Eikö lääkäreille vieläkään opeteta empatiaa? - Käynti gynellä
Asioin kivuissani nuorehkolla gynellä. Itkin vastaanotolla, mutta gyne ei tehnyt elettäkään lohduttaakseen eikä ollut empaattinen. Gyne tutki minut käynnin päätteeksi. Ei selostanut, mitä toimenpiteitä tekee. Olen ollut hyvälläkin gynellä (hän on nyt lomalla, eikä käynti voinut odottaa), joka selosti etukäteen mitä tekee, kysyi sattuuko tutkimus jne. Tämä ei reagoinut mitenkään, vaikka tutkimuksen aikana irvistelin kivusta ja kyyneleet valuivat poskilleni. Lopuksi ojensi paperin ja käski pyyhkiä itse. Ihan perusasia, että käynnin lopuksi itse pyyhitään, mutta mukavimmat gynet ovat pyyhkineet enimmät geelit jo valmiiksi. Kirjoitti pari reseptiä käynnin päätteeksi eikä todellakaan keskustellut, mitä tuumin näistä lääkkeistä ja sopivatko ne minulle. Tämän gynen kuten useammankin muun lääkärin kohdalla on ollut olo, että en ole käynnillä tullut kuulluksi ja kohdatuksi.
Hämmentävää, miten joku ammattikunta nauttii suurta palkkaa, mutta koulutukseen ei saada opintoja empatiasta ja asiakkaan arvostavasta kohtaamisesta.
Ap
Kommentit (154)
Olen ilmiantanut tästä ketjusta jo noin kymmenen asiatonta,sovinistista,naisvihamielistämisogynististä,syrjivää,mielisairaaksileimaavaa ja muilla tavoin palstan sääntöjen vastaista viestiä. Kaikkeen ei energia riitä,mutta yhteenvetona: jos olet eri mieltä jostain asiasta ketjussa, eikö sinulla todellakaan ole kykyä ilmaista asiaasi ilman törkeitä loukkauksia,mustamaalaamista tai edes pienen pienen perustelun kera annettua omaa mielipidettyä pelkän törkyhuutelun sijaan? Te jotka täällä haukutte muita mielisairaiksi ja te jotka yläpeukutatte näitä huutelijoita,olette itse sitä mielisairaalaosastoa-olen elämäni varrella tavannut useita psyykkisesti oireilevia henkilöitä,mutta heistä yksikään ei ole mieliltään niin sairas kuin te-sotelaiset ja heidän ystävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Orgasmin kokenut nainen ei pysty olemaan seksittä, sillä orgasmia todellakin haluaa lisää ja siihen riittää vallan hyvin jopa pikapano lentokoneen takakeittiössä
Dildo on paljon parempi
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmiantanut tästä ketjusta jo noin kymmenen asiatonta,sovinistista,naisvihamielistämisogynististä,syrjivää,mielisairaaksileimaavaa ja muilla tavoin palstan sääntöjen vastaista viestiä. Kaikkeen ei energia riitä,mutta yhteenvetona: jos olet eri mieltä jostain asiasta ketjussa, eikö sinulla todellakaan ole kykyä ilmaista asiaasi ilman törkeitä loukkauksia,mustamaalaamista tai edes pienen pienen perustelun kera annettua omaa mielipidettyä pelkän törkyhuutelun sijaan? Te jotka täällä haukutte muita mielisairaiksi ja te jotka yläpeukutatte näitä huutelijoita,olette itse sitä mielisairaalaosastoa-olen elämäni varrella tavannut useita psyykkisesti oireilevia henkilöitä,mutta heistä yksikään ei ole mieliltään niin sairas kuin te-sotelaiset ja heidän ystävänsä.
Hienoa.
Nainen, jonka oma vi##u on kooltaan kuin ämpäri, on katkeruuksissaan ja omasta mielisairaasta mielestään aivan oikealla asialla.
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi lapsen tasolla mieleltään oleva ulina-Ulla jolle jopa lekurinkin pitää taipua äidin korvikkeeksi paapomaan ja hyysäämään sen sijaan että tekee tarvittavat tutkimukset, selvittää mikä vialla ja löytää oikean avun vaivaan. Voimia vaan gyneille ym. näiden aikuisvauvojen kanssa.
olet hyvin väärässä. Gynelologilta voi ja pitää vaatia ottamaan esiin koon ja anatomian mukaiset välineet työhönsä. Spekuloita on monen kokoisia, niitä on iso vaginallisille, ja sitten virginaalisia tieni-ikäisille tehty. Sekä kaikkea siltä väliltä. Jos tutkimus on tuottanut kipua, hänellä on liian kookas työväline, ja on vain ollut LAISKA ja HALUTON vaihtamaan -LIKAAMAAN sitä pienempään. Ehkä oisi jopa vaatinut että läskimooses vaivautuu noutamaan pienemmän spekulan toisesta huoneesta. Näinkin on mulla käynyt. Viimeksi lääkäri VALEHTELI että TÄMÄ ON LAPSEN, EI OLLUT; koska se on paljon paljon pienempi. Piti mua idioottina. No HUUSIN niin että käytävät raikasi kun se tökkäsi sen jättispekulan alapäähäni koska siellä o laskeuma eikä mitään mene sisään eikä ulos. Minä tiesin tämän mutta hän ei.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on päinvastainen kokemus. Olin vastikään sairaalan päivystyksessä yleislääkärillä ja naistentautien yksikössä kahdella gynellä vaikeiden vuotohäiriöiden vuoksi. Kaikki lääkäreistä olivat noin kolmekymppisiä naisia. Kaikki yrittivät parhaansa, jotta tutkimukset olisivat mahdollisimman kivuttomia. Minulta kysyttiin aina saako koskea ennen kuin koskettiin. Ei yksikään lääkäri vielä jokunen vuosi sitten kysynyt mitään lupia etukäteen. Sain myös esittää kysymyksiä rauhassa.
Aivan mahtavaa,että olet saanut juuri sentasoista kohtelua,jota jokaisen naisen kuuluisi terveydenhuollossa saada! Täällä kiljuvat trollit ja leipääntyneet tai luonnehäiriöiset sotetyöntekijät ovat täysin väärällä alalla ja väärässä ketjussa. Toivottavasti yhä useampi nainen alkaa ymmärtää olevansa oikeutettu asialliseen kohtaamiseen ja ymmärrykseen omassa tilanteessaan. Niille joilla on huonoja kokemuksia ehdotn seuraavaa:Tilannetta saattaa helpottaa,jos ennen volle menoa ilmoittaa,että kärsii esim lääkäripelosta tai on huonoja aiempia kokemuksia käynneistä tms ja sitten viimekädessä voi ottaa turvakseen tukihenkilön tai nauhurin,jos ei pysty luottamaan saavansa asianmukaista kohtaamista ja tietysti on itse käytävä mahdollisuuksiensa mukaan läpi noita negatiivisia kohtaamisia jotta niiden yli pääsee,jotteivät ne jää taakaksi jokaiseen kohtaamiseen terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Laita rohkeasti vaan palautetta nettiin ja jos lääkäriasemalla on oma palauteosio niin sinne myös. Tuollaisella asenteella ( gynen) vähenee hyvin nopeasti asiakkat . Lisäksi sana kiertää.
Olen opiskellut markkinointia vuonna miekka ja kirves, mutta muistelen, että kielteisistä kokemuksista asiakas kertoo eteenpäin erittäin paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin myönteisistä asiakaskokemuksista. Ero on suuri.
Vaikka gynekologikäynti on yksityinen asia, on se kuitenkin aivan normaaliin elämään kuuluva asia. Minusta olisi hyvä kaikkien kannalta, niin potentiaalisten asiakkaiden, sinun itsesi ja myös lääkärinkin kannalta, antaa palautetta ja laittaa myös sana kiertämään. Yksityisillä lääkäreillä ei ole mahdollisuuksia tällaiseen asiakaspalveluun markkinatalouden näkökulmasta. MUTTA ennenkaikkea yhdelläkään lääkärillä ei pitäisi olla halua kohdella potilaitaan tunnekylmästi ja ilman empatiaa. (Usein on kyseessä työuupumus, kun lääkäri tms. kohtelee asiakkaitaan tunnekylmästi.)
Ehdottomasti lääkärien pääsykokeisiin pitäisi liittää psykologiset testit tai soveltuvuuskoe, kuten luokanopettajiksi pyrkivillä esimerkiksi on.
Vierailija kirjoitti:
Sekopäistä ilmiantamista nyt sitten. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi lapsen tasolla mieleltään oleva ulina-Ulla jolle jopa lekurinkin pitää taipua äidin korvikkeeksi paapomaan ja hyysäämään sen sijaan että tekee tarvittavat tutkimukset, selvittää mikä vialla ja löytää oikean avun vaivaan. Voimia vaan gyneille ym. näiden aikuisvauvojen kanssa.
Itse olen hyvinkin itkuherkkä ja helposti paniikkiin menevä lääkärissä,minulla on todettu PTSD ja muutama muu pitkäkestoisen multitraumatisaation tuottama diagnoosi. Traumatisoitumiseni ja perusteltu lääkärikammoni on täysin suora seuraus niistä järkyttävän traumatisoivista toimenpiteistä ja laittomuuksista,joita minulle on aikoinaan terveydenhuollossa tehty usein ja toistuvasti,kestäen vuosia. Tällaiset idiootit,jotka käyttävät ilmaisua "ulina-ulla vinkuja ym ovat todennäköisesti ITSE töissä sotessa ja terveydenhuollossa ja kohtelevat asiakkaitaan eli POTILAITA törkeällä ja ylimielisellä tavalla,erityisesti nuoria naisia ja vanhuksia. Oikeastaan jokaista joka on tarpeeksi heikko puolustaakseen itseään tältä sairaalta käytökseltä. Tämä toiminta,jossa ei ole kyse vain muutamasta satunnaisesta ihmisestä,vaan laajasta joukosta alan työntekijöitä, rikkoo kaikkia eettisyyden periaatteita hoitotyössä. Heidät on saatava vastuuseen ja pois alalta sillä eivät sinne sovi tai kuulu jos perusasiallinen ihmisen ymmärtäminen ja kohtaaminen on liian ylivoimaista.
Kuulut mielisairaalaan.
Sinnepä hyvinkin. Tuollaiset riesa ja rasite kaikille jotka heidän kanssaan tekemisiin joutuvat.
Oletko töissä terveydenhuollossa? Vaihda alaa,potilaat eivät tarvitse sinua mihinkään-voit aivan yhtä hyvin juoruta ja syödä pullaa muillakin aloilla, esimerkiksi keittiötyö sopisi sinunkaltaisellesi todella hyvin-siellä pääset pätemään ja nokittelemaan jos ensin siedät paskaa kohtelua ensimmäiset vuodet. Olet olevinasi kovinkin kova luu-kokeile keittiöpuolta tai raksaa ja katsotaan..
Vierailija kirjoitti:
Pidä jo turpas kiinni huo-ra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hyvinkin itkuherkkä ja helposti paniikkiin menevä lääkärissä,minulla on todettu PTSD ja muutama muu pitkäkestoisen multitraumatisaation tuottama diagnoosi. Traumatisoitumiseni ja perusteltu lääkärikammoni on täysin suora seuraus niistä järkyttävän traumatisoivista toimenpiteistä ja laittomuuksista,joita minulle on aikoinaan terveydenhuollossa tehty usein ja toistuvasti,kestäen vuosia. Tällaiset idiootit,jotka käyttävät ilmaisua "ulina-ulla vinkuja ym ovat todennäköisesti ITSE töissä sotessa ja terveydenhuollossa ja kohtelevat asiakkaitaan eli POTILAITA törkeällä ja ylimielisellä tavalla,erityisesti nuoria naisia ja vanhuksia. Oikeastaan jokaista joka on tarpeeksi heikko puolustaakseen itseään tältä sairaalta käytökseltä. Tämä toiminta,jossa ei ole kyse vain muutamasta satunnaisesta ihmisestä,vaan laajasta joukosta alan työntekijöitä, rikkoo kaikkia eettisyyden periaatteita hoitotyössä. Heidät on saatava vastuuseen ja pois alalta sillä eivät sinne sovi tai kuulu jos perusasiallinen ihmisen ymmärtäminen ja kohtaaminen on liian ylivoimaista.
Kuulut mielisairaalaan.
Sinnepä hyvinkin. Tuollaiset riesa ja rasite kaikille jotka heidän kanssaan tekemisiin joutuvat.
Oletko töissä terveydenhuollossa? Vaihda alaa,potilaat eivät tarvitse sinua mihinkään-voit aivan yhtä hyvin juoruta ja syödä pullaa muillakin aloilla, esimerkiksi keittiötyö sopisi sinunkaltaisellesi todella hyvin-siellä pääset pätemään ja nokittelemaan jos ensin siedät paskaa kohtelua ensimmäiset vuodet. Olet olevinasi kovinkin kova luu-kokeile keittiöpuolta tai raksaa ja katsotaan..
En ole. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen pääsee jos osaa matematiikkaa ja muita luonnontieteitä. Psykologia ei kuulu pääsyvaatimuksiin.
Eikä soveltuvuustestejä alalle ole ikinä ollut. Siksi lääkäriaines on mitä on. Osa tunnekylmiä kuspäitä.😡
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriä pitää kohdella kuin palvelijaa, jos se ei osaa kohdella potilasta asiallisesti tai on ylimielinen. Tiukkaa ja tylyä palautetta heti, kun ei meno miellytä.
Tämä! Suomalaiset ovat niin pitkältä ajalta olleet orjakansaa,että he eivät vain osaa ja ymmärrä sanoa EI-sinä et omista minua,kehoani,mieltäni tai elämääni. Voit uhkailla minua pakkohoidolla,rikosilmoituksilla,huostaanotoilla ja millä hyvänsä,mutta se olet sinä,joka vastuuseen joudut,sillä toimit virkavalasi alla ja olet suuremmassa rikosoikeudellisessa vastuussa aina potilaisiisi nähden. He ovat alatavastaajia ja alisteisessa asemassa TERVEYDENTILANSA eivät ihmisoikeuksiensa johdosta. SInulla ei ole jumalan oikeuksia-olet vain säälittävä ylimielinen varakkaan akateemisen perheen kakara,jolla ei ole mitään moraalia,empatiakykyä ja jumalasi on raha-et ole ansainnut asemaasi ihmisten auttajana,sillä sinä et auta ketään muuta kuin itseäsi-jos joku kuolee tai vammautuu "hoitosi" vuoksi,se ei sinua liikuta,sillä kokkkareella on kyllöä juristeihin varaa. Oksettava ammattikunta ja siksi vain rikkaat saavat hyvää hoitoa-kuten Rydmanin päätöksetkin jälleen kerran osoittivat. Hyi v..u miten oksettavaa,kun ottaa huomioon, missä lääketieteen ja auttamisen todelliset juuret historiallisesti ovat! Älä tee vahinkoa!
Kyllä av-mammat tietää paremmin kuin lääkärit, tuomarit, toimitusjohtajat ja kaikki 👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Minä itkin kerran kivusta ja gyne huokaisi tympääntyneeseen sävyyn "Kun tämä tutkimus pitää nyt tehdä", Kun nousin ja vuodin verta,gyne kivahti "älä tiputtele lattioille!" Tuli olo että anteeksi nyt kun olen olemassa ja sotken arvon rouvan lattiat.
Ja yleislääkäri päivystyksessä ähisi ja huokaili turhautuneena "Näin vaikeat vaatteet pitää olla!" kun en saanut (vetoketjutonta) hupparia pois jotta olisi voinut tutkia murtunutta rannettani. Ikäänkuin olisin tahallani valinnut vaatteen jossa tiukat hiharesorit ja kaatunut,
Jos kerran on loukannut raajan, ja vaatetta ei saa riisuttua, niin silloin se vaate leikataan. Vai ehkä se ei niin paha se loukkaantunåminen ollutkaan.
Ei, vaan normaali ihminen auttaisi siinä hupparin riisumisessa. Mutta eihän lääkäri ja ylhäisyys sellaiseen vaivaudu. 😁
Vierailija kirjoitti:
En usko, että empatiaa voidaan kouluttaa millään kurssilla. Jos aikuinen ihminen ei ole oppinut empatiaa, tuskin hän sitä oppiikaan. Lääketieteelliseen pitäisi olla pääsykokeissa myös persoonallisuustestit. Lääkärin ammatti on ammatti, jossa käytetään valtaa ja jossa kohdataan heikossa asemassa olevia ihmisiä.
Hyvin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Minulta piti ottaa kerran päivystyksessä valtimoverikoe ja se voi helkkari, että teki kipiää.
Lääkäri ärähti vaan että älä huua siinä! Sanoin että anna kun miä isken tuon neulan siun ranteeseen niin sitten se kutsui vartijan, kun muka uhkailin. Jee jee.
Mä olen empaattinen näytteen ottaja jos vähänkin vaikuttaa, että potilas pelkää. Ja muutenkin. Mutta olen myös ihminen. Jos näytteen otto on hankalaa ja mitään viitteitä pelkäämisestä ei ole, tila on hiljainen ja olen keskittynyt, niin kyllä tuollainen aikuisen ihmisen yhtäkkinen kiljuminen saa aikaan automaattisen reaktion. En muista, että olisin sentään sanonut, että älä huuda, mutta varmasti jotain. Näitä tulee noin puolen vuoden välein vastaan. Ehkä sitten muutama mun 18v uran aikana on vielä jatkanut jotain tuollaista minuun kohdistuvaa. Ihan kuin siinä työtä tekevänä olisi asetelma tuo, että mä vaan huvikseni siinä piikillä satutan, niin hänkin voi tehdä mulle niin. Onneksi nykyään ollaan tarkempia näissä, ja todellakin aina vartija paikalle, vähintään. Seuraavaksi sitten mietit tarkkaan haluatko että susta otetaan näytteitä vai et.
"Joo. Minä itkin kerran kivusta ja gyne huokaisi tympääntyneeseen sävyyn "Kun tämä tutkimus pitää nyt tehdä", Kun nousin ja vuodin verta,gyne kivahti "älä tiputtele lattioille!" Tuli olo että anteeksi nyt kun olen olemassa ja sotken arvon rouvan lattiat."
"Tiedätkös,mitä minä olisin tuollaisessa tilanteessa sanonut? Jotain seuraavaa: "ja älä sinä ala minulle tiuskimaan-sillä on seurauksensa,jos et tee työtäsi kuten potilaslaissa määrätään. Minulla on nauhuri tässä ollut koko käynnin ajan päällä ja kaikki sanomasi on tallennettu. Toivottavasti asenneongelmasi korjaantuu välittömästi,niin kantelu on tarpeeton." Tuosta tilanteesta nimittäin olisi pitänyt tehdä esimiehelle valitus,täysin asiatonta käytöstä hoitotilanteen laatu ja herkkyys huomioiden. Törkeää. "
Alapeukuttelijat ovat ilmeisesti töissä terveydenhuollossa,sillä se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Pidättekö itseänne vertavuotavan.pelokkaan tai ahdistuneen hoidettavan yläpuolella olevina siten,että kun hän vuotaa verta, hänelle voi töykeästi ja kiukkuisesti vain sanoa ihan mitä haluaa'? Toiminta oli selvästi vastoin laillisia toimintaperiaatteita ja te alapeukutatte sitä,että joku puolustaa potilasta tympeää ja asiatonta työntekijää kohtaan? Ymmärrättekö,että teillä on jotain pahasti viella asennoitumisessanne ihmisiin? Miksi olette hoitoalalla? Ette selvästikään kohdataksenne ihmisiä,vaan ainoastaan voidaksenne nauttia sadistisesta vallankäytöstä. Kuinka moni teistä kuuluu/on kuulunut moottoripyöräkerhoon,käyttänyt/käyttä huumeita/on tatuoitu/on kokenut väkivaltaa tai on jostain muusta kieroutuneesta syystä hakeutunut hoitoalalle? Sillä sitä perushoitajamassa on: motoristinistien akkoja,joilla ei ole pma psyyke raiteillaan. Pellejä,jotka pissivät pöksyyn,kun tulee se aidosti vaarallinen asiakas vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa on nykyään töissä tunnevammaisia ja narsistisia sikoja,joita ei tosiaan kiinnosta pas kaakaan muu kuin palkka ja kahvitauolla tietojen urkinta juoruilu ja potilaiden pilkkaaminen,eikä tuon gynen toiminta ollut asianmukaista saati normaalia. Tee kantelu ja valitus jos jatkossa vielä kohtaat vastaavaa käytöstä ja muista AINA pitää nauhuri mukana vo:lla oli asia mikä tahansa. Onko aloittajalla mahd mt-käyntejä tai päihdemerkintöjä tai jotain muuta, mitä lukemalla ko gyne olisi oikeuttanut itselleen ylimielisen ja epäammattimaisen käytöksen? Aloittajan asemassa tilaisin varmuuden vuoksi lokitietoni ja myös paperisina kaikki potilasasiakirjani suoraan arkistosta kaikista yksiköistä joissa on koskaan asioinut. Tämä on surullista,mutta totta:gynellä on todennäköisesti ollut mustamaalavien tai vääristelevien asiakirjojen vuoksi sinuun kohdistuva ennakkoasenne ja siksi käytös oli mitä oli. Tuttujuttu ja hyvin tunnettua toimintaa lakimiespiireissä tämä tietourkinta ja törkykirjauksista johtuvat ongelmat potilaille.
Nykyään? Vielä muutama vuosikymmen sitten oli töissä lääkäreitä jotka veti röökiä samalla kun tutkivat flunssaista vauvaa ja sodan käyneitä lääkäreitä joiden empatia oli nolla ihan kaikkeen... nykyään nimenomaan paljon enemmän kiinnitetään huomiota tunteisiin ja kipuihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Ai että on ihana työ tämä
lääkärin työ, kun saa kohdata teidänlaisia saatanan hysteerisiä ja iTkUhErKKiÄ luulotautisia muijia päivä toisensa jälkeen. Huoh!
Kuule,sinä RAHANAHNE pas..ka! Vaihda alaa välittömästi-itse en halua sinun kaltaisesi niljakkeen vastaanotolle tulla koskaan! Olet hankkinut koulutusta vain nipinnapin senverran että voit määrätä antibiootteja yleisvaivoihin-pysy lestissäsi ja pidä mölyt mahassasi niin voit jopa olla avuksi jollekkin naiselle. Jos olet sovinisti,mitä hel..tiä teet terveydenhuollossa?!?
Neuvoilusi jatkuu...