Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On tämä mennyt pelleilyksi. Kela vei talvitakkiin säästämäni rahat.

Vierailija
02.07.2026 |

Voiko tämä oikeasti mennä näin, ettei toimeentulotuesta saa ostaa vaatteitakaan? Eikä se ole mikään ratkaisu, että nostaa käteistä ja piilottelee kuin joku rikollinen.

Kommentit (331)

Vierailija
241/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä palkkatulot n 6200e/kk. Omasta firmasta nostan osinkoja n 3-4k kuukaudessa. Sen lisäksi osinko- ja vuokratuloja 3k/kk. En saa mitään tukia ja tätä on jatkunut jo lähes 30 vuotta! Kaikki toimeentulotuet olen siis menettänyt ko ajalta!

Ei se fyffe ole sinustakaan silti onnellista tehnyt, kun täällä roikut rupusakin kanssa.

Vierailija
242/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan käytäntö on hankala, koska mitään puskuria ei voi tilillä pitää. Käytännössä ei voi ostaa verkkokaupan tarjouksia, vaan on mentävä ostamaan käteisellä kivijalasta kalliimmalla. Esimerkiksi Fiksuruuan tarjouksista ei saa kaikkea hyötyä, kun ei voi kerralla tilata tarpeeksi säästääkseen toimituskulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon tämä takki olis maksanut?

Vasta siihen aloin säästämään talvea varten. En tiedä mitä takki maksaa, mutta ei talvitakkia pysty ostamaan yhden kuukauden rahoilla, kun muitakin menoja on. Mutta kelvollinen tarjoustakki voisi olla 150-200 euroa. AP

Ja mä ostin tokmannista lämpöisen takin,maksoikos 12e vai 15e. Kaksi vai kolme talvea meni hyvin,nyt on pihatakkina lumen kolaamisessa.

Mä ostin huutonetistä kahdeksan vuotta sitten italialaisen, lämpimän ja hyvännäköisen talvitakin kuudella eurolla. Taskun olen joutunut korjaamaan kerran, muuten edelleen loistovedossa. En ikinä maksaisi mistään vaatteesta yli 100€ vaikka rahaa olisi kuinka.

Mä taas en halua käyttää muiden ihmisten vanhoja vaatteita.

Ei kuitenkaan ole tarkoitus, että yhteiskunta maksaa kenellekään turhan kalliita vaatteita.

Vierailija
244/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan käytäntö on hankala, koska mitään puskuria ei voi tilillä pitää. Käytännössä ei voi ostaa verkkokaupan tarjouksia, vaan on mentävä ostamaan käteisellä kivijalasta kalliimmalla. Esimerkiksi Fiksuruuan tarjouksista ei saa kaikkea hyötyä, kun ei voi kerralla tilata tarpeeksi säästääkseen toimituskulut.

Fiksuruualla on myymälä jo olemassa. Sinne vaan ostamaan.

Verkkokaupasta tilaan kerralla spaghetit, pesuaineet, käsipyyhkeet, tomaattimurskat, soijarouheet jne niin, että se 39 euroa kyllä ylittyy, jolloin noutolokerikkotoimitus on ilmainen.

Vierailija
245/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan saanut tt-tukea, voisin siis sanoa että Kela on vienyt minun tt-tukeni koko elämäni :(

Eikun, eihän se olekaan mikään perustuslaillinen oikeus...

Nimenomaan perustuslaillinen oikeus toimeentulotuki on. Sinullakin on siihen oikeus, jos sitä tarvitset.

Mutta jos en tarvitse, niin minulla ei ole siihen silloin automaattista perustuslaillista oikeutta.

Vierailija
246/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela antaa ttt pian korttimuodossa. 200e kortti ruokaan, 35e kortti vaatteisiin.

Millä kortilla maksetaan vuokra, sähköt??

Vierailija
247/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä palkkatulot n 6200e/kk. Omasta firmasta nostan osinkoja n 3-4k kuukaudessa. Sen lisäksi osinko- ja vuokratuloja 3k/kk. En saa mitään tukia ja tätä on jatkunut jo lähes 30 vuotta! Kaikki toimeentulotuet olen siis menettänyt ko ajalta!

Ei se fyffe ole sinustakaan silti onnellista tehnyt, kun täällä roikut rupusakin kanssa.

Rupusakki? Jokainen ihminen on yhtä arvokas.

hyvätuloinen, jolle jokainen on samalla viivalla

Vierailija
248/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta siihen aloin säästämään talvea varten. En tiedä mitä takki maksaa, mutta ei talvitakkia pysty ostamaan yhden kuukauden rahoilla, kun muitakin menoja on. Mutta kelvollinen tarjoustakki voisi olla 150-200 euroa. AP

Ja mä ostin tokmannista lämpöisen takin,maksoikos 12e vai 15e. Kaksi vai kolme talvea meni hyvin,nyt on pihatakkina lumen kolaamisessa.

Mä ostin huutonetistä kahdeksan vuotta sitten italialaisen, lämpimän ja hyvännäköisen talvitakin kuudella eurolla. Taskun olen joutunut korjaamaan kerran, muuten edelleen loistovedossa. En ikinä maksaisi mistään vaatteesta yli 100€ vaikka rahaa olisi kuinka.

Ei kuitenkaan ole tarkoitus, että yhteiskunta maksaa kenellekään turhan kalliita vaatteita.

Muistui mieleeni, että lapsena ja teininä en saanut mitään uutena, vaan sisaruksilta pieneksi jääneet vaatteet. Teininä ompelin itse vaatteet.

Nykyään ostan alesta tai kirppiksiltä. -eri

Vierailija
249/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niin huvittava tämä toimeentulotuki järjestelmä. Jos sattuisi olemaan sellainen tilanne, että olet onnistunut kituuttamaan niin että muutama euro on jäänyt SÄÄSTÖÖN, sinun pitää ennen seuraavaa tukea joko ottaa nämä säästöt käteiseksi sukan varteen (teoriassa laitonta) tai ostaa niillä rahoilla viinaa (käytännössä laillista). 

"tuet eivät passivoi"

Ei se ole lainkaan huvittava. Jos on rahaa, ei tarvitse tukea.

Vierailija
250/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela-asiakkaan lyhyt oppimäärä. 

Älä pidä tilillä mitään ylimääräistä, älä vastaanota pankkisiirtona mitää rahaa ulkopuolisilta. Sillä ei ole merkitystä kenen rahoja ne ovat, ne tulkitaan aina sinun tuloiksesi ja ne vähentää suoraan toimeentulotukea.

Vierailija
251/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela antaa ttt pian korttimuodossa. 200e kortti ruokaan, 35e kortti vaatteisiin.

Millä kortilla maksetaan vuokra, sähköt??

Tilille menevä osuus. Sieltä maksat, tai no veronmaksajathan ne maksaa.

Vierailija
252/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Johan on valhe 🤭

Vierailija
253/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkkokaupasta tilaan kerralla spaghetit, pesuaineet, käsipyyhkeet, tomaattimurskat, soijarouheet jne niin, että se 39 euroa kyllä ylittyy, jolloin noutolokerikkotoimitus on ilmainen.

Kiva jos löydät sieltä 39 euron edestä ostettavaa, jota ostaisit muutenkin. Itse en koskaan löydä. Ja ainakin minä koen, että tulee kalliimmaksi ostaa hyvällä alennuksella kympin edestä tarpeellisia asioita ja sen lisäksi kaikenlaista turhaa, kuten keksejä, karkkia, jotain "kokeillaanpan tällaista uutta levitettä" -tyyppisiä tuotteita vain saadakseni täyteen sen 39 euroa.  t. Eri

Vierailija
254/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin kirppatilta kympillä untuvatakin. Samoin kenkiä muutamalla eurolla.

Oari tskkia tilasin postitse nettikirpparimyymälästä. Eikä mennyt yli satasta näihin.

Takit oli ensin paukkupakkasissa ulkona yli viikon. Että jos oli öttiäisiä, niin ne kyllä delas.

Että näin se köyhän pitää elää sillä mihin on varaa.

Tämä! En ole vuosikymmeniin ostanut uusia vaatteita kaupasta, paitsi alushousut ja tietyt kengät. Joskus olen katsellut vaatekaupan vaatteita ja ihmetellyt, että miten voi maksaa takki 100€ ja kukahan senkin ostaa. Itselle kirppisten käyttäjänä takille hyvä hinta olisi ehkä kympin, ja jos on oikein erityisen hyvä takki ja mulla sille aito tarve, niin max kolmekymppiä. 

Yllättäen kierrätyskeskuksesta saa jopa käyttämättömiä sukkia kaupan laput kiini. Muutenkin kierrätyskeskuksista ja kirpparilta löytyy todella laadukkaita vaatteita. 

Miltä kirppikseltä löydät takkeja kympillä? Itsekin ostan paljon kirppikseltä ja olen huomannut, että kirpputorien hinnat ovat vuosien aikana nousseet todella paljon, kun kirpputorit ovat tulleet uudestaan trendikkäiksi. Nykyisin kirpputorien hinnat saattavat olla jo samalla tasolla kuin H&M:n hinnat, ja esim. takki voi hyvinkin maksaa jopa 50 eur. Hyviä vaatteita niistä kyllä löytyy, mutta joskus tulisi halvammaksi ostaa uutena ketjumyymälästä. 

Vierailija
255/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku viranomainen, joka määrittää maksimihinnan vaatteille? Olisiko toimeentulotukiasiakkaille oltava joku uniformu vaikka jostain Kiinan armeijan ylijäämävarastosta? Sosiaaliturvalaki lähtee siitä, että jokainen saa käyttää sosiaaliturvansa kuten haluaa ja takkiin säästäminen pitäisi olla itsestään selvä oikeus.

Vierailija
256/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelapummit haluavat kaiken uutena ja ilmaiseksi. Kun tätä mahdollisuutta ei ole, valittavat täällä. Menkää töihin ja tienatkaa. Saatte uusia vaatteita, saatte vaikka mitä. Tehkää mitä vain mutta lopettakaa valitus ja muiden syyllistäminen omasta tilastanne.

Vierailija
257/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva jos löydät sieltä 39 euron edestä ostettavaa, jota ostaisit muutenkin. Itse en koskaan löydä. Ja ainakin minä koen, että tulee kalliimmaksi ostaa hyvällä alennuksella kympin edestä tarpeellisia asioita ja sen lisäksi kaikenlaista turhaa, kuten keksejä, karkkia, jotain "kokeillaanpan tällaista uutta levitettä" -tyyppisiä tuotteita vain saadakseni täyteen sen 39 euroa.  t. Eri

Siis meillä menee kaikki käyttöön, mikään ei oo turhaa. 

Tomaattimurska 3 pakkausta yhteensä 0,30 euroa. Näitä monta settiä kerralla.

Niitä sivuja kaddee katsoa usein. Kun tulee myyntiin sitä, mitä käytät, osta kerralla kaapintäytettä.

Meillä menee spahettia paljon. Suolakeksejä. Majoneesia, ruokaöljyä. Tehdään sapuskat kotona. Ei osteta eineksinä.

Vierailija
258/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortilla suurin osa nytkin maksaa. Käytännössä joka tiliin kuuluu jonkinlainen pankkikortti. Tuli todella kalliiksi kehitellä jokin rinnakkainen järjestelmä toimeentulotuen maksuun, niin että olisi joku erillinen toimeentulotukikortti, jolla sitten ihmiset ostaisivat ne täsmälleen samat asiat kuin mitä nytkin ostavat. Ja miksi edes tehdä asiat niin vaikeasti ja kalliisti, kun pankit tarjoavat jo nyt helpon keinon ilman lisäkuluja valtiolle?

Vierailija
259/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä 39 euroakin pitää säästää yli kuukausi. Myymälälle pitää jollain päästä. Hyviä tarjouksia siellä ei ole läheskään aina, vaan satunnaisesti jolloin se 39€ pitää olla tilillä valmiina. Käteisellä sitä ei voi maksaa.

Vierailija
260/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku viranomainen, joka määrittää maksimihinnan vaatteille? Olisiko toimeentulotukiasiakkaille oltava joku uniformu vaikka jostain Kiinan armeijan ylijäämävarastosta? Sosiaaliturvalaki lähtee siitä, että jokainen saa käyttää sosiaaliturvansa kuten haluaa ja takkiin säästäminen pitäisi olla itsestään selvä oikeus.

Säästä sinne kolikkoastiaasi vaikka 10 euroa kuukaudessa läpi vuoden kèhari.