Asumistuki kun lapsi asuu asuntolassa?
Kertokaahan, keillä on kokemusta: 16-v. aloitti ammatilliset opinnot ja asuu viikot ilmaisessa asuntolassa. Asuntolasta saatiin ohjeet, että pitää tehdä muuttoilmoitus, jos asuminen kestää yli 3 kk.
Saan asumistukea ruokakunnalle ja on myös kaksi muuta lasta. Vaikuttaako asumistuen määrään, että yksi lapsista on ma-pe asuntolassa? Hän tulee viikonlopuiksi ja lomille kotiin ja se on myös vahva suositus koulun puolesta. Ts nuoria ei pidetä asuntolassa viikonloppuisin, jos he suinkin jotenkin pääsevät kotiin.
Nuorelle on siis oltava kotona oma huone/soppi joka tapauksessa ja kustannan hänen ruokansa asuntolaan ym.
Miten Kela tämän puolittaisen poismuuton näkee meidän perheen asumistuen suhteen? Pieneneekö asumistuki?
Pliis ei mitään arvailuja tähän, en halua yllätyksiä Kelan suunnasta. Eli vain jos on varmaa tietoa ja olet itse ollut samassa tilanteessa.
Kommentit (19)
"Soitit Kelan asiakaspalveluun. Palvelussamme on ruuhkaa. Soita myöhemmin uudelleen."
Miksi muuttoilmoitus? Eihän hän asu siellä jatkuvasti vaan sekä postiosoite että kotipaikka on vanhempien osoitteessa. Asuntolapaikka on ilmeisesti ilmainen. Saisiko lapsi jossakin vaiheessa parempaa opintotukea kuin mitä on asumistuesta poistuvat osa, jos osoite olisi jossakin muualla kuin kotona?
Lapseni olivat asuntoloissa ammattikouluaikana, mutta yhtään muuttoilmoitusta eivät koskaan tehneet. Vasta silloin "muuttivat"; kun vuokrasivat oman asunnon, jotta saivat omat asumistuet.
Jos nuoren osoite on kotona (vanhempien luona) niin Kela katsoo hänen asuvan siellä.
Kiitos! Näin minäkin näen ja ihmettelen miksi tällainen ohjeistus tehdä muuttoilmoitus annettiin. Nuori ei saa edes vielä opintotukea tms. kun on 16-v. On ilmaisessa asuntolassa, koska olisi muuten liian pitkä matka kouluun.
Mun poika aikoinaan asui ilmaisessa koulun asuntolassa, siellä ei saanut olla kirjoilla.
Teette tilapäisen muuttoilmoituksen.
Kotikuntalaki: Henkilön on ilmoitettava myös tilapäinen asuinpaikkansa Digi- ja väestötietovirastolle, jos asuminen kestää yli kolme kuukautta.
Ei asuntolaan tehdä muutto ilmoitusta. Se on asuntola, ei koti.
Vierailija kirjoitti:
"Soitit Kelan asiakaspalveluun. Palvelussamme on ruuhkaa. Soita myöhemmin uudelleen."
Laita viesti sieltä Omakelasta. Ei mene montas päivää, kun saat vastauksen. Ei tarvitse täällä lotota.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Näin minäkin näen ja ihmettelen miksi tällainen ohjeistus tehdä muuttoilmoitus annettiin. Nuori ei saa edes vielä opintotukea tms. kun on 16-v. On ilmaisessa asuntolassa, koska olisi muuten liian pitkä matka kouluun.
Siis miksei saa opintotukea? Kyllä mun 16v omillaan asuva saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksei saa opintotukea? Kyllä mun 16v omillaan asuva saa.
Voi sitä saada, kun erikseen hakee ja lopettaa lapsilisän. Riippuu perheestä miten kannattaa tehdä.
Onko hän kirjoilla kotonaan? Silloin hän virallisesti asuu siellä.
Asumistuki määräytyy henkilömäärän mukaan. Katso täältä asumistuen enimmäismäärä omalla https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki-mihin-menoihin#espoo-helsinki-ka…
Enimmäismäärä on eri riippuen siitä asuuko asunnossa 3, 4 tai yli 4 henkilöä.
Haluavatkohan muuttoilmoituksen, jotta mahdolliset terveyspalvelut yms. on helpompi järjestää opiskelupaikkakunnalla, jos siellä kuitenkin arkisin oleilee?
Ikinä ei olla muuttoilmoitusta tehty asuntolaan.
T, kahden lapsen äiti
Ei ne siellä asuntolassa tiedä oletteko tehneet muuttoilmoitusta vai ette. Vaikuttaa asumistukeen, joten jättäkää ilmoittamatta.
Entisaikaanhan opiskelijat eivät edes saaneet tehdä muuttoilmoitusta.
"Voiko alaikäiselle tallentaa tilapäisen osoitteen esim. opiskelujen ajaksi?
Tilapäisen osoitteen voi tallentaa enintään yhdeksi vuodeksi. Jos alaikäinen asuu osoitteessa yli vuoden, muutto ja osoite on vakinainen.
Jos hänellä on kaksi asuntoa asuinkäytössä, hän saa itse valita, kumman osoitteista ilmoittaa vakinaiseksi. Toista osoitetta ei edes tarvitse ilmoittaa meille.
15 vuotta täyttänyt alaikäinen voi tehdä oman muuttoilmoituksensa itse. "
Jos koti on siis toinen vakinainen osoite, niin muutoilmoitusta ei varmaankaan tarvitse tehdä ohjeistuksesta huolimatta.
Ei mitään muuttoilmoituksia tarvi asuntolaan tehdä. Älkää nyt höpiskö turhia.
Miksi mielestäsi tämä on parempi paikka kysyä kuin soittaa suoraan Kelaan?