Oletko kuullut verenseisauttajista?
Oletko kuullut juttuja esim. vanhemmiltasi tai isovanhemmiltasi?
Kommentit (14)
Olen kuullut ja olen tavannutkin. Yksi jopa opetti minulle miten homma tehdään.
Isä kertoi, että sen kylällä asui nainen, jolle kerran hädissään soitettiin, kun nuori mies oli telonut itsensä pahasti. Soittaja sanoi, että miehestä vuotaa verta hirveästi. Nainen sanoi, että ei vuoda enää. Ja totta, verenvuoto oli lakannut saman tien.
Ihan historiasta, faaraoiden ajalta
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni isoisä oli verenseisauttaja.
Oletko kuullut yksityiskohtaisempia juttuja vai ainoastaan sen, että hän oli verenseisauttaja? Pitikö hänen olla paikalla vai pystyikö seisauttamaan veret myös matkan päästä?
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko lisää?
Vierailija kirjoitti:
Isä kertoi, että sen kylällä asui nainen, jolle kerran hädissään soitettiin, kun nuori mies oli telonut itsensä pahasti. Soittaja sanoi, että miehestä vuotaa verta hirveästi. Nainen sanoi, että ei vuoda enää. Ja totta, verenvuoto oli lakannut saman tien.
Olen myös kuullut näistä, jotka pystyivät tekemään sen matkan päästä.
Äitini mummo oli verenseisauttaja.
Vierailija kirjoitti:
Äitini mummo oli verenseisauttaja.
Haluaisitko kertoa lisää, jos tiedät enemmän kuin vain sen, että hän oli verenseisauttaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko lisää?
Olin nuori aikuinen kun tapasin tämän vanhemman ihmisen. Hän sanoi että taito kulkee hänellä suvussa, mutta kun hänellä ei ollut lapsia, halusi opettaa taidon että siirtyisi eteenpäin. Hän oli pitkään miettinyt kuka olisi taidon arvoinen ja pystyisi hallitsemaan sitä. Jostain syystä päätyi minuun. Vannotti että en kertoisi kenellekään kuin omille jälkeläisilleni miten taitoa hallitaan. Siispä en voi kertoa enempää. Muutaman kerran olen tarvinnut tätä taitoa elämässäni.
Isoisoisäni kertoi nähneensä nuorena pahan maatalousonnettomuuden, jossa loukkaantui mies pahasti. Häntä yritettiin auttaa ja osa miehistä, myös isoisäni lähti verenseisuttajana tunnetun miehen luo. He kertoivat mitä oli tapahtunut. Tämä oli kysynyt mistä talosta loukkaantunut mies on. Sitten hän oli mennyt poissaolevaksi ja uneliaaksi ja sanonut ettei se enää vuoda. He olivat palanneet loukkaantuneen luo ja vuoto oli lakannut heidän poissa ollessaan. Muistaakseni mies kuitenkin kuoli pari päivää myöhemmin, vaikka verenvuoto saatiin pysähtymään.
Muutin 70-luvulla taloon, josta löysin pienen putelin jossa luki "Verenseisautustippoja". Pullossa oli jotakin öljymäistä likaista tummanpunaista ainetta. En usko, että verta kuitenkaan. Harmi, että otin sen putelin sisustustarvikkeeksi jonnekkin etelään. Nyt asun tuossa talossa ja puteli on kadonnut jonnekin.
Isoisäni isoisä oli verenseisauttaja.