Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkään tapailitte ennen seurustelua?

Vierailija
06.07.2026 |

Ollaan nyt tapailtu vapusta lähtien, mutta mies ei halua vielä tehdä seurustelupäätöstä. Itse haluaisin jo seurustella ja kutsua häntä poikaystäväksi. Tuntuu kauhealta odottaa aina vaan.

Kommentit (462)

Vierailija
41/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet nyt 5+ vuotta yhdessä, alunperin olimme työkavereita. Ensimmäisestä suudelmasta seksiin meni lähes 3kk, ja siitä seurusteluun lähes toiset 3kk. Toki mies oli pitänyt toimintaamme seurusteluna jo ennen minun keskustelunavaustani.

Vierailija
42/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulin että tapailu ja seurustelu on sama asia. No tavat on vissiiin muuttuneet 15 vuodessa.. kuulin myös, että nykyisin pitää sopia ettei pyöritä muita sivussa, aiemmin tämä oli itsestään selvyys ainakin itselle. Toivottavasti ei osu eroa kohdalle, en varmaan enää selviäisi deittimaailmassa ;) N41

Tää tapailukulttuuri on tainnut tulla Tinderin ynnä muiden deittisovellusten myötä, eli voi sanoa että on muuttunut 15 vuodessa. Tapailu kumppani, niinkuin nykyään sanotaan, on sellainen johon ei olla vielä sitouduttu, voidaan jopa tapailla useampaakin samaan aikaan, ennen kuin tehdään päätöksiä. Seurustelu tarkoittaa sitä, että silloin ollaan toiseen sitoutuneita ja silloin ei enää tapailla muita (yleensä ainakaan). 

Eli siis tapailulumppanin kanssa ei ole seksiä jos oikein ymmärsin.

Et ymmärrä oikein, kyllä tapailulumppanin kanssa voi olla seksiä, sehän ei tarkoita nykymaailmassa sitoutumista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 2kk, tosin oltiin jo entuudestaan tuttuja

Vierailija
44/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli siis tapailulumppanin kanssa ei ole seksiä jos oikein ymmärsin"

Miten noin ymmärsit? Ei seksi vaadi sitoutumista.

No kyllä se kai sen verran vaatii ettei samalla vehtaa muiden kanssa. Jos siis on ok "tapailla" useita kerralla.

Onneksi en ole sinkku 

Olen edellinen ja haluan sen verran korjata, että minusta ei siis ole ok tapailla montaa samaan aikaan. En ole itse moista harrastanut. Kerroin vain, kun kysyttiin, että mitä tarkoittaa tapailu ja miten se eroaa seurustelusta.

Vierailija
45/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailtiin seksin ja kaiken kivan merkeissä kolme vuotta ja muutettiin yhteen. Ei seurusteltu lainkaan.

Vierailija
46/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulin että tapailu ja seurustelu on sama asia. No tavat on vissiiin muuttuneet 15 vuodessa.. kuulin myös, että nykyisin pitää sopia ettei pyöritä muita sivussa, aiemmin tämä oli itsestään selvyys ainakin itselle. Toivottavasti ei osu eroa kohdalle, en varmaan enää selviäisi deittimaailmassa ;) N41

Tää tapailukulttuuri on tainnut tulla Tinderin ynnä muiden deittisovellusten myötä, eli voi sanoa että on muuttunut 15 vuodessa. Tapailu kumppani, niinkuin nykyään sanotaan, on sellainen johon ei olla vielä sitouduttu, voidaan jopa tapailla useampaakin samaan aikaan, ennen kuin tehdään päätöksiä. Seurustelu tarkoittaa sitä, että silloin ollaan toiseen sitoutuneita ja silloin ei enää tapailla muita (yleensä ainakaan). 

Et ymmärrä oikein, kyllä tapailulumppanin kanssa voi olla seksiä, sehän ei tarkoita nykymaailmassa sitoutumista. 

Seksi ei ole koskaan ihmiskunnan histroriassa tarkoittanut sitoutumista kuin hyvin pienelle joukolle ihmisiä ja senkin sisällä lähinnä naisille miesten vaatimuksesta.

Vierailija
47/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli siis tapailulumppanin kanssa ei ole seksiä jos oikein ymmärsin"

Miten noin ymmärsit? Ei seksi vaadi sitoutumista.

No kyllä se kai sen verran vaatii ettei samalla vehtaa muiden kanssa. Jos siis on ok "tapailla" useita kerralla.

Onneksi en ole sinkku 

Nykymaailmassa tuntuu olevan ok harrastaa seksiä tapailukunppaneiden kanssa, vaikka niitä olisi useampikin.. 

Vierailija
48/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksi ei ole koskaan ihmiskunnan histroriassa tarkoittanut sitoutumista kuin hyvin pienelle joukolle ihmisiä ja senkin sisällä lähinnä naisille miesten vaatimuksesta.

No jotkut naiskentee ympäriinsä kaikkien kanssa, mutta ei sentään ihan jokainen - edelleenkään.

Vierailija
49/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisen vuotta kaikessa rauhassa tutustuttiin toisiimme ja rakastuttiin, sen myötä sitten suhde syveni seurusteluksi. En suoraa sanottuna ymmärrä näitä vastauksia jossa seurustelu on alkanut heti ensimmäisistä treffeistä tai jopa suudenlmasta. Itse en usko, että rakkaus ensisilmäyksellä on kovinkaan yleistä ja taas se, että aletaan seurustelemaan ilman, että edes tiedetään onko seurustelukumppani ihminen, jota tulevaisuudessa alkaa rakastamaan, kuulosta minusta todella oudolta.

Vierailija
50/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä missä menee tapailun ja seurustelun välinen raja. Häilyvä se joka tapauksessa  on, vähän kuin veteen piirretty viiva. Ehkä se alkaa olla enemmän seurustelua, kun ollaan valmiita esittäytymään kumppanin vanhemmille, sukulaisille jne. 

Ihastuksen ja ikävöinnin tunteita voi olla paljonkin jo alkuvaiheessa, kun vasta tutustutaan. Jos näitä tunteita ei ole tai tule, niin suhteella tuskin on tulevaisuutta. Mutta voiko näitä tunteita edes tulla, jos tapailee muitakin samanaikaisesti. Tai jos on tunteita, niin miksi olisi tarve tapailla muita?   

Vierailija
51/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tapailen ja kutsun miestä miesystäväksi. Otin tämän termin käyttöön, kun oltiin tunnettu reilu vuosi. 

Aiemmin puhuin jo avopoikaystävästä. Hänelle olen ystävätär. 

Tapasimme edellissyksynä, emme lupaa turhia, mutta olemme suhteessa. 

Eihän seurustelu ole mitään lupaamista. Se nyt tarkoittaa kuitenkin, ettei muita tapailla, että siten ei ole vapaa kuitenkaan. 

Olemme jo yli 50v ja eronneet pitkistä suhteista. Minulla on aikuiset lapset. 

Ei ole mitään suunnitelmia yhteisestä asunnosta, kihloista tms. Emme ole sopineet avoimesta tai suljetusta suhteesta. 

Me vain olemme yhdessä, tapaamme kun se sopii kummallekin. Teemme kivoja asioita. Olemme ystäviä. Tykkäämme toisistamme romanttisessa mielessä. Muita ei tähän sisälly.

Heilastelemme.

Ihan parasta. 

Vierailija
52/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tuollaisia useiden viikkojen tai jopa kuukausien tapailuja kun pitää muka vielä miettiä ollaanko oikeasti yhdessä vai ei. En olisi katsonut tuollaista touhua vapusta saakka. Itsellä on seurustelut alkaneet erittäin nopeasti. Nykypäivänä on tuota saakelin tapailua vaikka kuinka pitkään ja siksi onkin parempi olla yksin kuin altistaa itsensä jollekin kusipäälle joka ei muka tiedä haluaako seurustella.

Juoksisin karkuun tuollaista pakottajaa.

Vierailija
53/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet! Tämä mitä nykyaikana tehdään on aivan poikkeuksellista ja uutta. Mistään historiasta et vastaavaa löydä. Turmeltuneisuus on edennyt aivan uuteen svääriin. Hollywoodin elokuvat ja eroottisiatarinoita kirjoittavat roskakirjailijat ovat juuri sinun kaltaisia ihmisiä varten, että pahuutesi pystyt tulisi ilmi. Verkko on viritetty ja näet sen, mutta tartut siihen kuitenkin kiinni. Jokainen, joka tekee syntiä on sen orja. Jeesus voi vapauttaa orjan.

Vierailija
54/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes ymmärrä mikä näiden ero on?

M40

Eli et ymmärrä eroa kevyelle tapailulle jossa ei suunnitella tulevaisuutta ollenkaan, vaan tapailukumppanin voi vaihtaa lennosta toiseen vaikka joka ilta. Vietetään aikaa yhdessä jos sattuu olemaan intoa ja aikaa, eikä soitella välttämättä kuulumisia ollenkaan. Ollaan vapaita tapailemaan muitakin. Seurustelussa sitoudutaan toiseen ja tutustutaan paremmin ja puhutaan toiveista ja tulevaisuudesta ja luodaan luottamusta. 

Tuossa ollaan jo menossa kiinteää yhteistalouteen.

Näkisin seurustelun astetta keveämmäksi. Ollaan yhdessä, muu ei vielä konkretisoidu. 

Vierailija
55/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tuntia, sitten lensi vaatteet pois.

Vierailija
56/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on tehty näin.

Maailman sivu.

Vierailija
57/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä tapailu ennen seurustelun aloittamista joku uusi juttu? Ennen vanhaan vaan alettiin olemaan yhdessä eli seurustelemaan.

Missä vaiheessa? Ensi treffeillä? Ekalla satunnaisella kohtaamisella? En usko tähän.

En minäkään ole koskaan käynyt treffeillä tai tapaillut ketään. Jos eka iltana päätyi suutelemaan, niin siitä alettiin seurustelemaan. Joskus seurustelu jäi tosin parin viikon mittaiseksi. Yhden kanssa oli kerrallaan. 

Okei. Ehkä tässä on vaan termit eri käytössä. Itse en ajattele minkään yhden illan tai parin viikon säädön olevan seurustelua, vaikka en ole ikinä tapaillut kuin yhtä kerrallaan.

Ennen vanhaan nuorilla oli oikeasti tavoitteena löytää "se oikea". Ei suudeltu eikä menty sänkyyn, ellei haluttu alkaa seurustelemaan. Ei ruvettu säätämään. Nykynuoret nähtävästi "tapailevat" pitkäänkin, vaikka heidän välillään ei ole kemiaa. 

Jossain körteissä. 

Vierailija
58/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen puhuu pitkittyneesti tapailusta, niin kyseessä on ihan puhtaasti se, että haluaa panna myös toisten kanssa. Kun käyttää termiä tapailla, ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa ja voi vuoropäivin nussia ketä haluaa. Välittämättä siitä että vieressä voi olla ihminen, joka on korviaan myöten ihastunut. Tämän pari kertaa kokeneena, en katsele tällaista pitkittynyttä tapailua enää kenenkään kanssa. Teen alussa selväksi että keskityn yhteen ihmiseen kerrallaan ja odotan samaa vastapuolelta. En odota kihlasormusta, rakkaudentunnustuksia tai minkäänlaista sitoutumista, mutta sen verran kunnioitusta että mun luota ei lähdetä suihkun kautta hoitamaan seuraavaa. Jos tämä ei käy, niin suhteella ei voi olla tulevaisuutta.

Miksi näet tämän vain seksin kautta? Onhan ihmissuhteet muutakin kuin seksiä ja sen normittamista.

Tuo on mustasukkaisuutta. 

Vierailija
59/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

deittisovelluksessa keskustelua, treffit, toiset treffet, ehkä kolmannet treffit, kevyttä tapailua, normi taipailua, syvempää tapailua, mietitään seurustelun aloittamista, kevyttä seurustelua, seurustelua, vakavaa seurustelua, yhteenmuutto....

Onneksi olen jo onnellisesti naimissa, lapset aikuisia ja kotoa pois muuttaneet...

Vierailija
60/462 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä tapailu ennen seurustelun aloittamista joku uusi juttu? Ennen vanhaan vaan alettiin olemaan yhdessä eli seurustelemaan.

Missä vaiheessa? Ensi treffeillä? Ekalla satunnaisella kohtaamisella? En usko tähän.

Minulla ja miehelläni oli täysin satunnainen kohtaaminen rappukäytävässä, kutsuin hänet luokseni odottamaan kaveriaan jonka luokse oli menossa. Juteltiin pitkät tovit, jopa yön yli eikä edes pantu. Seuraavana päivänä mies kysyi, että haluanko seurustella hänen kanssaan. Ei tarvittu mitään tapailua yms. Nyt ollaan oltu kolme vuotta yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä