Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö 10 vuoden ystävyys vastakkaisen sukupuolen kanssa katkaista jos löytää uuden mustasukkaisen kumppanin?

Vierailija
07.07.2026 |

Miten on asia?

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valinta ei ole sinun.

Kenen muun muka? Jos ei tuollainen "kumppani" kestä sitä että ap:lla on ystäviä sukupuolesta riippumatta, niin saa kumppani itse olla se joka väistyy. Ap tekee ian itse valintansa, ei kukaan muu.

No, tietysti se on sen "kumppanin" valinta. Vai onko mustasukkaisuus sairaus, johon ei voi vaikuttaa?

No se ei ole millään tasolla kumppanin valinta, jos ap sanoo "kiitos ja näkemiin". Se on ihan ap:n oma valinta. Ja mitä mustasukkaisuuteen tulee: Sairaalloinen mustasukkaisuus on sairaus, johon ei voi itse vaikuttaa. Yleensä sen virallinen diagnoosi on narsismi. 

eri

Vain, jos haluaa valita. Mitään pakkoa ei ole. Sairaus syntyy vain asioita määrittelemällä ja määrittely on itsessään sairaus. Määrittely ei ole normaalia vaan opittu tapa, joka muuttuu mielenhäiriöksi. Jostain syystä toisia mielenhäiriöitä arvostetaan enemmän kuin toisia.

Ihan sama onko kyseessä sairaus vai ei. Huono käytös on huonoa käytöstä eikä sitä tarvitse kestää. Jos toinen pyrkii kontrolloimaan elämää niin ansaitsee tulla jätetyksi.

Totta, lojaali ihminen ansaitsee kaltaisensa puolison. Ap voi vaikka jatkaa sen kaverinaisensa hännystelyä pimpukan toivossa.

Mistä sinä tiedät ap:n sukupuolen ja miksi hänen pitäisi kaveriaan hännystellä?

Vierailija
122/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se narskun eristäminen alkaa. Juokse ja lujaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihan sama onko kyseessä sairaus vai ei. Huono käytös on huonoa käytöstä eikä sitä tarvitse kestää. Jos toinen pyrkii kontrolloimaan elämää niin ansaitsee tulla jätetyksi."

Ei kukaan ansaitse mitään, edes anteeksiantoa, saati sitten jätetyksi tulemista.

Jos ihminen itse on mulkku kumppaniaan kohtaan niin ansaitsee tulla jätetyksi. Mulkkumaisuus pitää sisällään mm. juuri pakonomaisen tarpeen kontrolloida elämää.

Vierailija
124/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valinta ei ole sinun.

Kenen muun muka? Jos ei tuollainen "kumppani" kestä sitä että ap:lla on ystäviä sukupuolesta riippumatta, niin saa kumppani itse olla se joka väistyy. Ap tekee ian itse valintansa, ei kukaan muu.

No, tietysti se on sen "kumppanin" valinta. Vai onko mustasukkaisuus sairaus, johon ei voi vaikuttaa?

No se ei ole millään tasolla kumppanin valinta, jos ap sanoo "kiitos ja näkemiin". Se on ihan ap:n oma valinta. Ja mitä mustasukkaisuuteen tulee: Sairaalloinen mustasukkaisuus on sairaus, johon ei voi itse vaikuttaa. Yleensä sen virallinen diagnoosi on narsismi. 

eri

Vain, jos haluaa valita. Mitään pakkoa ei ole. Sairaus syntyy vain asioita määrittelemällä ja määrittely on itsessään sairaus. Määrittely ei ole normaalia vaan opittu tapa, joka muuttuu mielenhäiriöksi. Jostain syystä toisia mielenhäiriöitä arvostetaan enemmän kuin toisia.

Ihan sama onko kyseessä sairaus vai ei. Huono käytös on huonoa käytöstä eikä sitä tarvitse kestää. Jos toinen pyrkii kontrolloimaan elämää niin ansaitsee tulla jätetyksi.

Mies antaa vaimonsa puolesta henkensä ja jättää lapsuudenperheensä. Jos ei tämä kelpaa niin sitten on turha seurustella tai panna ketään, vaan jatkaa elämää lapsena.

Mies taitaa kuitenkin huomattavasti useammin ottaa vaimon hengen kuin antaa omansa... 

125/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika kontrolloivalta, mahdollisesti vaaralliselta tyypiltä (eritoten jos mies kyseessä). Miten noin ehdoton ja vainoharhainen kumppani reagoisi myöhemmin mahdolliseen eroon?

Miksi nainen tarvitsisi muuta kuin aviomiehensä? Etelämmässä ihan yleistä elää jumalan suunnitelman mukaan, naisella on sitten naispuolisia kontakteja lisäksi jos muuta seuraa kaipaa. 

Jotenkin vammainen tämä länsimaalaisten ateistien pannaan kaikkia ristiin rastiin -apinalauma. Ja kuvittelette olevanne vielä jotenkin edistyksellisiä, kun käyttäydytte kuin kirjaimelliset elukat?

Jaa. Minulla ei ole mitään vaikeuksia olla jonkun naisen seurassa ilman, että koko ajan pyörii pelkkä paneminen päässä. Kukakohan tässä se elukka on, joka ei muuta ajattele kuin seksiä.

Sama. Kohta taas tapaan ystävän (nainen) jonka kanssa ystävystyin jo joskus 90-luvun alkuvuosina. Ei ole ongelmia asian suhteen nykyisellä kumppanilla eikä ollut eksälläkään yhteisten yli 25 vuoden aikana.

M60+

Vierailija
126/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin ,jos on pettäjätaustainen, ei ole syytä luottaa `ystävyyteen``.Nykyäänhän pannaan kaikkien kanssa. Se on ihan normaalia eli ei ole.

Vierailija
127/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustasukkaista kumppania en haluaisi, mutta on itsestään selvää, että suhde saa tarvitsemansa kunnioituksen, tilan ja turvan ja haluan itsekin kumppanin, joka muodostaa oikeaa parisuhdetta. Silloin ystävien rooli muuttuu. 

Niin muuttuu, mutta se on eri asia kuin se, että heidät pitäisi hylätä kokonaan vain siksi koska puoliso käskee.

Vierailija
128/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi mustasukkaista kumppania.

Vierailija
129/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oisin ite mustasukkanen tuollaisesta, en varmaan omasta puolestani itse seurustelisi tiedostaen ongelmani ja en alkaisi suhteessa sitä ”korjaamaan”.

Harmi vain, että käytännössä kukaan sairaalloisen mustasukkainen ei tiedosta ongelmaansa eikä siksi osaa pitäytyä sinkkuna. 

Puhumattakaan, että tiedostaisi hoidontarpeensa. Mahdollisuudet parantua on heikot, jos ei edes näe toimivansa sairaasti. 

Vierailija
130/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naispuolisella ystävälläni on useita mies ystäviä, ja kaikki nämä miehet veistivät tämän naisen sänkyyn samantien, jos siihen vaan saisivat mahdollisuuden. Joten se siitä ”ystävyydestä” 

Vierailija
131/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valinta ei ole sinun.

eri

Mies antaa vaimonsa puolesta henkensä ja jättää lapsuudenperheensä. Jos ei tämä kelpaa niin sitten on turha seurustella tai panna ketään, vaan jatkaa elämää lapsena.

Mies taitaa kuitenkin huomattavasti useammin ottaa vaimon hengen kuin antaa omansa... 

Niinkö isäsi teki äidillesi? Otan osaa.

Vierailija
132/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin vanha totuus kannattaa muistaa, että nämä mustasukkaiset on yleensä itse niitä pettäjiä. Siksi ne on mustasukkaisia, kun ne peilaavat tilannetta itsensä kautta. 

Vierailija
133/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisolla yllättäen  se ystävä ei oikein kestänyt ystävänsä uutta kumppania eli minua. Arvatkaa kumpi jäi pois.

Koska et onnistunut saamaan fiksua puolisoa, hän luopui ystävyydestä. Fiksu puoliso olisi laittanut sinut luiskaan. 

Ei, vaan luiskaan laitetaan se, joka yrittää rajoittaa ja asettaa ehtoja. Oli se sitten ystävä tai kumppani. 

Vierailija
134/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustasukkaista kumppania en haluaisi, mutta on itsestään selvää, että suhde saa tarvitsemansa kunnioituksen, tilan ja turvan ja haluan itsekin kumppanin, joka muodostaa oikeaa parisuhdetta. Silloin ystävien rooli muuttuu. 

Niin muuttuu, mutta se on eri asia kuin se, että heidät pitäisi hylätä kokonaan vain siksi koska puoliso käskee.

Se lukikin tuossa jo heti ensimmäiseksi. 

135/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun naispuolisella ystävälläni on useita mies ystäviä, ja kaikki nämä miehet veistivät tämän naisen sänkyyn samantien, jos siihen vaan saisivat mahdollisuuden. Joten se siitä ”ystävyydestä” 

... ja tämän yhden ystäväsi perusteella voi sitten yleistää suurimman osan miehistä toimivan samalla tavoin? Yleistykset usein johtavat harhaan vaikka ovatkin myös monen provoilijan jatkuvassa käytössä.

M60+

Vierailija
136/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs, jos se mustasukkainen osapuoli on se ystävä, joka perheidyllinsä keskellä mustistelee toisen orastavista parisuhteista, ja vaatii että toinen pysyisi sinkkuna? Toki pitäisi olla myös aina käytettävissä, tavoitettavissa ja auttamassa milloin missäkin. Taustalla oli vieläpä näiden ystävysten useampivuotinen panosuhde, joka "oli pakko lopettaa olosuhteiden pakosta", eikä siitä selkeästi oltu päästy täysin yli.

Ystäviä saa olla mistä sukupuolesta ja siviilisäädystä tahansa, mutta minun oli pakko todeta että pitäkää tunkkinne. 

Toisen osapuolen tarina toki oli se, että "se oli mustis kun ei kestänyt mun vastakkaista sukupuolta olevaa ystävää".

Vierailija
137/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valinta ei ole sinun.

eri

Niinkö isäsi teki äidillesi? Otan osaa.

Ja koko sukunsa miehet tehneet samoin. Miten muuten ajattelisi että miehet huomattavan usein ottavat vaimojen hengen? No, on sukuja ja sukuja.

Vierailija
138/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs, jos se mustasukkainen osapuoli on se ystävä, joka perheidyllinsä keskellä mustistelee toisen orastavista parisuhteista, ja vaatii että toinen pysyisi sinkkuna? Toki pitäisi olla myös aina käytettävissä, tavoitettavissa ja auttamassa milloin missäkin. Taustalla oli vieläpä näiden ystävysten useampivuotinen panosuhde, joka "oli pakko lopettaa olosuhteiden pakosta", eikä siitä selkeästi oltu päästy täysin yli.

Ystäviä saa olla mistä sukupuolesta ja siviilisäädystä tahansa, mutta minun oli pakko todeta että pitäkää tunkkinne. 

Toisen osapuolen tarina toki oli se, että "se oli mustis kun ei kestänyt mun vastakkaista sukupuolta olevaa ystävää".

Ei tuollainen ole mitään ystävyyttä nähnytkään. 

Vierailija
139/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan! Kuvitteleeko se uusi partneri että hänellä on oikeus hyväksyä tai hylätä kaverisi? Ei ole! 

Käytännössä se kuitenkin vaikuttaa asioihin.

Vierailija
140/147 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että mustasukkainen kumppani on raskas taakka. Vaikkei väkivaltaa olisikaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi