Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittele jotain mielenkiintoista elämäkertaa?

Vierailija
08.07.2026 |

Vuosien tauon jälkeen olen innostunut lukemaan. Suosittele jotain elämäkertaa tai henkilöhistoriaa? Olen lukenut nyt Matthew Perryn, Olga Temosen ja Janne Katajan kirjat. Kohta luettu Niko Saarisen kirja. Mitä muuta kannattaa "kahlata läpi"?

Oletko lukenut noita mainittuja, mitä olet mieltä?

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tietysti Deborah Spungenin kirjoittama Nancy. Sen jälkeen ei tee mieli ryhtyä heroenistiksi. Luin sen joskus 15-16 -vuotiaana.

Joo, Nancy oli kulttikirja 80-luvulla.  Järkyttävä, liikuttava ja mielenkiintoinen kuvaus nuoren, jo lapsena erikoisen tytön kasvukertomus aina surulliseen loppuun asti.  

Toinen vastaava oli Huumeasema Zoo, sitäkin luki nuoret silloin tosi paljon.  Kyllähän se aika masentavaakin luettavaa oli, kun koko ajan tajusi, että nämä nuoret ei tule selviämään.

Vierailija
102/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenna Jamesonin elämäkerta on niin hyvä, että olen lukenut sen neljästi. Samoin Mötley crüen The Dirt aka Törkytehdas on aivan mahtava. Nauroin vedet silmissä.

Mötley Crue -elokuva on myös aika rankka, oli K18.

Yllättävän hyvä, ei millään tasolla rankka, eikä myöskään K-18, älä jaksa valehdella. Kirja on silti huomattavasti parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary S Lowell: Mitfordin tytöt. Jos 1900-luvun alun Britannia seurapiireineen kiinnostaa. Yleltä tuli teoksen pohjalta tehty sarja hiljattain.

Vierailija
104/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ior Bockin suuri saaga -elämäkerta on hyvä.

Vierailija
105/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tietysti Deborah Spungenin kirjoittama Nancy. Sen jälkeen ei tee mieli ryhtyä heroenistiksi. Luin sen joskus 15-16 -vuotiaana.

Joo, Nancy oli kulttikirja 80-luvulla.  Järkyttävä, liikuttava ja mielenkiintoinen kuvaus nuoren, jo lapsena erikoisen tytön kasvukertomus aina surulliseen loppuun asti.  

Toinen vastaava oli Huumeasema Zoo, sitäkin luki nuoret silloin tosi paljon.  Kyllähän se aika masentavaakin luettavaa oli, kun koko ajan tajusi, että nämä nuoret ei tule selviämään.

Christiane F. on kirjoittanut toisen kirjan, "Minun toinen elämäni". 

Vierailija
106/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fabercen perheen tarina. Olikohan kirj. Oleq Faberce

Ehkä kirjoitan nimen väärin.

Vierailija
107/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Topi Borg: Normaaliusrodeo

Juha Hurme: Suomen nuijituin nainen - Anni Polvan elämä ja teokset

Topi Borg kuulostaa mielenkiintoiselta. Kiitos vinkistä.

Siis Topi Borgin elämänkerta???

Niko Saarisen elämänkerta????

Mitä vattua!?

Joko ne on elämänsä eläneet?  

Ihmiset, jotka on vielä lähinnä elämänsä ensimmäisellä puolikkaalla, ei voi kirjoittaa elämänkertaansa, ellei sitten tiedä kohta kuolevansa.  En taatusti lue!

Kukaan ei pakota sinua lukemaan mitään. Minua taas kiinnostaa puolikkaatkin elämät. Ne kertoo sen miksi ihminen on sellainen kuin on tänään. Aina voi oppia ymmärtämään toista ihmistä. Ei kuulu minun tapoihin tuomita noin jyrkästi tuntemattomiakaan 

Enhän minä näitä ihmisiä tuomitse!  En vain oikein ymmärrä, mitä sanottavaa näin nuorilla ihmisillä vielä on elämästään lukijoille.  Sen kyllä ymmärrän, että bisnestähän se on, eikä aina välttämättä näille sen hetkisille julkkiksille, vaan kustantajille ja tekijöille.  Halutaan ottaa siitä julkisuudesta kaikki irti ja raha tietysti silmissä kiiluu.

Aikajana näissä on kuitenkin niin lyhyt, ettei oikein ole perspektiiviä, mitä itse elämäkerroissa kaipaan.

No se siitä.  Minulle yksi hienoimmista elämäkerroista on ollut Antti J. Ahon laatima kaksiosainen elämäkerta isästään Juhani Ahosta.  Se on uskomaton tietopläjäys 1800-luvulta kansalaissodan päiviin asti, siitä, mitä Suomessa itse asiassa tapahtui.  Ja missä kaikessa kyseinen herra on ollut mukana, aina ajan hermolla.  Aho kuoli liian nuorena, kuusikymppisenä.  Hänellä olisi ollut vielä paljon tehtävää tässä maassa, mutta kansalaissota masensi hänet ja sairaudet pääsi vallalle.

Aika mielenkiintoinen oli myös Reijo Loikkasesta tehty kirja Klinu.  Tämmöiset elämäkerrat, joissa henkilö on tehnyt ihan täyskäännöksen elämässään, on aina minusta kiinnostavia.  Myös Sylvi Kekkosesta kertovat kirjat on olleet kiinnostavia, varsinkin hänen miniöidensä Marja Linnankiven ja Brita Kekkosen teokset oli itse asiassa hauskoja.

Vierailija
108/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiinnostava ketju.  Itse luen kirjailija-ja taiteilija- (kuvataide) elämäkertoja, viimeksi Maijalan Helvi Hämäläinen. Mukaan mahtuu toki myös suomalaisia julkkiksia,  Pentti Linkola, Leif Wager ja Eeva Hemming, esimerkiksi tai Kirka, Jukka Kuoppamäki.  Eniten kiinnostavat kuitenkin kirjailijat.  Toimittajien kirjoittamat kaupalliset urheilija- tai poliitikkojutut eivät oikein innosta, mutta ymmärrän, että  ne ovat mukaansatempaavia ja kevyitä.  Joistakin suvuista on myös olemassa useita elämäkertoja, kuten Järnefelteistä.  Esimerkiksi Aino Sibeliuliuksen  elämä oli mielenkiintoinen.  Sylvi Kekkosen olen myös lukenut.  Sekin oli hyvä.  Onhan näitä, onneksi, ja joka vuosi ilmestyy lisää. Valinta kannattaa tehdä oman kiinnostuksen mukaan.

Vierailija
109/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Power Broker: Robert Moses and the Fall of New York

Elämänkerta amerikkalaisesta virkamiehestä joka oli useiden vuosikymmenien ajan yksi New York Cityn vaikutusvaltaisimmista miehistä koska hän oli vastuussa lähes kaikista julkisista rakennusprojekteista. Hänen rakennuttamansa moottoritie muun muassa käytännössä tuhosi Brooklynissa sijainneen suomalaisyhteisön.

Vierailija
110/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arundhati Royn Mother Marh Comes to Me.

En tiedä, mikä on suomeksi, mutta hieno elämäkerta.

...siis Mother Mary. .

Vierailija
111/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luen parasta aikaa prinssi Harryn Varamiestä.

Vierailija
112/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on nyt vähän toisenlaisia elämäkertoja, mutta voisit lukea esim Kirsi Vainio-Korhosen kirjoittaman Sofie Creutzin aika - kirjan,

tai Anu Lahtisen Ebba, Kuningattaren sisar. Tai 
Tai Raisa Maria Toivon Witchcraft and gender in easly modern society, jossa on suomalaisen oikeasti eläneen noidan elämäkerta.

Vierailija
113/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Topi Borg: Normaaliusrodeo

Juha Hurme: Suomen nuijituin nainen - Anni Polvan elämä ja teokset

Topi Borg kuulostaa mielenkiintoiselta. Kiitos vinkistä.

Siis Topi Borgin elämänkerta???

Niko Saarisen elämänkerta????

Mitä vattua!?

Joko ne on elämänsä eläneet?  

Ihmiset, jotka on vielä lähinnä elämänsä ensimmäisellä puolikkaalla, ei voi kirjoittaa elämänkertaansa, ellei sitten tiedä kohta kuolevansa.  En taatusti lue!

Kukaan ei pakota sinua lukemaan mitään. Minua taas kiinnostaa puolikkaatkin elämät. Ne kertoo sen miksi ihminen on sellainen kuin on tänään. Aina voi oppia ymmärtämään toista ihmistä. Ei kuulu minun tapoihin tuomita noin jyrkästi tuntemattomiakaan 

Enhän minä näitä ihmisiä tuomitse!  En vain oikein ymmärrä, mitä sanottavaa näin nuorilla ihmisillä vielä on elämästään lukijoille.  Sen kyllä ymmärrän, että bisnestähän se on, eikä aina välttämättä näille sen hetkisille julkkiksille, vaan kustantajille ja tekijöille.  Halutaan ottaa siitä julkisuudesta kaikki irti ja raha tietysti silmissä kiiluu.

Aikajana näissä on kuitenkin niin lyhyt, ettei oikein ole perspektiiviä, mitä itse elämäkerroissa kaipaan.

No se siitä.  Minulle yksi hienoimmista elämäkerroista on ollut Antti J. Ahon laatima kaksiosainen elämäkerta isästään Juhani Ahosta.  Se on uskomaton tietopläjäys 1800-luvulta kansalaissodan päiviin asti, siitä, mitä Suomessa itse asiassa tapahtui.  Ja missä kaikessa kyseinen herra on ollut mukana, aina ajan hermolla.  Aho kuoli liian nuorena, kuusikymppisenä.  Hänellä olisi ollut vielä paljon tehtävää tässä maassa, mutta kansalaissota masensi hänet ja sairaudet pääsi vallalle.

Aika mielenkiintoinen oli myös Reijo Loikkasesta tehty kirja Klinu.  Tämmöiset elämäkerrat, joissa henkilö on tehnyt ihan täyskäännöksen elämässään, on aina minusta kiinnostavia.  Myös Sylvi Kekkosesta kertovat kirjat on olleet kiinnostavia, varsinkin hänen miniöidensä Marja Linnankiven ja Brita Kekkosen teokset oli itse asiassa hauskoja.

No jos lukisit noita kirjoja niin tietäisit mitä sanottavaa heillä on muille ihmisille. Moni kokee lapsena ja nuorena aikuisena enemmän kuin joku toinen koko elämänsä aikana. Kaikkien elämä ei ole helppoa. Kuten aiemmin sanoin niin voi oppia ymmärtämään miksi joku ihminen on sellainen kuin on tänään.

Vierailija
114/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on nyt vähän toisenlaisia elämäkertoja, mutta voisit lukea esim Kirsi Vainio-Korhosen kirjoittaman Sofie Creutzin aika - kirjan,

tai Anu Lahtisen Ebba, Kuningattaren sisar. Tai 
Tai Raisa Maria Toivon Witchcraft and gender in easly modern society, jossa on suomalaisen oikeasti eläneen noidan elämäkerta.

Pistänpä nämäkin listaan. On jo hurjan pitkä luettelo. Ihania ihmisiä täällä, kiitos vinkeistä!

Vierailija
115/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Philipp Vandenberg: Nero. Keisari Neron elämäkerta. 

Vierailija
116/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakari Kännö: Mosku

Vierailija
117/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kiinnostava ketju.  Itse luen kirjailija-ja taiteilija- (kuvataide) elämäkertoja, viimeksi Maijalan Helvi Hämäläinen. Mukaan mahtuu toki myös suomalaisia julkkiksia,  Pentti Linkola, Leif Wager ja Eeva Hemming, esimerkiksi tai Kirka, Jukka Kuoppamäki.  Eniten kiinnostavat kuitenkin kirjailijat.  Toimittajien kirjoittamat kaupalliset urheilija- tai poliitikkojutut eivät oikein innosta, mutta ymmärrän, että  ne ovat mukaansatempaavia ja kevyitä.  Joistakin suvuista on myös olemassa useita elämäkertoja, kuten Järnefelteistä.  Esimerkiksi Aino Sibeliuliuksen  elämä oli mielenkiintoinen.  Sylvi Kekkosen olen myös lukenut.  Sekin oli hyvä.  Onhan näitä, onneksi, ja joka vuosi ilmestyy lisää. Valinta kannattaa tehdä oman kiinnostuksen mukaan.

Kirka ja Linkola menee lukulistalle. Hankala valita mitä seuraavaksi lukee kun on kiinnostunut vähän kaikesta. Nyt on jo niin pitkä lista.....

Vierailija
118/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fabercen perheen tarina. Olikohan kirj. Oleq Faberce

Ehkä kirjoitan nimen väärin.

Tämä on kiinnostava! Kiitos vinkistä.

Vierailija
119/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shakey: Neil Young's Biography

by Jimmy McDonough

Vierailija
120/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pave Maijasen elämäkerta oli kiinnostava, vaikka en ole mikään iso Pave-fani. Jäi harmittamaan, kun loppui ”kesken”.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi