Rehellinen mielipide, 1 v 7 kk päiväkotiin? ov
Tilanne on tämä:
Minulla on pian 1 v täyttävä lapsi, jota olen tähän asti hoitanut kotona. Syksyllä pitää alkaa kirjoittamaan gradua ja tekemään viimeisiä pakollisia kursseja ja tenttejä. Suunniltelma on, että hoidamme siskoni kanssa toistemme lapsia kumpikin 2 päivää viikossa eli siis minä saan näin kaksi kokonaista päivää opiskeluaikaa viikossa. Tämän järjestelyn on tarkoitus alkaa syksyllä ja kestää vuoden loppuun.
En haluaisi laittaa lastani vielä alkuvuodestakaan päivähoitoon, mutta en tiedä, onko pakko. Siskoni luultavasti menee kokopäivätyöhön tammikuussa joten hoitojärjestelykään ei luultavasti enää onnistu. Mummoista tms ei ole apua. Tarvitsisin kuitenkin ainakin päivän, pari viikossa opiskeluihin ja ehkä voisin jotain töitä tehdä kotoa käsin (opiskelen kääntäjäksi). En tiedä miten tämä onnistuisi ilman että laitan lapseni ainakin osa-aikaisesti hoitoon, esim kolmena aamupäivänä tai kahtena kokonaisena päivänä viikossa. Keksittekö muita ratkaisuja? Onko 1 v 7 kk auttamattomasti liian pieni päiväkotiin? Pph:ta en halua harkita, en oikein luota heihin.
Yliopistolla on kyllä lapsiparkki, johon voi jättää kolmeksi tunniksi lapsen ammattilaisten hoitoon. Tätä palvelua saa käyttää 2 x 3 tuntia viikossa. Ehkä se voisi olla jonkinlainen apu. Saisinkohan kotiin jonkun hoitamaan lastamme? Paljonkohan se tulisi maksuineen kaikkineen maksamaan?
Jos joku jaksoi lukea niin tosi kiva. Olisiko mielipiteitä?
Kommentit (65)
Arvasinkin kyllä, että täällä saa myös kuulla aika äärimmäisiäkin mielipiteitä... Meillä kuitenkin on monta tuttavaperhettä, joiden lapset ovat n. puolitoistavuotiaina menneet päivähotioon ja ihan hyvin on mennyt, alussa toki totuttelu kesti. En kuitenkaan missään tapauksessa pitäisi lasta päiväkodissa yli 20 tuntia/vko. t. ap
lapsi täytti vuoden nyt keväällä ja syksyllä olisi tarkotus päättää opinnot. Olen pähkäillyt päivähoitoa joko kunnallista tai yksityistä, myös kotihoito on ollut mielessä. MLL:stä voisi kysyä josko sitä kautta saisi hoitajan päiväksi pariksi taikka lehteen ilmoitus. Itse en kyllä luota lehti-ilmoituksiin vastaaviin nuoriin vaikka kovin innokkaita hoitajiksi olisivatkin. Tämä tuskin auttoi pulmaasi yhtään, mutta et ole ainakaan yksin tilanteessa:) Voimia meille:))
mutta ei kai monta viikkoa saati kuukautta putkeen, monta kertaa viikossa. Tai jos löytää sitä kautta mukavan hoitajan niin kai hänet voi itse sitten palkata hoitamaan? Vaikea ehkä on kuitenkaan luottaa ihan tuntemattomaan.
6h neljänä päivänä viikossa. sujunut tosi hyvin. Ainut ongelma flunssat.
Teille voisi sopia myös leikkipuisto - ainakin Helsingissä ja Espoossa on niitä. Se on yleensä 3-4 h kerrallaan, aamupäivä ja iltapäivävuoroja. voi olla joko 5 kertaa viikossa tai harvemmin.
mutta eikö ole vähän huono talvella? Siis ollaanko siellä sitten kurjassa säässä sisätiloissa? Onko hoitajat ammattilaisia? t. ap
paitsi paukkupakkasilla. Jos olet etelästä, pakkaset tuskin ongelma kovin monena päivänä.
Ymmärtääkseni heillä on koulutusta kyllä.
Hyvä puoli on siinä (ja päiväkodissa) se että lpasi saa raitista ilmaa ja ulkona elikkimsitä, jota minä en ainakaan jaksa ihan joka säällä tarjota...
korkeintaan voi olla iltapäivähoito koululaisille.
Puistotätejä on joidenkin leikkipuistojen yhteydessä, mutta heillä on siis tarkasti rajattu oma alue ja he ovat vain ulkona. Jos sää on kehno, palvelua ei ole. Meillä se raja on kova tuuli, sade tai pakkasta yli 12.
Yleensä he ovat paikalla aamupäivisin noin 2,5 - 3 tuntia.
eikä kenelläkään ole mitään faktaa jonka mukaan päiväkoti olisi pahasta? En ole ainakaan yhdessäkään keskustelussa moiseen törmännyt? Kaikki vaan päivittelee ja valittelee kun ihmiset vie lapsiaan tarhaan alta 3-vuotiaana ja haukkuu kuinka huono juttu se on, mutta yhdeltäkään en ole vielä kuullut, että miksi se on huono juttu. Siis en tarkoita selitystä, että lapsella on parempi kotona äidin kanssa. Vaan miksi lapsella on parempi kotona äidin kanssa jos lapsi on esimerkiksi osa-aikahoidossa? Minä en usko moiseen väitteeseen!
Omat lapseni ovat kotona, vielä toistaiseksi, mutta pitää nyt jotain hyvääkin päiväkodista sanoa, kun sitä aina niin haukutaan! Siskoni kaksi lasta ovat päiväkodissa (10 päivää kk) ja molemmat todella pitävät siitä. isompi oli 3-vuotta ja pienenpi 1,5 vuotta kun menivät. Tämä nuorempi oppi tarhassa tosi nopeeta syömään itse, päiväkuivaksi ja puhumaan sujuvasti. Isompi, jota oltiin kasvatettu kotona oli huomattavasti hitaampi niissä asioissa. Eli muiden lasten seuraaminen ja niiden kanssa leikkiminen on taatusti lapsista mielekästä ja jopa näköjään siis hyödyllistä!
Varmasti melkein jokainen olisi lasten kanssa kotona jos se vaan olisi mahdollista, mutta tuo p****n jauhaminen, että osa-aikainen hoito olisi 1,5 vuotiaalle pahasta on aivan naurettavaa. Kenelläkään ei ole yhdenkään asiantuntijan kommenttia tällaisesta! Ihan ovat omassa päässään kehitelleet!!!
hoitomuodosta kiinni, vaan lapsesta. Oma lapseni on ollut kotona ja kävi juuri koulukypsyystesteissä. Aloittaa eskarin ensi syksynä - 5-vuotiaana. Sinun logiikallasi hän varmaan olisi mennyt sinne jo 4-vuotiaana?
Ja päiväkoteja on huippuhyviä, hyviä, keskinkertaisen huonoja ja tosi kehnoja. Ainakin kannattaa tarkkaan katsoa, minne oman lapsensa laittaa eli käyttää aikaa ja vaivaa hyvän löytämiseen.
ainakaan tammikuussa. Kai se olisi se lapsi sinne laitettava, mihin pääsee. Se minua pelottaakin, että saamme paikan jostain tosi kurjasta päiväkodista (niitäkin kun kuulema on). Jos taas emme laita lasta päiväkotiin niin on hoitojärjestelyjen kanssa kyllä aikamoinen säätäminen sitten. Toisaalta jos lapsi olisi kotihoidossa, saisi sen kotihoidontuen... t. ap
meidän poika aloitti hoidon 1v7kk ja just tuon 20 tuntia viikossa. minä kans opiskelen ja väännän gradua ;) Meillä on mennyt tosi hyvin, poika käy nukkumassa 2tuntia ja 2 tuntia ulkoilemassa, leikkimässä ja syömässä tarhassa (mies vie ja minä haen). Ei ole paljon sairasteltu ja kaikki koululaisten lomat ollaan oltu kotona, esim. joululoma oli yli kuukauden. Suosittelen ja intoa opiskeluun!
Aloittaa vain tarpeeksi aikaisin ja ottaa niistä selvää. Panee hakemuksen oikeaan aikaan sisään (ei liian aikaisin, ei liian myöhään) ja pommittaa sitten päiväkodinjohtajaa, että pääsee sinne minne haluaa. Perustelee hyvin jne.
koska luultavasti syksyllä 2008 lapsi aloittaisi hoidon n. 7 tuntia päivässä. vaikka siis kevään ja kesän olisikin vaan n. 15 - 20 h /vko?
t. ap
keplottelisin sen kevään ja hakisin sitten syksyyn 2008 kunnollista ja juuri oikeaa hoitopaikkaa, asiaan paneutuen. En panisi sinne minne saisin puoleksi vuodeksi ja sitten vaihtaisin taas tai pitäisi sitten missäsattuu päiväkodissa vaihtamatta.
Sillä kotihoidontuellakin palkkaa jo paljon hoitoapua kuussa.
Miksi kysyt?
Täältä saat kuitenkin vastauksia puolesta ja vastaan
- tee itse päätös lapsesi parhaaksi.
Ps.
Päivähoidon avulla voit olla sekä hyvä äiti että tehdä gradusi kunnolla.
eli kuten ap:kin arveli, pääkaupunkiseudulla lienee paljonkin erilaisia ja eritasoisia päiväkoteja. Meillä tyttö meni päiväkotiin 1 v 8 kk ikäisenä ja meille kävi loistava tuuri. Päiväkoti on aivan mahtava, erityisesti tietysti hoitajat. Tyttö on kovin sosiaalinen ja omatoiminen, sekä puhui tuolloin jo paljon ja selkeästi. Hänelle päiväkoti sopi, kun taas aremmalle lapselle se voisi olla todella " helvetti" . Itse tunnet lapsesi parhaiten!
Perustetaanko vuodenvaihteessa lastenhoitorinki? :D Meillä ei ole varaa palkata kotiin hoitajaa, mutta olisin valtavan kiinnostunut jostakin lapsivaihdosta - tyyliin 2 päivää lapsi hoidossa, 2 päivää jonkun muun lapsi hoidossa. Lapsiparkin hoitoajat on niin lyhyet, että niistä en ole kokenut olevan mainittavaa apua...
vasta kolmannella ikävuodella lapsi on asteittain valmis olemaan noin pitkiä aikoja ilman vanhempaa...
Sen ikäinen osaa jo paljon. Kävelläja puhua sen verran, että osaa ilmaista
halunsa ja toiveensa. Ja jos tosiaan, etvielä taritse koko aikaista hoitoa -on tilanne ihan ideaali. Eli älä turhaan huoli.