Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittele jotain mielenkiintoista elämäkertaa?

Vierailija
08.07.2026 |

Vuosien tauon jälkeen olen innostunut lukemaan. Suosittele jotain elämäkertaa tai henkilöhistoriaa? Olen lukenut nyt Matthew Perryn, Olga Temosen ja Janne Katajan kirjat. Kohta luettu Niko Saarisen kirja. Mitä muuta kannattaa "kahlata läpi"?

Oletko lukenut noita mainittuja, mitä olet mieltä?

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yousef, Mosab Hassan

Hamasin poika : vaikuttava kertomus terrorista, petoksesta, poliittisesta juonittelusta ja mahdottomilta tuntuvista valinnoista

Vierailija
82/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaari: Kirjailija Kaari Utrion elämäkerta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mato Valtosen elämäkerta Hullunrohkea monitoimielämä!

Vierailija
84/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jari Tervon Loiri-elämäkerta tai jos ei halua lukea rivouksia, niin Tuomas Marjamäen Tuttujen kesken Vesku.

Vierailija
85/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historiallisia henkilöitä Rasputin ja Romanovit.

Mua kiinnostaa Romanovit, mutta rasittavaa luettavaa kun on niin paljon samannimisiä tyyppejä, kaikki Aleksanterit ja Mariat, no vaatii keskittymistä... 

Mutta huomaat niistä juonitteluista, että mikään keksitty ei voi vetää vertoja sille kieroilulle esim. valehallitsijoineen, sukuvaihdoksineen, lapsivankeineen, salamurhineen. Kuinkahan paljon Nikolai II:ssa oli enää Romanovia?

Vierailija
86/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alastair Brotchien kirjoittama Alfred Jarry: A Pataphysical Life. Erikoinen, lyhyt kirjailijaelämä.

Mark Fordin kirjoittama Raymond Roussel and the Republic of Dreams. Vielä erikoisempi kirjailijaelämä.

Vierailija
87/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmiä juttuja luet. Katso salattuja elämiä. 

Sitä paskaa en ole katsonut kahteenkymmeneen vuoteen.

Ja minä en kodkaan yhtäkään jaksoa.

Vierailija
88/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenna Jamesonin elämäkerta on niin hyvä, että olen lukenut sen neljästi. Samoin Mötley crüen The Dirt aka Törkytehdas on aivan mahtava. Nauroin vedet silmissä.

Vierailija
89/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenna Jamesonin elämäkerta on niin hyvä, että olen lukenut sen neljästi. Samoin Mötley crüen The Dirt aka Törkytehdas on aivan mahtava. Nauroin vedet silmissä.

Mötley Crue -elokuva on myös aika rankka, oli K18.

Vierailija
90/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Leena Härkösen omaelämäkerta oli ihan kiinnostava. Samoin jo useampia vuosia sitten ilmestynyt Michelle Obaman.

Vierailija
91/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aioin otsikon luettuani ehdottaa muutamaa hienoa elämäkertaa, mutta jos luet jotain Hurmetta, Perryä ja Saarista, ni meillä on vähän liian erilaiset lukutottumukset.

Muille: Esim. Repinin autobiografia Mennyt aika läheinen; Mäkelän Kivi; Troyatin Tshehov; monet Ihmisen äöni -sarjan kirjat.

Minulla nyt vielä mitään lukutottumusta ole kun vasta vajaan kuukauden kirjoja lukenut vuosikymmenien tauon jälkeen. Noista aloitin kun ovat uusimpia mitä kohdalle sattui ja heitä olen somessa seurannut.  Minua kiinnostaa lähes kaikenlaiset ihmiselämät. Sinunkaltaisen ylimielisen kannattaisi lukea tavallisten suomalaisten elämästä myös. Saisit vähän uutta perspektiiviä, jota selkeästi tarvitset.

Vierailija
92/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mato Valtosen elämäkerta Hullunrohkea monitoimielämä!

Tämä oli myös sijoituskästissä ja tosi mielenkiintoinen elämä ollut. 

Vierailija
93/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha Hernesniemi: Aivokirurgin muistelmat

Vierailija
94/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos politiikka kiinnostaa, niin suosittelen poliitikkojen elämäkertoja. Kannattaa lukea muutakin kuin omia näkemyksiä tukevia, niin maailma avartuu.

Tämä on mahtava ketju enkä halua, että tämä pilataan, eihän siis lähdetä täällä vänkäämään politiikasta. Siksi en nyt mainitse tähän ainuttakaan poliitikkoa nimeltä.

Minä seuraan monia poliitikoita somessa, lähes joka puolueesta. Ei tuota vaikeuksia lukea hyvinkin erilaisia näkökantoja. Hyvä vinkki tämäkin. Kiitos.

Vierailija
95/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ricky Martin - Minun tarinani, omaelämäkerta.

Teki minuun v. 2010 suuren vaikutuksen ja tykkäsin kovasti hänen tavastaan puhua elämästä ja kohtaamistaan vaikeuksista. Kirjassa käydään läpi uran ja elämässään tapahtuneita asioita. Tosi hyvä kirja, jossa mielenkiintoista seurata hänen matkaansa lapsuudesta aikuisuuteen ja kuuluisuuteen. Tykkäsin!

Vierailija
96/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juha Hernesniemi: Aivokirurgin muistelmat

Tämä oli mulla mielessäkin, mutta unohtui. Kiitos muistutuksesta.

Vierailija
97/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arundhati Royn Mother Marh Comes to Me.

En tiedä, mikä on suomeksi, mutta hieno elämäkerta.

Vierailija
98/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lukea avioparin elämänkerrat, niin suosittelen: Late – Suomen pelätyimmän rikollisen tarina (Lauri Johansson) ja Rakastan sut ehjäksi (Mia E. Johansson). Oli todella mielenkiintoista lukea molempien elämäntarinat siihen asti, kun he keski-ikäisinä kohtasivat ja menivät naimisiin. 

Vierailija
99/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse luen paljon enkä juuri koskaan herkisty kirjan äärellä, mutta tämä oli poikkeus. Armas Gerdt: Petrin matka Myyrmanniin. On jo vanha mutta luin vastikään ja oli todella koskettavasti kirjoitettu. Ehkä siksikin herkistyin, että olin itse teini kun tuo Myyrmannin pommi-isku tapahtui. 

Minäkin suosittelen tätä. Oli emotionaalisesti todella intensiivinen. Näin muistelen.

Vierailija
100/134 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roger Moore: Nimeni on Moore, Roger Moore. 

Suosittelen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä