Kasvisruokavalio haasteena perheessä
Mitä ihmettä sitä kokkailisi niin, että ruoka olisi monipuolista, terveellistä ja täyttäisi kaikenlaiset ravitsemusvaatimukset. Perheessä murrosikäisiä. Auttakaa rakentamaan ostoslistoja kauppaan. Sydämellinen kiitos!
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Moni kasvissyöjä kärsii raudanpuutteesta. Ja vegaani jodin puutteesta
Ja ajatella että sekasyöjilläkin on vaikka mitä puutoksia.
Vegaani, joka tänne kirjoitat. Kerropa, mistä se sana vegaani on peräisin?
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa nyt, ihan totta, ohjeet Vegaanihaasteesta. Vegaaniliiton sivut ovat myös hyvät.
Ei katsota. Osataaan kokata ravitsevaa kasvisruokaa ilman mitään keinotekoisia vegaanimössöjä. Juuri laitoin uuniin juuresgratiinin, jossa on kunnolla juustoa ja kermaa.
Vegetaristinen, paljolti lehmänmaitoon pohjautuva ruokavalio voi johtaa raudanpuutosanemiaan. Rauta-arvot on paljon helpompi pitää hyvänä vegaaniruokavaliolla.
t. vegaani (entinen vegetaristi)
Höpöhöpö. Rautaa saa ihan riittävästi, kun osaa koostaa ruokavalionsa oikein. Ei juusto ja kerma yhdessä ruuassa poista rautaa muista aineksista. Itsellä oli viimeksi verikokeissa hemoglobiini 142 ja ferritiini 89. Turhaan siis olet huolissasi.
t. lainaamasi
Maidon kalsium heikentää merkittävästi raudan imeytymistä. Jos ruokavalio perustuu joka aterialla runsaaseen maitotuotteiden käyttöön niin se voi hyvinkin muodostua ongelmaksi. Kasviperäinen rauta imeytyy muutenkin huonommin kuin eläinperäinen. Anemia on melko yleinen ongelma kasvissyöjillä.
Näytäpä tilasto tuosta yleisyydestä.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6367879/
Kansainvälisten tutkimusten mukaan raudanpuuteanemiaa esiintyy noin 8-13 %:lla kasvisruokavaliota noudattavista hedelmällisessä iässä olevista naisista, kun taas lihaa säännöllisesti syövillä naisilla osuus on noin 8-9 %
Kaksi prosenttia ei ole kovin merkittävä ero.
Sanoin kärsineeni anemiasta, kun olin vegetaristi. Kasvissyöjä-termi ei mielestäni kuvaa vegetaristia.
t. vegaani
Sillä ei ole v'tunkaan väliä, mikä sinun mielestäsi kuvaa jotain. Kasvissyöjä on ihan yleinen termi ihmisestä, joka ei syö lihaa. Sinä olit kasvissyöjä, jos et ollut vegaani etkä syönyt lihaa. Ihan sama vaikka itse kutsuisit itseäsi autistivajaksiks kasvissyöjän sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Vegaani kärsii jodin puutteesta, jos ei ota jodia ravintolisänä ja/tai käytä jodioitua suolaa ja kasvijuomatuotteita.
Minä en kärsi jodin puutteesta.
t. sama vegaani
S k e kirjoitti:
Jokainen voi itse googlata, jos kiinnostaa.
t. sama vegaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa nyt, ihan totta, ohjeet Vegaanihaasteesta. Vegaaniliiton sivut ovat myös hyvät.
Ei katsota. Osataaan kokata ravitsevaa kasvisruokaa ilman mitään keinotekoisia vegaanimössöjä. Juuri laitoin uuniin juuresgratiinin, jossa on kunnolla juustoa ja kermaa.
Vegetaristinen, paljolti lehmänmaitoon pohjautuva ruokavalio voi johtaa raudanpuutosanemiaan. Rauta-arvot on paljon helpompi pitää hyvänä vegaaniruokavaliolla.
Höpöhöpö. Rautaa saa ihan riittävästi, kun osaa koostaa ruokavalionsa oikein. Ei juusto ja kerma yhdessä ruuassa poista rautaa muista aineksista. Itsellä oli viimeksi verikokeissa hemoglobiini 142 ja ferritiini 89. Turhaan siis olet huolissasi.
t. lainaamasi
Maidon kalsium heikentää merkittävästi raudan imeytymistä. Jos ruokavalio perustuu joka aterialla runsaaseen maitotuotteiden käyttöön niin se voi hyvinkin muodostua ongelmaksi. Kasviperäinen rauta imeytyy muutenkin huonommin kuin eläinperäinen. Anemia on melko yleinen ongelma kasvissyöjillä.
Näytäpä tilasto tuosta yleisyydestä.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6367879/
Kansainvälisten tutkimusten mukaan raudanpuuteanemiaa esiintyy noin 8-13 %:lla kasvisruokavaliota noudattavista hedelmällisessä iässä olevista naisista, kun taas lihaa säännöllisesti syövillä naisilla osuus on noin 8-9 %
Pyydettiin tilastoa siitä, että anemia on YLEISTÄ kasvissyöjillä. Noin 10% osuus ei ole lähelläkään yleistä.
Samaa luokkaa sen kanssa kuinka moni tupakoivista sairastuu keuhkosyöpään. Onko sekin sinusta hyvin harvinaista ja merkityksetön ongelma?
Yleisen vastakohta ei ole hyvin harvinainen tai merkityksetön. 10% ei ole yleistä eikä myöskään HYVIN harvinasta. Melko harvinaista kuitenkin, kun puhutaan vain joka kymmenennestä ihmisestä. Yleiseksi laskisin asian, joka koskettaa vähintään 50% tarkasteltavasta ryhmästä. Esimerkiksi lukutaidottomuus on vauvapalstallla yleistä, koska vähintään joka toinen kirjoittaja ei osaa lukea. Sinäkin kuulut tuohon ryhmittymään.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin kärsineeni anemiasta, kun olin vegetaristi. Kasvissyöjä-termi ei mielestäni kuvaa vegetaristia.
t. vegaani
Sillä ei ole v'tunkaan väliä, mikä sinun mielestäsi kuvaa jotain. Kasvissyöjä on ihan yleinen termi ihmisestä, joka ei syö lihaa. Sinä olit kasvissyöjä, jos et ollut vegaani etkä syönyt lihaa. Ihan sama vaikka itse kutsuisit itseäsi autistivajaksiks kasvissyöjän sijaan.
Kyllä, kasvissyöjä on Suomessa käytettävä termi, mutta se on omiaan sekoittamaan ihmisiä tässä asiassa. Se ei ole kovinkaan todenmukainen nimitys.
t. sama vegaani
Tein just keittoa kesäkurpitsoista ja varhaisperunoista, kookosmaitoa ja paljon mausteita. Annokseen laitan raejuustoa ja syön ruisleivän, jolla kananmunaa ja juustoa. Keittoon vielä lisäys oliiviöljyä kerta kiellon päälle. Pitäisi olla varsin tasapainoinen annos proteiinia, hiilareita (hitaita sellaisia) ja rasvaa, kuituja unohtamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. vegaani
Kyllä, kasvissyöjä on Suomessa käytettävä termi, mutta se on omiaan sekoittamaan ihmisiä tässä asiassa. Se ei ole kovinkaan todenmukainen nimitys.
t. sama vegaani
Sinä olet ainut, joka sekoittaa termejä. Kaikille muille on täysin selvää, mitä kasvissyöjä tarkoittaa.
Tässä muutama simppeli, maukas ja nopea oma suosikkini:
-Tofu limonello (Chocochilin resepti)
-Lasagne soijarouheesta jauhelihan sijaan
-Uunifetapasta
-Wokki pakastekasviksista, nuudeleista ja Gold&Green suikaleista
-Muu Suikaleet hunajamarinadissa-kastike ja riisi.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
t. sama vegaani
Eli et osaa kertoa. Eipä yllätä.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
t. sama vegaani
Miksi et vastaa sinulle esitettyyn kysymykseen?
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. vegaani
t. sama vegaani
Vegetaristi-sana juontaa juurensa englanninkieliseen sanaan vegetarian, joka pohjautuu latinan verbiin vegetare (voimistaa, elvyttää, virkistää). Taustalla on myös adjektiivi vegetus, joka tarkoittaa virkeää, elinvoimaista tai kukoistavaa
Millä tavalla tuo on selkeämpi termi kuin kasvissyöjä? Tuohan ei edes viittaa ruokavalioon, vaan ihmisen elinvoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. vegaani
t. sama vegaani
Sinä olet ainut, joka sekoittaa termejä. Kaikille muille on täysin selvää, mitä kasvissyöjä tarkoittaa.
Olen tosiaan ollut 16-vuotiaasta asti vegetaristi ja myöhemmin vegaani. Nyt lähemmäs viisikymppisenä tässä kirjoittelen.
Olen huomannut, että todella moni EI ymmärrä, mitä kasvissyöjä-nimitys tarkoittaa. Se on perua menneiltä vuosikymmeniltä. Selkeästi voi ilmaista olevansa vegetaristi (ja etuliite mukaan) tai vegaani.
t. sama vegaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Vegaani kärsii jodin puutteesta, jos ei ota jodia ravintolisänä ja/tai käytä jodioitua suolaa ja kasvijuomatuotteita.
Minä en kärsi jodin puutteesta.
t. sama vegaani
Et kärsi niin.
Sen sijaan kärsit hyvien käytöstapojen ja kohteliaisuuden puutteesta, ymmärryksesikin näyttää olevan puutteellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. lainaamasi
Taidat olla mies tai yli 50-vuotias nainen. Moni vegetaristi kärsii matalasta hemoglobiinista. Myös minä, kun olin vegetaristi. Vegaanina ei ole ongelmia raudan imeytymisessä.
Taidat olla vähän tyhmä. Se, oletko vegaani vai kasvissyöjä ei liity mitenkään siihen, millä tavalla rauta sinuun imyetyy.
Käytetään mieluummin nimityksiä vegetaristi ja vegaani. Vegetaristit käyttävät kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitoa ja maitotuotteita sekä kananmunia, toisinaan kalaa ja kanaakin. Kasvissyöjä ei siis ole kovin osuva ilmaus.
Vegetaristi ei käytä kanaa eikä kalaa. He ovat pollovegetaareja tai pescovegetaareja. Opettele termit kunnolla, ennen kuin rupeat niillä keulimaan. Koska ollaan Suomessa, missä on oma kielensä, kasvissyöjä on oikein hyvä ja käyttökelpoinen termi.
Minä kyllä tiedän, tunnen ja osaan nämä termit. Mutta moni "kasvissyöjä" syö myös kalaa ja osa jopa kanaa. Tiedn kyllä, että nämä ovat pesco-vegetaristi ja pollo-vegetaristi.
t. sama vegaani
Silti väität, että vegetaristi voi syödä kanaa tai kalaa. Aika sekaisin olet saanut pääsi vegaaniruokavaliolla, ihan sääliksi käy.
Minusta on turhauttavaa, että vegetaristit, olivatpa he lakto-, ovo-, lakto-ovo-, pesco- tai pollo-vegetaristeja kutsuvat itseään "kasvissyöjäksi".
Vegaani on kuitenkin se, joka syö vain kasvikunnan tuotteita.
t. sama vegaani
ps. Nyt kyllä mietin, mistä syystä vegetaristeilla noin kenkä puristaa.
Se nyt vaan menee niin, että suomen kielessä "kasvissyöjä" yleensä tarkoittaa lakto-ovovegetaristia. Se voi sinua turhauttaa, mutta se ei muuta sitä, että kasvisruoka tai vegetaristinen tarkoittaa yleensä tuota. Se ei tarkoita kana- tai kalaruokaa. Vaan minkään eläinten lihaa sisältämätöntä ruokaa. Jossa voi kuitenkin olla munia, maitoa, hunajaa. Kaikista kasvisruokavalion noudattajista vain noin 5% on vegaaneja, joten siinä mielessä ihan ymmärrettävää, että yleistermi kasvissyöjä ei viittaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. vegaani
t. sama vegaani
Olen tosiaan ollut 16-vuotiaasta asti vegetaristi ja myöhemmin vegaani. Nyt lähemmäs viisikymppisenä tässä kirjoittelen.
Olen huomannut, että todella moni EI ymmärrä, mitä kasvissyöjä-nimitys tarkoittaa. Se on perua menneiltä vuosikymmeniltä. Selkeästi voi ilmaista olevansa vegetaristi (ja etuliite mukaan) tai vegaani.
t. sama vegaani
Sinä olet edelleen ainut, joka EI ymmärtänyt sanaa kasvissyöjä. Kaikki muut ymmärsivät. Vegetaristi menee todella helposti sekaisin sanan vegaani kanssa ja siksi sitä ei suomessa yleensä käytetä. Kasvissyöjä on selkeä termi kaikille (paitsi sinulle)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
t. sama vegaani
Eli et osaa kertoa. Eipä yllätä.
British animal rights advocate Donald Watson and his wife Dorothy, 1944.
(Google: vegan term origin)
t. sama vegaani
t. vegaani