja laiteta edes avoimeen hakuun. Joten koko ikänsä etuoikeutettu empatiakyvytön itsekäs henkilö ei tietenkään osaa ajatella sitä siitä näkökulmasta mitä on jos ei saakkaan niin helposti töitä. Toivon, että sellaiset ihmiset joutuu syntymään uudelleen Jumalan pakottamana ja elämään elämän vaikka jonkin sairauden kanssa, että saako niitä töitä niin helposti kuin he väittää ja myös siten että joutuvat kerjäämään tukia kelalta tai jostain ja muut haukkuu kelaloiseksi. Eli karma ainoa opin tie.
Toisaalta on hyvät mahkut saada säästöön kun pääsee bilettäjä ystävästä.
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä jos paikalla on vielä joku, joka luulee että kyllä kaikilla aina vähän pelivaraa on ex tempore -juttuihin. Eiköhän tähän saada joku neuvoja paikalle joka kertoo miten HÄN on aina varautunut ja HÄNELLÄ on säästössä rahaa ja käteisenäkin on aina varautunut kaikkeen ja tuloja tulee sijoitusasunnoistakin ja kaikkeen pitäisi ymmärtää varautua jo teini-iästä lähtien.
ap
No mutta hyvä ihminen, hanki sitä pelivaraa eli rahaa säästöön. Maailma on täynnä ihmisiä jotka joka päivä miettii mitä ostaisivat, mihin laittaisivat rahaa, kenelle antaisivat rahaa. Säästä se puskuri niin ei tarvitse selitellä ja nolostella kun ei ole varaa tehdä mitään muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi ruoka-apua. Olen itse vapaaehtoisena ja meille jää käsiin valtavat määrät ruokaa ja esim vessapaperia. Niitä kuljetetaan ympäri Suomea mutta yli jää. Vapaaehtoiset ottaa ylijäämät kun kukaan ei halua/hae niitä.
Missä?
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole laskettu 😂. Mistä noita typeryksiä aina kaivautuu esille?
Joskus näin on tai sitten haluas laittaa rahat säästöön tai muuhun käyttöön ja sanoo että ei mukamas ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä jos paikalla on vielä joku, joka luulee että kyllä kaikilla aina vähän pelivaraa on ex tempore -juttuihin. Eiköhän tähän saada joku neuvoja paikalle joka kertoo miten HÄN on aina varautunut ja HÄNELLÄ on säästössä rahaa ja käteisenäkin on aina varautunut kaikkeen ja tuloja tulee sijoitusasunnoistakin ja kaikkeen pitäisi ymmärtää varautua jo teini-iästä lähtien.
ap
No mutta hyvä ihminen, hanki sitä pelivaraa eli rahaa säästöön. Maailma on täynnä ihmisiä jotka joka päivä miettii mitä ostaisivat, mihin laittaisivat rahaa, kenelle antaisivat rahaa. Säästä se puskuri niin ei tarvitse selitellä ja nolostella kun ei ole varaa tehdä mitään muiden kanssa.
Kun päiväbudjetti on viisi euroa ja ihminen tarvitsee ruokaakin, niin ei siitä mitään jää säästöön vaan päin vastoin on ollut syömättömiäkin päiviä ja nälkäisenä valvottuja öitä. Toisekseen toimeentulotuella eläessä säästäminen on yksi tyhjän kanssa, koska jos jää säästöön, se vähennetään toimeentulotuesta. Käteisenä voi toki yrittää jotain kolikkopurkkia pitää, mutta eipä siitä apua ole kun pitäisi joku lasku maksaa. Monessa liikkeessäkään ei enää oteta käteistä vastaan.
Mutta provoiluahan tuo olikin. Vastasin silti. Ihan vain koska tiedän että edelleenkään ihmiset ei tajua mitä on olla pitkäaikaistyötön eikä nämä työttömät edes kerro tutuilleen tai sukulaisilleen tilanteesta. Tällaiset palstat on ainoa paikka kertoa tilanteesta anonyymisti yhteiskunnallisella tasolla. Jospa edes joku havahtuisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Verkostoidu ja ystävysty vain työttömien, syrjäytyneiden ja muiden vähäosaisten kanssa. Ei tarvii selitellä tai perustella rahanpuutetta. Yhdessä voitte kehitellä ilmaista puuhaa. Esim. käydä kauhomassa itse veistetyllä kukasalla lähdevettä lähimetsän metsäretkellä ja nautiskella siitä.
Mistä se saisi pahkan kuksaansa? Ei puutavara ilmaista ole. Eikä koverotaltta.
Minulla ei ole rahasta pulaa, mutta ei kukaan minulle ehdottele kaljoittelua. Kun en ystävysty juoppojen kanssa.
Hanki ap ystäviä joilla on samanlainen arvomaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkostoidu ja ystävysty vain työttömien, syrjäytyneiden ja muiden vähäosaisten kanssa. Ei tarvii selitellä tai perustella rahanpuutetta. Yhdessä voitte kehitellä ilmaista puuhaa. Esim. käydä kauhomassa itse veistetyllä kukasalla lähdevettä lähimetsän metsäretkellä ja nautiskella siitä.
Mistä se saisi pahkan kuksaansa? Ei puutavara ilmaista ole. Eikä koverotaltta.
Minulla ei ole rahasta pulaa, mutta ei kukaan minulle ehdottele kaljoittelua. Kun en ystävysty juoppojen kanssa.
Hanki ap ystäviä joilla on samanlainen arvomaailma.
Ystäväni eivät ole juoppoja. Eivätkä myöskään ahdasmielisiä kuten sinä. Ainoastaan ymmärtämättömiä rahatilanteeni suhteen.
ap
TÄMÄ.