Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: 10 lapsen yh käytti poikansa ripille pääsyyn yli 1 000 €

Vierailija
06.07.2026 |

Amanda Varsell alkoi säästää poikansa ripille pääsyä varten jo vuosi sitten, kun hän tajusi, miten kalliiksi se tulee.

”Leiri, matkat, juhlapuku, tarjoilut”, Varsell luettelee kuluja.

Kangasalla asuva Varsell on kymmenen lapsen yksinhuoltaja, joten talous on tiukalla.

Pelkästään pojan juhlapuku maksoi yli 300 euroa. Se piti ostaa miesten vaatetusliikkeestä, sillä sopivaa pukua pienikokoiselle pojalle ei löytynyt marketeista tai käytettynä.

”Kirpputoreilta löytää tytöille helposti ihania juhlamekkoja, mutta pojille sopivan puvun löytäminen on vaikeaa”, Varsell sanoo.

Poika halusi itse pukeutua konfirmaatiopäivänä pukuun ja solmioon toisten nuorten tapaan.

”Nuorilla on kova tarve olla erottumatta joukosta.”

Kengissä säästettiin, kun poika käyttää vanhoja tennareitaan.

Itse rippikoulun kustannuksia ovat 150 euron leiri sekä taksikuljetukset leirikeskukseen ja takaisin. Kangasalan seurakunnan järjestämälle leirille ei ollut yhteiskuljetusta, eikä Varsellilla ole autoa. Taksit parinkymmenen kilometrin päähän maksoivat 110 euroa.

Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012102366.html

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun muuten katsoo tuota Helsingin Sanomien valokuvaa, niin missä ihmeen höskässä ne oikein asuvat? Siinähän on keittiössä kaikenlaista rojua ja keittiönkaapistojen jatkona näkyy kerrossänky. Tilat vaikuttavat todella ahtailta.

Ja räjähdysvaara, kun iso syklopentaanipurkki hellan vieressä. Aivan järkyttävää. Toivottavasti tämän jutun myötä joku huomauttaa siitä heille ennen kuin tapahtuu katastrofi.

Vierailija
82/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ollut mitään normaalia.

Osoitus jälleen siitä miten moni vähävarainen ei vaan hallitse rahankäyttöä. Myös kuvasta huomasi elämänhallinnan kokonaisuudessaan olevan todennäköisesti haastavaa. 
Menot pitäisi osata suhteuttaa tuloihin. Itse olen hyvintoimeentuleva mutta oman pojan rippijuhliin ostettiin edullinen puku. Leipomiset tehtiin ihan itse, pitopalvelut ovat ryöstöhinnoissa. Vaikka rahaa on, kyllä se nyt vaan kannattaa miettiä miten paljon sitä on järkeä laittaa mihinkin..

10 lapsen äidillähän on varmasti hyvin aikaa leipoa itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan kaverin kyydissä päässyt? Oliskohan facesta löytynyt puku? Monesti näen jonkun ilmoituksia että annetaan/myydään puku juhliin. 

Siinähän sulla on linkki, jonka takaa vastaukset kysymyksiisi löytyvät.

Vierailija
84/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa yllätys,kallein puku ja pitopalvelu. Onko nykyihmiset  niin vajaita että eivät osaa itse leipoa ja puku olla pakko merkkiliikkeestä jota tuokin poika käyttää about kerran.

Siinä toinen "vajaa", joka ei osaa lukea.

Vierailija
85/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva juttu että ovat panostaneet pojalle tärkeään merkkipaaluun! Rahaa perheellä selkeästi on, kun ensisijainen kulkuväline on taksi ja ruuanlaittokin ulkoistettu pitopalveluun. Meillä oltaisiin jouduttu kysymään kimppakyytiä ja leipomaan itse.

Vierailija
86/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osoitus jälleen siitä miten moni vähävarainen ei vaan hallitse rahankäyttöä. Myös kuvasta huomasi elämänhallinnan kokonaisuudessaan olevan todennäköisesti haastavaa. 
Menot pitäisi osata suhteuttaa tuloihin. Itse olen hyvintoimeentuleva mutta oman pojan rippijuhliin ostettiin edullinen puku. Leipomiset tehtiin ihan itse, pitopalvelut ovat ryöstöhinnoissa. Vaikka rahaa on, kyllä se nyt vaan kannattaa miettiä miten paljon sitä on järkeä laittaa mihinkin..

Pyytää lastenhoito/ leipomis/ yms. apua, vaikkapa siltä mummolta/ muilta sukulaisilta/ ystäviltä tms.? Jos niitä siis on, tietenkin. Ja jättää hankkimatta ainakaan lisää lapsia, tuokin on jo ihan liikaa.

Vierailija
87/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on sillä ainakin aikaa tehdä koko ajan lisää lapsia eri miesten kanssa.

Vierailija
88/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko sama homma täällä. Yh, säästin. Puku uutena 250€, leiri 150€ plus tarjottavat ja koristelut. Niin veikkaan että likemmäs tonni meni… vaikka kutsuttu vaan lähimmät niin silti reipas 40 hlöä kävi. Ja halusin kunnon tarjottavat. Ei harmita rahan tuhlaus kun se raha oli siihen tarkoitettukin. 

Vierailija
89/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on siis nähtävästi kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava nainen, joka tekee jatkuvasti tiuhaan tahtiin lisää lapsia eikä kykene hallitsemaan omaa talouttaan. Suureelliset rippijuhlat ovat ehkä muotoutuneet jonkinlaisessa maniavaiheessa.

Hän on myös Kangasalan seurakunnan luottamushenkilöitä, joten todellakin täytyy ihmetellä, että eikö nyt mitenkään olisi voinut edes papin kanssa sopia, että poika pääsee kyydillä rippileirille ja saa osallistumismaksusta ne vähävaraisille perheille kuuluvat alennukset.

Onko rippijuhlat todella suureelliset, jos on 30 henkilöä? Joista lähes puolet on omaa perhettä.

Ei ole helppoa itse leipoa kun ympärillä on 10 muksua. Ja isoäitihän oli maksamassa pitopalvelun.

On se 30 henkeä isot rippijuhliksi. Pienten häiden kokoluokkaa. 

Toiseksi olisi voinut ihan kaupasta ostaa kakkua ja piirakkaa. Täytyy vähän ihmetellä sitä isoäitiäkin...

Sehän riippuu ihan suvun koosta. Vaikkapa kummitäti perheineen (4), kummisetä ja puolisonsa (2), isovanhemmat (4), kaksi tätiä ja yksi eno perheineen (esim. 11), ollaan jo parissakymmenessä vieraassa ja vielä ei ole yhtään perhetuttua kutsuttu. Jos serkkuja on useita niin juhlista tulee helposti isotkin.

Vierailija
90/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva juttu että ovat panostaneet pojalle tärkeään merkkipaaluun! Rahaa perheellä selkeästi on, kun ensisijainen kulkuväline on taksi ja ruuanlaittokin ulkoistettu pitopalveluun. Meillä oltaisiin jouduttu kysymään kimppakyytiä ja leipomaan itse.

Ja nyt hän oli sitten jo päättänyt lahjoittaa jollekin ventovieraalle tarvitsijalle myöskin uuden rippipuvun. Hyvä että talous selvästikin on kondiksessa.

Vierailija
91/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä rippileiri kaikille halukkaille ei ole ilmainen ! Tämä oli uusi tieto. Ei kai rippileirillä saa rahastaa. Kyllä seurakunnilla rahaa on.

Terveisin kirkollisveron maksaja

Ei se seurakunta leiriä järjestä. Hommaa papin paikalle ja siinä se.

Vierailija
92/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen isotuloinen yh, mutta rippijuhliin menee ehkä satanen. Minä kun pidän ne pienelle porukalle ja tarjolla on lasit kuoharia, lohikeittoa, ruisleipää, kahvia ja kakkua. Poika pistäköön päälle kauluspaidan ja farkut. 

Ja juu: ateisti olen eikä voisi vähempää tällainen pelleily kiinnostaa. 

Niin, mitäpä ne ateistit lapsensa juhlapäivästä piittaisivat, ihan ihme pelleilyähän se vaan on.

Poikaa kiinnostaa vielä vähemmän. Leirille menee, koska kaverit. 

Miksi sitä sitten pitää juhlia? Minua kiinnosti aikanaan ripari kuin kilo pskaa, mutta isä pakotti käymään. Kieltäydyin ehdottomasti juhlistamasta asiaa millään tavalla. 

Vierailija
93/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että on rahat loppu, jos ruokaan menee kuussa 1500 euroa.

Ai n. 150 e per henkilö? Minusta se on aika vähän.

Vierailija
94/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän hän ole töissä, ja lapset ovat tarpeeksi isoja auttaakseen. 

Ihan hyvää tekee lapsille oppia kodintöitä.

Vierailija
95/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyytää lastenhoito/ leipomis/ yms. apua, vaikkapa siltä mummolta/ muilta sukulaisilta/ ystäviltä tms.? Jos niitä siis on, tietenkin. Ja jättää hankkimatta ainakaan lisää lapsia, tuokin on jo ihan liikaa.

Näinhän hän juuri tekikin ja sai apua, isoäiti kustansi pitopalvelun.

Vierailija
96/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksikyydit leirille 110 e.  

Rippileirin maksuista voi saada myös vapautuksen seurakunnalta.

Jos olisit lukenut jutun, olisit huomannut että äiti ei halunnut hakea seurakunnalta rippileirin kuluihin vaan halusi maksaa ne itse. Mutta tekipä köyhä sitten niin tai näin, se on tietysti aina väärin. Tukia hakeva köyhä on muiden rahoilla loisiva pummi ja kulunsa itse maksava köyhä on typerä tuhlari, vaikka tälläkin äidillä on vielä kaikkien kulujen jälkeen niin paljon rahaa käytössään, että hän aikoo auttaa jotain köyhää perhettä ostamalla heille korkeintaan 300 euroa maksavan rippipuvun. 

Kirkollisvero on sitä varten että myös vähävaraiset saavat palvelua. Siksi olisi kannattanut hakea maksuvapautusta. Olisi sen saanut. 

Sekä uskoisin että myös kuljetus olisi onnistunut eikä taksia olisi tarvittu.

Kirkko valittaa että kun on jäsenkato ja porukkaa eroaa kirkosta. Miksi?

Kirkon jäsenenä saat maksaa kirkollisveroa.  Mutta seurakuntalaisten kristittyjä lapsia ei ole varaa kuljettaa bussilla ilmaiselle RIPPILEIRILLE.

Millaset ihmiset tuota järkestelmää johtaa ellei tuon vertaa ymmärrä.

Vierailija
97/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on siis nähtävästi kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava nainen, joka tekee jatkuvasti tiuhaan tahtiin lisää lapsia eikä kykene hallitsemaan omaa talouttaan. Suureelliset rippijuhlat ovat ehkä muotoutuneet jonkinlaisessa maniavaiheessa.

Hän on myös Kangasalan seurakunnan luottamushenkilöitä, joten todellakin täytyy ihmetellä, että eikö nyt mitenkään olisi voinut edes papin kanssa sopia, että poika pääsee kyydillä rippileirille ja saa osallistumismaksusta ne vähävaraisille perheille kuuluvat alennukset.

Onko rippijuhlat todella suureelliset, jos on 30 henkilöä? Joista lähes puolet on omaa perhettä.

Ei ole helppoa itse leipoa kun ympärillä on 10 muksua. Ja isoäitihän oli maksamassa pitopalvelun.

On se 30 henkeä isot rippijuhliksi. Pienten häiden kokoluokkaa. 

Toiseksi olisi voinut ihan kaupasta ostaa kakkua ja piirakkaa. Täytyy vähän ihmetellä sitä isoäitiäkin...

Sehän riippuu ihan suvun koosta. Vaikkapa kummitäti perheineen (4), kummisetä ja puolisonsa (2), isovanhemmat (4), kaksi tätiä ja yksi eno perheineen (esim. 11), ollaan jo parissakymmenessä vieraassa ja vielä ei ole yhtään perhetuttua kutsuttu. Jos serkkuja on useita niin juhlista tulee helposti isotkin.

Kaikkia ei ole pakkoa kutsua. Tai sitten ei ole oikeasti vähävarainen, saati köyhä.

Vierailija
98/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahahaha. Neljä ja puolihunttia rippijuhlien(!) tarjoiluihin. Muija on idiootti ja itkee sitä lehdessä. Ihan oma valintansa.

Vierailija
99/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Siellä toinen vähävarainen joka puolustelee naurettavan kalliita valintojaan kun maalaisjärki puuttuu?

Leipoa voi hyvissä ajoin ja laittaa pakkaseen. Myös kaupasta saa todella hyvää puolivalmista.

Vierailija
100/172 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kannattaisi ennen niiden lasten hankkimista "hieman" miettiä, mihin omat rahkeet riittävät. Aina toki voi tulla yllätyksiä, mutta kyllä joku järki pitäisi olla. Vaikka kuinka olisi hoivaviettiä. 

Tai edes jälkeen: uupumuksen takia sairaalassa 8 lapsen yksinhuoltajana ollut nainen on sen jälkeen 3,5 vuodessa hankkinut vielä 2 lasta lisää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän