Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: 10 lapsen yh käytti poikansa ripille pääsyyn yli 1 000 €

Vierailija
06.07.2026 |

Amanda Varsell alkoi säästää poikansa ripille pääsyä varten jo vuosi sitten, kun hän tajusi, miten kalliiksi se tulee.

”Leiri, matkat, juhlapuku, tarjoilut”, Varsell luettelee kuluja.

Kangasalla asuva Varsell on kymmenen lapsen yksinhuoltaja, joten talous on tiukalla.

Pelkästään pojan juhlapuku maksoi yli 300 euroa. Se piti ostaa miesten vaatetusliikkeestä, sillä sopivaa pukua pienikokoiselle pojalle ei löytynyt marketeista tai käytettynä.

”Kirpputoreilta löytää tytöille helposti ihania juhlamekkoja, mutta pojille sopivan puvun löytäminen on vaikeaa”, Varsell sanoo.

Poika halusi itse pukeutua konfirmaatiopäivänä pukuun ja solmioon toisten nuorten tapaan.

”Nuorilla on kova tarve olla erottumatta joukosta.”

Kengissä säästettiin, kun poika käyttää vanhoja tennareitaan.

Itse rippikoulun kustannuksia ovat 150 euron leiri sekä taksikuljetukset leirikeskukseen ja takaisin. Kangasalan seurakunnan järjestämälle leirille ei ollut yhteiskuljetusta, eikä Varsellilla ole autoa. Taksit parinkymmenen kilometrin päähän maksoivat 110 euroa.

Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012102366.html

Kommentit (243)

Vierailija
101/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko sama homma täällä. Yh, säästin. Puku uutena 250€, leiri 150€ plus tarjottavat ja koristelut. Niin veikkaan että likemmäs tonni meni… vaikka kutsuttu vaan lähimmät niin silti reipas 40 hlöä kävi. Ja halusin kunnon tarjottavat. Ei harmita rahan tuhlaus kun se raha oli siihen tarkoitettukin. 

Siis mitä hittoa ihmiset? Minä en ole vähävarainen, mutta en missään tapauksessa laittaisi tuollaista summaa 15-vuotiaan pojan pukuun! Jos ei pukua löytäisi lainaksi tai vuokralle, ostaisin H&M:stä tai vastaavasta. Näkyy irtoavan noin satasella. 

Vierailija
102/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15e/henkilö tarjoilut pitopalvelusta on kyllä todella edullista. Kannattaako edes itse tehdä? Mitähän tuohon kuuluu? 

Tuskin mitään kovin prameita kakkuja ainakaan, luultavasti vain jotain simppeleitä kahvipöytätarjottavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo nyt ole summa eikä mikään. 

Vierailija
104/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni alkoi tuo artikkeli ahdistaa todella paljon. Kymmenen lasta asuu tuollaisissa oloissa (mitä kuvassa näkyy) ja tuollaisen äidin hoidossa. Tossa kuviossa vaan on niin moni asia pielessä.

Voi helvetti kun kaikki ahdistuu nykyään ihan mistä vaan. Miten se sun ahdistus ilmenee? Etkö saa henkeä? Pitääkö ottaa lääkettä? Lähteä ulos raittiiseen ilmaan? 

Vierailija
105/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävän näköinen keittiö Amandalla. 🤢

Vierailija
106/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni alkoi tuo artikkeli ahdistaa todella paljon. Kymmenen lasta asuu tuollaisissa oloissa (mitä kuvassa näkyy) ja tuollaisen äidin hoidossa. Tossa kuviossa vaan on niin moni asia pielessä.

Voi helvetti kun kaikki ahdistuu nykyään ihan mistä vaan. Miten se sun ahdistus ilmenee? Etkö saa henkeä? Pitääkö ottaa lääkettä? Lähteä ulos raittiiseen ilmaan? 

Ei, vaan halusin tulla tänne puhumaan asiasta. Mä olen se, jota erityisesti ahdistaa tuo syklopentaani siinä hellan vieressä. Tulee väkisin mieleen, että tuo nainen on ihan päästään sekaisin, ja hänellä on sitten 10 lasta sitten siellä kanssaan.

Vierailija
107/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15e/henkilö tarjoilut pitopalvelusta on kyllä todella edullista. Kannattaako edes itse tehdä? Mitähän tuohon kuuluu? 

Tuskin mitään kovin prameita kakkuja ainakaan, luultavasti vain jotain simppeleitä kahvipöytätarjottavia.

Niin. Todennäköisesti tarjoilut olleet sitä laatua, minkä olisi voineet ihan itse ostaa kaupasta valmiina: lautaselle laitto ja viipalointi. Plus kahvin keittäminen.

Vierailija
108/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä rippileiri kaikille halukkaille ei ole ilmainen ! Tämä oli uusi tieto. Ei kai rippileirillä saa rahastaa. Kyllä seurakunnilla rahaa on.

Terveisin kirkollisveron maksaja

Ei se seurakunta leiriä järjestä. Hommaa papin paikalle ja siinä se.

Seurakunta nimenomaan järjestää leirin. Leiristä ovat vastuussa seurakunnan nuorisyöntekijä ja pappi apunaan joukko isosia. Kenen kuvittelit järjestävän rippileirit?

Vierailija
109/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen isotuloinen yh, mutta rippijuhliin menee ehkä satanen. Minä kun pidän ne pienelle porukalle ja tarjolla on lasit kuoharia, lohikeittoa, ruisleipää, kahvia ja kakkua. Poika pistäköön päälle kauluspaidan ja farkut. 

Ja juu: ateisti olen eikä voisi vähempää tällainen pelleily kiinnostaa. 

Minä olen umpiuskovainen ja naimisissa eikä meilläkään tuon kummempia juhlia ole. No tarjoiluihin menee ehkä vähän enemmän, koska tykkään leipoa, mutta ei nyt niin kauheasti. 

Se mitä kirkossa tapahtuu, on ripillepääsyn oleellinen osa, eli konfirmaatio. Meillähän se ei ole edes sakramentti, kuten katolisilla, joten ripillepääsyn hengellinenkin merkitys on suhteellisen vähäinen: nuoresta vaan tulee täysivaltainen seurakunnan jäsen. Kaste ikään kuin vielä suostumuksellisesti vahvistetaan. 

On kummallista, että rippijuhlista on nykyään tehty niin iso ja ihmeellinen tapahtuma, kun isolle osalle nuorista se rippikoulun opetus ei merkitse yhtään mitään. Ennen vanhaan ripillepäässyttä alettiin pitää aika lailla aikuisena, tytöt kampasi tukkansa ylös ja "naimalupanahan" sitä puhuttiin. Ja onhan se edelleen kirkollisen vihkimisen edellytys, mutta kun sekään ei merkitse ihmisille oikeasti muuta kuin rimpressahäitä, en oikein ymmärrä miksi silläkään on väliä. 

Pröystäilyä pröystäilyn vuoksi ja juhlimista juhlimisen vuoksi, siksi nämä ennen tärkeät virstanpylväät on latistettu. 

No, älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Hyvä juttu minun kannaltani että luterilaisen opin mukaan pelastumme yksin armosta.

Vierailija
110/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että tämän HS-jutun perusteella tuosta naisesta tehdään nyt kyllä aika monta lastensuojeluilmoitusta. Itse en tee, mutta tässähän on kaikki huolestusta herättävät asiat esillä, koko nimi ja kotikunta, niin eiköhän niitä tule tulvimalla.

Vierailija
111/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrapuvut on täälläpäin kalliita, niitä katsoin, maksaa melkein saman. Netistä en jaksanut tilata kun pitäisi mittoa että saadaan hyvät, sen takia en hakenut kirppareiltakaan. Mielestäni puvun pitää istua ja halusin myyjän katsovan oikean koon ja hyvin löysikin. Ehkä sit seuraaviin voisi netistä etsiä puvun, valmistujaisiin, jos kasvaa tästä yli. Mutta se istuvuus…. Onko helppoa ostaa h&m puku netin kautta? Zalandosta sais varmaan kans hyvällä hintaa… mutta… aattelin siinä että se helppous saa maksaa yli satasen kun saa kävellä paikalliseen liikkeeseen sanoa myyjälle mitä tarvitaan ja se hoitaa homman ja samalla kannatetaan kivijalkaliikettä.

Vierailija
112/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka maksavat kirkollisveroa, vaikkei sen vastineeksi saa nykyään enää mitään, vaan joutuu maksamaan vielä erikseen kaikista srk:n palveluista. Vielä vähemmän ymmärrän jutun naisen kaltaisia ihmisiä, jotka larppaavat köyhää. Oikeasti köyhällä ei olisi varaa olla hakematta srk:lta kaikkia mahdollisia avustuksia, eikä todellakaan tarjoutua ostamaan 300 e:n pukua jollekin vieraalle lapselle. 

Vierailija
113/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatko meidän noin 40 hlö, se tulee äkkiä kun molempien vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset perheineen… niin siinä se olikin. Vois kait pienentää mut ketä jättää pois? Ei voi kun syyttää omia vanhempia kun ovat väsänneet liudan lapsia.. ja ne perustaneet perhettä. Äkkiä yhdestä perheestä tulee 5hlöä..

Vierailija
114/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippijuhliin boi ihan hyvin laittaa tonni tai parikin jos on rahaa ja halua siihen. Pienemmälläkin kuitenkin pärjää ja juhlat voivat olla ihan yhtä hyvät. Elämä on valintoja.

Vierailija
115/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun muuten katsoo tuota Helsingin Sanomien valokuvaa, niin missä ihmeen höskässä ne oikein asuvat? Siinähän on keittiössä kaikenlaista rojua ja keittiönkaapistojen jatkona näkyy kerrossänky. Tilat vaikuttavat todella ahtailta.

Ja räjähdysvaara, kun iso syklopentaanipurkki hellan vieressä. Aivan järkyttävää. Toivottavasti tämän jutun myötä joku huomauttaa siitä heille ennen kuin tapahtuu katastrofi.

Kiinnitin samaan huomiota. Olkaa yhteydessä ko. henkilöön tai toimittajaan, tuo on oikeasti vaarallinen juttu. Vrt. uutinen vähän aikaa sitten sattuneesta vaahtokarkin paisto-onnettomuudesta.

Vaikuttaa siltä, että henkilöllä on vaikeita elämänhallinnan ongelmia, toivottavasti hän ja lapsensa saavat tarvittavan avun. Ei ole oikea paikka revitellä lehtien sivuilla tällaisia.

Vierailija
116/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksikyydit leirille 110 e.  

Rippileirin maksuista voi saada myös vapautuksen seurakunnalta.

Kirkollisveroja maksetaan jotta saadaan palveluita.  

Rippikoulu onkin ilmainen, samoin konfirmaatio. Leirille jos tahtoo, nuori maksaa osan omasta ylöspidostaan. Rippileirin kustannus nuorelle ei millään tavalla vastaa sen oikeaa kustannusta. 

Kirkollisveroja EI muuten makseta ensisijaisesti että saataisiin palveluita. Suurin osa rahasta menee kirkkorakennusten ylläpitoon (ja ne on pidettävä yllä, vaikkei niitä edes käytettäisi, terkkuja museovirastolle. Suomen laki ei myöskään salli sitä että vanha turhaksi käynyt kirkko muutettaisiin yökerhoksi, sellaisessa olen ulkomailla ollut), diakoniatyöhön, lähetystyöhön ja tietysti henkilökunnan palkkoihin. 

Kirkko on olemassa julistaakseen evankeliumia, ja hoitaa tietysti myös asiaankuuluvat sakramentit. Mutta ei perustu millään tavalla sen enempää Raamattuun, teologiaan kuin traditioonkaan tuo ajatuksesi, että kirkollisveron vastineeksi pitäisi saada palveluita. 

SILTI seurakunnan jäsen saa kaikki palvelut ilmaiseksi: joka viikko on vähintään yksi messu, mihin saat ilmaiseksi mennä, ja lukuisia seurakunnan tilaisuuksia, kaikenlaista lastenkerhoa ynnä muuta. Hautajaiset ei maksa, vihkiminen ei maksa, rippikoulu ja konfirmaatio eivät maksa, kastaminen ei maksa. 

Kerropa, kuinka usein sinä palveluita kaipaava käyt esimerkiksi messussa? Siinähän sitä ilmaista palvelusta saisi, oikein jumalanpalvelusta. Se, että sinä et käytä palveluita hyväksesi, ei tarkoita, etteikö kirkko niitä sinulle ilmaiseksi tarjoaisi. Siellä saa vielä pullakahvitkin päälle, ainakin meidän seurakunnassa. 

Vierailija
117/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jatko meidän noin 40 hlö, se tulee äkkiä kun molempien vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset perheineen… niin siinä se olikin. Vois kait pienentää mut ketä jättää pois? Ei voi kun syyttää omia vanhempia kun ovat väsänneet liudan lapsia.. ja ne perustaneet perhettä. Äkkiä yhdestä perheestä tulee 5hlöä..

Jättäisin pois vanhempien sisarukset perheineen, jos on iso porukka. Rippijuhlaksi riittää ihan se, että kotona tarjotaan kahvit isovanhemmille ja kummeille. Jos kummit ei ole pariskunta, niin sitten siitä tulee muutama henkilö lisää, mutta siinä se.

Juttuhan on niin, että rippijuhlat ei ole sellainen tilaisuus, johon ihmiset erityisesti odottaisivat kutsua. Ylioppilasjuhlat on eri, samoin häät ja hautajaiset. Rippijuhlat on perinteisesti meidän suomalaisessa kulttuurissa olleet hyvin pieni ja vaatimaton kahvitarjoilu.

Vierailija
118/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin myös että tämän ikäiset pojat on kaikki erimallisia, toinen saattaa olla laiha ruipelo 160cm, toinen 180cm isokokoinen… että toinen saa hakea lastenosastolta puvun ja toinen menee miesten osastolle..

Vierailija
119/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun muuten katsoo tuota Helsingin Sanomien valokuvaa, niin missä ihmeen höskässä ne oikein asuvat? Siinähän on keittiössä kaikenlaista rojua ja keittiönkaapistojen jatkona näkyy kerrossänky. Tilat vaikuttavat todella ahtailta.

Helsingin Sanomat käyttää valokuvaajia jotka ottavat kerrassaan upeita henkilökuvia. Sitten on näitä valokuvaajia jotka ottaa tarkoituksellisen provokatiivisia kuvia, eli he eivät rajaa valokuvia niin että kohde olisi edes vähän edukseen. Katsokaa aina kuvaajien tiedot, niin tiedätte miten eri valokuvaajien töitä verrata ja kuka kuvaaja kuuluu mihin tasoon. Valokuvalla voi kertoa paljon myös siitä kuka kuvaa ja hänen asenteestaan kuvattavaan kohteeseen. Ammattitaitoa unohtamatta.

Vierailija
120/243 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan halusin tulla tänne puhumaan asiasta. Mä olen se, jota erityisesti ahdistaa tuo syklopentaani siinä hellan vieressä. Tulee väkisin mieleen, että tuo nainen on ihan päästään sekaisin, ja hänellä on sitten 10 lasta sitten siellä kanssaan.

Jotain kissan-/koiranruoka astiaakin näkyy lattialla. Voin vaan kuvitella missä kunnossa kämppä on normaalina arkena

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi