Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokavalio haasteena perheessä

Vierailija
02.07.2026 |

Mitä ihmettä sitä kokkailisi niin, että ruoka olisi monipuolista, terveellistä ja täyttäisi kaikenlaiset ravitsemusvaatimukset. Perheessä murrosikäisiä. Auttakaa rakentamaan ostoslistoja kauppaan. Sydämellinen kiitos!

Kommentit (154)

Vierailija
41/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on juuri niin tyypillistä kasvissyöjille. Kun joku haluaa vinkkejä johonkin tilanteisiin sopivista kasvisruo'ista, niin vastaukset ovat aina juuri tällaisia: "Oletko niin tyhmä, että et osaa googlata itse?" tai "Reseptejä on netti täynnä". Muistan itse saaneeni juuri samanlaisia vastauksia, kun muutama vuosi sitten kysyin vinkkejä, kun sain päivällisvieraaksi oli tulossa kaksi ulkomaalaista kasvissyöjää. Ehkä yhdessä tai kahdessa vastauksessa sadasta oli ehdotettu jotain ruokaa. Kaikki muut olivat lähes v..tuilua.

Joo, reseptejä on netti täynnä, mutta aloittelijan on vaikeaa tietää, mikä niistä onnistuisi suhteellisen varmasti ilman kohtuutonta työmäärää. Jos haluaa lisätä kasvisruokailun suosiota, niin parhaiten sitä lisää nimenomaan antamalla vinkkejä hyvistä ja helpoista kasvisruokaresepteistä.

Jos osaat tehdä liharuokia, ei ole yhtään vaikeaa ihan omilla aviolla ajatella, minkä kasvisruuan voisit osata valmistaa. Ei kasvikset ole mitään peikkoja, joiden valmistamiseen tarvitaan yliluonnollisia kykyjä. Reseptiä  seuraamalla saa lähes aina ihan hyvän lopputuloksen riippumatta siitä, onko ruuassa lihaa vai ei. 

Itse en kokenut sitä niin kovin helpoksi alkuun. Lainasin esim. kirjastosta kasvisruoka-reseptikirjoja. Mutta aika usein niissä oli reseptejä, jotka oli kyllä herkullisen oloisia, mutta ei pääruokamaisia. Esim. ei ollut proteiinia tarpeeksi. Ja koska ei ollut kokemusta kasvisruoista, en tiennyt mitä ruokalajeja sitten voisin yhdistää, niin että saisin sekä maultaan että ravitsemukseltaan tasapainoisen aterian. Arjessa myös varsinkaan en halunnut nähdä sitä vaivaa, että värkkäisin 3 erilaista pikkuruokaa yhtä ateriaa varten.

Liharuoan kanssa olin tottunut siihen, että keitetään perunat tai riisi, paistetaan jotain lihaa siihen sivuun, sitten vähän tomaattia, kurkkua yms. vihreää. Siinä se arkiruoka. Kasvisruoka ei ole järin herkullista, jos tekee noin. Että pistää vaan vaikka perunat, jotkut keitetyt pavut, ja yksinkertaisen salaatin lautaselle. Se kaipaa enemmän kastikkeita, maustamista, maukkaampia lisukkeita kuin se jäävuorisalaatti-kurkku-tomaatti. Ja esim. itse olen huomannut että ei yleensäkään kannata ajatella niin, että proteiiniruoka on joku tietty "mötti" lautasella, esim. papupihvi, vaan proteiinia kertyy pienistä puroista, myös esim. viljalisäkkeestä, leivästä yms. Niin ei tarvitse väkisin yrittää etsiä lihan proteiinia vastaavaa proteiiniraaka-ainetta lautaselle lihan paikkaa täyttämään.

Komppaan kyllä tuota joka sanoi tekoälyn vinkkinä. Itse opettelin omanlaiseni kasvisruokavalion ennen tekoälyn aikaa, mutta silti toisinaan kun en jaksa yhtään miettiä ruokia, kysyn ChatGPT:ltä. Se tietää että tykkään Välimeren ruokavalion tyyppisestä, pyrin noin 1700 kcal per päivä, laktovege, ja osaa tehdä hyviä ruokasuunnitelmia. Ja ostostlistat saa myös.

Jos on ymmärtänyt liharuoka valion jo noin pieleen, että kurkku ja tomaatti per ateria riittää, niin metsässähän sitä on. Ei ihme, ettei tule suositukset kasviksissa täyteen.

42/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätä aina ensin aterian proteiinin lähde: kananmuna, maitotuote tai linssit, pavut, tofu tms. Sen jälkeen siihen lisuke, esim. uunikasvikset ja kvinoa, täysjyväpasta tai täysjyväriisi. Kvinoa on kasvikunnan täydellinen proteiininlähde jonka proteiini imeytyy hyvin. Lisukkeena se on siksi tosi hyvä vaihtoehto.

En hyväksyisi murrosikäiselle vegaaniruokavaliota. Niin radikaali ruokavalion kaventaminen on turha terveysriski. Lakto-ovo-vegetarismi on OK. Jos nuori on kasvissyöjä eläineettisistä syistä, ostakaa luomukananmunia. Ne ovat vähän kalliimpia, mutta toisaalta kasvisruokavalion raaka-aineet kokonaisuudessaan tulevat edullisemmaksi kuin liharuokavalion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on oma tämän viikon viikonpäivien suunnitelma. Lounaat on simppeleitä, koska teen etätyötä ja pitää saada äkkiä valmiiksi:

MAANANTAI

Lounas: Kreikkalainen salaatti fetalla

Snack: Mansikoita, pistaasipähkinää

Päivällinen: Linssi-kukkakaalicurry ja riisiä

Ilta: Smoothie (rahka, mangokuutiot, tyrnimarjat, mehu, vaniljasokeri)

TIISTAI

Lounas: Capresesalaatti pinaatilla ja pinjansiemenillä, leipää

Snack: Omena + pähkinät

Päivällinen: Tofupihvit + grillatut vihannekset, salsa verde-kastike

Ilta: Munakas, leipäviipale

KESKIVIIKKO

Lounas: Minestronekeitto sis. papuja, leipää

Snack: Raejuusto + marjat

Päivällinen: Kikherne-kukkakaalipata + perunoita

Ilta: Kreikkalainen jogurtti, granola, marjat

TORSTAI

Lounas: Halloumi + kesäkurpitsa + paprikaseos, leipää

Snack: Juusto + oliivit

Päivällinen: Tomaatti-munakoisopaistos punaisilla linsseillä, leipää

Ilta: Sandwich (2 paahtoleipää, savutofuviipaleita, ananasrengas,  rucolaa, punasipulia)

PERJANTAI

Lounas: Tzatziki-sandwich (2 paahtoleipää, väliin paistettu muna, suolakurkkua, tzatzikia, chilikastiketta, rucolaa, tomaattia)

Snack: Pähkinä-rusinasekoitus

Päivällinen: Meze-platter: pitaleipää paahdettuna, oliiveja, hummusta, tzatzikia, retiisiä, tomaatteja, kurkkutikkuja, mozzarellatikkuja (pakaste), viininlehtikääryleitä (purkista)

Ilta: Kaurapuuro, maapähkinävoita, marjoja, pistaasipähkinöitä

Vierailija
44/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos on ymmärtänyt liharuoka valion jo noin pieleen, että kurkku ja tomaatti per ateria riittää, niin metsässähän sitä on. Ei ihme, ettei tule suositukset kasviksissa täyteen."

Joo, mutta luulen että aika monet tässä maassa syö aika lailla noin. Ei se suositusten mukaista ole, mutta monella arjessa nopeus ja helppous voittaa ajatukset terveellisyydestä tai suosituksista. Varsinkin sinkkuna on helppo ajatella, etten viitsi itselle vaan kokkailla sen enempää.

Vierailija
45/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juustoiset kasvissosekeitot on hyviä ja uppoaa myös rahvaalle makkaranpuputtajallekin meillä.  ne on myös helppo tehdä ja itselleen sellaisen, jonka mausta pitää. tumma koskenlaskija sopii hyvin näihin kaveriksi. 

lisänä voi olla joko tummaa tai vaaleaa leipää, kummasta pitää. 

Normaali soseuttamaton kasviskeitto juustolla tai ilman on parempaa kuin sosekeitto. Täyttää paremmin, koska siinä on pureskeltavaakin. Lisäksi eri kasvisten maut erottuvat paremmin, eli jos sopassa on joku ei niin hyvänmakuinen kasvispala, sen voi nyppäistä pois pilaamatta koko sopan makua.

Vierailija
46/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä vegaaniruokavalio vai se yleisin vegetarismin muoto eli lakto-ovo? Jos on viimemainittu, niin käytännössä ei ole minkäänlainen haaste täyttää ravitsemusvaatimuksia. Maitotuotteita ja munia vaan mukaan ruokavalioon, niin se vegaaniruoasta puuttua B12:kin tulee ilman purkkia.

Jos kyseessä on vegaaniruokavalio, niin sitten tarvii lisäravinteen, vähintään se B12, mutta esim. vegaaniruokavalion täydentämiseen tarvittava Veg 1 -valmiste on hyvä, siinä on muutama muukin ravinne joka saattaa jäädä vähiin vegaanina.

Mutta muuten: pidätte vaan huolen että saa kaloreita tarpeeksi, ja että pääaterioilla on proteiinia (pavut, linssit, tofu, tempeh, quorn, taij os käyttää maitotuotteita tai munia niin niitä), niin ei tarvitse mitään ihmeellistä. Itse ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta, nyt ikää 51. Ikinä ei ole ollut minkään sortin ongelma tuo ruokavalio. Nuorena söin jopa välillä aika yksipuolisesti, mutta hyvin sitä lakto-ovona niinkin pärjäsi.

Ihan jo pelkästään tuo, että kasvissyöjien täytyy turvautua lisäravinteisiin on osoitus siitä, että ihminen on sekasyöjä.

Vierailija
47/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä suosittelen ruokablogeja esim chocochili tekee vegaaniruokaa, mutta eihän niitä tarvitse itse tehdä vegaanina, kasvis riittää. Viimeistä murua myöten on ihan vaan kasvisruokablogi.

Chocochili olikin alussa ihan hyvä. Nykyään hän turvautuu liikaa näihin uusiin korvikkeisiin, eli ruoat eivät ole lähellekään niin herkullisia kuin alkuun ilman näitä korvikkeita.

Vierailija
48/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on juuri niin tyypillistä kasvissyöjille. Kun joku haluaa vinkkejä johonkin tilanteisiin sopivista kasvisruo'ista, niin vastaukset ovat aina juuri tällaisia: "Oletko niin tyhmä, että et osaa googlata itse?" tai "Reseptejä on netti täynnä". Muistan itse saaneeni juuri samanlaisia vastauksia, kun muutama vuosi sitten kysyin vinkkejä, kun sain päivällisvieraaksi oli tulossa kaksi ulkomaalaista kasvissyöjää. Ehkä yhdessä tai kahdessa vastauksessa sadasta oli ehdotettu jotain ruokaa. Kaikki muut olivat lähes v..tuilua.

Joo, reseptejä on netti täynnä, mutta aloittelijan on vaikeaa tietää, mikä niistä onnistuisi suhteellisen varmasti ilman kohtuutonta työmäärää. Jos haluaa lisätä kasvisruokailun suosiota, niin parhaiten sitä lisää nimenomaan antamalla vinkkejä hyvistä ja helpoista kasvisruokaresepteistä.

Olen vegaani ja aivan samaa mieltä. Saarnaaminen ja vittuilu ei auta ketään.  Itse ajattelen enemmån niin että kasvissyönnin lisääminen on ympäristöteko ja kaikkien ei tarvitse olla vegaaneja. 
*
Ap: 

Ehdotan esimerkiksi:

• Linssibolognese kastike (yksinkertaistettu, nopea versio tästä valmistuu varsin nopeasti esim Lidlin valmiista linsseistä), jos haluat vegaanisen, lisää ravintohiivaa juuston sijaan. 

