Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö lääkäreille vieläkään opeteta empatiaa? - Käynti gynellä

Vierailija
09.07.2026 |

Asioin kivuissani nuorehkolla gynellä. Itkin vastaanotolla, mutta gyne ei tehnyt elettäkään lohduttaakseen eikä ollut empaattinen. Gyne tutki minut käynnin päätteeksi. Ei selostanut, mitä toimenpiteitä tekee. Olen ollut hyvälläkin gynellä (hän on nyt lomalla, eikä käynti voinut odottaa), joka selosti etukäteen mitä tekee, kysyi sattuuko tutkimus jne. Tämä ei reagoinut mitenkään, vaikka tutkimuksen aikana irvistelin kivusta ja kyyneleet valuivat poskilleni. Lopuksi ojensi paperin ja käski pyyhkiä itse. Ihan perusasia, että käynnin lopuksi itse pyyhitään, mutta mukavimmat gynet ovat pyyhkineet enimmät geelit jo valmiiksi. Kirjoitti pari reseptiä käynnin päätteeksi eikä todellakaan keskustellut, mitä tuumin näistä lääkkeistä ja sopivatko ne minulle. Tämän gynen kuten useammankin muun lääkärin kohdalla on ollut olo, että en ole käynnillä tullut kuulluksi ja kohdatuksi.

Hämmentävää, miten joku ammattikunta nauttii suurta palkkaa, mutta koulutukseen ei saada opintoja empatiasta ja asiakkaan arvostavasta kohtaamisesta.

Ap

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen aikuinen vollottaa kuin vauva lääkärin vastaanotolla?!

Jos on kovat kivut, simät vuotavat, vaikkei normaalisti juuri itkisikään.

Vierailija
142/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta saisi aikaan vaikka kirjan. 

Nimi voisi olla esim:

"Mietteitä terveydenhuollosta ja gynekologiasta: Kuinka nöyryytän ja alistan terveydenhuollossa traumatisoituneita naisia-ilmakuplaa suoneen jotta se turpa pysyy ummessa" 

Eikö olisikin ihan validi nimi teokselle? Lääkäreiden ja hoitajien vastauksia odotellen: terveydenhuollon pysyvästi traumatisoima potilas, allekirjoittaneina psykiatrian yli-lääkäri,vet-traumaterapeutti,psyk.sairaanhoitaja, potilasasiamies,tietosuojavaltuutettu ja muutama ihmisoikeusjuristi. 

Kirjan nimeksi voisi toki laittaa Irwinin hengessä myös ytimekkään: 

"Haistakaa te pitkä v..u soterikolliset jotka kiusaatte ja halveksitte sairaita,naisia,lapsia,vanhuksia ja heikoilla olevia suomalaisia."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyään? Vielä muutama vuosikymmen sitten oli töissä lääkäreitä jotka veti röökiä samalla kun tutkivat flunssaista vauvaa ja sodan käyneitä lääkäreitä joiden empatia oli nolla ihan kaikkeen... nykyään nimenomaan paljon enemmän kiinnitetään huomiota tunteisiin ja kipuihin jne. "

Muutama vuosikymmen sitten? Olen syntynyt 80 luvun alussa ja silloin ei todellakaan ollut röökaavia lääkäreitä ja hoito oli todella asiallista,huolellista ja kirjaukset tarkkoja sekä puolueettomia. Nykypäivä on TÄYSIN toista ja sikoja löytyy terveydenhuollosta aivan yhtä paljon kuin epäpäteviä "lääkäreitä"-hoitajista en nyt edes puhu,sillä heidän osaamisensa ja empatiansa taso on sama kuin kaupan kassoilla-kylmiä,epäempaattisiajuoruilijoita,jopa sadistisia on paljon-kuka vielä muistaa myrkkyruisketappajahoitsun? Hän pääsee vapaalle jalalle pian. 

Esimerkkinä: omasta elämästä Lapsesta asti korvatulehduksia,puhkottu tärukalvoja ja jäänyt reiät,paikattu myöhemmin rasvapaikkauksella kirurgisesti. Menen lääkäriin korvien tukkoisuuden vuoksi puhdistukseen ja toistuvasti käsketään laittamaan korvatippoja rikkinäiseen tärykalvoon,mitä ei missän nimessä saa tehdä! Tämä on ihan perustietoa. Viimeisimmällä kerralla matulilääkäri ei edes tiennyt mikä on rasvapaikkus,nauroi minut ulos! Nykyterveydenhuolto on sairasta,irvokasta pilaa mitä aitoon lääketieteeseen tulee!

Vierailija
144/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta piti ottaa kerran päivystyksessä valtimoverikoe ja se voi helkkari, että teki kipiää.

Lääkäri ärähti vaan  että älä huua siinä! Sanoin että anna kun miä isken tuon neulan siun ranteeseen niin sitten se kutsui vartijan, kun muka  uhkailin. Jee jee.

Mä olen empaattinen näytteen ottaja jos vähänkin vaikuttaa, että potilas pelkää. Ja muutenkin. Mutta olen myös ihminen. Jos näytteen otto on hankalaa ja mitään viitteitä pelkäämisestä ei ole, tila on hiljainen ja olen keskittynyt, niin kyllä tuollainen aikuisen ihmisen yhtäkkinen kiljuminen saa aikaan automaattisen reaktion. En muista, että olisin sentään sanonut, että älä huuda, mutta varmasti jotain. Näitä tulee noin puolen vuoden välein vastaan. Ehkä sitten muutama mun 18v uran aikana on vielä jatkanut jotain tuollaista minuun kohdistuvaa. Ihan kuin siinä työtä tekevänä olisi asetelma tuo, että mä vaan huvikseni siinä piikillä satutan, niin hänkin voi tehdä mulle niin. Onneksi nykyään ollaan tarkempia näissä, ja todellakin aina vartija paikalle, vähintään. Seuraavaksi sitten mietit tarkkaan haluatko että susta otetaan näytteitä vai et.

Ei ole olemassa automaattisia sanallisia reaktioita. Vain opittuja.

Vierailija
145/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ne on kaikki psykopaatteja, sadisteja tai vähintään narsisteja, niin ei niiden luonteeseen kuulu empatia

Vierailija
146/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei empatiaa voi opettaa. Valintakriteerien johdosta opiskelemaan päätyvät vähemmän empaattiset ihmiset.

Vierailija
147/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkikseen pääsee jos osaa matematiikkaa ja muita luonnontieteitä. Psykologia ei kuulu pääsyvaatimuksiin.

Psykopaatti narsisteja ne on. 

Ei se psykologian tunteminen tee ihmisestä empaattista, kohteliasta tai huomioivaa.

Vierailija
148/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joo. Minä itkin kerran kivusta ja gyne huokaisi tympääntyneeseen sävyyn "Kun tämä tutkimus pitää nyt tehdä", Kun nousin ja vuodin verta,gyne kivahti "älä tiputtele lattioille!" Tuli olo että anteeksi nyt kun olen olemassa ja sotken arvon rouvan lattiat."

"Tiedätkös,mitä minä olisin tuollaisessa tilanteessa sanonut? Jotain seuraavaa: "ja älä sinä ala minulle tiuskimaan-sillä on seurauksensa,jos et tee työtäsi kuten potilaslaissa määrätään. Minulla on nauhuri tässä ollut koko käynnin ajan päällä ja kaikki sanomasi on tallennettu. Toivottavasti asenneongelmasi korjaantuu välittömästi,niin kantelu on tarpeeton." Tuosta tilanteesta nimittäin olisi pitänyt tehdä esimiehelle valitus,täysin asiatonta käytöstä hoitotilanteen laatu ja herkkyys huomioiden. Törkeää. "

Alapeukuttelijat ovat ilmeisesti töissä terveydenhuollossa,sillä se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Pidättekö itseänne vertavuotavan.pelokkaan tai ahdistuneen hoidettavan yläpuolella olevina siten,että kun hän vuotaa verta, hänelle voi töykeästi ja kiukkuisesti vain sanoa ihan mitä haluaa'? Toiminta oli selvästi vastoin laillisia toimintaperiaatteita ja te alapeukutatte sitä,että joku puolustaa potilasta tympeää ja asiatonta työntekijää kohtaan? Ymmärrättekö,että teillä on jotain pahasti viella asennoitumisessanne ihmisiin? Miksi olette hoitoalalla? Ette selvästikään kohdataksenne ihmisiä,vaan ainoastaan voidaksenne nauttia sadistisesta vallankäytöstä. Kuinka moni teistä kuuluu/on kuulunut moottoripyöräkerhoon,käyttänyt/käyttä huumeita/on tatuoitu/on kokenut väkivaltaa tai on jostain muusta kieroutuneesta syystä hakeutunut hoitoalalle? Sillä sitä perushoitajamassa on: motoristinistien akkoja,joilla ei ole pma psyyke raiteillaan. Pellejä,jotka pissivät pöksyyn,kun tulee se aidosti vaarallinen asiakas vastaan.

Ai että kuulostat kivalta ja tasapainoiselta naiselta. Sinua varmasti auttaa lääkärit (psykiatrit), hoitajat, aspat, kassat ja kaikki tosi mielellään. 

Vierailija
149/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen aikuinen vollottaa kuin vauva lääkärin vastaanotolla?!

Pah! Sinulle kaikki on turhanpäivästä vollottamista 🚽!

Vierailija
150/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta saisi aikaan vaikka kirjan. 

Nimi voisi olla esim:

"Mietteitä terveydenhuollosta ja gynekologiasta: Kuinka nöyryytän ja alistan terveydenhuollossa traumatisoituneita naisia-ilmakuplaa suoneen jotta se turpa pysyy ummessa" 

Eikö olisikin ihan validi nimi teokselle? Lääkäreiden ja hoitajien vastauksia odotellen: terveydenhuollon pysyvästi traumatisoima potilas, allekirjoittaneina psykiatrian yli-lääkäri,vet-traumaterapeutti,psyk.sairaanhoitaja, potilasasiamies,tietosuojavaltuutettu ja muutama ihmisoikeusjuristi. 

Kirjan nimeksi voisi toki laittaa Irwinin hengessä myös ytimekkään: 

"Haistakaa te pitkä v..u soterikolliset jotka kiusaatte ja halveksitte sairaita,naisia,lapsia,vanhuksia ja heikoilla olevia suomalaisia."

Irwin haistatti paskat. Koko valtiovallalle.

Vierailija
151/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että on ihana työ tämä

lääkärin työ, kun saa kohdata teidänlaisia saatanan hysteerisiä ja iTkUhErKKiÄ luulotautisia muijia päivä toisensa jälkeen. Huoh!

Kuule,sinä RAHANAHNE pas..ka! Vaihda alaa välittömästi-itse en halua sinun kaltaisesi niljakkeen vastaanotolle tulla koskaan! Olet hankkinut koulutusta vain nipinnapin senverran että voit määrätä antibiootteja yleisvaivoihin-pysy lestissäsi ja pidä mölyt mahassasi niin voit jopa olla avuksi jollekkin naiselle. Jos olet sovinisti,mitä hel..tiä teet terveydenhuollossa?!?

Järjissään olevan ihmisen tekstiä?

Vierailija
152/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valitettavasti tuollaisia on ihan oikeasti olemassa ja tekee lääkäreille hemmetin vaikeaksi selvittää kulloinenkin vaivansa ja löytää siihen oikeanlainen hoito ja apu kun enemmistö ajasta menee siihen että potilas vaatii suurinpiirtein prinsessakohtelun yms. ennenkuin voi tehdä yhtään mitään ja itse vaivan selvitykseen päästään. Näiden kanssa eutanasiapiikin määräämisellä pääsis helpommalla. Aivan kaikki. "

On se kumma,että juristit,korkeasti koulutetut lääkärit ja asiantuntijat(nyt ei puhuta mistään jukisen tai yksityisenpuolen lääkäreistä vaan kansainvälisistä asiantuntijoista ja tutkijoista) ovat täysin linjassa sen suhteen mitä olen sanonut. Mikä sinun ongelmasi asiani suhteen on ? Oliko sinulla tarjota jonkinlaisia ratkaisuita tai neuvoja,eutanasian lisäksi,sika? On varmasti psykologisesti sinulle tyydytystä tuottavaa yrittää päteä muiden ihmisten traumataustojen pilkkaamisella vailla mitään todellista tietämystä tai asiantuntemusta-toivon todella,ettet työskentele hoitoalalla-sinne et sovellu tai sitten tarvitset monen monta vuotta lisää koulutusta ja tietoa asioista,joita et ymmärrä ja silti haluat kommentoida. Kyllä huomaa,mikä on Suomen terveydenhuollon tila ja sitä viimeisimpänä ylilääkäri minulle pahoitteli-hän sentään käsitti,mitä minulle ja perheelleni on tehty virakavastuulla toimivien taholta,mutta mitäpä sika hyvän päälle ymmärtäisi? Pysykää te trollit vain omissa kuplissanne, todellinen elämä tosiaankin on liian kovaa herkemmille.

Vierailija
153/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että on ihana työ tämä

lääkärin työ, kun saa kohdata teidänlaisia saatanan hysteerisiä ja iTkUhErKKiÄ luulotautisia muijia päivä toisensa jälkeen. Huoh!

Kuule,sinä RAHANAHNE pas..ka! Vaihda alaa välittömästi-itse en halua sinun kaltaisesi niljakkeen vastaanotolle tulla koskaan! Olet hankkinut koulutusta vain nipinnapin senverran että voit määrätä antibiootteja yleisvaivoihin-pysy lestissäsi ja pidä mölyt mahassasi niin voit jopa olla avuksi jollekkin naiselle. Jos olet sovinisti,mitä hel..tiä teet terveydenhuollossa?!?

Järjissään olevan ihmisen tekstiä?

Ei ainoastaan järjissään olevan tekstiä,vaan syvästi kaltoinkohdellun ja vahngoitetun ihmisen tekstiä,mutta tämähän käy yli ymmärryksen sellaiselle,joka ei käsitä,mitä tarkoittaa "empatia" tai "hoitovirhe" tai "hoitovirhe" tai "trauma". Jos tämä ketju olisi yleiskatsaus suomalaisten ihmisten älykkyysosamäärästä ja tietotasosta,liekkö tulos ylittäisi edes Afrikan mantereen keskimääraisen tuloksen. Kognitiivinen dissonanssi ja vahvistusharha on todella voimissaan-surullista.

Vierailija
154/154 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sote-alan ammattilaiset selvästi rantautuneet ketjuun kommenteista päätellen. 

Näinpä. 

Onneksi te satunnaiset uliakat olette parempia kuin alan ammattilaiset. 

Jännä etteivät ole sitten itse alalla kun ovat siinä niin kauhean paljon parempia🤔

Objektiivisuuteen tarvitaan vain älliä. Ei koulutusta.