HS: 10 lapsen yh käytti poikansa ripille pääsyyn yli 1 000 €
Amanda Varsell alkoi säästää poikansa ripille pääsyä varten jo vuosi sitten, kun hän tajusi, miten kalliiksi se tulee.
”Leiri, matkat, juhlapuku, tarjoilut”, Varsell luettelee kuluja.
Kangasalla asuva Varsell on kymmenen lapsen yksinhuoltaja, joten talous on tiukalla.
Pelkästään pojan juhlapuku maksoi yli 300 euroa. Se piti ostaa miesten vaatetusliikkeestä, sillä sopivaa pukua pienikokoiselle pojalle ei löytynyt marketeista tai käytettynä.
”Kirpputoreilta löytää tytöille helposti ihania juhlamekkoja, mutta pojille sopivan puvun löytäminen on vaikeaa”, Varsell sanoo.
Poika halusi itse pukeutua konfirmaatiopäivänä pukuun ja solmioon toisten nuorten tapaan.
”Nuorilla on kova tarve olla erottumatta joukosta.”
Kengissä säästettiin, kun poika käyttää vanhoja tennareitaan.
Itse rippikoulun kustannuksia ovat 150 euron leiri sekä taksikuljetukset leirikeskukseen ja takaisin. Kangasalan seurakunnan järjestämälle leirille ei ollut yhteiskuljetusta, eikä Varsellilla ole autoa. Taksit parinkymmenen kilometrin päähän maksoivat 110 euroa.
Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä rippileiri kaikille halukkaille ei ole ilmainen ! Tämä oli uusi tieto. Ei kai rippileirillä saa rahastaa. Kyllä seurakunnilla rahaa on.
Terveisin kirkollisveron maksaja
Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän seurakuntien jäsenille perusleirit on ilmaisia. Erikoisleireistä joutuu jotain maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet tuosta tonnista johtui pitopalvelusta.
Myöskään leiri ei ole mikään pakko, riparin voi käydä ihan ilman leiriäkin, jolloin taksiakaan ei tarvita.
Kyllä oli taas niin turhaa valitusta 10 lapsen yksinhuoltajalta.
Ei ole pakko, mutta jos lapsi haluaa sinne leirille?
Tonni juhlista ei mun mielestä ole mitenkään ylimitoitettua.
Lapsi käy riparinsa siellä missä hänen perheellään on varaa. Tai sitten menee töihin ja ansaitsee osan rahoista itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua järkyttää, että Hesari tekee juttuja tällaisista moniongelmaisista ihmisistä ihan kuin heidän hankaluutensa olisivat jotenkin universaaleja. Tämä on nyt toinen lyhyen ajan sisään, edellinen oli se perhe, jolla oli vieraskirja vuokra-asunnon seinässä.
Anteeksi nyt, mutta eihän kenellekään keskiverrolle tule mieleenkään tuollainen elämä. Tämäkin äiti on jo 8 lapsen yksinhuoltajana palanut loppuun, ja nyt on 10 lapsen yksinhuoltaja. Miten meni omasta mielestä?
Minun mielestäni on ihan vastuutonta ja törkeää Hesarilta tehdä tällaisia juttuja. Klikkiotsikot on kielletty, mutta tilalle pitää saada sirkushuveja kansalle.
Ehdottomasti samaa mieltä. Hesari saa pysyä taas pidemmän aikaa tauolla. En todellakaan tahdo olla tukemassa tuollaista ihmisten reppanuudella mässäilyä. Saahan lehti tuolla jutulla ja näillä keskusteluilla valtavasti klikkauksia. Millään muullahan ei enää ole väliä. Kuvottavaa "journalismia".
Ja lapset joutuvat luultavasti kiusatuksi. Täysin vastuutonta hesarilta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni olisi päästänyt toimittajan kotiinsa niin, että asunto olisi ollut tuollaisessa kunnossa ja lapsi noin pesemättä, pukematta ja kampaamatta. Itselläni ei olisi pokka riittänyt.
Siivojalle käynyt kuten niin monelle muullekin että "suutarin lapsella ei ole kenkiä".
Vierailija kirjoitti:
Tuon määrän kun tekee lapsia tähän yhteiskuntaan pitäisi valtion kustantaa juhlat. Nostan hattua ja kumarran! Ottakaas oppia, nykynaiset kun ei saa aikaan sitä ensimmäistäkään!
Miksi? Luuletko, että noista tuolla taustalla tulee hyviä veronmaksajia? Rohkenen epäillä.
Voi lapsi parkaa. Voiko tehokkaammin kertoa, että hänellä ei ole mitään arvoa.
Minä luen mielelläni Hesarista juttuja erilaisista ihmisistä ja elämänmenosta eikä vain oman kuplani sisäisistä. Minusta se on kiinnostavaa ja hauskaa.
Tuollakin tavalla joku siis elää. Tekee lapsia, joita todellakin nyt tarvitaan. Harva tuohon samaan kykenee. Nostan hattua ja kiitän ja kumarran. Siinä on kova ja arvostettava työsarka. Hyvällä mielellä maksaisin veroja, jotta suurperheet saisivat kaiken tarvitsemansa.
Suurperheen arkea kun kuvataan, siellä on aina jotain vinksallaan, se on normaalia. Voi olla jokin sopimaton purkki jossain, yksi lapsi alusvaatteisillaan tukka sekaisin juuri päiväunilta kömmittyään ja kissanruoka kippo lattialla. Se on elämää.
Eri asia, jos erikseen nähtäisiin vaivaa pynttäytyä riviin pönötyskuvaan siistiä taustaa vasten. Ei kuvien tarvitse aina olla sellaisia. Ei se olisi kiinnostavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele lukemaan. Ei hän maksanut pitopalvelua
Miten niin ei? Niinhän jutussa lukee.
Kun ei niin ei.
Lainaus Hesarin artikkelista:
"Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.
Tarjoilut maksaa Varsellin äiti. Juhlat pidetään Varsellin vanhempien omakotitalossa viikko konfirmaation jälkeen."
Mummo maksaa tarjoilut, äiti itse juotavat jotka hän oikeasti saa helposti alle 40e:n kun olisi hyödyntänyt ajoissa kahvi- ja mehutarjoukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä, mikä tän jutun idea on. Jos oli tarkoitus viestiä jotain siitä miten mahdollisuuksien tasa-arvo ei toteudu lasten elämässä niin ei ehkä olisi kannattanut käyttää näin älyvapaata ääritapausta esimerkkinä. Nyt tää herättää ihan syystä lähinnä pöyristystä ja ihmettelyä. Tosin klikkien maksimointi taisi olla se todellinen motiivi jälleen kerran.
Nämä HS:n ja YLE:n köyhät on aina ääritapauksia, joilla on liian suuri lapsikatras, elämänhallinta hukassa, ja koti täynnä lemmikkikoiria, kissoja, gerbiileitä ja parta-agamoita parhaassa tapauksessa. Sekä hämäriä terveysongelmia, ADHD, fibromyalgia ja sähköallergia vaikkapa. Joihin kukaan ei löydä parannusta. Ilmeisesti oikeita köyhiä ei löydy tai ovat liian fiksuja suostumaan haastatteluun.
Näinhän se on monessakin asiassa, että fiksuimmat ei halua haastatteluihin. Siksi ääriesimerkit korostuvat herkästi mediassa.
Mutta itse ajattelin tästä tapauksesta ihan positiivisesti, että hienoa, kun selkeästi heikohkolla impulssikontrollilla varustettu aikuinen on kuitenkin kyennyt säästämään viime vuodesta lähtien niihin lapsen juhliin, jotka on lapselle tärkeät. :) Sillä tavalla tämä on mielestäni poikkeus näiden juttujen joukossa. Kykenee myös hallitsemaan talouttaan ja säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Juhlat pidetään viikko konfirmaation jälkeen? Eli vieraat ei edes pääse konfirmaatiotilaisuuteen???? Miksi siinä tapauksessa edes pitää juhlat? Harvemmin häitäkään pidetään niin, että vieraat ei tule vihkitapahtumaan.
Pkseudulla on aivan tavallista, että konfirmaatioon mahtuu rippilapsen perhe ja kummi. esim isovanhemmatkaan ei olisi tervetulleita kirkkoon, vasta kotiin...
4 konfirmoitu, yksi vielä tulossa.
Enemmän sapuskoihin kuin ei-pakolliseen pukuun. Syöttikö se kaikki hiippakunnan ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon määrän kun tekee lapsia tähän yhteiskuntaan pitäisi valtion kustantaa juhlat. Nostan hattua ja kumarran! Ottakaas oppia, nykynaiset kun ei saa aikaan sitä ensimmäistäkään!
Miksi? Luuletko, että noista tuolla taustalla tulee hyviä veronmaksajia? Rohkenen epäillä.
Tuolla taustalla? Mikähän taustassa on niin pahasti pielessä että tuomitset jopa yksivuotiaan elämän epäonnistumaan? Voin kertoa että itse olen kasvattanut lapseni yhna pätkätöillä ja pienellä palkalla ja lapset on korkeakoulutettu, noin 4000€/kk palkalla tekevät töitä. Oletko itse niin epäonnistunut että et usko kenenkään muunkaan pärjäävän elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Minä luen mielelläni Hesarista juttuja erilaisista ihmisistä ja elämänmenosta eikä vain oman kuplani sisäisistä. Minusta se on kiinnostavaa ja hauskaa.
Tuollakin tavalla joku siis elää. Tekee lapsia, joita todellakin nyt tarvitaan. Harva tuohon samaan kykenee. Nostan hattua ja kiitän ja kumarran. Siinä on kova ja arvostettava työsarka. Hyvällä mielellä maksaisin veroja, jotta suurperheet saisivat kaiken tarvitsemansa.
Suurperheen arkea kun kuvataan, siellä on aina jotain vinksallaan, se on normaalia. Voi olla jokin sopimaton purkki jossain, yksi lapsi alusvaatteisillaan tukka sekaisin juuri päiväunilta kömmittyään ja kissanruoka kippo lattialla. Se on elämää.
Eri asia, jos erikseen nähtäisiin vaivaa pynttäytyä riviin pönötyskuvaan siistiä taustaa vasten. Ei kuvien tarvitse aina olla sellaisia. Ei se olisi kiinnostavaa.
Mieti vähän, miltä lapsista tuntuu nämä tällaisten äitien nyyhkyhaastattelut. Lasten yksityisyyttä pitäisi varjella.
Vaikka olis millainen suurperhe, vaaralliset aineet ei kuulu hellankulmalle.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ajattelen, että maailmaan kyllä mahtuu monenlaisia ihmisiä.
Tuossa jutussa ei kai mitään pöyristymisen aihetta sinänsä ollut, kun äidillä on elämänhallinta sen verran kasassa, että pystyy tarvittaessa säästämään ja ennakoimaan, ja läheisverkostot hyvät (juhlat isovanhempien luona, isovanhemmat maksaa tarjoilut). Niin mikäpä siinä, en jaksa paheksua että jollain on lapsia kahden sijasta kymmenen, ja joku on siivooja. Tai yksinhuoltaja.
Tuollaiset ison katraan yksinhuoltajat oli sotien jälkeen ja niitä ennenkin suht. yleisiä, hyvä tietysti ettei enää nykyään ja lapsilla paremmat oltavat.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän sapuskoihin kuin ei-pakolliseen pukuun. Syöttikö se kaikki hiippakunnan ihmiset?
Lue se juttu, juhlivat useampia ihmisiä samalla kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko lapsista paljonkin elareilta?
Kai ne lapset kuluttaakin jotain?
Lapseni saa 249e elatusmaksuja, mutta hänen ns osuus menoistamme on toiset saman verran, kun huomioidaan asuminen, ruoka, vaatetus, harrastukset, vakuutukset, lääkitys, esim turvapenkki yms. Ei elatusmaksuja maksava todellakaan maksa lapsen elatusta kokonaan.
Senkus pienennät menoja. 500 eurolla eläisin kuin kuningas. T köyhä opiskelija
Tuo syklopentaani pitäisi säilyttää viileässä ja olla poissa lämmönlähteistä, silti se on lähellä hellaa tässä huushollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko lapsista paljonkin elareilta?
Kai ne lapset kuluttaakin jotain?
Lapseni saa 249e elatusmaksuja, mutta hänen ns osuus menoistamme on toiset saman verran, kun huomioidaan asuminen, ruoka, vaatetus, harrastukset, vakuutukset, lääkitys, esim turvapenkki yms. Ei elatusmaksuja maksava todellakaan maksa lapsen elatusta kokonaan.
Senkus pienennät menoja. 500 eurolla eläisin kuin kuningas. T köyhä opiskelija
Höpsön pöpsön, ei kukaan nyky-Suomessa näillä hinnoilla elä 500 eurolla kuin kuningas :D
Muutenkaan en vertailisi itseäni katkerana johonkin lapseen, jolla on asiat hyvin.
Siinä on käyty synnytystalkoilla. Lapsikato peruttu.
Minusta kuitenkin hienoa, että äiti on panostanut poikansa tärkeään päivään. Me olimme viime kesänä serkkuni pojan rippijuhlissa. Tarjolla oli kahvia, hyvin laihaa mehukattia sekä täytekakkua, jossa oli erittäin ohut kerros kermavaahtoa ja halpaa hilloa. Meillä ja monella muulla matkaa suuntaansa yli tunti.