Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On tämä mennyt pelleilyksi. Kela vei talvitakkiin säästämäni rahat.

Vierailija
02.07.2026 |

Voiko tämä oikeasti mennä näin, ettei toimeentulotuesta saa ostaa vaatteitakaan? Eikä se ole mikään ratkaisu, että nostaa käteistä ja piilottelee kuin joku rikollinen.

Kommentit (331)

Vierailija
221/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole voinut kunnolla ostaa vaatteita tai kenkiä vuosiin. Tuskin muutkaan. Ilman ulos.

Kirpparille Mars Mars laatua saa edullisesti muutamalla eurolla ainakin meillä sieltä ostetaan.

Vierailija
222/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu enää, että käteinen kielletään, niin vähävaraiset on totaalisessa nalkissa.

Kohta noin onkin. Mutta silloin on myös kansalaispalkka. jää historiaan etuuksien jokakuinen hakeminen ja tuhannet KELA-käsittelijät, jotka on ainoat, joita Orpon paskahallitus on työllistänyt.

Ei tule kansalaispalkkaa, joten turhia haaveilet.

Ei ehkä virallisesti, mutta todellisuudessa tuet ovat osalla jo jonkinlainen kansalaispalkka.

Ainakin 100000 suomalaista on riippuvaisia toimeentulotuesta. Todellisuudessa luku on 130000. Edes kaikille näille ei riitä töitä, saati kohtaanto-ongelmattomien työpaikkojen määrä olisi riittävä. Pitkäaikainen tt-asiakas ei pääse juuri minnekään. Iso osa ei edes sinne marjametsään.

Itse asiassa yli 300 000 suomalaista saa vuosittain toimeentulotukea. Järkyttävän monella ei siis ole lainkaan säästöjä huomista varten. Miten tämä on edes mahdollista?

Osalla ihmisistä ei ole säästöjä tai realisoitavaa omaisuutta. Osalla ei ole koskaan ollutkaan ja osa on jo käyttänyt ne.

Nyt kun tukia on leikattu ja muutettu enemmän siihen suuntaan, että omat rahat yms. pitää käyttää ensi, on käynyt hyvin selväksi, että monilla tukia hakevilla ei ole mitään mistä ottaa vaan leikkausten jälkeen suunta on suoraan toimeentulotuen luukulle. Tuet näyttävät siis menevän suurelta osin niille, jotka niitä, yllätys yllätys, tarvitsevat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin kirppatilta kympillä untuvatakin. Samoin kenkiä muutamalla eurolla.

Oari tskkia tilasin postitse nettikirpparimyymälästä. Eikä mennyt yli satasta näihin.

Takit oli ensin paukkupakkasissa ulkona yli viikon. Että jos oli öttiäisiä, niin ne kyllä delas.

Että näin se köyhän pitää elää sillä mihin on varaa.

Vierailija
224/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei vienyt mitään. Ryyppäsit rahasi ja nyt syytät muita.

Vierailija
225/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kelapummit valittavat. Menkää töihin!

Vierailija
226/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä palkkatulot n 6200e/kk. Omasta firmasta nostan osinkoja n 3-4k kuukaudessa. Sen lisäksi osinko- ja vuokratuloja 3k/kk. En saa mitään tukia ja tätä on jatkunut jo lähes 30 vuotta! Kaikki toimeentulotuet olen siis menettänyt ko ajalta!

Vierailija
227/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin huvittava tämä toimeentulotuki järjestelmä. Jos sattuisi olemaan sellainen tilanne, että olet onnistunut kituuttamaan niin että muutama euro on jäänyt SÄÄSTÖÖN, sinun pitää ennen seuraavaa tukea joko ottaa nämä säästöt käteiseksi sukan varteen (teoriassa laitonta) tai ostaa niillä rahoilla viinaa (käytännössä laillista). 

"tuet eivät passivoi"

Vierailija
228/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin ketjun älykön innoittamana pakettiautonkuljettajaksi hakemuksen. Alkaa varmaan puhelin pian soida. Kalatehtaalle myös laitoin Norjaan hakemuksen, en puhu tosin norjaa enkä ruotsia, englantia vain vähän. Odotellaan jännittyneinä kuinka äkkiä tärppää.

-ajokortiton työtön

Hanki ajokortti ja opettele ruotsia.

Heti kun annat rahat siihen ajokorttiin ja ruotsin kurssiin työväenopistossa, ja bussilippuihin että pääsen sinne.

Oletko käynyt koulun Suomessa? Miten ihmeessä et ole oppinut ruotsia kun sitä opetetaan monta vuotta? Opetusluvalla ajokortin ajaminen ei ole kovin kallista mutta ei sitäkään kukaan tuntematon sinulle maksa.

Kukahan minua opettaisi? Toinen luopunut ajokortistaan 15 vuotta sitten( vanhuus) ja toinen mullan alla jo 30 vuotta. Lisäksi, en usko että lääkärin tarkastusta läpäisen, monestakaan syystä. Mutta toki voin sen pakun rattiin hypätä puolisokeana, ajellaan ja katotaan mitä tapahtuu.

Vierailija
229/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan saanut tt-tukea, voisin siis sanoa että Kela on vienyt minun tt-tukeni koko elämäni :(

Eikun, eihän se olekaan mikään perustuslaillinen oikeus...

Vierailija
230/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kumma juttu, kun ihmiset ei tajua, että toimeentulotuki on vain äärimmäiseen pulaan. 

Jos on tulossa verorahoja tai on varaa säästää takkeihin, niin sä et tarvitse toimeentulotukea siinä määrin. Ehkä vähempi summa riittää. 

Kaikki tuleva pienentää tukea, kuten pitääkin. 

Se on kumma juttu, kun ihmiset ei tajua, että se köyhä oikeasti säästää ihan ruokarahastaankin saadakseen jotain tarpeellista. 

Siinä kun sulla menee 100e viikossa ruokaan, niin köyhällä on se satanen kuussa käytettävänä ja se kippaa aterioita ja syö vanhaa ruokaa saadakseen kympin säästettyä. Joku toinen dokaa saman rahan ja on syömättä tai loisii kavereillaan ja käy ruokajonossa. 

Sullahan se kymppi menee aamukahviin.

Toimeentulotuki on liian iso, jos siitä voi säästää. Se on jokapäiväisiin menoihin, ei muuhun. 

Jos lähdetään oikein pilkkua nussimaan, niin oikeasti jos tätä käytetään, niin jokaiselle tulis se tuli laskea mm sairauksien, painoindeksin ja peruskulutuksen perusteella. 

50 kiloinen nainen ei syö samaa kuin tuplasti isompi mies, annetaanko sille sit puolet tuesta? 

Satakiloinen mies on ylipainoinen, ellei pituuutta ole vähintään 2 metriä. Ei tukea tarvitse ylipainon ylläpitämiseksi maksaa.  

Vierailija
231/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon tämä takki olis maksanut?

Vasta siihen aloin säästämään talvea varten. En tiedä mitä takki maksaa, mutta ei talvitakkia pysty ostamaan yhden kuukauden rahoilla, kun muitakin menoja on. Mutta kelvollinen tarjoustakki voisi olla 150-200 euroa. AP

Ja mä ostin tokmannista lämpöisen takin,maksoikos 12e vai 15e. Kaksi vai kolme talvea meni hyvin,nyt on pihatakkina lumen kolaamisessa.

Mä ostin huutonetistä kahdeksan vuotta sitten italialaisen, lämpimän ja hyvännäköisen talvitakin kuudella eurolla. Taskun olen joutunut korjaamaan kerran, muuten edelleen loistovedossa. En ikinä maksaisi mistään vaatteesta yli 100€ vaikka rahaa olisi kuinka.

Mä taas en halua käyttää muiden ihmisten vanhoja vaatteita.

Ei kai siinä mitään. Osta sit uusi tai jos ei oo varaa, niin ole ilman.

Vierailija
232/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä rahoja tilillä pitäs enää pitää.Pankkisalaisuus missä se on??ei pitäs antaa kenenkään ulkopuolisen hklökoht.asioita antaa katsoa Kuka tekee siitä lopun?

Vierailija
233/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla vieläkin niin epäselvää? Säästää voi vain nostamalla käteiseksi!

Ap keksii näitä paskavaleita vain ärsyttääkseen palstalaisia 

Kyllä tämä vaan täyttä totta on. Omalle tilille säästetyt rahat vähennetään toimeentulotuesta.

Ja kun on tuhansia kertoja sanottu että nosta käteistä jos säästät Oma on apn vikansa jos on noin saatanan tyhmä eikä tajua selvää suomea 

Eihän se käteisen nosto auta mitään, kun Kela kyllä näkee paljon siellä tilillä on ollut. Ainoa tapa säästää on ottaa vastaan käteisenä eli pimeänä kaikki, mitä pystyy. 

Itse olen tehnyt lomautettuna pimeästi töitä ja ottanut vastaan käteisenä palkan. Missään vaiheessa en laita rahaa tilille niistä töistä. Toki en ole Kelan asiakas (vielä, ennen kuin ansiosidonnaiset kohta loppuu), mutta en siltikään ota tilille mitään. 

Vierailija
234/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kumma juttu, kun ihmiset ei tajua, että toimeentulotuki on vain äärimmäiseen pulaan. 

Jos on tulossa verorahoja tai on varaa säästää takkeihin, niin sä et tarvitse toimeentulotukea siinä määrin. Ehkä vähempi summa riittää. 

Kaikki tuleva pienentää tukea, kuten pitääkin. 

Se on kumma juttu, kun ihmiset ei tajua, että se köyhä oikeasti säästää ihan ruokarahastaankin saadakseen jotain tarpeellista. 

Siinä kun sulla menee 100e viikossa ruokaan, niin köyhällä on se satanen kuussa käytettävänä ja se kippaa aterioita ja syö vanhaa ruokaa saadakseen kympin säästettyä. Joku toinen dokaa saman rahan ja on syömättä tai loisii kavereillaan ja käy ruokajonossa. 

Sullahan se kymppi menee aamukahviin.

Toimeentulotuki on liian iso, jos siitä voi säästää. Se on jokapäiväisiin menoihin, ei muuhun. 

Eikö vaatteet ole jokapäiväisiä menoja?

Päättäjien mielestä köyhän ei ilmeisesti tarvitse ostaa uusia vaatteita, koska täytyyhän jonkun ostaa hyvätuloisten käytöstä poistamat vaatteet ja kengät ym.

Se on mielenkiintoista että ihmisellä oletetaan olevan puhelin ja nettiyhteydet, jotta voi hakea tukea, hoitaa velvollisuuksiaan ja varata vastaanottoaikoja, mutta niihin tarvittaviin laitteisiin tai käyttökuluihin varautuminen on köyhälle liiallista ylellisyyttä.

Toki käytettyjäkin voisi ostaa, mutta yleensä nekin myydään suhteilla tai köyhälle liian kalliilla hinnalla.

Köyhän taloustilanne ajetaan umpikujaan, jossa opportunistit pääsee myymään palveluja, joiden avulla ei köyhyydestä aiheutuvia ongelmia ratkota, mutta palveluun osallistumalla köyhä voi saada täyden eli leikkaamattoman sosiaaliturvan.

Kirjatossa on ilmainen nettiyhteys. Et siis tarvitse omaa.

Vierailija
235/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika väärin meitä veronmaksajia kohtaan jotka joudutaan sinua elättämään ku  olet käsi ojossa kerjäämään meiltä tukia ja sit kuitenkin joudumme antamaan sinulle enemmän kuin mitä oikeasti tarvitset kun kerran saat sitä säästöön ja kerrytettyä sen avulla omisuutta

Ei se ole mitenkään  väärin. Se kuuluu tällaisen hyvinvointivaltion lainsäädäntöön ja hyviksi havaittuihin käytäntöihin, että on sosiaaliturva. Jonakin päivänä sinäkin sitä saat, jos et muuten niin saattohoitokuluissa.

Vierailija
236/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela antaa ttt pian korttimuodossa. 200e kortti ruokaan, 35e kortti vaatteisiin.

Vierailija
237/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan saanut tt-tukea, voisin siis sanoa että Kela on vienyt minun tt-tukeni koko elämäni :(

Eikun, eihän se olekaan mikään perustuslaillinen oikeus...

Nimenomaan perustuslaillinen oikeus toimeentulotuki on. Sinullakin on siihen oikeus, jos sitä tarvitset.

Vierailija
238/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oari tskkia tilasin postitse nettikirpparimyymälästä. Eikä mennyt yli satasta näihin.

Takit oli ensin paukkupakkasissa ulkona yli viikon. Että jos oli öttiäisiä, niin ne kyllä delas.

Tämä! En ole vuosikymmeniin ostanut uusia vaatteita kaupasta, paitsi alushousut ja tietyt kengät. Joskus olen katsellut vaatekaupan vaatteita ja ihmetellyt, että miten voi maksaa takki 100€ ja kukahan senkin ostaa. Itselle kirppisten käyttäjänä takille hyvä hinta olisi ehkä kympin, ja jos on oikein erityisen hyvä takki ja mulla sille aito tarve, niin max kolmekymppiä. 

Yllättäen kierrätyskeskuksesta saa jopa käyttämättömiä sukkia kaupan laput kiini. Muutenkin kierrätyskeskuksista ja kirpparilta löytyy todella laadukkaita vaatteita. 

Vierailija
239/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäs olla ongelma laittaa käteistä johonkin lippaaseen tai kukkaroon joka kuukausi?  Oletko ap jotenkin uusavuton?

Vierailija
240/331 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! En ole vuosikymmeniin ostanut uusia vaatteita kaupasta, paitsi alushousut ja tietyt kengät. Joskus olen katsellut vaatekaupan vaatteita ja ihmetellyt, että miten voi maksaa takki 100€ ja kukahan senkin ostaa. Itselle kirppisten käyttäjänä takille hyvä hinta olisi ehkä kympin, ja jos on oikein erityisen hyvä takki ja mulla sille aito tarve, niin max kolmekymppiä. 

Yllättäen kierrätyskeskuksesta saa jopa käyttämättömiä sukkia kaupan laput kiini. Muutenkin kierrätyskeskuksista ja kirpparilta löytyy todella laadukkaita vaatteita. 

Tässä on sama juttu kuin käytettyjen autojen kanssa. Jos kukaan ei ostaisi uusia tuotteita ei niitä käytettyjäkään olisi myynnissä. Tai sitten ihmiset myisivät vanhoja autoja ja talvitakkeja toisilleen edestakaisin,