Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Sukusolujen luovuttaminen ei onnistu, koska lähisuvussa on autisti.

Vierailija
08.07.2026 |

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000012057354.html

Tässä artikkelissa kritisoidaan sitä, että nainen, jonka lähisuvussa on autismin kirjolla oleva henkilö, ei voi luovuttaa sukusoluja.

Itse autismin kirjolla olevana olen sitä mieltä, että on hyvä, että hän ei voi niitä solujaan luovuttaa. Mietin, millaista elämäni olisi ollut, jos perheessäni ja suvussani kenelläkään ei olisi mitään sellaisia autistisia piirteitä, mitä minulla on. Se "vääränlaisuuden" kokemus olisi varmasti ollut monin verroin suurempi kuin nyt, biologiseen sukuuni syntyneenä.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole eugeniikkaa vastaan lähtökohtaisesti, mutta asian skitsofreenisyys ja epäjohdonmukaisuus häiritsee. Samalla siis harjoitetaan suoranaista eugeniikkaa, mutta Suomen väestöä samalla vaihdetaan tyhmiin ja alkeellisiin kehitysmaalaisiin. Selevä. 

Et ota niiden kehitysmaalaisten sukusoluja. Sen luovuttajan ihonvärin, silmien värin ja hiustenvärinkin voi valita. 

Ongelmasi on siten ratkaistu. 

Typerys. Puhuin väestönvaihdosta. Se vaikuttaa yhteiskuntaan ja ihmisten terveyteen huomattavasti perustavanlaatuisemmin kuin joku autistin sukusolujen luovutus. Pienen mittakaavan eugenistinen näpertely ei ole mitään verrattuna suuren mittakaavan dysgeeniseen väestönvaihtoon. Menikö perille?

Voisitko mennä pois, ettei tarvitse ilmoittaa asiattomaksi. Täällä ei nyt rasseilla.

Voi. Totuus sattuu, joten totuuden puhuja pitää poistaa. Ei ole helppoa sinulle dysgeeniselle saastalle. 

Vierailija
62/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole eugeniikkaa vastaan lähtökohtaisesti, mutta asian skitsofreenisyys ja epäjohdonmukaisuus häiritsee. Samalla siis harjoitetaan suoranaista eugeniikkaa, mutta Suomen väestöä samalla vaihdetaan tyhmiin ja alkeellisiin kehitysmaalaisiin. Selevä. 

Et ota niiden kehitysmaalaisten sukusoluja. Sen luovuttajan ihonvärin, silmien värin ja hiustenvärinkin voi valita. 

Typerys. Puhuin väestönvaihdosta. Se vaikuttaa yhteiskuntaan ja ihmisten terveyteen huomattavasti perustavanlaatuisemmin kuin joku autistin sukusolujen luovutus. Pienen mittakaavan eugenistinen näpertely ei ole mitään verrattuna suuren mittakaavan dysgeeniseen väestönvaihtoon. Menikö perille?

Voisitko mennä pois, ettei tarvitse ilmoittaa asiattomaksi. Täällä ei nyt rasseilla.

Voi. Totuus sattuu, joten totuuden puhuja pitää poistaa. Ei ole helppoa sinulle dysgeeniselle saastalle. 

Ad hominem, hävisit. Kiitos keskustelusta ja hyvää päivänjatkoa sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ad hominem, hävisit. Kiitos keskustelusta ja hyvää päivänjatkoa sinulle.

Etköhän sinä "hävinnyt" siinä vaiheessa, kun ilmaisit halusi sensuroida minut vain, koska olet eri mieltä kanssani. Eikä tuo ollut ad hominem, vaan johtopäätös, joka perustui tulkintaani luonteestasi sensuroivana dysgeenisyyttä kannattavana saastana. En olisi kutsunut sinua sellaiseksi, ellet selvästi ole sellainen. 

Vierailija
64/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta kiellosta tulee vähän rodunjalostusyritykset mieleen. Ennenhän Suomessakaan esim. epileptikot ei saaneet mennä naimisiin kun epilepsian pelättiin periytyvän. Molemmissa tapauksissa valtio kontrolloi sitä kuka saa syntyä.

Vedä nyt happea ja mieti ihan järjellä. Jos sinä hankkisit lapsen luovutetuilla soluilla, aivan varmasti haluaisit, että lähtökohta on mahdollisimman hyvä ilman mitään periytyviä sairauksia tai poikkeamia. 

Ihan jokaiselle pitäisi olla itsestäänselvyys, ettei sukusoluja voi luovuttaa, jos suvussa on vahvasti periytyviä sairauksia tai poikkeamia. Se, että henkilö itse valitsee tehdä lapsen näistä huolimatta on oma lukunsa, mutta luovutetuilla soluilla yrittävä ei voi valita. Siksi luovuttajilla on vastuu ja jokainen järkevä ymmärtää jättää väliin, jos perimässä on jotain isompaa häikkää. 

Vierailija
65/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Tourette!

paskakikkelisormipillu!!!

Vierailija
66/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sukusoluja luovuttaneena ja autistin vanhempana olen eri mieltä. Autismi ei ole sairaus. Mielenkiinnolla odotan jälkeläisten mahdollista tapaamista

Vierailija
67/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS: Sukusolujen luovuttaminen ei onnistu, koska lähisuvussa on Pokkinen!

Vierailija
68/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös sitä mieltä, että on ehdottomasti hyvä, että henkilöt, jotka kantavat periytyviä sairausgeenejä, eivät saa luovuttaa sukusoluja. Olen erittäin huolissani siitä, että miten yhteiskunnan resurssit riittävät vastaamaan jo nykyisiin palveluntarpeisiin esim. autisminkirjon ihmisten kohdalla. Autistisilla henkilöillä on tuentarvetta läpi elämän, ja autisminkirjon henkilöillä ainakin peruskouluiässä. Valitettavasti monesti tuo varhainen tuki jää saamatta, kun autisminkirjon häiriötä ei tunnisteta, mistä taas seuraa lisää tuentarvetta.

Hieman yli 30 %:lla autismikirjolla olevista on myös kehitysvamma.

Autismikirjon henkilöillä on noin 8–10-kertainen riski sairastua epilepsiaan.

Vierailija
69/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sukusoluja luovuttaneena ja autistin vanhempana olen eri mieltä. Autismi ei ole sairaus. Mielenkiinnolla odotan jälkeläisten mahdollista tapaamista

Onko lapsesi kehitysvammainen vai korkean toimintakyvyn autisti? Sekin varmasti vaikuttaa odotuksiisi.

Vierailija
70/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä. Lapsen etu ensin ja lapsen etu on syntyä terveenä.

Neurologiset ominaisuudet/sairaudet ovat vahvasti periytyviä ja lievinäkin suuri haitta ja rasite, vahvoina jopa invalidisoivia.

Nimim. Kokemusasiantuntija

Vierailija
71/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä. Lapsen etu ensin ja lapsen etu on syntyä terveenä.

Neurologiset ominaisuudet/sairaudet ovat vahvasti periytyviä ja lievinäkin suuri haitta ja rasite, vahvoina jopa invalidisoivia.

Nimim. Kokemusasiantuntija

Samaa mieltä. Ja lisätään nyt vielä, että neurokirjon ihmiset ovat täysin tasavertaisesti oikeutettuja saamaan hedelmöityshoitoja. Eli ei tässä heitä maailmasta hävittämässä olla tai edes vaikeuttamassa heidän lisääntymistään.

Vierailija
72/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASD-henkilöillä on tyypillisesti kehittyneisiin nähden suurentunut riski sairastua skitsofreniaan.

ASD-miesten riski sairastua psykoosiin on suurempi kuin naisten.

ASD-henkilöillä esiintyy myös liiallisen kuormituksen laukaisemia lyhyitä reaktiivisia psykooseja.

Vierailija
73/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta kiellosta tulee vähän rodunjalostusyritykset mieleen. Ennenhän Suomessakaan esim. epileptikot ei saaneet mennä naimisiin kun epilepsian pelättiin periytyvän. Molemmissa tapauksissa valtio kontrolloi sitä kuka saa syntyä.

Itse ainakin kontrolloin ihan itse omalta osaltani, että en jaa eteenpäin geenejäni, joissa kulkee tiedetysti erinäisiä ongelmia. 

Vierailija
74/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkän autismin pois seulomalla ei kyllä saavuteta toivottua tulosta. Itse olen tietääkseni sukuni ensimmäinen laatuaan mutta lähisuvussa ylemmässä polvessa on henkilö jolla on skitsofrenia. Ja se saattaa ilmaantua jälkipolvessa autismina. 

Lähisukulaisen (ja muistaakseni vähän kaukaisemmankin) skitsofrenia on ehdoton este sukusolujen luovutukselle.

Vierailija
75/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuon voi tietää, kun diagnosoimattomia autisteja on maa pullollaan. 

Vierailija
76/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lähisuvussa on autisti, pääseekö silti hedelmöityshoitoihin? 

No pääseehän autistikin hedelmöityshoitoihin, joten miksi ei lähisukulainen.

Vierailija
77/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kaikista voikaan, mutta nyt olikin kyse siitä että jos on TIEDOSSA jokin periytyvä sairaus tai poikkeavuus, niin ei voi luovuttaa sukusoluja. Mikä on ihan oikein, koska luovutettuja soluja vastaanottavat eivät saa mitään tietoa siitä, millainen perimä solujen luovuttajalla on. Lahjasolualkuinen raskaus on riskialttiimpi jo muutenkin ja hoidot niin rankat ja kalliit, että aika kohtuutonta olisi jos sieltä voisi tulla vielä vaikka mitä estettävissä olleita sairauksia lapselle.

Vierailija
78/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös sitä mieltä, että on ehdottomasti hyvä, että henkilöt, jotka kantavat periytyviä sairausgeenejä, eivät saa luovuttaa sukusoluja. Olen erittäin huolissani siitä, että miten yhteiskunnan resurssit riittävät vastaamaan jo nykyisiin palveluntarpeisiin esim. autisminkirjon ihmisten kohdalla. Autistisilla henkilöillä on tuentarvetta läpi elämän, ja autisminkirjon henkilöillä ainakin peruskouluiässä. Valitettavasti monesti tuo varhainen tuki jää saamatta, kun autisminkirjon häiriötä ei tunnisteta, mistä taas seuraa lisää tuentarvetta.

Ei "yhteiskunnalla" mitään ihmeempiä resursseja nytkään ole autismikirjon ihmisten tukemiseen eikä mitään sen ihmeempiä palveluita ole, ellei niitä itse pysty omilla rahoillaan hankkimaan vapailta markkinoilta. Tietysti jos on jotain kehitysvammaa tai muita liitännäisdiagnooseja, jotka estävät itsenäisen asumisen ja elämisen tyystin, niin sitten tietysti siivotaan johonkin laitokseen, kun vielä ei oikeistopolitiikka ole edennyt niin pitkälle, että kehdattaisiin jättää kadulle kuolemaan. Mutta noin lähtökohtaisesti siltä paljonpuhutulta "yhteiskunnalta" voi odottaa vain päänaukomista, vaatimuksia loputtomasta venymisestä ja suoranaista v*ttuilua.

Vierailija
79/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kaikista voikaan, mutta nyt olikin kyse siitä että jos on TIEDOSSA jokin periytyvä sairaus tai poikkeavuus, niin ei voi luovuttaa sukusoluja. Mikä on ihan oikein, koska luovutettuja soluja vastaanottavat eivät saa mitään tietoa siitä, millainen perimä solujen luovuttajalla on. Lahjasolualkuinen raskaus on riskialttiimpi jo muutenkin ja hoidot niin rankat ja kalliit, että aika kohtuutonta olisi jos sieltä voisi tulla vielä vaikka mitä estettävissä olleita sairauksia lapselle.

Enemmin ottaisin lahjasolun jolla on lähisuvussa autismi kun psykopatia ja/tai narsismi.   

Vierailija
80/80 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmin ottaisin lahjasolun jolla on lähisuvussa autismi kun psykopatia ja/tai narsismi.   

Psykopaatit voivat olla ihan ok. Psykopatia ei sulje pois etiikkaa. Psykopaatti voi olla esimerkiksi huippukirurgi tai palomies, joka toimii pelottomasti ja päämäärätietoisesti. Narsismista en oikeastaan tiedä riittävästi, että voisin sanoa mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi