Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittele jotain mielenkiintoista elämäkertaa?

Vierailija
08.07.2026 |

Vuosien tauon jälkeen olen innostunut lukemaan. Suosittele jotain elämäkertaa tai henkilöhistoriaa? Olen lukenut nyt Matthew Perryn, Olga Temosen ja Janne Katajan kirjat. Kohta luettu Niko Saarisen kirja. Mitä muuta kannattaa "kahlata läpi"?

Oletko lukenut noita mainittuja, mitä olet mieltä?

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ostanut ja lukenut vuodesta 2010 alkaen rock, pop ja viihdemusiikkiin liittyviä elämäkertoja. Kirjoja on nyt lähes 300. Elvis Presley, Chuck Berry, Little Richard, Muddy Waters, Howlin' Wolf, Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan, The Who, Doors, Deep Purple, Black Sabbath, Uriah Heep, Elton John, Bruce Springsteen, Eagles, Procol Harum, Pink Floyd, Queen, AC/DC, Van Halen, Aerosmith, Sex Pistols, Clash, Ramones, Blondie, Guns 'N' Roses, Abba, Frank Sinatra, Charlie Parker, Olavi Virta, Tapio Rautavaara, Esa Pakarinen, Laila Kinnunen, Irwin Goodman, Kirka, Kari Tapio, Topi Sorsakoski, Juice Leskinen, Mikko Alatalo, Heikki Sivennoinen, Pedro Hietanen, Pave Maijanen, Hurriganes,  Wigwam, Ismo Alanko, Eppu Normaali, Tuomari Nurmio...

Onko Pavesta tehty elämäkerta? Täytyypä heti etsiä. Laitoit kyllä niin kattavan listan että menee vuosia ennen kuin kaikki on luettu. Kiitos paljon! Elviksestä olen lukenut jonkun verran. Elokuvankin katsonut monta kertaa.

Pedro Hietasen elämäkerta oli tossa listassa myös, hauskoja juttuja ja Pavestakin siinä tarinaa. 

Jos urheilu kiinnostaa niin Zlatan-kirjat ja Kuningaskotka / Janne Ahosesta. 

Vierailija
62/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marit Bjørgenin tarina. 

Kaikki dopingista länkyttäjät ja muut, suosittelen. Marit on huipputyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trevor Noahin Laiton lapsi

Vierailija
64/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiallisia henkilöitä Rasputin ja Romanovit.

Vierailija
65/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neil Hardwick oli hauska ja mielenkiintoinen. Kuuntelin sen.

Vierailija
66/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaius Niemen kirjoittama Helena Ranta: ihmisen jälki

Kertoo suuresti arvostamastani naisesta ja hänen urastaan oikeushammaslääkärinä.

Vierailija
67/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä mistä olet kiinnostunut. 

Jos yrittäjä/business tarinat kiinnostavat niin Niken perustajan The Shoe Dog on hyvä. 

monista historiallisista henkilöistä on myös paljon hyviä ”romaanimaisia” elämänkertoja. En nyt vain muista ulkoa kirjoittajia. 

Business-genreen myös Gregory Zuckerman: The man who solved the market: How Jim Simmons launched the quant revolution. 

Mielenkiintoinen kirja Jim Simmonsista ja siitä miten kvanttimatrmatiikka mullisti sijoittamisen. En tiedä onko tätä käännetty suomeksi.

Vierailija
68/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gisele Pelicot'n ja tyttärensä Caroline Darianin kirjat. 

Tii Juden "Koti kadulla" - kiinnostaako ihan tavallisten ihmisten, ei-julkkisten elämäkerrat?

Vierailija
69/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historiallisia henkilöitä Rasputin ja Romanovit.

Mua kiinnostaa Romanovit, mutta rasittavaa luettavaa kun on niin paljon samannimisiä tyyppejä, kaikki Aleksanterit ja Mariat, no vaatii keskittymistä... 

Vierailija
70/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä voi suositella:

Don Felder, “Heaven and Hell: My Life in the Eagles (1974-2001)”

Fortunate Son: My Life, My Music

by John Fogerty

Ian Gillan: The Autobiography of Deep Purple's Lead Singer

Black Knight: Ritchie Blackmore

by Jerry Bloom

Vierailija
71/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aioin otsikon luettuani ehdottaa muutamaa hienoa elämäkertaa, mutta jos luet jotain Hurmetta, Perryä ja Saarista, ni meillä on vähän liian erilaiset lukutottumukset.

Muille: Esim. Repinin autobiografia Mennyt aika läheinen; Mäkelän Kivi; Troyatin Tshehov; monet Ihmisen äöni -sarjan kirjat.

Vierailija
72/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marko Jantunen- Läpi helvetin

Vierailija
73/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin isisin vanki

Viimeinen tyttö

Aika rankkoja kirjoja molemmat, mutta erittäin mielenkiintoisia.

Vierailija
74/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

J.N. Eligssen:  Elämäni tekemättä päivääkään töitä

Vierailija
75/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olga Temonennaika jonka sain

Vendi

Vierailija
76/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos politiikka kiinnostaa, niin suosittelen poliitikkojen elämäkertoja. Kannattaa lukea muutakin kuin omia näkemyksiä tukevia, niin maailma avartuu.

Tämä on mahtava ketju enkä halua, että tämä pilataan, eihän siis lähdetä täällä vänkäämään politiikasta. Siksi en nyt mainitse tähän ainuttakaan poliitikkoa nimeltä.

Vierailija
77/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan lue kesällä kirjoja?

Laalisi, että kirjojen lukeminen kasvattaa kärsivällisyyttä...

Vierailija
78/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi Testamentti ja siis Jeesuksen elämänkerta.

Vierailija
79/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 elämäkertaa olen lyhyen ajan sisällä lukenut.

Vanhan kirjan Guglielmo Marconista, vanhanaikainen sankaritarina ja ylistysvirsi.

Eric Tigesrstedin elämäkerran sekä otin uusintakierroksen Bruce Dickinsonin elämäkerran kanssa.

Tiedä sitten, voiko noita suositella ap:lle, ensimmäinen uppoaa radionörttiin, viimeksi mainittu Iron Maiden-faniin, keskimmäinen ehkä voisi mennä ihan puhtaasti ilman suurta mielenkiintoa erityisaihepiireihin.

t: nimim. Assburger

Vierailija
80/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin Pokelan perheestä kirjoitetun elämäkerran.  Enpä uskonut etukäteen, miten mielenkiintoinen se oli.  Osasyynä se, että kirjoittajana oli Antti Heikkilä, jolla on kertojan lahja.  

Lukiessa sitä kertasi aivan kuin omaa aikaansa lapsuudesta näihin päiviin.

Ja enpä olisi sitäkään uskonut, että alkoholilla oli osansa siinäkin perheessä.  Minä pidin sitä perhettä kuin pyhänä perheenä.

Suosittelen että laitatte kaikki Antti Heikkisen kirjoittamat elämänkerrat lukulistalle. Hänellä on kertojanlahja ja kirjat ovat mukavaa luettavaa. Samalla saa oikeaa tietoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän