Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokavalio haasteena perheessä

Vierailija
02.07.2026 |

Mitä ihmettä sitä kokkailisi niin, että ruoka olisi monipuolista, terveellistä ja täyttäisi kaikenlaiset ravitsemusvaatimukset. Perheessä murrosikäisiä. Auttakaa rakentamaan ostoslistoja kauppaan. Sydämellinen kiitos!

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisin neuvo on unohtaa tuollainen ideologinen pelleily ruoan kanssa. Lapset tarvitsee hyvää ja ravitsevaa ruokaa. Ei mitään "äiti opettelee soijarouheen kanssa" moskaa.

mifut ja soijarouheet sun muut höpöhöpöt joutaa roskiin

Nöi o runkkaa vaan peräkammarissa ja lyö völillä makkaraa mikroon niin elimistö kiittää.

Kiitos kivasta ja hyvin vegakille tyypillisestä vastauksestasi. 

Vierailija
82/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on juuri niin tyypillistä kasvissyöjille. Kun joku haluaa vinkkejä johonkin tilanteisiin sopivista kasvisruo'ista, niin vastaukset ovat aina juuri tällaisia: "Oletko niin tyhmä, että et osaa googlata itse?" tai "Reseptejä on netti täynnä". Muistan itse saaneeni juuri samanlaisia vastauksia, kun muutama vuosi sitten kysyin vinkkejä, kun sain päivällisvieraaksi oli tulossa kaksi ulkomaalaista kasvissyöjää. Ehkä yhdessä tai kahdessa vastauksessa sadasta oli ehdotettu jotain ruokaa. Kaikki muut olivat lähes v..tuilua.

Joo, reseptejä on netti täynnä, mutta aloittelijan on vaikeaa tietää, mikä niistä onnistuisi suhteellisen varmasti ilman kohtuutonta työmäärää. Jos haluaa lisätä kasvisruokailun suosiota, niin parhaiten sitä lisää nimenomaan antamalla vinkkejä hyvistä ja helpoista kasvisruokaresepteistä.

No jos on täysin kädetön tekemään ruokaa, ei se liity kasvisruokavalioon mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt ollut suosittu papusalaatti. Erilaisia papuja. Esim. Kidney, kik ja voipapuja. Huuhtele. Tee marinadi. Esim öljy, valkosipuli, chili, yrttejä - minttu, persilja, sitruunamelissa, sitruunan mehu, suola, pippuri. Surauta koneella tai pilko käsin.

Sipulin varsiakin voipi pilkkoa. Ehkä oliiveja joukkoon. Sekoita. Vastaavaa on koko ajan kaapissa, että saa lisukkeena tai semmoisena syödä.

Menee munakkaaseen, tortillaan, riisin kanssa.. kerran paistelin perunan kanssa purkkien pohjat. Papusalaatti onnistuu kaikilta ja nopeesti, jos tarvikkeet kaapissa. 

Sitten (keitettyjä) kanamunia. Raejuustoa protskun lähteinä.

Raejuustosta voi tehdä levitteitä leivällä. Kuten pavuistakin!

Itse täytin tosiaan kaapit pavuilla ja linsseillä, kun teini alkoi kiinnostumaan ovolaktovegeilystä.

Meillä syödään paljon bowleja. Riisiä/nuudelia, papusalaattia/paistettua tofua, ituja, kaalisalaattia (3 vkon kaalisalaatti, jatkuvasti teen ja kaupastakin saa), keitettyä kanamunaa, raejuustoa.. lihansyöjä nappaa kanaa, paistia, kalaa...

Esim jos tekee tomaattikastiketta, niin tulen lorauttaneeksi desin, kaksi linssejä joukkoon. Siitä sitten maustaa oman makunsa mukaan. Italialaiseen, meksikon tai lähi-idän suuntaan. Voi kotimaisestikin suolaa ja pippuria.

APn kysymys on suht laaja, kun ei rajaa aihetta mitenkään.

Mitä v'tun BOWLEJA? ;D;D Meillä on Suomessa sana kulho, jos et vielä tiennyt. 

Bowl on ruokalajin nimi. Ihan kuten hot dog ei ole lämmin makkaravoileipä.

Ei ole ruokalajin nimi. Bowl tarkoittaa ihan vain kulhoa, jossa on erilaisia raaka-aineita. Hot dog ei tosiaan ole makkaravoileipä. Se on suomeksi kuuma koira. 

Kuuma koira on kömpelö käännös, eikä sitä kukaan käytä. Ravintolan ruokalistalla hot dog on hot dog.

Huomaa, että olet hyvin nuori. Kun minä olin nuori, nakkikioskeilla myytiin nimenomaan kuumia koiria. Vasta myöhemmin vaihdettiin englanninkieliseen sanaan, koska se kuulosti "hienommalta". 

70-luku meni jo. Nykynuoret tuskin edes ymmärtää mitä kuuma koira tarkoittaa.

No sille emme voi mitään jos kielitaitosi on noin heikko. 

Vierailija
84/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juustoiset kasvissosekeitot on hyviä ja uppoaa myös rahvaalle makkaranpuputtajallekin meillä.  ne on myös helppo tehdä ja itselleen sellaisen, jonka mausta pitää. tumma koskenlaskija sopii hyvin näihin kaveriksi. 

lisänä voi olla joko tummaa tai vaaleaa leipää, kummasta pitää. 

Normaali soseuttamaton kasviskeitto juustolla tai ilman on parempaa kuin sosekeitto. Täyttää paremmin, koska siinä on pureskeltavaakin. Lisäksi eri kasvisten maut erottuvat paremmin, eli jos sopassa on joku ei niin hyvänmakuinen kasvispala, sen voi nyppäistä pois pilaamatta koko sopan makua.

hyi, tulee mieleen kesäkeitto. 

Kyllä se ihan samanlailla täyttää pureskeleeko sen kasviksen itse vai soseuttaako sen valmiiksi. soseuttaessa se on hellempi myös vatsalle ja kasvisten hyvät aineet tulee paremmin käyttöön etenkin jos ei pureskele kunnolla ruokaa. itse tykkään soseutuista, koska niihin saa ”kermaisen kuohkean” koostumuksen soseutuksessa. Mutta makunsa kullakin…

Ei pidä paikkaansa. Puremisen merkitystä ihmisen syömisessä ja aineenvaihdunnassa ja jopa aivoille ja mielenterveydelle on tutkittu ja nimenomaan pureskelu havaittu erittäin tärkeäksi. 
Jos osaat, voit lukea:

https://www.bbc.com/future/article/20260514-the-hidden-health-benefits-…

Vierailija
85/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on juuri niin tyypillistä kasvissyöjille. Kun joku haluaa vinkkejä johonkin tilanteisiin sopivista kasvisruo'ista, niin vastaukset ovat aina juuri tällaisia: "Oletko niin tyhmä, että et osaa googlata itse?" tai "Reseptejä on netti täynnä". Muistan itse saaneeni juuri samanlaisia vastauksia, kun muutama vuosi sitten kysyin vinkkejä, kun sain päivällisvieraaksi oli tulossa kaksi ulkomaalaista kasvissyöjää. Ehkä yhdessä tai kahdessa vastauksessa sadasta oli ehdotettu jotain ruokaa. Kaikki muut olivat lähes v..tuilua.

Joo, reseptejä on netti täynnä, mutta aloittelijan on vaikeaa tietää, mikä niistä onnistuisi suhteellisen varmasti ilman kohtuutonta työmäärää. Jos haluaa lisätä kasvisruokailun suosiota, niin parhaiten sitä lisää nimenomaan antamalla vinkkejä hyvistä ja helpoista kasvisruokaresepteistä.

Melkoisen kädetön kokki saa olla, jos ei ihan oikeasti osaa YHTÄÄN kasvisruokaa valmistaa. Simppeleimmilläänhän kasvisruoka valmistuu näin:

Kattilaan kasviksia kiehumaan. Kun ovat pehmeitä, mausta ja soseuta. 

Luulenpa, että ne ulkomaalaiset päivällisvieraani olivat kysyneet tämän ruokalajin tarjoamisen jälkeen: "Missä on pääruoka?" Tai todennäköisesti he olisivat kohteliaisuudesta olleet hiljaa, mutta ajatelleet näin mielessään. Olen kyllä itsekin valmistanut omalle perheelleni usein herkullista bataattisosekeittoa Chokochilin ohjeella, mutta ulkomaalaisille vieraille se on alkukeitto eikä pääruoka.

Selkeästi et ole matkustellut ollenkaan. Hyvin monissa maissa keittolounas on ihan normaali käytäntö. Tuhdimpi ateria syödään vasta illemmalla. 

Hänhän puhuikin päivällisestä! Että se siitä sun umpimielisestä matkusteluteoriastasi.

Ohis

Vierailija
86/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein eilen tällaista kasvisruokaa:

Pannulle perunoita (keitetty edellisenä päivänä), halloumia, vihreitä papuja ja jalotofun savustettua tofua sekä mausteita.

Maistui hyvin koko perheelle

Paistettua savunmakuista pesusientä, jaiks.

Tofu on oikein tehtynä hyvinkin rapsakkaa ja mausteista.

Mut sähän olet selkeesti vaan ilkeilemässä tässäkin ketjussa, ilman mitään kokemusta mistään.

Ohis

Jotta tofun saa kurkusta alas se pitää maustaa. Mitä muuta vastaavaa on tarjolla mitä ei maustamatta pysty syömään, siis suolaa en pidä mausteena?

Vierailija
87/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä vegaaniruokavalio vai se yleisin vegetarismin muoto eli lakto-ovo? Jos on viimemainittu, niin käytännössä ei ole minkäänlainen haaste täyttää ravitsemusvaatimuksia. Maitotuotteita ja munia vaan mukaan ruokavalioon, niin se vegaaniruoasta puuttua B12:kin tulee ilman purkkia.

Jos kyseessä on vegaaniruokavalio, niin sitten tarvii lisäravinteen, vähintään se B12, mutta esim. vegaaniruokavalion täydentämiseen tarvittava Veg 1 -valmiste on hyvä, siinä on muutama muukin ravinne joka saattaa jäädä vähiin vegaanina.

Mutta muuten: pidätte vaan huolen että saa kaloreita tarpeeksi, ja että pääaterioilla on proteiinia (pavut, linssit, tofu, tempeh, quorn, taij os käyttää maitotuotteita tai munia niin niitä), niin ei tarvitse mitään ihmeellistä. Itse ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta, nyt ikää 51. Ikinä ei ole ollut minkään sortin ongelma tuo ruokavalio. Nuorena söin jopa välillä aika yksipuolisesti, mutta hyvin sitä lakto-ovona niinkin pärjäsi.

Ihan jo pelkästään tuo, että kasvissyöjien täytyy turvautua lisäravinteisiin on osoitus siitä, että ihminen on sekasyöjä.

En mä ainakaan ole koskaan syönyt mitään lisäravinteita. Miksi ihmeessä pitäisi? Kasvissyöjä vuodesta 1996.

Sori ohis.

Vierailija
88/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on oma tämän viikon viikonpäivien suunnitelma. Lounaat on simppeleitä, koska teen etätyötä ja pitää saada äkkiä valmiiksi:

MAANANTAI

Lounas: Kreikkalainen salaatti fetalla

Snack: Mansikoita, pistaasipähkinää

Päivällinen: Linssi-kukkakaalicurry ja riisiä

Ilta: Smoothie (rahka, mangokuutiot, tyrnimarjat, mehu, vaniljasokeri)

TIISTAI

Lounas: Capresesalaatti pinaatilla ja pinjansiemenillä, leipää

Snack: Omena + pähkinät

Päivällinen: Tofupihvit + grillatut vihannekset, salsa verde-kastike

Ilta: Munakas, leipäviipale

KESKIVIIKKO

Lounas: Minestronekeitto sis. papuja, leipää

Snack: Raejuusto + marjat

Päivällinen: Kikherne-kukkakaalipata + perunoita

Ilta: Kreikkalainen jogurtti, granola, marjat

TORSTAI

Lounas: Halloumi + kesäkurpitsa + paprikaseos, leipää

Snack: Juusto + oliivit

Päivällinen: Tomaatti-munakoisopaistos punaisilla linsseillä, leipää

Ilta: Sandwich (2 paahtoleipää, savutofuviipaleita, ananasrengas,  rucolaa, punasipulia)

PERJANTAI

Lounas: Tzatziki-sandwich (2 paahtoleipää, väliin paistettu muna, suolakurkkua, tzatzikia, chilikastiketta, rucolaa, tomaattia)

Snack: Pähkinä-rusinasekoitus

Päivällinen: Meze-platter: pitaleipää paahdettuna, oliiveja, hummusta, tzatzikia, retiisiä, tomaatteja, kurkkutikkuja, mozzarellatikkuja (pakaste), viininlehtikääryleitä (purkista)

Ilta: Kaurapuuro, maapähkinävoita, marjoja, pistaasipähkinöitä

Jos olet kiireinen, miksi teet joka päivä kaksi erilaista ruokaa? Eikö kannattaisi tehdä vaikka pariksi päiväksi ruokaa kerrallaan. 

Lämmitetty ruoka ei ole koskaan yhtä ravinteikasta kuin vasta tehty

Vierailija
89/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pannulle perunoita (keitetty edellisenä päivänä), halloumia, vihreitä papuja ja jalotofun savustettua tofua sekä mausteita.

Mut sähän olet selkeesti vaan ilkeilemässä tässäkin ketjussa, ilman mitään kokemusta mistään.

Ohis

Jotta tofun saa kurkusta alas se pitää maustaa. Mitä muuta vastaavaa on tarjolla mitä ei maustamatta pysty syömään, siis suolaa en pidä mausteena?

Maustamaton rahka ja -jogurtti.

Vierailija
90/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä vegaaniruokavalio vai se yleisin vegetarismin muoto eli lakto-ovo? Jos on viimemainittu, niin käytännössä ei ole minkäänlainen haaste täyttää ravitsemusvaatimuksia. Maitotuotteita ja munia vaan mukaan ruokavalioon, niin se vegaaniruoasta puuttua B12:kin tulee ilman purkkia.

Jos kyseessä on vegaaniruokavalio, niin sitten tarvii lisäravinteen, vähintään se B12, mutta esim. vegaaniruokavalion täydentämiseen tarvittava Veg 1 -valmiste on hyvä, siinä on muutama muukin ravinne joka saattaa jäädä vähiin vegaanina.

Mutta muuten: pidätte vaan huolen että saa kaloreita tarpeeksi, ja että pääaterioilla on proteiinia (pavut, linssit, tofu, tempeh, quorn, taij os käyttää maitotuotteita tai munia niin niitä), niin ei tarvitse mitään ihmeellistä. Itse ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta, nyt ikää 51. Ikinä ei ole ollut minkään sortin ongelma tuo ruokavalio. Nuorena söin jopa välillä aika yksipuolisesti, mutta hyvin sitä lakto-ovona niinkin pärjäsi.

Ihan jo pelkästään tuo, että kasvissyöjien täytyy turvautua lisäravinteisiin on osoitus siitä, että ihminen on sekasyöjä.

En mä ainakaan ole koskaan syönyt mitään lisäravinteita. Miksi ihmeessä pitäisi? Kasvissyöjä vuodesta 1996.

Sori ohis.

En minäkään. Kasvissyöjä vuodesta 2001.

Vierailija
91/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Mikä vaan liha. Ei jauhelihakaan hääviä ole sellaisenaan tai sisäfile pihvi. Niihin myös paistetaan kunnon rapsakka pinta, että maistuu paremmalta että purutuntuma on kivempi.

Vierailija
92/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Olen huomannut saman. Välillä epäilen, etteivät he laita ruokaa itse, vaan tilaavat ne koulusta ja ravintoloista. Tai jos joskus laittavat, niin ostavat valmispakatun kananmakuisen pihvin tms, joka on kilohinnaltaan sisäfilepihvin luokkaa. 

Kaipaan myös itse käytännön vinkkejä. Tyttäreni kieltäytyy lihansyönnistä ja arki vaatii nopeita ja edullisia mutta terveellisiä ruokia. 

Nykyään huijaan häntä mustalla makkaralla. "Siinähän on vaan verta". Jes! Saan haettua Prismasta valmiiksi lämpimänä! Ei tarvitse alkaa joka päivä pesemään, raastamaan, itkettämään, liottamaan ja keittämään kasviksia ja papuja. 

Vierailija
93/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juustoiset kasvissosekeitot on hyviä ja uppoaa myös rahvaalle makkaranpuputtajallekin meillä.  ne on myös helppo tehdä ja itselleen sellaisen, jonka mausta pitää. tumma koskenlaskija sopii hyvin näihin kaveriksi. 

lisänä voi olla joko tummaa tai vaaleaa leipää, kummasta pitää. 

Normaali soseuttamaton kasviskeitto juustolla tai ilman on parempaa kuin sosekeitto. Täyttää paremmin, koska siinä on pureskeltavaakin. Lisäksi eri kasvisten maut erottuvat paremmin, eli jos sopassa on joku ei niin hyvänmakuinen kasvispala, sen voi nyppäistä pois pilaamatta koko sopan makua.

hyi, tulee mieleen kesäkeitto. 

Kyllä se ihan samanlailla täyttää pureskeleeko sen kasviksen itse vai soseuttaako sen valmiiksi. soseuttaessa se on hellempi myös vatsalle ja kasvisten hyvät aineet tulee paremmin käyttöön etenkin jos ei pureskele kunnolla ruokaa. itse tykkään soseutuista, koska niihin saa ”kermaisen kuohkean” koostumuksen soseutuksessa. Mutta makunsa kullakin…

Ei pidä paikkaansa. Puremisen merkitystä ihmisen syömisessä ja aineenvaihdunnassa ja jopa aivoille ja mielenterveydelle on tutkittu ja nimenomaan pureskelu havaittu erittäin tärkeäksi. 
Jos osaat, voit lukea:

https://www.bbc.com/future/article/20260514-the-hidden-health-benefits-…

Aika selkeästi artikkelissa todettiin ero hotkimisessa ja pureskelussa. Pureskelulla pyritään hajoittamaan ruoka pienemmäksi. 

At the most basic level, chewing breaks food down into small particles and moistens them with saliva so that they can be easily swallowed … The act of breaking food particles into smaller pieces also increases their surface area, which means digestive juices can act on them more efficiently.. The act of chewing helps release nutrients in food, allowing our bodies to absorb them more effectively.

Sama siis saavutetaan myös soseittamalla kasvikset valmiiksi. Pureskelevuutta saa osaksi kun syö ruisleipää samalla niin saa pureskelun muut asiat mukaan (syljen eritys ja artikkelissa mainitut psykosomaattiset/fysiologiset piirteet). 

Vierailija
94/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisin neuvo on unohtaa tuollainen ideologinen pelleily ruoan kanssa. Lapset tarvitsee hyvää ja ravitsevaa ruokaa. Ei mitään "äiti opettelee soijarouheen kanssa" moskaa.

mifut ja soijarouheet sun muut höpöhöpöt joutaa roskiin

Onpa teidän kasvatettu huonosti, kun puhutte ruoasta noin, ja päsmäröitte vielä omia näkemyksiänne, joita ei ole kysytty. 

Kyllä on käytöstavat nykyihmisillä hukassa. 

Vierailija
95/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole normaalia peruskotiruokaa, sillä eihän sitä lihaa ole edes suositeltu kuin 1-2 viikossa, näin oli jo 50-luvulla ja vain sunnuntaina ja juhlissa oli pieni pala lihaa ja makkaraa/leikkeleitä vain joulun, muuten syötiin kasviksia ja juureksia. 

Vierailija
96/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se B12 lisä ole sekaaneillekaan huono idea. 

Nykyään on paljon imeytymishäiriöitä. Paljon syödään myös rautalisää.

Vitaminiini bisnes kukoistaa, ei ne ostajat kaikki voi vegejä olla.

hyvä kun tuli b12 puheeksi. pitääkin ostaa sitä, kun syön niin vähän lihaa… maitotuoteissa sitä toki on lisätty, mutta ei siitä vitamiinilisästä haittaakaan ole kuurimaisesti otettuna ainakaan. 

Vierailija
97/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että kyse on asennevammasta, jos ei mukamas osaa valmistaa kasvisruokaa. Ei se perunan tai papujen paistaminen ole yhtään sen vaikeampaa kuin jauhelihankaan paistaminen. 

Papuja ei paisteta. 

Kyllä ne voi paistamallakin valmistaa. Riippuu ihan siitä, mitä ruokaa olet tekemässä. Esim. wok-ruokiin kasvikset paistetaan. Myös pavut. 

Papujen paistaminen on yhtä typerää kuin vaikka keitetyn kananmunan ruskistaminen. Se pavun kuori palaa, eikä se saa mitään hyvää makua paistettaessa. 

Paistaminen ei tarkoita ruskistamista. Pavun kuori ei pala, kun osaa käyttää hellaa eikä kuvittele että täysillä on ainut vaihtoehto. Papujen paistaminen on ihan normaali tapa. Esim. valkosipulivoissa paistetut vihreät pavut ovat hyvin tyypillinen kasvislisuke. 

Vierailija
98/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeellä ennen ihmiset pärjäsivät esim.50-70-luvlla, vaikka  tekivät raskasta ruumiillista työtä ja käveltiin pitkiä matkoja ja lihan kulutus oli 6-8kg/v , nyt se o.80-90kg ja ennen makkaraa oli vain jouluna. 

Eikö se kotiruoka ole nimenomaan kasvisruokaa ja sitä lihaa korkeintaan kerran viikossa. 

Vierailija
99/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että et osaa kokata. Tofusta saa hyvää ja rapeaa, kun osaa valmistaa sitä oikein. 

No ei saa, ainakaan Soyan tofuista. Olen varmaan elämäni aikana paistanut niitä huomattavasti enemmän kuin sinä kuin ikinä. Niistä ei lähde se pesusienimäisyys ikinä pois, vaikka maustaa sen millä hyvänsä. Ei se toinen perusmarketeista löytyvä pahvilaatikkotofu ole sen parempaa. Surullista, kun oma makuaistisi on jäänyt vajaaksi.

Vierailija
100/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen kädetön kokki saa olla, jos ei ihan oikeasti osaa YHTÄÄN kasvisruokaa valmistaa. Simppeleimmilläänhän kasvisruoka valmistuu näin:

Kattilaan kasviksia kiehumaan. Kun ovat pehmeitä, mausta ja soseuta. 

Luulenpa, että ne ulkomaalaiset päivällisvieraani olivat kysyneet tämän ruokalajin tarjoamisen jälkeen: "Missä on pääruoka?" Tai todennäköisesti he olisivat kohteliaisuudesta olleet hiljaa, mutta ajatelleet näin mielessään. Olen kyllä itsekin valmistanut omalle perheelleni usein herkullista bataattisosekeittoa Chokochilin ohjeella, mutta ulkomaalaisille vieraille se on alkukeitto eikä pääruoka.

Selkeästi et ole matkustellut ollenkaan. Hyvin monissa maissa keittolounas on ihan normaali käytäntö. Tuhdimpi ateria syödään vasta illemmalla. 

Sen lisäksi, että olen matkustellut ulkomailla (Euroopan maiden lisäksi mm. USAssa ja Japanissa useampaan kertaan), olen myös asunut pariin otteeseen ulkomailla. Nyt oli kuitenkin kysymys päivällis- eikä lounasvieraista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän