On tämä mennyt pelleilyksi. Kela vei talvitakkiin säästämäni rahat.
Voiko tämä oikeasti mennä näin, ettei toimeentulotuesta saa ostaa vaatteitakaan? Eikä se ole mikään ratkaisu, että nostaa käteistä ja piilottelee kuin joku rikollinen.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan käytäntö on hankala, koska mitään puskuria ei voi tilillä pitää. Käytännössä ei voi ostaa verkkokaupan tarjouksia, vaan on mentävä ostamaan käteisellä kivijalasta kalliimmalla. Esimerkiksi Fiksuruuan tarjouksista ei saa kaikkea hyötyä, kun ei voi kerralla tilata tarpeeksi säästääkseen toimituskulut.
Fiksuruualla on myymälä jo olemassa. Sinne vaan ostamaan.
Verkkokaupasta tilaan kerralla spaghetit, pesuaineet, käsipyyhkeet, tomaattimurskat, soijarouheet jne niin, että se 39 euroa kyllä ylittyy, jolloin noutolokerikkotoimitus on ilmainen.
Kiva jos löydät sieltä 39 euron edestä ostettavaa, jota ostaisit muutenkin. Itse en koskaan löydä. Ja ainakin minä koen, että tulee kalliimmaksi ostaa hyvällä alennuksella kympin edestä tarpeellisia asioita ja sen lisäksi kaikenlaista turhaa, kuten keksejä, karkkia, jotain "kokeillaanpan tällaista uutta levitettä" -tyyppisiä tuotteita vain saadakseni täyteen sen 39 euroa. t. Eri
Siis meillä menee kaikki käyttöön, mikään ei oo turhaa.
Tomaattimurska 3 pakkausta yhteensä 0,30 euroa. Näitä monta settiä kerralla.
Niitä sivuja kaddee katsoa usein. Kun tulee myyntiin sitä, mitä käytät, osta kerralla kaapintäytettä.
Meillä menee spahettia paljon. Suolakeksejä. Majoneesia, ruokaöljyä. Tehdään sapuskat kotona. Ei osteta eineksinä.
Ainakin silloin kun itse olen valikoimaa katsonut, on noissa supertarjouksissa ilmeisesti ollut jokin rajoitus eikä niitä saisi kuin muutaman samaan tilaukseen. Olen myös joskus verrannut Fiksuruuan tarjouksia esim. Prisman hintoihin ja todennut, että tulee halvemmaksi ostaa halpamerkin tuote Prismasta normaalihinnalla kuin se Fiksuruuan tarjouksessa oleva kalliimman merkin tuota. Toki nuo "tomaattimurska 3 kpl yht. 0,30 eur" olisivat hyviä tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan käytäntö on hankala, koska mitään puskuria ei voi tilillä pitää. Käytännössä ei voi ostaa verkkokaupan tarjouksia, vaan on mentävä ostamaan käteisellä kivijalasta kalliimmalla. Esimerkiksi Fiksuruuan tarjouksista ei saa kaikkea hyötyä, kun ei voi kerralla tilata tarpeeksi säästääkseen toimituskulut.
Verkkokaupasta tilaan kerralla spaghetit, pesuaineet, käsipyyhkeet, tomaattimurskat, soijarouheet jne niin, että se 39 euroa kyllä ylittyy, jolloin noutolokerikkotoimitus on ilmainen.
Sitä 39 euroakin pitää säästää yli kuukausi. Myymälälle pitää jollain päästä. Hyviä tarjouksia siellä ei ole läheskään aina, vaan satunnaisesti jolloin se 39€ pitää olla tilillä valmiina. Käteisellä sitä ei voi maksaa.
Kyl sulle ruokaan tulee enemmän kuin 39 euroa kuukaudessa tttukena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan saanut tt-tukea, voisin siis sanoa että Kela on vienyt minun tt-tukeni koko elämäni :(
Eikun, eihän se olekaan mikään perustuslaillinen oikeus...
Nimenomaan perustuslaillinen oikeus toimeentulotuki on. Sinullakin on siihen oikeus, jos sitä tarvitset.
Mutta jos en tarvitse, niin minulla ei ole siihen silloin automaattista perustuslaillista oikeutta.
Tietysti on. Jokaisella Suomen sosiaaliturvan piirissä olevalla on oikeus sosiaaliturvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva jos löydät sieltä 39 euron edestä ostettavaa, jota ostaisit muutenkin. Itse en koskaan löydä. Ja ainakin minä koen, että tulee kalliimmaksi ostaa hyvällä alennuksella kympin edestä tarpeellisia asioita ja sen lisäksi kaikenlaista turhaa, kuten keksejä, karkkia, jotain "kokeillaanpan tällaista uutta levitettä" -tyyppisiä tuotteita vain saadakseni täyteen sen 39 euroa. t. Eri
Siis meillä menee kaikki käyttöön, mikään ei oo turhaa.
Tomaattimurska 3 pakkausta yhteensä 0,30 euroa. Näitä monta settiä kerralla.
Niitä sivuja kaddee katsoa usein. Kun tulee myyntiin sitä, mitä käytät, osta kerralla kaapintäytettä.
Meillä menee spahettia paljon. Suolakeksejä. Majoneesia, ruokaöljyä. Tehdään sapuskat kotona. Ei osteta eineksinä.
Ainakin silloin kun itse olen valikoimaa katsonut, on noissa supertarjouksissa ilmeisesti ollut jokin rajoitus eikä niitä saisi kuin muutaman samaan tilaukseen. Olen myös joskus verrannut Fiksuruuan tarjouksia esim. Prisman hintoihin ja todennut, että tulee halvemmaksi ostaa halpamerkin tuote Prismasta normaalihinnalla kuin se Fiksuruuan tarjouksessa oleva kalliimman merkin tuota. Toki nuo "tomaattimurska 3 kpl yht. 0,30 eur" olisivat hyviä tarjouksia.
Mitäpä tosta kinaamaan. Osta Prismasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä 39 euroakin pitää säästää yli kuukausi. Myymälälle pitää jollain päästä. Hyviä tarjouksia siellä ei ole läheskään aina, vaan satunnaisesti jolloin se 39€ pitää olla tilillä valmiina. Käteisellä sitä ei voi maksaa.
Tietysti tulee, mutta ei fksuruuasta saa sellaisia tarvikkeita, jotka kuluisivat saman kuun aikana. Ei se mikään prisma ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä miten olet päätynyt tilanteeseen, jossa toimeentulotuki on vakituinen tulonlähteesi? Ei mitään vittuilua vaan ihan aidosti kiinnostaa. Koulutus, työhistoria yms
Nivelrikko estää osaamani työt, eikä ole koulutusta mihinkään sen vaativampaan työhön kuin pakkaaja tai keittiöapulainen. Ikää on 58 vuotta. Kuuluisin eläkkeelle, mutta en pääse. Samainen Kela on näin päättänyt. 33 vuotta oli vakituisessa työssä, kunnes firma ajettiin alas ja kaikki saivat loparit.
Etkö sä saa muuta rahaa kelalta kuin toimeentulotuen... Yleistuki, Kuntoutustuki jne
Saan minä yleistuen, asumistuen ja toimeentulotukea. Mutta ei niistä mistään voi säästää ilman että Kela vie säästön vähentämällä toimeentulotukea. Totta kai minä tiedän, että käteisenä voin piilottaa rahat Kelalta. Mutta vaivautukaa nyt lukemaan avausviestin loppu. Se ei ole reilua, että itse säästetty raha vähennetään seuraavasta tuesta. Sen ymmärrän jos vähennetään sukulaisen antama apu, tai jopa marjarahat, mutta viimekädessä saatu tuki kuuluu kyllä saajalleen eikkä Petteri Orpolle. Kyllä sillä saamari sentään pitäisi omat rahat riitää.
Niinhän sinä SAATKIN PITÄÄ omat rahasi. ET VAIN TARVITSE NIIN PALJOA UUTTA TOIMEENTULOTUKEA KUN SINULLA ON SITÄ OMAAKIN RAHAA.
Ei tarvitse jankata, eikä huutaa. Tietenkin AP tarvitsee uutta toimeentulotukea, että saa säästetyä vaatteet. Eihän kenenkään sentään tarvitse ilman vaatteita kulkea.
Ei se toimentulotuen tarkoitus ole kuitenkaan kustantaa parisadan euron talvitakkeja, kun vähemmälläkin pärjää.
Toimeentulotuen tarkoitus on, että ihminen arvioi itse, mitä tarvitsee ja ostaa sillä tuella ne haluamansa asiat. Jos siihen kuuluu parinsadan euron talvitakki niin sitten kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kuussa tilasin sieltä 2 pakettia. Molempien tilausten hinta on yli 80 euroa. Kotiinkuljetus ilmainen.
Eli kesäkuussa ostin sieltä 160 eurolla tuotteita. Minä ostan paljon kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tulee, mutta ei fksuruuasta saa sellaisia tarvikkeita, jotka kuluisivat saman kuun aikana. Ei se mikään prisma ole.
No osta prismasta. Miksi jankutat fiksuruuasta? Unohda jo se hyvä áutisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki vitonen sulle. Kaikki huoneenlämmössä säilyvät tuotteet voi kuluttaa myös seuraavan kuukauden aikana. Spageteissa parasta ennen päiväys on 2029. Joten voin käyttää niitä vaikka ensi tai sitä seuraavana vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela EI VIE SÄÄSTÖJÄ. Kela EI. MITENKÄÄN. PÄÄSE. SUN. TILILLE.
Kela voi vähentää toimeentulotukea säästöjen takia. Mutta ei viedä rahaa tililtä.
Eli siis Kela ei anna niin paljon ilmaista rahaa kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on outoa, tuhlaa ensin entiset niin sitten saat vasta lisää? En tiedä mikä olisi parempi tapa mutta jotenkin olisi hyvä kannustaa säästämään myös toimeentulotuesta. Sehän parantaisi myös asiakkaan asemaa ja tunnetta pärjäämisestä jos tilillä saisi pitää pienen summan rahaa mikäli siihen pystyy.
Eihän siinä olisi mitään järkeä että Kela toimisi säästöpossun täyttäjänä. Jos ihminen on onnistunut pärjäämään niin, että tilillä on kuukauden lopussa rahaa niin miksi sitä pitäisi antaa lisää? Eihän toimeentulotuki ole mikään palkka. Jos haluat täydet tuet niin tili tyhjäksi ennen kuukauden loppua.
Työttömiä vaaditaan muuttamaan työn perässä tai halvempaan asuntoon, mutta jotenkin se pitäisi toteuttaa ilman rahaa.
Kyllähän niitä teoreettisia tukia on olemassa, mutta niitä saa vasta jälkikäteen, jolloin vaikeaa maksaa takuuvuokria tai vuokraennakkoja. Lisäksi se muuttoauton vuokraaminenkin on hankalaa, koska kaikilla ei ole luottokorttia tai suhteita, joilla sen pakettiauton saisi ilmaiseksi tai muutamalla kymmenellä eurolla.
Nimenomaan se että säästöt pitää käteisenä on ainoa ratkaisu.
Jos omistaa 2 tiliä eri pankeissa, niin jemmaa rahaa sinne toiselle tilille? Ei tietenkään niin että tekee tilisiirron päätililtä jemmatilille, vaan ensin nostat käteisenä ja viet talletusautomaatin tai kaverin kautta toiselle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä miten olet päätynyt tilanteeseen, jossa toimeentulotuki on vakituinen tulonlähteesi? Ei mitään vittuilua vaan ihan aidosti kiinnostaa. Koulutus, työhistoria yms
Nivelrikko estää osaamani työt, eikä ole koulutusta mihinkään sen vaativampaan työhön kuin pakkaaja tai keittiöapulainen. Ikää on 58 vuotta. Kuuluisin eläkkeelle, mutta en pääse. Samainen Kela on näin päättänyt. 33 vuotta oli vakituisessa työssä, kunnes firma ajettiin alas ja kaikki saivat loparit.
Etkö sä saa muuta rahaa kelalta kuin toimeentulotuen... Yleistuki, Kuntoutustuki jne
Saan minä yleistuen, asumistuen ja toimeentulotukea. Mutta ei niistä mistään voi säästää ilman että Kela vie säästön vähentämällä toimeentulotukea. Totta kai minä tiedän, että käteisenä voin piilottaa rahat Kelalta. Mutta vaivautukaa nyt lukemaan avausviestin loppu. Se ei ole reilua, että itse säästetty raha vähennetään seuraavasta tuesta. Sen ymmärrän jos vähennetään sukulaisen antama apu, tai jopa marjarahat, mutta viimekädessä saatu tuki kuuluu kyllä saajalleen eikkä Petteri Orpolle. Kyllä sillä saamari sentään pitäisi omat rahat riitää.
Niinhän sinä SAATKIN PITÄÄ omat rahasi. ET VAIN TARVITSE NIIN PALJOA UUTTA TOIMEENTULOTUKEA KUN SINULLA ON SITÄ OMAAKIN RAHAA.
Ei tarvitse jankata, eikä huutaa. Tietenkin AP tarvitsee uutta toimeentulotukea, että saa säästetyä vaatteet. Eihän kenenkään sentään tarvitse ilman vaatteita kulkea.
Ei se toimentulotuen tarkoitus ole kuitenkaan kustantaa parisadan euron talvitakkeja, kun vähemmälläkin pärjää.
Toimeentulotuen tarkoitus on, että ihminen arvioi itse, mitä tarvitsee ja ostaa sillä tuella ne haluamansa asiat. Jos siihen kuuluu parinsadan euron talvitakki niin sitten kuuluu.
Ei tuen saaja tietenkään itse päätä hintojen kohtuullisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kuussa tilasin sieltä 2 pakettia. Molempien tilausten hinta on yli 80 euroa. Kotiinkuljetus ilmainen.
Eli kesäkuussa ostin sieltä 160 eurolla tuotteita. Minä ostan paljon kerralla.
Niin minäkin tekisin, jos saisin säästää näitä isoja eriä varten rahaa. Mutta toimeentulotukiasiakas ei saa säästää edes ruokaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela EI VIE SÄÄSTÖJÄ. Kela EI. MITENKÄÄN. PÄÄSE. SUN. TILILLE.
Kela voi vähentää toimeentulotukea säästöjen takia. Mutta ei viedä rahaa tililtä.
Eli siis Kela ei anna niin paljon ilmaista rahaa kuin ennen.
Kyllä näin on. Perusosaa alennettiin noin parilla kympillä. Lisäksi asumiskuluja hyväksytään vain siihen saakka, kuinka suhteilla ja suhmuroinnilla asuntonsa saaneet maksavat vuokraa, joten perusosalla maksetaan se loppuvuokrakin.
Vuokrasta korkeudesta riippuen alennus voi olla jotain 20 - 300 euron luokkaa kuukaudessa tai enemmänkin..
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa 2 tiliä eri pankeissa, niin jemmaa rahaa sinne toiselle tilille? Ei tietenkään niin että tekee tilisiirron päätililtä jemmatilille, vaan ensin nostat käteisenä ja viet talletusautomaatin tai kaverin kautta toiselle tilille.
Tuosta käy kohta käry, kun uusi laki tulee voimaan ja tiliotteista katsotaan kahden kuukauden takautuvat tilisiirrot ja jos on epäselvyyksiä, voidaan tutkia vaikka kolmen vuoden tilisiirrot ja periä liikaa maksetut tuet takaisin. Toimeentulotuella ei ole salaisia tilejä jatkossa, jos nyt on ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tilien tiliotteet vaaditaan tttukea hakiessa.
Jos olisit edes kymmenesosan siitä ajasta, mitä olet tuhlannut täällä, käyttänyt itsesi sivistämiseen ja opiskeluun yliksellä, tietäisit, että kannattaa avata Revolut-tili.