Iltasanomissa juttua naisesta joka valittaa, ettei yhteiskunta enää maksa taksikyytejä lastenlasten luo...
... ja hän pääsee katsomaan näitä vain silloin, kun lapset hakee hänet lapsiaan katsomaan. Ei herranjestas! Mihin tämä maailma on menossa, kun yhteiskunnan pitäisi jo maksaa taksikyydit sukulaisiin.
Ihme ruikutusta koko juttu. Tämä juttu siis luettavissa " kikka Räty, 64, puhuu arasta asiasta, miltä tuntuu, kun pitää lainata lapsilta rahaa."
Pitäiskö ihmisen vähän ottaa vastuuta elämästään, eikä vinkua, että vanhemmat poltti ja (ilmeisesti joi) ja hänellä ei lapsena ollut rahaa lähteä luokkaretkille ja siitä se kierre sitten lähti. Ikuisesti köyhä...
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon ihmisiä, joitten pitää tulla toimeen vähemmällä mm.työttömät. Eikä kaikilla ole edes lapsia auttamassa. Itse olisin iloinen, jos pääsisin jo eläkkeelle kitumasta tästä yleistuesta. Tämä kehtaa valittaa, vaikka saa ihan kohtuullista eläkettä. Toki lääkkeet maksavat eikä niihin taida Kela antaa avustusta. Jospa se onkin tämän rouvan köyhyyden yksi syy.
Hae toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Eikö jutussa lukenut että sai anteeksi opintovelat ulosotossa? Jos opiskeli sairaanhoitajaksi ja ei voinut tehdä fyysisesti raskasta työtä niin olisi voinut tehdä miljoona muuta työtä sairaanhoitajana jos olisi halunnut, ei lama kestänyt for ever. Jutussa olisi voitu avata mihin rahat palaa, onko niin paljon muka kalliita lääkkeitä että ne syö ison osan rahoista? Mitä tämä daami syö..tekeekö itse ruokaa jne. Ja miksei matkusta julkisilla? Järvenpäässä on junarata ja kyllä junalla pystyy matkustamaan rollaattorin turvin. Osa ihmisistä on vaan niin avuttomia ja elämänhallinta kadoksissa ettei pysty muuhun kuin ruikuttamaan. Tämä tyyppi ei ole paljon veroja maksanut mutta saa lähes saman verran rahaa käteen kuin moni matalapalkkainen joka on tehnyt töitä nuoruudesta asti.
Eikö hän tehnyt töitä nuoruudesta asti?
Vierailija kirjoitti:
Aivan turha hapenkuluttaja.
Hyi sinua ilkeää!
Vierailija kirjoitti:
Eikö jutussa lukenut että sai anteeksi opintovelat ulosotossa? Jos opiskeli sairaanhoitajaksi ja ei voinut tehdä fyysisesti raskasta työtä niin olisi voinut tehdä miljoona muuta työtä sairaanhoitajana jos olisi halunnut, ei lama kestänyt for ever. Jutussa olisi voitu avata mihin rahat palaa, onko niin paljon muka kalliita lääkkeitä että ne syö ison osan rahoista? Mitä tämä daami syö..tekeekö itse ruokaa jne. Ja miksei matkusta julkisilla? Järvenpäässä on junarata ja kyllä junalla pystyy matkustamaan rollaattorin turvin. Osa ihmisistä on vaan niin avuttomia ja elämänhallinta kadoksissa ettei pysty muuhun kuin ruikuttamaan. Tämä tyyppi ei ole paljon veroja maksanut mutta saa lähes saman verran rahaa käteen kuin moni matalapalkkainen joka on tehnyt töitä nuoruudesta asti.
Meinaatko että jos on sairastunut parhaassa työiässä niin ei pitäisi olla oikeutettu edes minimieläkkeeseen? Lääke- ja lääkärikulut voi olla satasia kuukaudessa. Pitäisikö hänen jättää kaikki lääkkeet syömättä ja vältellä lääkärikäyntejä? Sittenkö olisit tyytyväinen jos hän kivuissaan kärsisi yötä päivää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon ihmisiä, joitten pitää tulla toimeen vähemmällä mm.työttömät. Eikä kaikilla ole edes lapsia auttamassa. Itse olisin iloinen, jos pääsisin jo eläkkeelle kitumasta tästä yleistuesta. Tämä kehtaa valittaa, vaikka saa ihan kohtuullista eläkettä. Toki lääkkeet maksavat eikä niihin taida Kela antaa avustusta. Jospa se onkin tämän rouvan köyhyyden yksi syy.
Hae toimeentulotukea.
Se ei ole automaatti, siinä on harkinnanvaraisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae toimeentulotukea.
Se ei ole automaatti, siinä on harkinnanvaraisuus.
Minulle sanottiin, että perustoimeentulotuki on matematiikkaa. Hyvin pienillä tuloilla se on automaatti. Mutta jos tuloja on enemmän kuin kerroit, menee harkinnalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se rankkaa kun saa vain 1500 e / kk . Jotkut saa 600e.
Monisairaalle se on vähän, jos tarvitsee lääkkeitä, terv.hoitopalv. kotihoitoa, turvarannekkeuta, jo ateriapalvelu voi olla 16-18€/pv. Ja kaikista lääkkeistä ei saa Kela korvausta, vaikkä reseptilääke ja lääkäri määrännyt eikä kartuta lääkekattoa.
Ja se voi kohdata meitä kaikkia, eikä siihen tarvitse kuin joku kaatuminen tai tapaturma.
Aika moni työkyvytön joutuu elämään 595€ yleistuella. (Ja hakemaan töitä). On monta sairautta, paljon lääkkeitä, lääkärikäyntejä eikä ole oikeutettu kotihoitoon eikä varaa ateriapalveluun. Itse pitää pärjätä, yksin jos omaiset asuu kaukana. 1500€ olisi lähes 3x enemmän rahaa, luulisi riittävän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kiva kuulla mihin ne rahat oikeasti menee. 850 € on aika paljon. Mulla on asumiskulujen jälkeen n. 500 € ja silläkin pärjää.
Minulla asumiskulujen jälkeen jää 300€. Mutta onko tämä kilpailu siitä kuka vähimmällä pärjää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se rankkaa kun saa vain 1500 e / kk . Jotkut saa 600e.
Monisairaalle se on vähän, jos tarvitsee lääkkeitä, terv.hoitopalv. kotihoitoa, turvarannekkeuta, jo ateriapalvelu voi olla 16-18€/pv. Ja kaikista lääkkeistä ei saa Kela korvausta, vaikkä reseptilääke ja lääkäri määrännyt eikä kartuta lääkekattoa.
Ja se voi kohdata meitä kaikkia, eikä siihen tarvitse kuin joku kaatuminen tai tapaturma.
Aika moni työkyvytön joutuu elämään 595€ yleistuella. (Ja hakemaan töitä). On monta sairautta, paljon lääkkeitä, lääkärikäyntejä eikä ole oikeutettu kotihoitoon eikä varaa ateriapalveluun. Itse pitää pärjätä, yksin jos omaiset asuu kaukana. 1500€ olisi lähes 3x enemmän rahaa, luulisi riittävän kyllä.
Miksi ei haeta toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kiva kuulla mihin ne rahat oikeasti menee. 850 € on aika paljon. Mulla on asumiskulujen jälkeen n. 500 € ja silläkin pärjää.
Minulla asumiskulujen jälkeen jää 300€. Mutta onko tämä kilpailu siitä kuka vähimmällä pärjää?
Työttömänä tuo suunnilleen.
Kertoo paljon, että kyseinen henkilö on halunnut itsestään tällaisen lehtijutun. Tiedän ja tunnen ihmistyypin. Että osaan karttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"1 500 euroa kuukaudessa.
Vuokra on 650 euroa. Jäljelle jäävästä osasta pitäisi maksaa puhelinlasku, vakuutus, sähkölasku, vesilasku, lääkkeet ja ostaa ruoka ynnä muut välttämättömyydet. Räty ei ole enää vuosiin jaksanut uskoa, että hänen rahatilanteensa kohenee."
MV! Tälle jää 850 euroa käteen vuokranmaksun jälkeen ja saa kulumaan sen kaiken. Hitto. Itsekään en käytä tuollaisia summia kuukausittain elämiseen.
Eikö hän voi käyttää julkisia liikennevälineitä lapsenlapsensa luo menemseen. Kuvan perusteella käyttää rollaatoria, mutta näyttää voivan liikkua itse kuitenkin, joten olisi kai mahdollista.
Henkilöllä on kasvain ja laaja hermojuurivaurio selässä. On eri asia kävellä rollaattorin kanssa omalla pihalla kuin lähteä puskemaan jonnekin bussiin ja juniin, jossa väki rynnii ja tönii ja jossa pitää suoriutua nopeasti kaikesta. Jos henkilö on saanut taksimatkat korvattuna tähän asti, hän tuskin pystyy kulkemaan pitkää matkaa lastenlasten luo, oletan että pitäisi päästä Järvenpään asemalle, sitten junalla eteenpäin ja siellä vielä luultavasti kolmannella välineellä jonnekin.
Mutta näitähän ongelmia ei kukaan nuorena ja terveenä ymmärrä. Ne tulee sullekin sitten yllärinä kun ikäännyt tai tulee sairautta tai vammaa.
Ohis, mutta tuosta torilta missä leidi on kuvattu, on asemalle matkaa 500 m. Rantapuistoon, missä hänet oli kuvattu istumassa, on 250 m. Että ei kyllä ihan mahdoton matka junalle, jos on omin avuin päässyt puistoon. Matkan toisesta päästä en osaa sanoa mitään, mutta eiköhän ne lapset voisi noutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkekatto (vuosiomavastuu) on Kelan määrittelemä euromääräinen yläraja sille, kuinka paljon voit itse maksaa korvatuista reseptilääkkeistä kalenterivuodessa. Vuonna 2026 lääkekatto on 636,12 euroa.
Joo, mutta kaikki lääkkeet ei kuulu korvattaviin eikä kerrytä lääkekattoa. Itsellenikin tuli yllätyksenä. Esimerkiksi niinkin tavallinen lääke kuin kortisoni (5 mg) jonka moni tarvitsee päivittäin, ei enää kuulu Kelan korvauksen piiriin. Tuo on toki suhteellisen edullinen, mutta kun tällaisiakin lääkkeitä on useampi niin kyllä se vuositasolla kirpaisee.
aiakin kelan lääkehaun perusteella saa 10mg kortisonitabuihin korvattavuuden