n 90 % marjoista jää metsiin
Toi on suuruusluokka, ja näin se on mennyt jokseenkin aina. Sitä ei siis pelasta poimijat muualta.
Miten ton marjasadon voisi hyödyntää paremmin. Onko ideoita. Jos hyväksytään, että osa on niin vaikeakulkuisella paikalla, että ne jää kuitenkin poimimatta. Mikä olisi sun ideasi tuohon asiaan.
Ei sotketa politiikkaa tähän, vaan keskitytään tuohon marjasatoon. Poimitko itse, paljonko suunnilleen.
Kommentit (63)
Ne poimii ketkä poimii.
Myyntiinkin niitä saadaan poimittua ihan suomalaisvoimin heti, kun teollisuus alkaa maksamaan niistä.
Suomalaisten poimintaintoa lisäisi järjestelmä, jossa tehty työ aina lisäisi tuloja. Esim perustulo auttaisi tähän.
Vierailija kirjoitti:
Ne poimii ketkä poimii.
Myyntiinkin niitä saadaan poimittua ihan suomalaisvoimin heti, kun teollisuus alkaa maksamaan niistä.
Suomalaisten poimintaintoa lisäisi järjestelmä, jossa tehty työ aina lisäisi tuloja. Esim perustulo auttaisi tähän.
Toi on hyvä, ja muuten ketjun ensimmäinen oikea ehdotus. Suomalaisten poimintainto juurikin. Sitä poimintaintoa voisi saada rahalla, joka olisi veroton, muista tuloista riippumatta.
100% susista jää ampumatta mettiin joka vuosi :D mieti kuinka paljon jää paistetusta leivästä syömättä tai löydetystä kullasta kaivamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ne poimii ketkä poimii.
Olisin itsekin sanonut tätä.
Jos se työtön vois mennä sinne metsään, niin että siitä jää jotain käteenkin, siis ihan laillisesti.
Nythän ne harvat ketkä kerää joutuu sen tekemään pimeänä.
Jos ne marjat oikeasti haluttais hyödyntää ja auttaa köyhiä, niin ei varmaan hirveemmin kustantais ämpärit ja joku kimppakyyti metsään ja takaisin ja jokainen sais pitää oman liksansa.
Mä oon joskus laskenut, että ainakin omalla tahdilla tuntipalkaks tulee +-8e. Ei se nyt hirveästi ole, enkä usko että yhtään kukaan parempiosainen sillä suostuis sitä tekemään.
Mä ainakin oon joka vuosi tarjonnut kyytiä apajille samalla kun itse menen. Tähän mennessä vain joka tavalla raihnainen eläkeikäinen mutsini jaksaa lähteä rämpimään.
Vielä jos tän sais lisätä viralliseen työkokemukseen, osoittaisi myös työnantajille aktiivisuutta kun ei tuota laiska ihminen tee.
Meilläkin on joka vuosi ennakkotilaukset jo hyvissä ajoin eikä niitä ainakaan käsiin jää. Ja joka vuosi harmittaa kun ei niitä ehdi keräämään niin paljon kun menis.
Vähän turha noiden firmojen on itkeä, jos ne ei maksa juuri mitään, jokainen myy mieluummin itse.
Nykyään työtön rikkoo lakia kun poimii ja myy niitä marjoja, on sallitumpaa tosiaan vaan maata sohvalla kaljaa juomassa 🤦
Kuka/mikä on laskenut, että 90% jää? Miten on laskettu? Mitä "jäämisellä" tarkoitetaan?
Pistä linkki!
Perinteiseen tapaan, aina kun lähdetään "ratkomaan" tämäntyyppistä ongelmaa, joku nerokas keksii pian, että että teetetään nämä kannattamattomat työt työttömillä korvauksien menettämiselä uhkaamalla.
Win-win. Yhteiskunta voittaa. Yritykset voittavat. Entä työtön? Mitä se tähän kuuluu, pärjääkö vai ei, hän on järjestelmän polttoaine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne poimii ketkä poimii.
Olisin itsekin sanonut tätä.
Jos se työtön vois mennä sinne metsään, niin että siitä jää jotain käteenkin, siis ihan laillisesti.
Nythän ne harvat ketkä kerää joutuu sen tekemään pimeänä.
Jos ne marjat oikeasti haluttais hyödyntää ja auttaa köyhiä, niin ei varmaan hirveemmin kustantais ämpärit ja joku kimppakyyti metsään ja takaisin ja jokainen sais pitää oman liksansa.
Mä oon joskus laskenut, että ainakin omalla tahdilla tuntipalkaks tulee +-8e. Ei se nyt hirveästi ole, enkä usko että yhtään kukaan parempiosainen sillä suostuis sitä tekemään.
Mä ainakin oon joka vuosi tarjonnut kyytiä apajille samalla kun itse menen. Tähän mennessä vain joka tavalla raihnainen eläkeikäinen mutsini jaksaa lähteä rämpimään.
Vielä jos tän sais lisätä viralliseen työkokemukseen, osoittaisi myös työnantajille aktiivisuutta kun ei tuota laiska ihminen tee.
Meilläkin on joka vuosi ennakkotilaukset jo hyvissä ajoin eikä niitä ainakaan käsiin jää. Ja joka vuosi harmittaa kun ei niitä ehdi keräämään niin paljon kun menis.
Vähän turha noiden firmojen on itkeä, jos ne ei maksa juuri mitään, jokainen myy mieluummin itse.
Nykyään työtön rikkoo lakia kun poimii ja myy niitä marjoja, on sallitumpaa tosiaan vaan maata sohvalla kaljaa juomassa 🤦
No jotain tuon tapaista. Se raha pitäisi saada käteen, minkä sieltä metsästä saa poimittua. Oli sitten työkkärissä tai ei, koskien kaikkia etuuksia. Toisilla on mahtavat marjametsät aivan lähellä, tuntevat paikat vielä. Eihän se palkka hirveän iso olisi, mutta lisä kuitenkin. No liikunta luonnossa on oma arvonsa, vaikka ei nyt rahalla mitattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Perinteiseen tapaan, aina kun lähdetään "ratkomaan" tämäntyyppistä ongelmaa, joku nerokas keksii pian, että että teetetään nämä kannattamattomat työt työttömillä korvauksien menettämiselä uhkaamalla.
Win-win. Yhteiskunta voittaa. Yritykset voittavat. Entä työtön? Mitä se tähän kuuluu, pärjääkö vai ei, hän on järjestelmän polttoaine.
Ne jutut voinee jättää omaan arvoonsa. Kyse on lähinnä riidan kylväjistä. Se on tarkoitus vaan lietsoa eripuraa aina kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Kuka/mikä on laskenut, että 90% jää? Miten on laskettu? Mitä "jäämisellä" tarkoitetaan?
Pistä linkki!
Tossa taidettiin sanoa, että se on suuruusluokka.
Vierailija kirjoitti:
Pistä linkki!
Eiköhän toi ole luonnonvarakeskus
Kyllä sieltä kaikille marjoja riittää. Loput voi jäädä.
Polttopuutakin on siellä hirveästi. Pitäisikö nekin kaikki kaataa pois.
Ei jää. Eläimet syövät tuosta määrästä ainakin 60 prosenttia.
Joo Lapissa on kyllä lääniä, josta ei kukaan lähde poimimaan marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä koko ajatus siitä, että marjasato "jää" metsiin, on ihan hullu. Ei sitä sieltä ole mikään pakko saada pois. Ei sitä tarvitse pelastaa.
Eikä ne sinne mitään mätäne. Eläimet ja ötökät syö ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä koko ajatus siitä, että marjasato "jää" metsiin, on ihan hullu. Ei sitä sieltä ole mikään pakko saada pois. Ei sitä tarvitse pelastaa.
No ei siinä pelastamisesta ole kyse, vaan hyödyntämisestä.
Ahaa.
Luonnossa on paljon syötäviä kasveja. Mikset sure nokkosten ja voikukkien kohtaloa, nekin jää syömättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten jos jääkin? Jäähän sinne paljon lihaakin juoksentelemaan.
Ei mitään, vaikka jääkin. Aloitus kysyy, onko ideoita hyödyntämiseen. Ei niin, että olisi jotenkin pakko saada pooimittua.
Laiska mamma menee ihan itse poimimaan marjansa, jos niiden jääminen metsään ahdistaa.
En ole mamma, eikä mua ahdista mikään. Jos sulla ei ole ideaa asiaan, niin ok. Sittenhän se on sun osalta selvä.
ap.
Sä kirjoitat tänne palstalle, joten sä olet av-mamma.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän aloituksen pointti on? Todeta itsestäänselvyys ja pahoittaa mielensä, kun porukka ei kommentoi niin kuin ap tahtoo?
Ehkä se tavallinen, eli miten ihmiset (etenkin työttömät ja köyhät) ovat typeriä, kun eivät tajua käydä poimimassa marjoja. Niin, ja laiskoja tietty.
Eläimet syö kyllä suurimman osan. Ei ihmisen tarvitse kaikkea ahnehtia. Vatut on ainoita, mitkä ei näytä eläimille maistuvan, mutta mustikat kyllä katoaa lähes kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Ei jää. Eläimet syövät tuosta määrästä ainakin 60 prosenttia.
Jep, karhut vetää kaksin tassuin, ja muutkin. Ei ne oikeasti hukkaan mene, eikä liene ollut ajatuskaan.
No ei ne oikeasti hukkaan mene. Nehän muuttuu luonnoksi lopulta. Aloitus viittaa tuohon 90 % kaiketi, ja marjojen hyvään ravintoon luulisin. Se tulkinta, että ne pitäisi jotenkin kaikki poimia, on aika hassu.