Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä

Vierailija
06.07.2026 |

Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:

"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."

Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.

Kommentit (1115)

Vierailija
1101/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaat ei tarvitse ruokaa eikä lääkkeitä.

Mutta juna mulle. Mulle, mulle, mulle

Kun minä tahdon.

Muut ei saa mitään.

Mulle, mulle, mulle, mulle, mulle, mulle kaikki.

Vierailija
1102/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se näin köyhänä ihmetyttää, kun valitetaan, miten ei ole rahaa ripariin ja rippijuhliin, kun seinissä on kiinni useita satojatuhansia ja takamuksen alla useamman kymppitonnin ajoneuvo x 2. Vähemmän hulppeilla seinillä ja vähemmän hulppeilla autoilla alkaisi löytyä rahaa maksaa riparit, harrastukset yms., joihin ei ole kuulema rahaa. Osalle tärkeintä tuntuu olevan kulissit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä on kyllä ihmeellinen käsitys keskituloisista, vähän samaan tapaan kuin rikkaat ovat usein kateellisia persaukisille. Todellisuus on molemmissa tapauksissa pettymys.

Vierailija
1104/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se näin köyhänä ihmetyttää, kun valitetaan, miten ei ole rahaa ripariin ja rippijuhliin, kun seinissä on kiinni useita satojatuhansia ja takamuksen alla useamman kymppitonnin ajoneuvo x 2. Vähemmän hulppeilla seinillä ja vähemmän hulppeilla autoilla alkaisi löytyä rahaa maksaa riparit, harrastukset yms., joihin ei ole kuulema rahaa. Osalle tärkeintä tuntuu olevan kulissit.

Mahtaako moni keskituloinen oikeasti valittaa ettei ole varaa ripariinin tai juhliin? Vai onko kuitenkin niin, että lähettävät lapset sinne lähiseurakunnan riparille ja leipovat pari mansikkakakkua juhliin sen sijaan että nuori lähtisi lasketteluriparille Alpeille ja juhliin hankittaisiin pitopalvelu ja tämä kuulostaa siltä ettei ole varaa?

Vierailija
1105/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko opettajilla kesämökkejä?

Ei niitä 595 yleistuella maksele.

Kesämökki? Mun peruskouluopen liksoilla? Muahhahaaa! Juu, ei ole...

Asun kolmen kunnan päässä työpaikastani, koska täältä sai juuri ja juuri lainalla kaksion.

Vierailija
1106/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun kolmen kunnan päässä työpaikastani, koska täältä sai juuri ja juuri lainalla kaksion.

Rahoitusvastikkeen lainaosuus ei ole meno toimeentulotuessa, sen pelkät korot on.

Vierailija
1107/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pääsitte haukkumaan köyhiä ja paheksumaan kaikkea "tuhlailua" kuten keskituloisen työpaikkalounasta tai lasten linnanmäkireussuja. Ei kai kenenkään elämä oikeasti ole niin ankeaa, ettei rahoillaan voisi syödä lounasta ulkona tai tilata juhliin pitopalvelua? Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut.

Vierailija
1108/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahoitusvastikkeen lainaosuus ei ole meno toimeentulotuessa, sen pelkät korot on.

Miksi muuten lainan korot huomioidaan toimeentulotuessa? Eihän ne ole mitään pakollisia menoja.

Vierailija
1109/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskaria ja lällätystä ap:lle ei vois vähempää kiinnostaa rikkaiden keskiluokkien pätemiset 👊👎

Vierailija
1110/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskaria ja lällätystä ap:lle ei vois vähempää kiinnostaa rikkaiden keskiluokkien pätemiset 👊👎

Rikas keskiluokka on oksymoron ellei sitten verrata maita keskenään.

Vierailija
1111/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavisperhe, hyvätuloinen sellainen  omat nettotulot n 3400 / kk, puolison 2600. . Yhdelläkään lapsella ri ole ajokorttia, evät ole halunneet. Lomsaatkoilla käydään vuosittain, joskus jopa kahdella, mutta seuraavalle reissulle lähtee vain minä ja kuopus. Auto millä on 18 -vuotias tavallinen henkilöauto.

Pitopalvelua en ole käyttänyt koskaan. Noh omiin häihin tuli puolison työkaveri kokkaamaan ja toi porukan mukana. Siitä olen maksanut ja maksanut ihan hyvn hinnan.

Rippijuhliin ja ylioppilasjuhliin olen leiponut itse.

Omiin 5-kymppisiin ostin salaatit (3 erilaista ) Stockan herkusta, samoin patongit olivat sieltä. lisäksi tarjolla oli savulohta S-narketun tarjous ja paahtopaistia. Kakut olivat Prismasta. Juomat myös sieltä ja alkosta. Maksoin lisäksi 100 euroa henkilölle, joka laittoi ruokaa esille ja keitti kahvia. Taisin lopuksi antaa vielä parikymppiä ylimääräistä, kun oli nin hyvä!

Vierailija
1112/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. Tuskin koskaan ottavat huomioon kuinka leveästi asuvat ja kulkevat hyvillä autoilla. Tuskin myöskään sisustus on muilta saatuja kalusteita ja verhoja tai kaikkein halvinta plaatua. Usein myös vaatetus ja muu habitus on hiukan eri luokkaa kuin köyhemmillä. 

Tätä ulkoista ja kulisseja eivät koskaan täällä juuri laske miksikään. Vain se mainitaan, ettei lapsille osteta sitä tai tätä eikä viedä huvipuistoihin. Ja kaupassa vertaillaan hintoja jne. Usein lapsilla on kuitenkin useita kalliita harrastuksia. Ovatko ne edes kaikki lasten omia toiveita, mutta näyttää ja kuuluu hienolta ulospäin ja naapureille. Jos on keskiluokkainen niin on hiukan pakko elää vastaavasti ulkoisesti kuin muutkin keskiluokkaiset ja siihen menee rahaa. Sitten niistä pienemmistä ja näkymättömämmistä pihistellään. Ja tehdään täällä siitä suuri numero. 

Aika kaksinaamaisiahan nämä ja vastaavat keskustelut usein tuppaavat olemaan. 

Vierailija
1113/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkainen on aika pihalla siitä mikä on vähävaraisilla mahdollista. Kimppakyyti mahdollisuudet on aina helppoja kun omalla ja tuttujen keskiluokkaisten perheillä on kaikilla vähintään yksi auto. Vähävaraisilla ei ole autoa ja kimppakyytiä on vaikea saada toistuvasti jossain sitä pysty itse koskaan tarjoamaan.

Tarjoiltavien tekeminen etukäteen on vähän eri kun asut pienessä asunnossa, ja jos vanhemmat/vanhempi on töissä niin usein 12h/päivässä. Et omista leivontavälineitä, Air fryeria, tehosekoitinta, kiertoilmauunia ym ym ym.

Lintsille eväiden kuljettaminen ja sen jälkeen jäätelöiden hakeminen kaupastakin on hiukan eri juttu jos on liikkeellä omalla autolla eikä julkisilla kulkuneuvoilla.

Toisen asemaan asettuminen tuntuu olevan aika vaikeaa keskiluokkaisellekin.

Vierailija
1114/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavisperhe, hyvätuloinen sellainen  omat nettotulot n 3400 / kk, puolison 2600. . Yhdelläkään lapsella ri ole ajokorttia, evät ole halunneet. Lomsaatkoilla käydään vuosittain, joskus jopa kahdella, mutta seuraavalle reissulle lähtee vain minä ja kuopus. Auto millä on 18 -vuotias tavallinen henkilöauto.

Pitopalvelua en ole käyttänyt koskaan. Noh omiin häihin tuli puolison työkaveri kokkaamaan ja toi porukan mukana. Siitä olen maksanut ja maksanut ihan hyvn hinnan.

Omiin 5-kymppisiin ostin salaatit (3 erilaista ) Stockan herkusta, samoin patongit olivat sieltä. lisäksi tarjolla oli savulohta S-narketun tarjous ja paahtopaistia. Kakut olivat Prismasta. Juomat myös sieltä ja alkosta. Maksoin lisäksi 100 euroa henkilölle, joka laittoi ruokaa esille ja keitti kahvia. Taisin lopuksi antaa vielä parikymppiä ylimääräistä, kun oli nin hyvä!

100 euroa on aika vähän toisen ihmisen koko päivän työstä ja ajasta. Usein on viikonloppuna nämä juhlat. Tuollainen työ ei ole myöskään kaikkein kivointa muiden juhliessa. Olla ikäänkuin näkymättömänä toisten juhlissa ja kuitenkin koko ajan näkösällä ja tarkkailla, että tarjottavaa on tarpeeksi kahvinkeittoineen. Vaikka parikymppiä "taisitkin" antaa lisää. Et tainnut kuitenkaan muualla kuin täällä palstalla. 

Vierailija
1115/1115 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 euroa on aika vähän toisen ihmisen koko päivän työstä ja ajasta. Usein on viikonloppuna nämä juhlat. Tuollainen työ ei ole myöskään kaikkein kivointa muiden juhliessa. Olla ikäänkuin näkymättömänä toisten juhlissa ja kuitenkin koko ajan näkösällä ja tarkkailla, että tarjottavaa on tarpeeksi kahvinkeittoineen. Vaikka parikymppiä "taisitkin" antaa lisää. Et tainnut kuitenkaan muualla kuin täällä palstalla. 

Toisaalta tällaiset kahvinkeittokeikat menevät usein kaveriavun piiriin. Ei meillä ainakaan ole tapana jokaisesta asiasta maksaa rahaa, vaan autellaan toinen toisiamme. Tai avun saaja voi maksaa seuraavan ravintolalounaan tai golfkierroksen tai jotain. T. Varmaankin keskiluokkaan kuuluva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan