Siis anteeksi tyhmyyteni mutta mihin autoon tankataan sitä kalliimpaa 98 oktaanista bensaa?
Kun mä oon aina tankannu mun autoihin 95 oktaanista menovettä.
Kommentit (77)
Ei ne mitään sulata, tehokkaat autot usein vaativat 98 bensaa
Ralliautoon menee yli sata oktaaniset.
Tehokkaampiin moottoreihin kannattaa tankata ysikasia. Se kestää kovempaa puristusta eikä syty/räjähdä sylinterissä liian aikaisin.
Yleensä autoon missä turbo tai jos auto on vanhempi koska uusi 95 ei sovellu vanhoille moottoreille.
Turboautoille 98 on parempaa kuin 95.
Vanhoihin autoihin.
Just hain kanisterillisen meidän ruohonleikkuriin.
Kaikki paska-autot eli Volvo 240 ja kaikki Volkswagenit.
Vierailija kirjoitti:
Tehokkaampiin moottoreihin kannattaa tankata ysikasia. Se kestää kovempaa puristusta eikä syty/räjähdä sylinterissä liian aikaisin.
Ei tarvitse olla edes kovin tehokas,1.4tsi 122hp toimi paljon paremmin 98 bensalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitään sulata, tehokkaat autot usein vaativat 98 bensaa
Ei kerta tai kaksi, mutta tarpeeksi kauan niin rupeaa näkymään..
Twinturbo BMW:t syö vain 98:ia (tai voi syöttää 95 jos haluaa rikkoa männät ja tuottaa nakutusta), samoin Porschet ja Ferrarit syövät 98:ia.
Myös jotain 2003 Reunaltin markkina-kattilaa voi olla hyvä puhdistaa välillä (vaikka parin kuukauden välein) tankillisella 98:ia.
Avensis 2.0 vm 2005 ja 2006 ainakin, ohjekirjakin suosittaa vain tuota. Kulkee kyllä ysivitosellakin, mutta kaikinpuolin 98 on parempaa koneenkin kannalta. Sitä muuten menee käytössä vähemmän kuin tuota vähempioktaanista, eli laimeammasta ei tule yhtään säästöä.
Välillä ostan shelliltä sitä niiden Vpoweria tuohon minun pieneen autooni. Ihan sen takia, että uskon mainostenmiesteb puheisiin siitä, että se putsaa moottoria. Pari tankillista peräkkäin, muutaman kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes kovin tehokas,1.4tsi 122hp toimi paljon paremmin 98 bensalla.
Olen valmis uskomaan. Mulla vähän yli 360hp rivikutonen turbo ja käytän ysikasia. Autobahnoilla saa jostain korkeampioktaanisempiakin jotka ovat hyviä autobaana-ajossa mutta kyllä ne maksavatkin.
Kyllä se tehonlisäystä tuo myös vanhaan 98 hevosvoiman retaleeseen. Ei toki ole kustannustehokasta ja puhutaan jostain +10hv lisäyksestä joka tulee puristussuhteen muutoksesta ja polttoaine-ilmaseoksen nopeammasta syttymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoihin autoihin.
Just hain kanisterillisen meidän ruohonleikkuriin.
Haen pienkoneisiin mieluummin pienkonebensaa kun se ei haise niin kauhealle.
Yleensä pienkoneisiin tykätään laittaa ja moottoriveneisiin, kanisterikamaa.
Vierailija kirjoitti:
Välillä ostan shelliltä sitä niiden Vpoweria tuohon minun pieneen autooni. Ihan sen takia, että uskon mainostenmiesteb puheisiin siitä, että se putsaa moottoria. Pari tankillista peräkkäin, muutaman kerran vuodessa.
Tuskinpa enää ostat kun Shellejä ei ole ollut olemassa enää kuukauteen Suomessa. St1:n 98 ei sisällä vpower-lisäaineita.
Sellaiseen johon e10 bensa ei käy. Esim sulattaa niiden polttoaineen syötön letkut.