• Avokadopasta tai vastaavat ”kylmän kastikkeen” pastat näin kesällä 

• Itse tehdyt kasvispihvit (vaativatkärsivällisyyttä, toki) 

• Sienikaudelle sienikastike ja -keitto

• Vege cabonara / vegaaninen cabonara (pastaruoka) 

-Linssimakaronilaatikkp (Pirkan resepti) 

Pirkan ja Yhteishyvän reseptejä suosittelen ensihätään. Jos kyseessä on lakto-ovo-ruokavalio ja resepti on vegaaninen etkä halua ostaa kaurakermaa -> laita tavallista. 

Vierailija
49/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen kädetön kokki saa olla, jos ei ihan oikeasti osaa YHTÄÄN kasvisruokaa valmistaa. Simppeleimmilläänhän kasvisruoka valmistuu näin:

Kattilaan kasviksia kiehumaan. Kun ovat pehmeitä, mausta ja soseuta. 

Voi idari, vielä yksinkertaisempaa on jättää soseutus pois. Mikä ihmeen vauvavaihe se on sinullekin jäänyt päälle?

Vierailija
50/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein eilen tällaista kasvisruokaa:

Pannulle perunoita (keitetty edellisenä päivänä), halloumia, vihreitä papuja ja jalotofun savustettua tofua sekä mausteita.

Maistui hyvin koko perheelle

Paistettua savunmakuista pesusientä, jaiks.

Vierailija
51/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen murrosikäiset syövät sitä, mitä on tarjolla tai kokkailevat itse.

Mitä tähän saakka olette syöneet, ja mikä pitäisi nyt muuttua?

En näe tuossa muuta ongelmaa kuin sen, jonka sinä näet peilissä. Älä yritä niin mahdottomasti.

Riisit ja pastat perustuvat kasviksiin, mutta selittäisittekö yksinkertaisille, millä tavalla juusto on kasvis? Sitä tässäkin ketjussa ehdotetaan moneen kertaan.

Itse ratkaisisin asian pitämällä ruoka-aineita erillään  niin, että lihaa, kalaa, kananmunaa ja maitoa olisi erillään kasviksista aina kuin mahdollista.

Eipä ollut kyse vegaaniruokavaliosta, joten juusto on sallittu. Itselläsi on tainnut jäädä aivojenkäyttö johonkin puoleenväliin.

Vierailija
52/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jos sulla on esim. nelihenkinen perhe niin menet ostamaan joka päivä 800 g kasviksia per perheenjäsen. Pitää olla tuoretta ja mieluummin luomua. Sitten googlaat resesptejä kasvisruoista. 

Tunge ne luomut persiiseesi. Ylihinnoiteltua moskaa, joka ei edes maistu niin hyvälle kuin se tavallisesti viljelty kasvis.

Minä kasvatan itse luomua ja takuulla maistuu paremmille ihan kaikki omalta kasvimaalta kuin marketeista ostettuna. Et ole varmaan koskaan edes oikeaa luomua maistanut kun noin ääliömäistä väität. 

Vierailija
53/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt ollut suosittu papusalaatti. Erilaisia papuja. Esim. Kidney, kik ja voipapuja. Huuhtele. Tee marinadi. Esim öljy, valkosipuli, chili, yrttejä - minttu, persilja, sitruunamelissa, sitruunan mehu, suola, pippuri. Surauta koneella tai pilko käsin.

Sipulin varsiakin voipi pilkkoa. Ehkä oliiveja joukkoon. Sekoita. Vastaavaa on koko ajan kaapissa, että saa lisukkeena tai semmoisena syödä.

Menee munakkaaseen, tortillaan, riisin kanssa.. kerran paistelin perunan kanssa purkkien pohjat. Papusalaatti onnistuu kaikilta ja nopeesti, jos tarvikkeet kaapissa. 

Sitten (keitettyjä) kanamunia. Raejuustoa protskun lähteinä.

Raejuustosta voi tehdä levitteitä leivällä. Kuten pavuistakin!

Itse täytin tosiaan kaapit pavuilla ja linsseillä, kun teini alkoi kiinnostumaan ovolaktovegeilystä.

Meillä syödään paljon bowleja. Riisiä/nuudelia, papusalaattia/paistettua tofua, ituja, kaalisalaattia (3 vkon kaalisalaatti, jatkuvasti teen ja kaupastakin saa), keitettyä kanamunaa, raejuustoa.. lihansyöjä nappaa kanaa, paistia, kalaa...

Esim jos tekee tomaattikastiketta, niin tulen lorauttaneeksi desin, kaksi linssejä joukkoon. Siitä sitten maustaa oman makunsa mukaan. Italialaiseen, meksikon tai lähi-idän suuntaan. Voi kotimaisestikin suolaa ja pippuria.

APn kysymys on suht laaja, kun ei rajaa aihetta mitenkään.

Vierailija
54/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule se on ihan helppoa. Menet vain soijan alkulähteille ja etsit perinteisiä aasialaisia soijarouhereseptejä. Niitä on varmasti ihan pilvin pimein. Google kyllä kertoo.

Vierailija
55/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi resepti maittavaan proteiinipitoiseen ja helppoon kasvisruokaan (4 annosta):

1 purjo

1 fenkoli (vaihtoehdoisesti parsa tai kukkakaali)

100g lehtikaalia

1-2 sipulia

1 pikkuinen kokonainen yksikuntinen valkosipu

kasvisliemikuutio + 0,5-1 yrttikuutio 

2 chiliä (punainen, medium)

125g voimakas koskenlaskija

mustapippuria

litra vettä

Pilko ja keitä kasviksia 20minuuttia. Lisää juusto lopussa. Soseuta kermaisen pehmeäksi. 

Fenkolin voit vaihtaa parsaan/kukkakaaliin (300g) ja purjon selleriin (200-300g). Tulee vaihtelua sosekeittoihin. Jos tykkäät pavuista, osta kolmen pavun purkkisekoituksia suolaliemessä, vähennä yksi kasvisliemi pois, ettei tule liian suolaista. Suolaa vointarvittaessa lisätä. Kolme purkkia papusekoitusta + sipuli + valkosipuli + juusto. 

Lisänä kananmuna tai raejuustoa. Tummaa ruisleipää. 

Nopeaa ja vaivatonta arkiruokaa sosekeitoilla. jos selleri, fenkoli ja purjo tuntuu vierailta, niin yksinkertainen sosekeitto: porkkanat ja perunat + juusto. Juusto tuo keittoihin makua ja kuohkevuutta. Jos ei juustoata välitä, voi laittaa kermaa joukkoon. Juusto antaa keitolle kuitenkin kivan maun ja leivän päälle ei enää juustoa tarvitse laittaa. 

Jälkiruoaksi voi laittaa rahkaa ja hedelmiä oman maun mukaan, esim luumua, omenaa, banaania, kirsikoita…

Uunissa 

- kesäkurpitsat koverrettuna, täytteenä aurajuustoa ja paprikaa, suolakurkkua ja tomaattia. Lopussa voi pinnalle ripotella raastettua juustoa mistä tykkää ja antaa sen sulaa vielä uunissa. mausteiksi riittää pippuri ja suola, tulisuutta saa chilillä. Lisänä voi olla raikasta vihersalaattia ja kasvisriisisekoitusta. Jälkiruoaksi rahkaa. 

- paahdettuja kasviksia. pilko porkkanat ja perunat sekä esim munakoiso tai kesäkurpitsat ja sipulia sekä sokeriherneen palot. paahda uunissa kypsäksi. Kasvikset voi tarjoilla vaikka itsetehdyn tsatsikin kanssa. Lisänä raikasta vihersalaattia. Jälkiruoaksi rahkaa. 

- täytetyt paprikat. Täytteeksi juustoa (mustaa cheddaria, tomaattia, sipulia, valkosipulia (tomaatit, aipulin ja valkosipulin voi paistaa valmiiksi, jotta ylimääräinen neste haihtuu etenkin tomaateista ja sipulit ei oo kitkeriä). Tulisuutta saa chilillä. Jos haluaa täyttävämpää, voi keittää riisiä täytteeksi. Jälkiruoaksi rahkaa. 

Tuossa nyt joitakin helppoja reseptejä ja niitä voi muunnella omaan makuun sopien. Ja lisäkkeinä tarjota, mitä haluaa - esim kananmunia proteiiniksi ja rasvoiksi. 

Vierailija
56/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pannulle perunoita (keitetty edellisenä päivänä), halloumia, vihreitä papuja ja jalotofun savustettua tofua sekä mausteita.

Surullista, että et osaa kokata. Tofusta saa hyvää ja rapeaa, kun osaa valmistaa sitä oikein. 

Vierailija
57/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt ollut suosittu papusalaatti. Erilaisia papuja. Esim. Kidney, kik ja voipapuja. Huuhtele. Tee marinadi. Esim öljy, valkosipuli, chili, yrttejä - minttu, persilja, sitruunamelissa, sitruunan mehu, suola, pippuri. Surauta koneella tai pilko käsin.

Sipulin varsiakin voipi pilkkoa. Ehkä oliiveja joukkoon. Sekoita. Vastaavaa on koko ajan kaapissa, että saa lisukkeena tai semmoisena syödä.

Menee munakkaaseen, tortillaan, riisin kanssa.. kerran paistelin perunan kanssa purkkien pohjat. Papusalaatti onnistuu kaikilta ja nopeesti, jos tarvikkeet kaapissa. 

Sitten (keitettyjä) kanamunia. Raejuustoa protskun lähteinä.

Raejuustosta voi tehdä levitteitä leivällä. Kuten pavuistakin!

Itse täytin tosiaan kaapit pavuilla ja linsseillä, kun teini alkoi kiinnostumaan ovolaktovegeilystä.

Meillä syödään paljon bowleja. Riisiä/nuudelia, papusalaattia/paistettua tofua, ituja, kaalisalaattia (3 vkon kaalisalaatti, jatkuvasti teen ja kaupastakin saa), keitettyä kanamunaa, raejuustoa.. lihansyöjä nappaa kanaa, paistia, kalaa...

Esim jos tekee tomaattikastiketta, niin tulen lorauttaneeksi desin, kaksi linssejä joukkoon. Siitä sitten maustaa oman makunsa mukaan. Italialaiseen, meksikon tai lähi-idän suuntaan. Voi kotimaisestikin suolaa ja pippuria.

APn kysymys on suht laaja, kun ei rajaa aihetta mitenkään.

Mitä v'tun BOWLEJA? ;D;D Meillä on Suomessa sana kulho, jos et vielä tiennyt. 

Vierailija
58/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tofu on oikein tehtynä hyvinkin rapsakkaa ja mausteista.

Mut sähän olet selkeesti vaan ilkeilemässä tässäkin ketjussa, ilman mitään kokemusta mistään.

Ohis

Vierailija
59/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että et osaa kokata. Tofusta saa hyvää ja rapeaa, kun osaa valmistaa sitä oikein. 

99 % näistä kasvisruoka idealisteista ei osaa valmistaa hyvää tofua.

Vierailija
60/154 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen kädetön kokki saa olla, jos ei ihan oikeasti osaa YHTÄÄN kasvisruokaa valmistaa. Simppeleimmilläänhän kasvisruoka valmistuu näin:

Kattilaan kasviksia kiehumaan. Kun ovat pehmeitä, mausta ja soseuta. 

Voi idari, vielä yksinkertaisempaa on jättää soseutus pois. Mikä ihmeen vauvavaihe se on sinullekin jäänyt päälle?

Älä käyttäydy kuin pikkuvauva, jos haluat aikuisten ruokia. Sinun käytöksesi perusteella olet noin 6kk ikäinen vauva ja siksi sinulle ehdotetaan soseruokaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän