HS: Sukusolujen luovuttaminen ei onnistu, koska lähisuvussa on autisti.
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000012057354.html
Tässä artikkelissa kritisoidaan sitä, että nainen, jonka lähisuvussa on autismin kirjolla oleva henkilö, ei voi luovuttaa sukusoluja.
Itse autismin kirjolla olevana olen sitä mieltä, että on hyvä, että hän ei voi niitä solujaan luovuttaa. Mietin, millaista elämäni olisi ollut, jos perheessäni ja suvussani kenelläkään ei olisi mitään sellaisia autistisia piirteitä, mitä minulla on. Se "vääränlaisuuden" kokemus olisi varmasti ollut monin verroin suurempi kuin nyt, biologiseen sukuuni syntyneenä.
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kiellosta tulee vähän rodunjalostusyritykset mieleen. Ennenhän Suomessakaan esim. epileptikot ei saaneet mennä naimisiin kun epilepsian pelättiin periytyvän. Molemmissa tapauksissa valtio kontrolloi sitä kuka saa syntyä.
Puhumattakaan kuurojen ihmisten pakkosteriloinneista 1935-1970 vuosien välillä. Läheltä piti että minäkin olisin jäänyt syntymäti? t. Kuuron äidin poika.
No jos olisit jäänyt syntymättä, niin olisitko täällä sitä suremassa?
Jännästi naapurissa asui kuuromykkä pariskunta, jolla oli kaksi 50-luvulla syntynyttä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievä autismi tai ADHD on kyllä aika tiukkoja kriteereitä. Hyvin yleisiä, eivätkä ole sairauksia vaan erilaiset aivot. Miksi ei hyväksytä luovuttajiksi ja kysytä hoitoihin menevältä onko ok? Voihan heillä olla suvussa samoja ominaisuuksia itselläänkin..
Ei ole erikseen mitään lievää autismia. Ihminen joko on autisti tai sitten ei. Se ilmenee eri voimakkuuksilla eri ihmisillä mutta ei voi olla autistinen mitenkään "osittain". Lieväoireinen autisti voi hyvin saada erittäin vaikeaoireisen autistin.
Lievä ei tarkoita samaa kuin osittainen. Minulla on ihan kokonaan lievästi kehitysvammainen lapsenlapsi.
Minun pointti oli se että lievästi autistinen hyvin pärjäävä voi saada vaikeasti autistisen lapsen sillä autismi on periytyvää. Se että vanhemmalla on lievä niin ei tarkoita automaattisesti että lapsellakin tulisi olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on periytyvästä neuroepätyypillisyydestä eikä sairaudesta. Evoluutio on tällaisen ominaisuuden kehittänyt, tai Jumala itse.
Tässä oma kantani: meillä nepsy-lapsia, ja olisi mahdollisuus luovuttaa sukusoluja, sillä lapsilla ei vielä diagnooseja. Eikä minullakaan, vaikka samat piirteet itsellä. Kokisin kuitenkin todella vääränä, että tietäen, että sukusolusta syntyvällä lapsella olisi todennäköisesti samoja haasteita, heittäisin hänet ympäristöön, jossa piirteitä ei välttämättä tunnistettaisi. Kuin ilman käyttöohjetta, jotka olisi pitänyt välittää. : (
En ymmärrä, miksi kukaan luovuttaa sukusoluja. Prosessi on naiselle raskas, kivulias ja sekoittaa oman hormonitoiminnan. Luovuttajista on pulaa, en ihmettele miksi.