Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On tämä mennyt pelleilyksi. Kela vei talvitakkiin säästämäni rahat.

Vierailija
02.07.2026 |

Voiko tämä oikeasti mennä näin, ettei toimeentulotuesta saa ostaa vaatteitakaan? Eikä se ole mikään ratkaisu, että nostaa käteistä ja piilottelee kuin joku rikollinen.

Kommentit (331)

Vierailija
201/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu enää, että käteinen kielletään, niin vähävaraiset on totaalisessa nalkissa.

Kohta noin onkin. Mutta silloin on myös kansalaispalkka. jää historiaan etuuksien jokakuinen hakeminen ja tuhannet KELA-käsittelijät, jotka on ainoat, joita Orpon paskahallitus on työllistänyt.

Ei tule kansalaispalkkaa, joten turhia haaveilet.

Ei ehkä virallisesti, mutta todellisuudessa tuet ovat osalla jo jonkinlainen kansalaispalkka.

Vierailija
202/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu enää, että käteinen kielletään, niin vähävaraiset on totaalisessa nalkissa.

Kohta noin onkin. Mutta silloin on myös kansalaispalkka. jää historiaan etuuksien jokakuinen hakeminen ja tuhannet KELA-käsittelijät, jotka on ainoat, joita Orpon paskahallitus on työllistänyt.

Ei ehkä virallisesti, mutta todellisuudessa tuet ovat osalla jo jonkinlainen kansalaispalkka.

Ainakin 100000 suomalaista on riippuvaisia toimeentulotuesta. Todellisuudessa luku on 130000. Edes kaikille näille ei riitä töitä, saati kohtaanto-ongelmattomien työpaikkojen määrä olisi riittävä. Pitkäaikainen tt-asiakas ei pääse juuri minnekään. Iso osa ei edes sinne marjametsään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee muun muassa niitä työkyvyttömiä työttömiä, joita ei päästetä eläkkeelle mutta saattavat tippua pelkälle asumistuelle ja toimeentulotuelle, jos eivät saa yleistukea, sairauspäivärahaa tai kuntoutusrahaa. Ihmistä kun ei voi lain mukaan jättää kokonaan rahatta, joten saattavat seilata asumistuella ja toimeentulotuella pidemmän aikaakin ennen kuin Kela tulee järkiinsä ja päättää, mikä on se tuki, joka näille myönnetään ellei se ole eläke. 

Vierailija
204/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon tämä takki olis maksanut?

Vasta siihen aloin säästämään talvea varten. En tiedä mitä takki maksaa, mutta ei talvitakkia pysty ostamaan yhden kuukauden rahoilla, kun muitakin menoja on. Mutta kelvollinen tarjoustakki voisi olla 150-200 euroa. AP

Jessus! Itse ostin talvitakin kolmellakympillä kirpparilta ja hyvin on palvellut.

Vierailija
205/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä vienyt. Mutta jos sulla on säästössä rahaa, tottakai Kela pienentää maksua. KOSKA SULLA ON OMAA RAHAA etkä silloik tarvitse tukia yhtä paljon.

Se vähentäminen on viemistä.

Ei ole. Vienkö minä sinulta rahaa, vaikka en ole sinulle sitä koskaan antanutkaan? Sama asia tuen kanssa, annetaan VÄHEMMÄN.

Vierailija
206/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 100000 suomalaista on riippuvaisia toimeentulotuesta. Todellisuudessa luku on 130000. Edes kaikille näille ei riitä töitä, saati kohtaanto-ongelmattomien työpaikkojen määrä olisi riittävä. Pitkäaikainen tt-asiakas ei pääse juuri minnekään. Iso osa ei edes sinne marjametsään.

Itse asiassa yli 300 000 suomalaista saa vuosittain toimeentulotukea. Järkyttävän monella ei siis ole lainkaan säästöjä huomista varten. Miten tämä on edes mahdollista?

Vierailija
207/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela EI VIE SÄÄSTÖJÄ. Kela EI. MITENKÄÄN. PÄÄSE. SUN. TILILLE. 

Kela voi vähentää toimeentulotukea säästöjen takia. Mutta ei viedä rahaa tililtä.

Aika sama asia ruokaa ostaessa. 

Eli jos mä olin luvannut antaa sulle 20e ruokarahaa, mutta kerrotkin saaneesi rahan jo äidiltäsi, enkä mä annakaan mitään, niin sun logiikalla mä vein sun ruokarahat?? 

Ei vaan logiikka on se, että saat palkkaa 2000, mutta työnantaja ei maksa kuin 1300, koska sinulla on säästöjä 700.

Ei sinulla ole työsopimusta kelan kanssa. Ja tiesit jo toimeentulotukea hakiessasi, että kyse on harkinnanvaraisesta tuesta. 

Vierailija
208/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin ketjun älykön innoittamana pakettiautonkuljettajaksi hakemuksen. Alkaa varmaan puhelin pian soida. Kalatehtaalle myös laitoin Norjaan hakemuksen, en puhu tosin norjaa enkä ruotsia, englantia vain vähän. Odotellaan jännittyneinä kuinka äkkiä tärppää.

-ajokortiton työtön

Hanki ajokortti ja opettele ruotsia.

Heti kun annat rahat siihen ajokorttiin ja ruotsin kurssiin työväenopistossa, ja bussilippuihin että pääsen sinne.

Vierailija
209/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullla on ollut kyllä 6 vuotta sama talvitakki, mutta ruokaan ei riitä raha.

Vierailija
210/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta siihen aloin säästämään talvea varten. En tiedä mitä takki maksaa, mutta ei talvitakkia pysty ostamaan yhden kuukauden rahoilla, kun muitakin menoja on. Mutta kelvollinen tarjoustakki voisi olla 150-200 euroa. AP

Jessus! Itse ostin talvitakin kolmellakympillä kirpparilta ja hyvin on palvellut.

Minäkin olen löytänyt kirpparilta halvan ja toimivan talvitakin, mutta vaati useamman kuukauden viikoittaista käyntiä ruokakaupan vieressä olevalla kirpparilla, että löytyi sopivan kokoinen takki. Koen olevani onnekas, koska on edes kirppari ja mahdollisuus asioida siellä ilmaiseksi ruokakaupassa käynnin yhteydessä. 

Vierailija
211/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin ketjun älykön innoittamana pakettiautonkuljettajaksi hakemuksen. Alkaa varmaan puhelin pian soida. Kalatehtaalle myös laitoin Norjaan hakemuksen, en puhu tosin norjaa enkä ruotsia, englantia vain vähän. Odotellaan jännittyneinä kuinka äkkiä tärppää.

-ajokortiton työtön

Hanki ajokortti ja opettele ruotsia.

Heti kun annat rahat siihen ajokorttiin ja ruotsin kurssiin työväenopistossa, ja bussilippuihin että pääsen sinne.

Oletko käynyt koulun Suomessa? Miten ihmeessä et ole oppinut ruotsia kun sitä opetetaan monta vuotta? Opetusluvalla ajokortin ajaminen ei ole kovin kallista mutta ei sitäkään kukaan tuntematon sinulle maksa.

Vierailija
212/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää että toimeentulotukea hakiessa KELALTA joudut lähettämään KAIKISTA pankkitileistä 2 kk tiliotteet. ÄLÄ LUULE TIETÄVÄSI ÄÄLIÖ...

Vierailija
213/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulta viety oikeus säästää uuteen takkiin? Sehän on sinulle hieno homma, että säästit takin ostamisessa. Vaan ei kai sosiaaliturva lähde siitä, että köyhät ostavat kirpparilta ja syövät hurstilla? Ei kyllä meillä on normit ja pitäisi myös olla reilut säännöt. Tässä Kelan uudessa ohjeistuksessa on kyse mielivallasta ja valinnan vapauden rajoittamisesta.

Vierailija
214/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika väärin meitä veronmaksajia kohtaan jotka joudutaan sinua elättämään ku  olet käsi ojossa kerjäämään meiltä tukia ja sit kuitenkin joudumme antamaan sinulle enemmän kuin mitä oikeasti tarvitset kun kerran saat sitä säästöön ja kerrytettyä sen avulla omisuutta

Vierailija
215/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mä ostin tokmannista lämpöisen takin,maksoikos 12e vai 15e. Kaksi vai kolme talvea meni hyvin,nyt on pihatakkina lumen kolaamisessa.

Mä ostin huutonetistä kahdeksan vuotta sitten italialaisen, lämpimän ja hyvännäköisen talvitakin kuudella eurolla. Taskun olen joutunut korjaamaan kerran, muuten edelleen loistovedossa. En ikinä maksaisi mistään vaatteesta yli 100€ vaikka rahaa olisi kuinka.

Vierailija
216/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on varaa säästää, niin sä et tarvitse toimeentulotukea..

Miten sinä ratkaisisit talvitakkiongelman tai talvikenkien hankinnan toimeentulotuella? Tai ihan vaan talvisten sähkölaskujen maksamisen, kun ne voivat olla yli puolet tuloista?

On olemassa mahdollisuus hakea lisätukea tuollaisia menoja varten.

Vierailija
217/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää että toimeentulotukea hakiessa KELALTA joudut lähettämään KAIKISTA pankkitileistä 2 kk tiliotteet. ÄLÄ LUULE TIETÄVÄSI ÄÄLIÖ...

Ei se Kela siltikään sinne tilille pääse tosta vaan nappaamaan kenenkään rahoja. Et taida ymmärtää lukemaasi.

Vierailija
218/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mä ostin tokmannista lämpöisen takin,maksoikos 12e vai 15e. Kaksi vai kolme talvea meni hyvin,nyt on pihatakkina lumen kolaamisessa.

Mä ostin huutonetistä kahdeksan vuotta sitten italialaisen, lämpimän ja hyvännäköisen talvitakin kuudella eurolla. Taskun olen joutunut korjaamaan kerran, muuten edelleen loistovedossa. En ikinä maksaisi mistään vaatteesta yli 100€ vaikka rahaa olisi kuinka.

Mä taas en halua käyttää muiden ihmisten vanhoja vaatteita.

Vierailija
219/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika väärin meitä veronmaksajia kohtaan jotka joudutaan sinua elättämään ku  olet käsi ojossa kerjäämään meiltä tukia ja sit kuitenkin joudumme antamaan sinulle enemmän kuin mitä oikeasti tarvitset kun kerran saat sitä säästöön ja kerrytettyä sen avulla omisuutta

Mitä ihmeen omaisuutta talvitakki on?

Vierailija
220/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä miten olet päätynyt tilanteeseen, jossa toimeentulotuki on vakituinen tulonlähteesi? Ei mitään vittuilua vaan ihan aidosti kiinnostaa. Koulutus, työhistoria yms

Nivelrikko estää osaamani työt, eikä ole koulutusta mihinkään sen vaativampaan työhön kuin pakkaaja tai keittiöapulainen. Ikää on 58 vuotta. Kuuluisin eläkkeelle, mutta en pääse. Samainen Kela on näin päättänyt. 33 vuotta oli vakituisessa työssä, kunnes firma ajettiin alas ja kaikki saivat loparit.

Etkö sä saa muuta rahaa kelalta kuin toimeentulotuen... Yleistuki, Kuntoutustuki jne

Saan minä yleistuen, asumistuen ja toimeentulotukea. Mutta ei niistä mistään voi säästää ilman että Kela vie säästön vähentämällä toimeentulotukea. Totta kai minä tiedän, että käteisenä voin piilottaa rahat Kelalta. Mutta vaivautukaa nyt lukemaan avausviestin loppu. Se ei ole reilua, että itse säästetty raha vähennetään seuraavasta tuesta. Sen ymmärrän jos vähennetään sukulaisen antama apu, tai jopa marjarahat, mutta viimekädessä saatu tuki kuuluu kyllä saajalleen eikkä Petteri Orpolle. Kyllä sillä saamari sentään pitäisi omat rahat riitää.

Niinhän sinä SAATKIN PITÄÄ omat rahasi. ET VAIN TARVITSE NIIN PALJOA UUTTA TOIMEENTULOTUKEA KUN SINULLA ON SITÄ OMAAKIN RAHAA. 

Ei tarvitse jankata, eikä huutaa. Tietenkin AP tarvitsee uutta toimeentulotukea, että saa säästetyä vaatteet. Eihän kenenkään sentään tarvitse ilman vaatteita kulkea.

Ei se toimentulotuen tarkoitus ole kuitenkaan kustantaa parisadan euron talvitakkeja, kun vähemmälläkin pärjää.