Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: 10 lapsen yh käytti poikansa ripille pääsyyn yli 1 000 €

Vierailija
06.07.2026 |

Amanda Varsell alkoi säästää poikansa ripille pääsyä varten jo vuosi sitten, kun hän tajusi, miten kalliiksi se tulee.

”Leiri, matkat, juhlapuku, tarjoilut”, Varsell luettelee kuluja.

Kangasalla asuva Varsell on kymmenen lapsen yksinhuoltaja, joten talous on tiukalla.

Pelkästään pojan juhlapuku maksoi yli 300 euroa. Se piti ostaa miesten vaatetusliikkeestä, sillä sopivaa pukua pienikokoiselle pojalle ei löytynyt marketeista tai käytettynä.

”Kirpputoreilta löytää tytöille helposti ihania juhlamekkoja, mutta pojille sopivan puvun löytäminen on vaikeaa”, Varsell sanoo.

Poika halusi itse pukeutua konfirmaatiopäivänä pukuun ja solmioon toisten nuorten tapaan.

”Nuorilla on kova tarve olla erottumatta joukosta.”

Kengissä säästettiin, kun poika käyttää vanhoja tennareitaan.

Itse rippikoulun kustannuksia ovat 150 euron leiri sekä taksikuljetukset leirikeskukseen ja takaisin. Kangasalan seurakunnan järjestämälle leirille ei ollut yhteiskuljetusta, eikä Varsellilla ole autoa. Taksit parinkymmenen kilometrin päähän maksoivat 110 euroa.

Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012102366.html

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toi syklopentaani hellan vieressä. MIKSI??? Miksi kenelläkään olisi kotonasyklopentaania? Käytettyjä jääkaappeja saa halvalla toimintakuntoisena.

Vierailija
62/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että on rahat loppu, jos ruokaan menee kuussa 1500 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parille miehelle noita lapsia. Nimen kun googlaa, niin tulee Seiskan juttua, että Seiska lahjoittanut tiskikoneen perheeseen. 

Suomessa nykyään Seiska-lehti korvaa lapsiperheiden tukemisen. 

Vierailija
64/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen isotuloinen yh, mutta rippijuhliin menee ehkä satanen. Minä kun pidän ne pienelle porukalle ja tarjolla on lasit kuoharia, lohikeittoa, ruisleipää, kahvia ja kakkua. Poika pistäköön päälle kauluspaidan ja farkut. 

Ja juu: ateisti olen eikä voisi vähempää tällainen pelleily kiinnostaa. 

Ei ole farkut asiallinen vaatetus rippijuhliin. Olit sitten ateisti tai mikä hyvänsä.

Loukkaavaa ja huonoa käytöstä sun poikaasikin kohtaan tuo.

T toinen yh

Vierailija
65/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 lasta ja yksinhuoltaja, nuorin vuoden ikäinen. Eikä tuo ole kuullut ehkäisystä ? Ja minkä sortin jakorasia oikein on, kun lisääntyy ja lisääntyy 

Vierailija
66/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirjoitit aloituksen, ap?

Vierailija
67/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amandalla on diagnosoitu muun muassa kaksisuuntainen mielialahäiriö, osteoporoosi sekä suolistosairaus, minkä vuoksi ravinto ja D-vitamiini eivät imeydy kunnolla elimistöön.

– Minulle etsitään parhaillaan sopivaa lääkitystä jokaiseen noista. D-vitamiinin saan toistaiseksi piikkinä. Olen elämäni aikana joutunut syömään sadoittain erilaisia lääkkeitä, mutta sopivaa on jostain syystä vaikea löytää.

Seiska.fi 

https://www.seiska.fi/kotimaa/nukuin-lahes-kolme-paivaa-putkeen-uupumus…

Muslimi-isä lapsilla nimistä päätellen? 

Vierailija
68/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen isotuloinen yh, mutta rippijuhliin menee ehkä satanen. Minä kun pidän ne pienelle porukalle ja tarjolla on lasit kuoharia, lohikeittoa, ruisleipää, kahvia ja kakkua. Poika pistäköön päälle kauluspaidan ja farkut. 

Ja juu: ateisti olen eikä voisi vähempää tällainen pelleily kiinnostaa. 

Niin, mitäpä ne ateistit lapsensa juhlapäivästä piittaisivat, ihan ihme pelleilyähän se vaan on.

Poikaa kiinnostaa vielä vähemmän. Leirille menee, koska kaverit. 

Ei, vaan koska ateistillekin lahjarahat kelpaa.

Vierailija
69/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoitit aloituksen, ap?

En ole ap mutta todennäköisesti siksi kun artikkelista heräsi ajatuksia joista haluaa keskustella muiden kanssa. Ettäkö onko sitä itse ainoa joka hämmästeli näitä yksityiskohtia vai ajatteliko joku muukin samoin. Miksei asioista saisi enää nykyään keskustella? On syytä pysyä pois lehdistä omista valinnoista esitelmöimästä, jos ei halua herättää keskustelua.

Vierailija
70/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa yllätys,kallein puku ja pitopalvelu. Onko nykyihmiset  niin vajaita että eivät osaa itse leipoa ja puku olla pakko merkkiliikkeestä jota tuokin poika käyttää about kerran.

300€ ei ole kallista pukua nähnytkään 🤣

Vierailija
71/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni alkoi tuo artikkeli ahdistaa todella paljon. Kymmenen lasta asuu tuollaisissa oloissa (mitä kuvassa näkyy) ja tuollaisen äidin hoidossa. Tossa kuviossa vaan on niin moni asia pielessä.

Vierailija
72/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amandalla on diagnosoitu muun muassa kaksisuuntainen mielialahäiriö, osteoporoosi sekä suolistosairaus, minkä vuoksi ravinto ja D-vitamiini eivät imeydy kunnolla elimistöön.

– Minulle etsitään parhaillaan sopivaa lääkitystä jokaiseen noista. D-vitamiinin saan toistaiseksi piikkinä. Olen elämäni aikana joutunut syömään sadoittain erilaisia lääkkeitä, mutta sopivaa on jostain syystä vaikea löytää.

Seiska.fi 

https://www.seiska.fi/kotimaa/nukuin-lahes-kolme-paivaa-putkeen-uupumus…

Muslimi-isä lapsilla nimistä päätellen? 

Se on kätevää, niin ei tarvitse nuorimmille kustantaa rippikoulua.

Vierailija
73/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on siis nähtävästi kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava nainen, joka tekee jatkuvasti tiuhaan tahtiin lisää lapsia eikä kykene hallitsemaan omaa talouttaan. Suureelliset rippijuhlat ovat ehkä muotoutuneet jonkinlaisessa maniavaiheessa.

Hän on myös Kangasalan seurakunnan luottamushenkilöitä, joten todellakin täytyy ihmetellä, että eikö nyt mitenkään olisi voinut edes papin kanssa sopia, että poika pääsee kyydillä rippileirille ja saa osallistumismaksusta ne vähävaraisille perheille kuuluvat alennukset.

Vierailija
74/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä ollut jaksamisongelmia ja silti hankkinut lisää lapsia? Ja muitakin ongelmia. Eikä nyt tarkoita, ettei saisi hankkia yhtäkään, mutta tosi vaikea ymmärtää miksi aina lisää?

Nimim. Jaksamaton itsekin

Vierailija
75/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on siis nähtävästi kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava nainen, joka tekee jatkuvasti tiuhaan tahtiin lisää lapsia eikä kykene hallitsemaan omaa talouttaan. Suureelliset rippijuhlat ovat ehkä muotoutuneet jonkinlaisessa maniavaiheessa.

Hän on myös Kangasalan seurakunnan luottamushenkilöitä, joten todellakin täytyy ihmetellä, että eikö nyt mitenkään olisi voinut edes papin kanssa sopia, että poika pääsee kyydillä rippileirille ja saa osallistumismaksusta ne vähävaraisille perheille kuuluvat alennukset.

Onko rippijuhlat todella suureelliset, jos on 30 henkilöä? Joista lähes puolet on omaa perhettä.

Ei ole helppoa itse leipoa kun ympärillä on 10 muksua. Ja isoäitihän oli maksamassa pitopalvelun.

Vierailija
76/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muuten katsoo tuota Helsingin Sanomien valokuvaa, niin missä ihmeen höskässä ne oikein asuvat? Siinähän on keittiössä kaikenlaista rojua ja keittiönkaapistojen jatkona näkyy kerrossänky. Tilat vaikuttavat todella ahtailta.

Vierailija
77/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipsa Sinkko-Westerholm on toimittaja. Jos Hesari alkaa julkaista enemmänkin tämän tyylisiä juttuja, minä ainakin perun tilaukseni. En halua lukea mitään Seiskaa tai Iltapskaa. Jotain taustatyötä soisi toimittajan tekevän ja käyttävän vähä kriittistä silmäänsä siinä, kenestä kannattaa lehdessä puhua.

Vierailija
78/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko rippijuhlat todella suureelliset, jos on 30 henkilöä? Joista lähes puolet on omaa perhettä.

Ei ole helppoa itse leipoa kun ympärillä on 10 muksua. Ja isoäitihän oli maksamassa pitopalvelun.

On se 30 henkeä isot rippijuhliksi. Pienten häiden kokoluokkaa. 

Toiseksi olisi voinut ihan kaupasta ostaa kakkua ja piirakkaa. Täytyy vähän ihmetellä sitä isoäitiäkin...

Vierailija
79/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ollut mitään normaalia.

Osoitus jälleen siitä miten moni vähävarainen ei vaan hallitse rahankäyttöä. Myös kuvasta huomasi elämänhallinnan kokonaisuudessaan olevan todennäköisesti haastavaa. 
Menot pitäisi osata suhteuttaa tuloihin. Itse olen hyvintoimeentuleva mutta oman pojan rippijuhliin ostettiin edullinen puku. Leipomiset tehtiin ihan itse, pitopalvelut ovat ryöstöhinnoissa. Vaikka rahaa on, kyllä se nyt vaan kannattaa miettiä miten paljon sitä on järkeä laittaa mihinkin..

Samaa mieltä 45:n kanssa kaikesta, myös tuosta jutun kuvasta. Meillä kaikkiin rippi- ja yo-juhliin on leivottu itse, pakastinta hyödyntäen pystyi urakkaa jakamaan eikä tarvinnut tehdä kaikkea päivässä. 

Vaikea uskoa, ettei pienikokoiselle 15-vuotiaalle löydy edullisempaa pukua.

Hyväntekeväisyys on tosi hieno ja jalo asia, mutta jos itsellä on tiukkaa rahasta, ei kannata ostaa 300 euroa maksavia rippijuhlavaatteita jollekin ventovieraalle. 

Onko teilläkin 10 lasta?

Vierailija
80/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kannattaisi ennen niiden lasten hankkimista "hieman" miettiä, mihin omat rahkeet riittävät. Aina toki voi tulla yllätyksiä, mutta kyllä joku järki pitäisi olla. Vaikka kuinka olisi hoivaviettiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi