Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä
Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:
"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."
Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.
Kommentit (774)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että pienituloinen haluaa tarjota kunnon huvipuistopäivän ruokineen jne.
kun kerrankin sinne huvipuistoon päästään. Se voi olla koko kesän ainoa isompi juttu, muuten ollaan kotona yms.
Säästäväisenä keskituloisena en käsitä tätä. Miksi sitä rahaa ei mietitä pitkällä tähtäimellä? Sen sijaan, että menee esim. 150 e huvipuistolippuihin ja ruokailuun alueella, niin voisi ottaa omat eväät. Sitten voisi joku toinen kerta kesässä viedä lapsen muuhun mukavaan paikkaan ja käyttää loput rahat siellä.
Ja lapselle ei välttämättä jää kummoista muistikuvaa siitä huvipuistokäynnistä. Jos lapselta kysyy, niin parasta huvipuistoreissulla saattoi laitteiden ja hamppariaterian sijaan olla hauska kuva huvipuiston portilla.
Olen itse pienituloisesta perheestä ja minä muistan erityisesti ne huvipuistokäynnit kun pääsi ravintolaan syömään. Yleensä ei käyty huvipuistossa ravintolassa vaan oli juurikin ne omat eväät mukana. Meillä ei tosin muutenkaan käyty missään ravintoloissa syömässä. Ehkä jos arkeen kuuluu muutenkin ravintolakäyntejä yms. niin mikään huvipuiston ravintolaruokailukanaa ei jää sen erityisemmin mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Taas on mennyt tuki hilut vuokraloordille ja kiukuttaa niin perkeleesti
Tee ahkerasti töitä ettet menetä työpaikkaa.
Joo etten joudu sinne neukkukuutioon sun naapuriin ja sama perseaukinainen reppana musta tulisi ei venettä ja menettäisin mun rakkaan moottoripyöräni.
hyvä kun sanoit en halua tollasta paska elämää.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisesta 400 euroa kuukaudessa. Eli paljon.
+ hallitus leikkasi keskituloisilta kelan sairaspäivärahan. 3000 bruttopalkalla saa 1300 netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+ hallitus leikkasi keskituloisilta kelan sairaspäivärahan. 3000 bruttopalkalla saa 1300 netto.
Kusinarkki jutustelee yksinään ja vastailee huh!
Me olemme just keskituloisia, toinen ansaitsee vähän yli 4000 ja toinen noin 3600. Käteen meillä jää n.5000. Hyvin pärjätään, asuminen eli laina, yv yms on n1700. Säästöön menee 1000 ja käyttöön jää n. 2300€. Hyvin riittää kaikkeen mukavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sairastua syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Taas on mennyt tuki hilut vuokraloordille ja kiukuttaa niin perkeleesti
Tee ahkerasti töitä ettet menetä työpaikkaa.
Joo etten joudu sinne neukkukuutioon sun naapuriin ja sama perseaukinainen reppana musta tulisi ei venettä ja menettäisin mun rakkaan moottoripyöräni.
hyvä kun sanoit en halua tollasta paska elämää.
Helsingin Töölössä köyhät asuvat kerrostalossa. Ei edes omaa saunaa eikä ulkoporeallasta.
Vierailija kirjoitti:
Se tunne, kun olet tehnyt kirjaimellisesti niskat limassa töitä ja ylitöiden päätteeksi on nälkä. Kutittaa joka paikasta ja hermoja riepoo. Menet nälkäisenä ja kiukkuisena S-marketiin. Siellä on ihanan viileää, mutta ihmisiä on taas valtavasti. Näet heidät heti jo ulko-ovella, ja parkkipaikka on täynnä autoja. Astut rohkeana sisään. Pullonpalautusautomaatilla on jono. On ilta, ja työt ovat onneksi nyt tältä päivältä ohi. Viime välipalasta on jo kuusi tuntia aikaa.
Nälkä tekee kiukkuiseksi, mutta nyt on pakko hakea jotain syötävää, kun kello lähestyy kohta yhdeksää. Etsit päivällistarpeita, pääset kassalle, ja maksuautomaatti herjaa.
Aivan niin. On kuun viimeinen viikko, ja tilillä ei tosiaan ole enää rahaa. Epätoivo iskee!
Se tunne, kun olet tehnyt 10–12-tuntista työpäivää kymmenen euron tuntipalkalla. Et saa tänään ruokaa, etkä jaksa alkaa karsia tuotteita pois. Kävelet vain pois sanomatta mitään, raskain askelin. Paiskaat miehekkäästi askelta toisen eteen.
Kotisi pihalla näet työttömiä tai pitkäaikaissairaita entisiä rakennustyöläisiä tai satamatyöntekijöitä päihtyneenä. He on tuoneet etupihalle sohvan, jotta olo olisi mukava. Sinua alkaa harmittaa, mutta ei se ole heidän syynsä. Se on palkanmaksajan vika, päättäjien vika.
Edessä on taas yksi nälkäinen päivä. Katsotaan, irtoaako tililtä huomenna edes banaani tai leipäpussi, koska silloin on taas uusi työpäivä – joka ei ilmeisesti edes kannata!
Olet nälkäisenä kuin tikittävä aikapommi ihmisten joukossa. Varokaa meikäläisiä. Haistaan hieltä, ja ilme on kireä sekä kuivahtanut, kun ei ole ruokaa eikä tulevaisuutta. Kiertäkää kaukaa, pleeaaze, kun näette meikäläisiä. Nuppia kiristää ja on nälkä, varokaa mun ostoskärryä. Sanoinko jo, että on nälkä? Taisin sanoa sen jo. Mulla on nälkä saada se mikä mulle kuuluu elämässä. En ole ostanut tätä elämää ja haluan työstäni enemmän kuin tämän nöyryytyksen minkä sain.
Olen kans käynyt matalapalkka-alan duuneissa, kun oman alan hommia ei ole ja kaikki on pätkää. Tiedän tunteen kun on vielä viikko palkkaan, niin muistat että tilillä pitäisi olla noin 40-50e. Käyt kaupassa ja tiskillä kortti lyö tyhjää. Nöyryyttävä tunne. Sul on nälkä. Olet tehnyt töitä kovasti, niin että tuntuu kehossa.
Et saa ruokaa ja aikuisena ihmisenä on nöyryyttävää että sulla ei ole rahaa maksaa ruokaostoksia. Onneksi on puoliso, jolta voi pyytää rahaa.
Ajatella jos olisit yksin. Kuolisit nälkään ja häpeään työtä tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni taksimatkoja kauhisteleva on myös ihan pihalla siitä, millaista elämä Kangasalla on. Kimppakyytiä ei välttämättä saa vaikka kuinka tahtoisi, jos kukaan muu samalle rippileirille menevä ei asu samalla suunnalla tai ainoa siltä suunnalta lähtevä auto on muutenkin täynnä. Silloin taksi voi ihan oikeasti olla ainoa vaihtoehto.
Seurakunnan diakoniatyöstä järjestyy tuollaisissa tilanteissa kyyti.
Mikä sen tuollainen seurakunta on, että ei järjestä yhteiskuljetusta rippileirille? Naapurikunnasta terveisiä, että täällä kyllä saa bussikyydin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet jutuista päätellen jo sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa keskituloisen määritelmä vaihtelee käytetyn tilaston mukaan. Tilastokeskuksen palkkatulojen mediaani on noin 3 420–3 460 euroa kuukaudessa. Laajemman tuloluokituksen mukaan keskituloisiksi luetaan henkilöt, joiden tulot ovat noin 2 500–6 800 euroa kuukaudessa.
Keskituloinen ja keskiluokkainen eivät tarkoita aivan samaa asiaa. Keskituloinen viittaa henkilön tai kotitalouden tulotasoon, eli siihen, että tulot ovat suunnilleen väestön keskitasoa. Keskiluokkainen puolestaan kuvaa yhteiskuntaluokkaa, johon vaikuttavat tulojen lisäksi esimerkiksi koulutus, ammatti, varallisuus, elämäntapa ja sosiaalinen asema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että pienituloinen haluaa tarjota kunnon huvipuistopäivän ruokineen jne.
kun kerrankin sinne huvipuistoon päästään. Se voi olla koko kesän ainoa isompi juttu, muuten ollaan kotona yms.
Säästäväisenä keskituloisena en käsitä tätä. Miksi sitä rahaa ei mietitä pitkällä tähtäimellä? Sen sijaan, että menee esim. 150 e huvipuistolippuihin ja ruokailuun alueella, niin voisi ottaa omat eväät. Sitten voisi joku toinen kerta kesässä viedä lapsen muuhun mukavaan paikkaan ja käyttää loput rahat siellä.
Ja lapselle ei välttämättä jää kummoista muistikuvaa siitä huvipuistokäynnistä. Jos lapselta kysyy, niin parasta huvipuistoreissulla saattoi laitteiden ja hamppariaterian sijaan olla hauska kuva huvipuiston portilla.
Olen itse pienituloisesta perheestä ja minä muistan erityisesti ne huvipuistokäynnit kun pääsi ravintolaan syömään. Yleensä ei käyty huvipuistossa ravintolassa vaan oli juurikin ne omat eväät mukana. Meillä ei tosin muutenkaan käyty missään ravintoloissa syömässä. Ehkä jos arkeen kuuluu muutenkin ravintolakäyntejä yms. niin mikään huvipuiston ravintolaruokailukanaa ei jää sen erityisemmin mieleen.
Myöhemmin aikuiseksi kasvettuaan nämä köyhien perheiden lapset eivät mielellään käy edes ravintoloissa tai kahviloissa. He eivät ole oppineet käymään sellaisissa paikoissa, eivätkä osaa nauttia niistä, vaikka rahaa myöhemmin olisikin.
Minäkin olen samankaltaisista lähtökohdista, ja kun nykyään käyn tällaisissa paikoissa, koen ne vain vaivaannuttavina hienostopaikkoina. Saan niissä suorastaan kahvikuppineuroosin. En kykene yhtään nauttimaan olostani, koska tunnen olevani sellaisten porvareiden ja hienompien ihmisten ympäröimä, joihin en koe kuuluvani – vaikka paperilla olisin nykyään samaa sakkia heidän kanssaan. Minulle tulee sellaisessa ilmapiirissä vain vatsanpuruja ja ahdistusta. On todella vaikeaa sanoa ystäville tai puolison vanhemmille, etten vain kuulu tänne enkä nauti tästä yhtään. Minusta minulle pitäisi pikemminkin maksaa siitä hyvästä, että suostun larppaamaan näitä kokoomuslaisia ja esittämään kaikille niin kovin viileää ja sivistynyttä naista.
Ruokalajit ovat aina liian hienostelevia, ja se jatkuva alkoholilla läträys ja viinien hifistely on aina ihmetyttänyt minua. Miksi ihmeessä ihmiset maksavat satoja euroja yhdestä solumyrkkypullosta? Hävettää vähän myöntää, mutta nuorena aikuisena kuuluin stadilaisena sellaiseen tyttöporukkaan, joka poltteli (todennäköisesti Aarnion) hasista pienissä piireissä. Vastustimme silloin turkistarhausta sekä lihansyöntiä hyvinkin äänekkäästi. Silti huomasin myöhemmin istuvani pöydässä puolison vanhempien edessä ja syöväni veristä pihviä kuin ei mitään, vaikka sisäisesti minua yökötti aivan valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet jutuista päätellen jo sairastunut.
Onneksi ei.
Tupakkaa ja alkoa käyttävät miehet saa syövän.
Vierailija kirjoitti:
No sellainen vaikutelma kieltämättä tulee, kuin otsikossa väitetään. Toki monet jutut iltapäivälehdissä, somessa jne. voivat olla liioiteltujakin, mutta itselle on tullut tunne, että vähävaraiset olettavat ja toivovat yhteiskunnan maksavan heille sellaisia asioita, joita työssäkäyvilläkään ei ole mahdollista hankkia. Kuten juuri huvipuistokäynnit, merkkivaatteet, erilaiset leirit ja harrastukset. Monilla vähävaraisilla näyttää olevan esim. kalliita kenkiä, joita en itse voisi koskaan hankkia, niin miten heillä riittää niihin rahaa, jos kerran sitä ei ole.
Voin toki olla väärässäkin, mutta tällainen vaikutelma vaan nyt on tullut.
Minulla on kalliita kenkiä. Kaikki ostettu alle kympillä kirppareilta. Merkkivaatteita löytyy, eikä minua erota keskiluokkaisesta mammasta mitenkään ulkonäön perusteella. Postinumeroni kertoo sitten ihan muuta ja jos näkee asuntoni, niin siitä käy heti ilmi, että olen köyhä kuin kirkonrotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut keskituloisista sen, että kärryyn laitetaan tavaraa ilman, että katsotaan mitä se maksaa. Minä köyhänä joudun ottamaan aina sen halvimman kreikkalaisen jogurtin tai halvimman kanarasian. Keskituloisilla tutuillani menee parin päivän ostoksiin hirveä määrä rahaa, kun itse joudun etukäteen laskemaan, että riittääkö rahat. Sitten nämä keskituloisten voivat extempore ostaa jätskiä jätskikioskista tai käydä kahvilassa ostamassa kalliita kahveja ja kakkupaloja, kun minä joudun oikeasti miettimään riittääkö rahat jätskikiskan jälkeen seuraavan viikon ruokiin.
Ite tienaan lähemmäs 10k€ kuussa enkä todellakaan osta mitään turhaa kuten kreikkalaista jugurttia. Ja kanakin on kilohinnaltaan paljon kalliimpaa kuin halvin jauheliha.
Turha mainitakaan mitään jätskikiskoja koska minusta tuntui tuhlaamiselta ostaa Lidlin 8 tuutin pakkaus hintaan 1,19€.
Kahviloissa käyn ehkä kerran vuodessa jos saan iskettyä naisen treffeille. Ja maksan vain oman kahvini silloin, sekin pieni peruskahvi jonka 2€ hinta on minusta järjetön.
Mihin sinä rahasi sitten laitat? Ja miksi ylipäätään käyt treffeillä, kun pelkkä kahvin hinta on sinusta liian suuri?
Suomalaiset ovat euroopan köyhin kansa, mediaanisäästöt vain 5500e jopa virolaisilla 62000e
Vierailija kirjoitti:
Älä ikinä puhu kaikista köyhistä. Laitat kaikki kuin re.tardiksi, mitä moni ei ole.
Mutta nuo lehdissä valittavat taitavat järjestään olla. Vai onko kyseessä vain toimittajan keksimä trollaus.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Monesti esim kaupassa käydessä yllätyn siitä mitä kaikkea ns normi-ihmiset ostaa. Tullaan farmari-autolla markettiin ja ostetaan kärryllinen tavaraa. Tai käyn rautakaupassa jossa on myynnissä vesijetti-peräkärry ja kymmeniä erilaisia kaasugrillejä. Kuka voi tarvita tuollaisia peräkärryjä? Itse unelmoin jonkinlaisesta autosta että pääsisin auttamaan ikääntyneitä vanhempia. Huolettaa ostaa sarjalippu julkisiin koska se voi olla pois ruokarahasta. Syön lämpimän ruuan pari kertaa viikossa, muuhun ei ole varaa. Tätä on olla oikeasti köyhä. Ja lapset ei todellakaan käy Lintsillä.
Muuten totta, mutta lämmin ei ruoka sinänsä maksa sen enempää tai vähempää kuin "kylmä".
Tiedän yhden tyypin joka on todella retardi ja käytti sanaa retardi. Toimi sos. terv. palveluissa.