Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltasanomissa juttua naisesta joka valittaa, ettei yhteiskunta enää maksa taksikyytejä lastenlasten luo...

Vierailija
06.07.2026 |

... ja hän pääsee katsomaan näitä vain silloin, kun lapset hakee hänet lapsiaan katsomaan. Ei herranjestas! Mihin tämä maailma on menossa, kun  yhteiskunnan pitäisi jo maksaa taksikyydit sukulaisiin.

Ihme ruikutusta koko juttu.  Tämä juttu siis luettavissa " kikka Räty, 64, puhuu arasta asiasta, miltä tuntuu, kun pitää lainata lapsilta rahaa."

Pitäiskö ihmisen vähän ottaa vastuuta elämästään, eikä vinkua, että  vanhemmat poltti ja (ilmeisesti joi) ja hänellä ei  lapsena ollut rahaa lähteä luokkaretkille ja siitä se kierre sitten lähti. Ikuisesti köyhä...

Kommentit (234)

Vierailija
181/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus vie kalatkin vedestä. Eniten kadehditaan köyhää, joka uskaltaa ilmaista itsensä. 

Köyhä ei saisi olla tyytyväinen, muttei myöskään tyytymätön. 

Hän ei saa asua mukavasti muttei todellakaan huonoissa oloissa, koska se on laiskuuden ym. merkki. 

Kuluja ei saa olla. Säästöön ei saa jäädä.

Liian iloinen, sairas mutta tyytyväinen, vaivoistaan kertova, siinä ovat vainotuimmat köyhyystyypit.

Heille, joilla on luuranko kaapissa ja musta aukko henkisellä puolella, ei pahempaa olekaan kuin näkyvistä syistä köyhät. Nämä nostavat näkyviin heidänkin köyhyytensä, joka on paljonepämääräisempi ja pahempi. Sitä  ei voi parantaa.  

Ei hän edes ole mitenkään erityisen köyhä. Moni joutuu tulemaan toimeen vähemmällä.

Joudutko itse?

Miten niin? Kun olin työnhakija käyttööni jäi 570 euroa. Se on paljon vähemmän.

Niin, ja se närästää sinua vieläkin.

Tuskin olisit silloin valittanut isommasta summasta.

Sinä sentään pystyt työhön ja tulojesi lisäämiseen. Olet (ruumiillisesti) terve. 

Kadehtimasi henkilö on pysyvästi työkyvytön.

Olen eläkkeellä, asun vuokralla ja saan vähemmän kuin hän. Lääkitys minulla on kahteen sairauteen.

Silti elän hyvää elämää ja minulla on esim mahdollisuus kutsua lapset puolisoineen syömään luokseni.

Rahaa käytän tietenkin harkiten. Niin jokainen fiksu ihminen tekee.

Et ilmeisesti asu pienessä yksiössä kuten monet pienituloiset. 

Miten se yksiössä asuminen tähän liittyy? Enemmän kai pitäisi vaikuttaa rahan riittämiseen se asuuko vuokralla ja maksaako vuokraa 

Vierailija
182/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"1 500 euroa kuukaudessa.
Vuokra on 650 euroa. Jäljelle jäävästä osasta pitäisi maksaa puhelinlasku, vakuutus, sähkölasku, vesilasku, lääkkeet ja ostaa ruoka ynnä muut välttämättömyydet. Räty ei ole enää vuosiin jaksanut uskoa, että hänen rahatilanteensa kohenee."

MV! Tälle jää 850 euroa käteen vuokranmaksun jälkeen ja saa kulumaan sen kaiken. Hitto. Itsekään en käytä tuollaisia summia kuukausittain elämiseen. 

Eikö hän voi käyttää julkisia liikennevälineitä lapsenlapsensa luo menemseen. Kuvan perusteella käyttää rollaatoria, mutta näyttää voivan liikkua itse kuitenkin, joten olisi kai mahdollista. 

Oppinut aina elämään jonkun muun siivellä. Ensin aviomiesten, sitten yhteiskunnan ja lasten  siivellä. Ei ole koskaan ottanut vastuuta omasta elämästään. 

Mitä se vastuunottaminen käytännössä olisi sinun mielestäsi? Jos on vammainen (soiis työkyvytön), iäkäs ja pienituloinen. Mitä tekisit itse?

Olisin tehnyt nuorena oikeita valintoja ja sitten vanhana ja työkyvyttömänä olisi nauttinut niiden valintojen hedelmistä. Oikeastaan teenkin niin. 

Enkä anna köyhän lapsuuden määritellä minua. 

Onpas tekopyhää. Oikein omahyväisyys paistaa. 

Juu ei olis kannattanut sairastua ja vammautua. Väärä valinta. Mitenkäs olisi pitänyt tehdä toinen valinta?

Ei tuo ole vammainen, ainoastaan vanha ja vanhuuden vaivainen, koska ei ilmeisesti ole elämässään myöskään ikinä liikkunut tarpeeksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turha hapenkuluttaja.

Vierailija
184/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "Räty" on kyllä onneton vinkuja...

Vierailija
185/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutusta tosiaan jäi puuttumaan, että mihin tuo tuhlaa rahansa. Meillä ei mene asumiskulujen jälkeen lähellekään 850 € / hlö. Ja meillä on varaa syödä joskus ulkona, meillä on varaa ihan hyviin autoihin. Ja lapsilla on harrastukset ja uutena ostetut vaatteet. Silti meidän kulut ei ole noin paljon.

Sinulla menee siis hyvin. Miksi olet noin töykeä? 

Hän on sairas, liki liikuntakyvytön ja syö paljon lääkkeitä. 

Miten kehtaat kadehtia ihmistä, joka on joutunut elämään noin? Onhan hänelläkin ammatti opiskeltuna jne.

ETTÄS KEHTAAT. 

HÄPEÄ JOS OSAAT.

Voit haukkua minua vaikka kuinka. Jutusta puuttuu silti se mihin kaikki rahat menevät. 650 € menee asumiseen. Loput 850 € / hlö on enemmän kuin suurella osalla työssäkäyviä. Tuohon jää vastaamatta.

Se on hänen asiansa. Ihan normaalia, että sillä ostetaan perusasioita. Niin kaikki tekevät. 

niin mitä ne perusasiat ovat? tupakkaa, tatuointeja?

Vierailija
186/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin jutun ja naisella on paha trauma varhaislapsuudessa. Annettiin mummolle 2v ja haettiin pois kun koulu oli alkamassa. Toipumiseen ei välttämättä riitä elinikä. Ehkä ei ole pystynyt opiskelemaan/työhön kunnolla, koska on niin rikkinäinen.

On varmaan nöyryyttävää, että omat lapset maksaa elämisen, ymmärrän sen.

Vierailija
187/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkekatto (vuosiomavastuu) on Kelan määrittelemä euromääräinen yläraja sille, kuinka paljon voit itse maksaa korvatuista reseptilääkkeistä kalenterivuodessa. Vuonna 2026 lääkekatto on 636,12 euroa.

Joo, mutta kaikki lääkkeet ei kuulu korvattaviin eikä kerrytä lääkekattoa. Itsellenikin tuli yllätyksenä. Esimerkiksi niinkin tavallinen lääke kuin kortisoni (5 mg) jonka moni tarvitsee päivittäin, ei enää kuulu Kelan korvauksen piiriin. Tuo on toki suhteellisen edullinen, mutta kun tällaisiakin lääkkeitä on useampi niin kyllä se vuositasolla kirpaisee. 

Vierailija
188/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra on 650 euroa. Jäljelle jäävästä osasta pitäisi maksaa puhelinlasku, vakuutus, sähkölasku, vesilasku, lääkkeet ja ostaa ruoka ynnä muut välttämättömyydet. Räty ei ole enää vuosiin jaksanut uskoa, että hänen rahatilanteensa kohenee."

MV! Tälle jää 850 euroa käteen vuokranmaksun jälkeen ja saa kulumaan sen kaiken. Hitto. Itsekään en käytä tuollaisia summia kuukausittain elämiseen. 

Eikö hän voi käyttää julkisia liikennevälineitä lapsenlapsensa luo menemseen. Kuvan perusteella käyttää rollaatoria, mutta näyttää voivan liikkua itse kuitenkin, joten olisi kai mahdollista. 

Oppinut aina elämään jonkun muun siivellä. Ensin aviomiesten, sitten yhteiskunnan ja lasten  siivellä. Ei ole koskaan ottanut vastuuta omasta elämästään. 

Mitä se vastuunottaminen käytännössä olisi sinun mielestäsi? Jos on vammainen (soiis työkyvytön), iäkäs ja pienituloinen. Mitä tekisit itse?

Olisin tehnyt nuorena oikeita valintoja ja sitten vanhana ja työkyvyttömänä olisi nauttinut niiden valintojen hedelmistä. Oikeastaan teenkin niin. 

Juu ei olis kannattanut sairastua ja vammautua. Väärä valinta. Mitenkäs olisi pitänyt tehdä toinen valinta?

Ei tuo ole vammainen, ainoastaan vanha ja vanhuuden vaivainen, koska ei ilmeisesti ole elämässään myöskään ikinä liikkunut tarpeeksi

Hänellä oli kasvain joka aiheutti halvaantumisen. Etkö noin lyhyttä juttua jaksanut lukea? 

Vierailija
189/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan vanhukset on tuollaisia.

Ei olla. Itse en ole koskaan nostanut yhteiskunnalta penniäkään, ellei lapsilisiä lasketa ja niitähän ei lasketa, ne saa kaikki jolla on lapsia.

En ole koskaan hakenut asumistukia, ja opintolainat olen maksanut sentilleen takaisin. En ole nostellut asumistukia enkä tt-tukia, eikä kukaan tuttavapiirissänikään ole näin tehnyt. Kyllä tää Kikka on ihan omaa luokkaansa. 

Luulen, että nuoret noita tukia enemmän käyttää, kuin vanhat ihmiset. 

Tottakai nuoret tarvitsevat tukia, koska vasta opiskelevat eivätkä ole ehtineet kerryttää varallisuutta.

Kuten aiemmin jo kirjoitettiin, tuollaiset vielä kärkkäästi mollaavat nuoria. Sinäkään et voinut itsellesi mitään.

Nuorikin pärjää ilman tukia. Opiskelun ohessa voi työskennellä, kuten itse tein ja pärjäsin hyvin ilman euronkaan asumis- tai toimeentulotukia.

Ai, taidat olla se ahkera (oikeistolainen) yrittäjä, joka käy aina haukkua räksyttämässä tällaisissa ketjuissa. 

no onko nyt se pärjääminenkin ei-toivottavaa? elämä on valintoja.

t. toinen pärjäilevä elämää kokenut, joka teki kesälomat töitä.

Vierailija
190/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on fyysinen vamma mutta sinulla ilmeisesti heikkolahjaisuutta? 

"Selästä löytyi kasvain ja laaja hermojuurivaurio" 

Vierailija
191/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon ihmisiä, joitten pitää tulla toimeen vähemmällä mm.työttömät. Eikä kaikilla ole edes lapsia auttamassa. Itse olisin iloinen, jos pääsisin jo eläkkeelle kitumasta tästä yleistuesta. Tämä kehtaa valittaa, vaikka saa ihan kohtuullista eläkettä. Toki lääkkeet maksavat eikä niihin taida Kela antaa avustusta. Jospa se onkin tämän rouvan köyhyyden yksi syy. 

Vierailija
192/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikka Räty toivoo, että voisi käydä useammin tervehtimässä lapsenlapsiaan, mutta hyvinvointialue ei myönnä hänelle enää siihen taksimatkoja. – Mihinkään ei voi mennä. En pääse edes lapsenlapsia katsomaan. Pääsen käymään siellä vain, jos he käyvät hakemassa minut

Vierailija
193/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa. Vakuutukset tuskin on muutamaa kymppiä enemmän kuukaudessa (kotivakuutus), puhelin noin 30 e/kk, sähkö + vesi max 70 e/kk, lääkkeet saa maksutta, kun maksukatto tullut täyteen jne.

Hän on koko ikänsä elänyt köyhänä ja silti on ollut varaa tatuointiin.

Vierailija
194/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kiva kuulla mihin ne rahat oikeasti menee. 850 € on aika paljon. Mulla on asumiskulujen jälkeen n. 500 € ja silläkin pärjää. 

Vierailija
195/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuoden nuorempi ja vähän kirpaisi että häntä pidetään vanhuksena ja kuinka teidän mielestä tuon ikäiset ja kipeät pitäis vaan poistaa yhteiskunnasta kokonaan..

Käyn töissä ja olen ainakin omasta mielestäni ihan mukava työkaveri myös meidän n v 2005 syntyneiden kanssa. Ne varmaan ajattelee, että menis tuo jo johonki hoitolaitokseen, siellähän pidetään bingoiltoja ja yhteislaulua..

Seuraan mielestäni muotia ja pukedun ihan tyyllikkäästi, yritän välttää tokmannilta-mukava-trikootunika-tyylliä. 
Tuo Kikka on kyllä todella negatiivisen oloinen, raskas paketti kyllä. Olisko ihan masentunut mutta kovin tyytymätön koko elämäänsä, paitsi lapset.

Vierailija
196/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekatto (vuosiomavastuu) on Kelan määrittelemä euromääräinen yläraja sille, kuinka paljon voit itse maksaa korvatuista reseptilääkkeistä kalenterivuodessa. Vuonna 2026 lääkekatto on 636,12 euroa.

Joo, mutta kaikki lääkkeet ei kuulu korvattaviin eikä kerrytä lääkekattoa. Itsellenikin tuli yllätyksenä. Esimerkiksi niinkin tavallinen lääke kuin kortisoni (5 mg) jonka moni tarvitsee päivittäin, ei enää kuulu Kelan korvauksen piiriin. Tuo on toki suhteellisen edullinen, mutta kun tällaisiakin lääkkeitä on useampi niin kyllä se vuositasolla kirpaisee. 

sitten hakee toimeentulotukea. Tuonkin jutun nainen varmasti sitä saa, jos nyt edes käyttää lääkkeitä, joita ei korvata, koska saa muitakin tukia, niin se jo kertoo siitä, että saisi toimeentulotukeakin, jos tulee välttämättömiä lääkemenoja esimerkiksi

Vierailija
197/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan ole yhteiskunnan velvollisuus maksaa mitään taksikyytejä sukulaisvierailuille.

Palvelukyydeillä on joku nimikin. Niitä voi hakea Kelalta. Vähän kuin kelataksi, mutta muuhun kuin terveydenhuoltoon meno. Muutama/kk. 

Vierailija
198/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko Järvenpäässä palvelubussi? Pikkubussi, joka on noin bussikyydin hintainen? Kuljettaja koulutettu auttamaan liikuntaesteisiä. 

Vierailija
199/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko Järvenpäässä palvelubussi? Pikkubussi, joka on noin bussikyydin hintainen? Kuljettaja koulutettu auttamaan liikuntaesteisiä. 

https://www.jarvenpaa.fi/a/jarvenpaan-kaupungin-palveluliikenne-palvele…

Vierailija
200/234 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kurssitettu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän