n 90 % marjoista jää metsiin
Toi on suuruusluokka, ja näin se on mennyt jokseenkin aina. Sitä ei siis pelasta poimijat muualta.
Miten ton marjasadon voisi hyödyntää paremmin. Onko ideoita. Jos hyväksytään, että osa on niin vaikeakulkuisella paikalla, että ne jää kuitenkin poimimatta. Mikä olisi sun ideasi tuohon asiaan.
Ei sotketa politiikkaa tähän, vaan keskitytään tuohon marjasatoon. Poimitko itse, paljonko suunnilleen.
Kommentit (63)
Ei tosiaan tarvitse pelastaa. Eläimet syö ja loput maatuu ravintoaineiksi kasveille. Mikään ei mene hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä koko ajatus siitä, että marjasato "jää" metsiin, on ihan hullu. Ei sitä sieltä ole mikään pakko saada pois. Ei sitä tarvitse pelastaa.
No ei siinä pelastamisesta ole kyse, vaan hyödyntämisestä.
Hyvä. Pitäähän sitä eläimillä olla ruokaa.
Paljonkohan timantteja jää löytämättä tässä maassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä koko ajatus siitä, että marjasato "jää" metsiin, on ihan hullu. Ei sitä sieltä ole mikään pakko saada pois. Ei sitä tarvitse pelastaa.
No ei siinä pelastamisesta ole kyse, vaan hyödyntämisestä.
Luonto osaa hyödyntää marjat paljon tehokkaammin kuin ihminen.
Mitä sitten jos jääkin? Jäähän sinne paljon lihaakin juoksentelemaan.
Bingobongot eivät kuulu Suomalaiseen metsään. On pelkästään hyvä ja hyödyllinen päätös ettei viisumeita hinnan polkijoille myönnetty.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, mutta ei liity nyt marjoihin. Mikä se sun idea olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Pitäähän sitä eläimillä olla ruokaa.
Näin, ei kai niitä paskaisia marjoja kukaan ihminen söisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko ollut ideana, vaikka laajentaa keskustelua. Sinun aloitukseesi kun ei oikein pysty vastaamaan, mitään muuta kuin "niin jää".
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, vaikka jääkin. Aloitus kysyy, onko ideoita hyödyntämiseen. Ei niin, että olisi jotenkin pakko saada pooimittua.
Päästetään tuhat pandaa Suomen metsiin marjoja syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, vaikka jääkin. Aloitus kysyy, onko ideoita hyödyntämiseen. Ei niin, että olisi jotenkin pakko saada pooimittua.
Laiska mamma menee ihan itse poimimaan marjansa, jos niiden jääminen metsään ahdistaa.
Kyllä linnut ja muut metsäneläimet ne marjat hyödyntää ja osan kasvi käyttää lisääntymiseensä. Ei ole tarkoitus että kaikki kerätään pois.
Kerään itse omaan ja perheeni käyttöön sen verran kun vuodessa syömme. Näin ei tarvitse heittää mitään pois. Toki riippuu vuodesta, mitä milloinkin on saatavilla. Kaikkia marjoja ei ole kaikkina vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko ollut ideana, vaikka laajentaa keskustelua. Sinun aloitukseesi kun ei oikein pysty vastaamaan, mitään muuta kuin "niin jää".
Kyllä, mutta sehän oli se kysymys, että onko ideoita. Ei kaiketi ole ainakaan vielä. Se juttu on siinä, että jos olisi helppo ideoitava, niin se olisi jo käytössä.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä linnut ja muut metsäneläimet ne marjat hyödyntää ja osan kasvi käyttää lisääntymiseensä. Ei ole tarkoitus että kaikki kerätään pois.
Kerään itse omaan ja perheeni käyttöön sen verran kun vuodessa syömme. Näin ei tarvitse heittää mitään pois. Toki riippuu vuodesta, mitä milloinkin on saatavilla. Kaikkia marjoja ei ole kaikkina vuosina.
Hyvä niin, mutta aloitus ei sanonut, että kaikki pitäisi kerätä.
Jokainen voi halutessaan käydä poimimassa marjoja. En tiedä, kuinka yleistä se nykyään on. Kun olin lapsi, vanhempani ja isovanhempani olivat joskus päiväkausia marjametsällä. Samoin naapurit ja muut ihmiset lähistöltä. Se oli sellaista elämää silloin 70-luvulla.
Jokamiehenoikeuksia ei ole perustettu mitään bisnestä varten. Jokainen voi metsästä käydä keräämässä omansa kuten aina on tehty ja nuo thaikut joutaa pysyä kotimaissaan.
Karhuille ja supikoirille pitää jättää marjoja.