Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä

Vierailija
06.07.2026 |

Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:

"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."

Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.

Kommentit (1209)

Vierailija
1181/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päde kaikkiin vähävaraisiin, suurin osa elää ihan vaatimattomasti. Onhan tässä jo käynyt ilmi, että usein se persaukinen joutuu pakon edessä käyttämään kalliimpia vaihtoehtoja, kun ei ole sitä keskiluokkaista kuplaa, jossa resursseja on jaettavaksi. 

On toki köyhiä, jotka tuhlaavat. Tyttäreni ystävä esimerkiksi. Hän saa kuntoutusrahaa, joka on paljon isompi kuin tyttäreni opintoetuudet. Kerran kaupassa tämä ystävä valitti, että ei ole rahaa loppukuuksi tarpeeksi, mutta osti silti jonkin jäähilejuoman, aikuinen ihminen. Tytär kysyi, että: "Eiks sulla ollut rahat vähissä? "Joo, mut mulle tuli kauhea jano." Ei puhettakaan, että olisi hakenut halvimman vesipullon, jos se jano nyt niin kauhea oli, että ihan nääntyy. Olen varma, että tälle kaverille ei riittäisi ikinä mikään raha kokonaista kuukautta. 

Vierailija
1182/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin töissä joskus ja olin ideologisesti työoptimistinen. Liian monta kertaa palkka oli mennyt vuokran, laskujen ja juoksevien menojen kanssa niin, että kuukauden loppuviikolla kortti löi tyhjää. Usein oli vielä kaksi viikkoa aikaa. Säästäväinen olin. Kaikki näki sen epäsiististä habituksestani. Kuljin aina samoissa vaatteissa ja en ostellut uutta. Sekin oli yksi juttu, kun olisin aikuisena halunut ostaa joskus itelleni jotain. Ihan jotain esim sykemittarin, uuden puhelimen, läppärin tai jotain omaa. Edes säästäminen ei toiminut.  Niin monet asiat lopulta teki sen että en enää nähnyt työnteon olevan järkevää. Yritin loputtomasti kannatella että tämä tästä muuttuu, mutta palkkoja nostettiin aina kun oli muutenkin kallista. Jatkuvaa köyhyyttä ja sitte ne nöyryyttävät kokemukset kun kortilla ei ollut rahaa ja oli nälkä työpäivän jälkeen. Se oikeastaan raivostutti ja teki surulliseksi mielen.

Lopetin työnteon joskus Sipilän aikakaudella. Riitti mulle. Olen tavallaan lakossa jos teille sopii ja otan eläkkeeni nyt. 

Yrittäkää jaksella jos tunnette samalaista sisimmisänne. Nyt on helpompi, kun elää aidosti köyhänä ja hyväksyy ettei ole mitään, kun ei tee töitäkään. Voin helposti syödä ryynjä ja hyväksyä kohtaloni. Työssäkäydessä halusin lihaa ja oikeaa terveellistä ravintoa, koska kuntoilin ja yritin elää terveellisestikin. Nyt en enää sillä tavoin puske läpi. Säästelen energiaa, koska liikunta kuluttaa sitä. Miksi palkat ei riitä edes syömiseen? Olisin joskus halunut itselle jotain kivaa ostaa. Tietokoneen tai tämmösen, mut ei. En tosiaan koskaan tuhlaillut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut molemmissa ja kyllä se on silmiä avaavaa miten helpoksi elämä menee, kun saa normaalia työtä vastaavaa palkkaa, eikä tarvitse tehdä enää matalapalkka-alan töitä, jotka ei oikeasti ole edes töitä. Nyt puhun alle 2000e kk tehtäviä juttuja jossa palkka ei kohoa lähelle 2000e kuukaudessa, vaikka paiskisit ylitöitä joka päivä 11t päivässä. olet vain väsynyt ja köyhä ja et saa ostettua hajonneen tilalle uutta. Kaikki mitä teet pitää yrittää korjata teipillä ja pikaliimalla. Tosi turhauttavaa. Ravinto on laihaa ja ei tee edes mieli syödä. On mieluummin ilman kuin pistäisi suuhunsa roskaa. Asiat kuten pesukoneen hajoaminen aiheuttaa parisuhteessa riitoja köyhänä. Bussikortin lataaminen köyhänä on taistelua. Se kun pitää aina ladata silloin kun kaikki rahat on jo tuhlattu elämiseen ja laskuihin. Miten pääsee töihin??? Normaalituloisena ostat vain sen pesukoneen kotiinkuljetettuna ja e mitään riitoja. Voit pyytää asennuksenkin, niin mies selviää vähemmällä säädöllä. Polkupyörässtä puhkeaa kumi, et ala itse pelaamaan sen kanssa. Viet pyörät kaikki huoltoon ja perheellä on hyvät pyörät jatkossa. 

Kyllä se niin on että tämä on säädetty niin että on köyhiä että olisi liian rikkkaita, joilla menee säästöön useita tonneja kuussa tiilille joutenpäiväiseen jatkuvaan tuottoon. Rahaa ei haluta jostain syystä siirtää muille työtätekeville. Sihen pitäisi tehdä muutos. Elämä on paljon ja huomattavasti parempaaa kun tulot on yli 4000e kuukaudessa. Se 3tonnia kuussakin riittää kelvolliseen elämään. Nykyään on pariskuntia joissa ei molemmatkaan pääse edes siihen 3000e kuukaudessa työtä tekemällä. Kamalaa köyhyyttä jaetaan ihmisille ja rikkaat tosiaan pistää rahaa tonnea kuussa pörssiin ja rahastoihin. NE rahat voisi olla oikeasti teidän. Tuloerot on suuremmat kuin kuvittelette.

Juuri näin minä sen olen aina ajatellutkin.

Vierailija
1184/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt miksi mies saa naisen palkkaa? Mies kuluttaa ja syö enemmän elääkseen. Kulutus on reilumpaa, niin miksi näin?

Vierailija
1185/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt miksi mies saa naisen palkkaa? Mies kuluttaa ja syö enemmän elääkseen. Kulutus on reilumpaa, niin miksi näin?

Mitään muuta miehen ei tarvitse kuluttaa enemmän kuin ruokaa ja miesten palkat on jo keskimäärin huomattavasti tätä eroa suuremmat. T. Mies jolla on pallit, kasvata sinäkin ihmeessä pari.

Vierailija
1186/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta kuvaa keskiluokkaista perhettä tuo kirjoituksesi vaan pienituloisia työssäkäyviä. Eikä köyhien tuillaelävien kulutustottumuksia kuvasta kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan maaninen vaihe, jossa otetaan yhteyttä mediaan, 

En muista nähneeni mitään eväskylmälaukkuja huvipuistossa kellään, lapseni rippimekon ja kenkien hinta saisi sinut varmasti pyörtymään. Olen hyvätuloinen yh eli varmaan keskiluokkaa.

McDonaldsin hampurilaiset säilyy hyvänä koleassa kesässä n. 4h. Kylmägeelipaketti repussa mukana ja säilyvät sen 8h. Eli kun käy McDonaldsista nappaamassa mukaan tuplajuustot kaikille, niin 3h kohdalla pikku välipala ja 6h kohdalla kotio. Lämmitys hoituu Linnamäeltä löytyvällä mikroaaltouunilla. Niihin aterioihin tai edes makkaraperunoihin ei tuolla ole varaa, saati sitten limppareihin.

Toki kun työnantaja vaihtui ja ei niitä ilmaisrannekkeita enää saa, niin ei ole pystynyt tuolla lasten kanssa käymään ollenkaan.

Mutta hyvä että niillä verorahoilla pääsee sitten joku tukielätti tuolla pyörähtämään lastensa kanssa.

- Hyvätuloinen

No en kyllä söisi repussa 8h olleita hampurilaisia 

Vierailija
1187/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin keskituloisille, joilla on lapsia, että nyt on aika ryhtyä säästämään lapsille opiskelua varten. Tässä on jo väläytelty hintalappua opinnoista, opintoetuuksista leikataan takuulla vielä lisää ja kaikki kallistuu. 

Niin, käytännössä se tarkoittaa sitäkin, että nuorille täytyy takoa päähän se, että kannattaa säästää nyt kun vielä voi. Jos on useampi lapsi samaan aikaan avustettavana, niin maksaa paljon kaikille syytää rahaa. Nythän opintoraha ja asumislisä kattavat hyvässä tapauksessa vuokran, juuri ja juuri ja se tarkoittaa usein halpaa solua. Lainaa nuori toki saa vaikka silmät ja suut täyteen. 

Eikä kannata tuudittautua siihen, että avustetetaan sitten, kun on tilanne päällä. Mitä vaan voi tapahtua, voit sairastua tai työt menee alta, tai mitä hyvänsä. 

Näin minä pienituloisena olen asiani junaillut. Oma tulotasoni on ollut aina heikko, siksipä kaikkeen varaudutaan. Lasten opiskelemaan lähtemiseen jo heidän ollessaan lapsia ja sain hyvät pesämunat heille koottua. 

Miten käytännössä tuo onnistuu pienituloiselta? Vaikea uskoa. 

Siten, että katse on tulevaisuudessa ja tingitään kaikesta. Lapsille myös tähdennetään heti, kun kynnelle kykenevät ja jotain ymmärtävät rahasta, että säästäminen on välttämätöntä. Ja vaikka lapset ovat teini-ikäisistä asti säästäneet, niin heillä on silti ollut rahaa johonkin kivaankin joskus. 

Toinen on onneksi saanut tehdä töitä loma-ajat ja nyt käy töissä opiskelun ohella. Tiedostan kyllä, että tämä ei ole mahdollista kaikille, joko jaksamisen kannalta tai yksinkertaisesti siksi, että työpaikkoja ei ole. 

Nuorempi sai kuntoutusrahaa jo kotona asuessaan. Säästi lähes kaiken ja muutettuaan soluun on vielä pystynyt pienessä mittakaavassa säästämään edelleen. Hänkin selvinnee opinnoistaan ilman lainaa. 

Pointti on se, että säästäminen on aloitettu ajoissa. Myös minä olen säästänyt ja pystynyt välillä avustamaan lapsiani.

Piti lisäämäni vielä, että lapset eivät koe jääneensä mistään paitsi, vaan ovat iloisia, kun velkaa ei tarvitse tehdä ja kiittelivät, että olen toiminut oikein. Joskus juteltiin, kun mieleen tuli, että oliko heidän lapsuutensa jotenkin ankeaa, mutta ei kuulemma ollut aineellisesti. Perheessä oli kylläkin paljon sairautta ja kaikkea ikävää, mutta tytär totesi, että energiajuomien lipittäminen tuskin olisi siihen auttanut. Tyttären mielestä energiajuomiin rahan laittaminen on ehkä typerintä, mitä ihminen voi tehdä tupakoinnin ohella. 

Meidän nuoret eivät myöskään juo energiajuomia. Toinen ei kestä yhtään kofeiinia tai muitakaan piristeitä, joten ei edes halua. Toista ei kiinnosta muuten vaan, ei koe tarvetta kuulua joukkoon sillä tavoin. Ostin heille aikoinaan maisteltaviksi joitain tölkkejä, kun pyysivät ja kaverit niistä kohkasivat, mutta siihen se jäi. 

Vierailija
1188/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta kuvaa keskiluokkaista perhettä tuo kirjoituksesi vaan pienituloisia työssäkäyviä. Eikä köyhien tuillaelävien kulutustottumuksia kuvasta kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan maaninen vaihe, jossa otetaan yhteyttä mediaan, 

En muista nähneeni mitään eväskylmälaukkuja huvipuistossa kellään, lapseni rippimekon ja kenkien hinta saisi sinut varmasti pyörtymään. Olen hyvätuloinen yh eli varmaan keskiluokkaa.

McDonaldsin hampurilaiset säilyy hyvänä koleassa kesässä n. 4h. Kylmägeelipaketti repussa mukana ja säilyvät sen 8h. Eli kun käy McDonaldsista nappaamassa mukaan tuplajuustot kaikille, niin 3h kohdalla pikku välipala ja 6h kohdalla kotio. Lämmitys hoituu Linnamäeltä löytyvällä mikroaaltouunilla. Niihin aterioihin tai edes makkaraperunoihin ei tuolla ole varaa, saati sitten limppareihin.

Toki kun työnantaja vaihtui ja ei niitä ilmaisrannekkeita enää saa, niin ei ole pystynyt tuolla lasten kanssa käymään ollenkaan.

Mutta hyvä että niillä verorahoilla pääsee sitten joku tukielätti tuolla pyörähtämään lastensa kanssa.

- Hyvätuloinen

No en kyllä söisi repussa 8h olleita hampurilaisia 

Joo, majoneesi varmaan muhii herkulliseksi, hyi hitto! 

Vierailija
1189/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse vähävarainen ja syönyt aika säästävästi eli hernekeittoa ym. Maksanut laskut ajoissa ym. Miten ap mukamas vertailee lapsiperheitä vähävaraisia kohtaan, että hän ottaa oikeudekseen haukkua vähävaraisia, että eivät ymmärrä lainkaan keskituloisia? Olen köyhästä perheestä lähtöisin ja tehnyt aina töitä ja mennyt sen jälkeen rikkaisiin naimisiin, mutta ei minun tarkoitus ole koskaan ollut se, että alkaisin vähättelemään toisia ihmisiä tai haukkumaan heitä heidän varallisuuden vuoksi, että mihin rahansa menevät. Se on kyllä mielestäni jokaisen oma asia, eikä kuulu ap:lle lainkaan. Osoittaa aika paljon mielen köyhyyttä haukkua toisia.

Vierailija
1190/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän huomaa myös jouluisin joululahjakeräyksissä, joissa vähävaraiset saattavat toivoa monen sadan euron tablettia tai rumpusettiä.  Monella keskiluokkalaisella ei ole varaa ostaa lapselle omaa tablettia, korkeintaan perheelle tabletti yhteiskäyttöön. 

Monissa keräyksissä, kuten Hope ry:n toiminnassa, lapsilta pyydetään heidän oikeita ja aitoja unelmiaan. Lapsi tai nuori ei välttämättä hahmota rahan arvoa, perheen köyhyyttä tai sitä, kuka lahjan ostaa – hän vain kirjoittaa lapulle sen, mitä kaikki muutkin luokkalaiset toivovat. Teini-ikäiset vähävaraiset nuoret kokevat usein voimakasta ulkopuolisuutta. Kallis merkkihuppari tai tietty puhelinmalli voi olla nuorelle keino sulautua joukkoon ja välttää köyhyyden aiheuttamaa häpeää tai kiusaamista koulussa. Joskus lapsille tai vanhemmille ei ole asetettu tarkkaa hintakattoa toiveita kerättäessä. Kalliita toiveita ei ole tarkoitettu röyhkeydeksi, vaan ne heijastavat perheen pitkäaikaisia, saavuttamattomia haaveita. Kukaan ei kuitenkaan oleta, että yksittäisen lahjoittajan täytyisi sellainen ostaa. Nykyään useat suuret järjestöt, kuten Joulupuu ry, ohjeistavat perheitä ja karsivat tai kohtuullistavat kaikkein kalleimmat toiveet ennen kuin ne päätyvät julkisiin toivepuihin. Isoissa kaupungeissa lahjakorteissa ei usein lue tarkkaa toivetta laisinkaan, vaan ainoastaan lapsen ikä ja sukupuoli (esim. "Poika 10v"), jolloin lahjoittaja saa päättää summan ja sisällön itse. 
Joulupuu-keräyksessä lahjan suositeltu enimmäisarvo on 70 euroa. Hope ry:n joulukeräyksissä lapsi tai nuori saa toivoa yhden lahjan. Hostilan mukaan he eivät halua rajoittaa yhtä ainoaa toivetta mitenkään. Varsinkin, kun kalliimpiakin toiveita toteutetaan. – Nytkin esimerkiksi Tampereella eräs työporukka oli yhdessä ostanut toivotun pleikkarin. Vaikka kalliimpiakin toiveita tulee, Hostilan mukaan vähävaraiset perheet tietävät valitettavankin hyvin, etteivät ne välttämättä toteudu.

Vierailija
1191/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaat ei tarvitse ruokaa eikä lääkkeitä.

Mutta juna mulle. Mulle, mulle, mulle

Ja kaverille 35 miltsin halli :)

Vierailija
1192/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on keskituloinen ja kyllä mä näen sitä elämää, enkä kuvittele, että hänen perheensä eläisi jotenkin yltäkylläisyydessä. Mutta vaikka elävät näennäisen säästeliäästi, niin kyllä sitä rahaa meneekin eri tavalla. On kaksi autoa, lomareissuja, illanviettoja, konsertteja, tullaan ja mennään. Lapsilla on kalliit harrastukset ja koko ajan sisustetaan ja laitetaan paikkoja. 

Itse pienituloisena en edes haaveile tuollaisista. Ruokaa saan vielä ostettua kaupasta ja ehkä se on se missä elintasomme on jotakuinkin sama. Muilta osin mahdollisuutemme tehdä asioita on hyvin erit.

Vierailija
1193/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen keskituloinen ja ihmettelen sekä keskituloisten että pienituloisten rahan käyttöä. Kuten se että syödään ravintolaruokaa arkena. Minulla oli lapsena ja on yhä aikuisena ravintoruoka erityinen juhlapäivä.

Olen ihan suorastaan järkyttynyt siitä kun rahattomat kaverit tilailee woltista ruokaa kotiin. Itsellä ei tulisi mieleenkään ikinä elämässäni. Menen ravintolaan paikalle syömään ja se on tosiaan erityistapaus.

Ja mennään poskettoman hintaisille festareille ja keikoille ja kun samat artistit esiintyy ilmaiskonsertissa niin sitten ei huvita mennä. Ja tavataan kavereita tuopilla ja kahvilla baarissa tai kahvilassa. Milloin tuosta elostelusta tuli normaalia? Kaverin voi kutsua kahville tai oluelle kotiinsa. Tai voi mennä kävelylle kaverin kanssa tai muuta. Jotkut persaukiset idiootit kokee että mikään ilmainen ei voi olla kivaa.

Vierailija
1194/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen keskituloinen ja ihmettelen sekä keskituloisten että pienituloisten rahan käyttöä. Kuten se että syödään ravintolaruokaa arkena. Minulla oli lapsena ja on yhä aikuisena ravintoruoka erityinen juhlapäivä.

Olen ihan suorastaan järkyttynyt siitä kun rahattomat kaverit tilailee woltista ruokaa kotiin. Itsellä ei tulisi mieleenkään ikinä elämässäni. Menen ravintolaan paikalle syömään ja se on tosiaan erityistapaus.

Ja mennään poskettoman hintaisille festareille ja keikoille ja kun samat artistit esiintyy ilmaiskonsertissa niin sitten ei huvita mennä. Ja tavataan kavereita tuopilla ja kahvilla baarissa tai kahvilassa. Milloin tuosta elostelusta tuli normaalia? Kaverin voi kutsua kahville tai oluelle kotiinsa. Tai voi mennä kävelylle kaverin kanssa tai muuta. Jotkut persaukiset idiootit kokee että mikään ilmainen ei voi olla kivaa.

Siis kalsarikännit kotona?? Onpa kivaa.

Vierailija
1195/1209 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika suuri osa nykyisistä pienituloisista on nimenomaan niitä aikanaan keskituloisia, muistamme oikein hyvin mitä elämä oli vielä silloin oli varaa edes johonkin. Enää ei ole varaa mihinkään, nyt vain sinnitellään. Joka ei ole monelle edelleen keskituloiselle vieläkään valjennut. Olette tasan yhden YT-neuvottelun päässä samasta... ja nykyisin sitä pelastavaa yhteiskunnan turvaverkkoa ei enää ole. Se on kylmä pudotus uskokaa pois. Ei terveydenhoitoa eikä mitään muuta kuin 595€ kuukaudessa.

Vierailija
1196/1209 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalsarikännit tarkoittaa että ollaan yksin juomassa. Ei se oo kalsarikännit jos on kaverin luona kaveri seuras.

Mistä erottaa köyhän ja tyhmän köyhän? Tyhmä köyhä menee baariin ja kahvilaan ja tilaa woltista. Sitten vingutaan kun rahat taas loppu ennen rahapäivää ja rutistaan lainaa tutuilta. En lainaa. Tyhmän pitää kärsiä että oppii

Vierailija
1197/1209 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juoda voi vaan baarissa niin sitten ollaan juomatta! Säästyy rahat ja terveys

Vierailija
1198/1209 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksiä tulee loppumaan lisää, kun kulutusta on pakko edelleen vähentää.

Vierailija
1199/1209 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrityksiä tulee loppumaan lisää, kun kulutusta on pakko edelleen vähentää.

Olen ostanut siivousaineita, että jos pitäisi vuokra-asunto vaihtaa halvempaan. Niin asunto siivota niin, että voi vaihtaa kämppää.

Vierailija
1200/1209 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu myös että naisilla raha polttelee käsissä ihan kauheasti. Eräs tuttava oli työttömänä jonkin aikaa. Sai nyt työpaikan ja ensimmäinen asia mitä alkoi suunnitella oli matka ulkomaille. Ei säästämistä, ei pienen pesämunan kokoamista jos vastaavaa tapahtuu. Vaan matka.