Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
121/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Ja puhelin on lisäksi samantien käyttövalmis, ei tarvita mitään avaamisia, tunnuslukuja tms., kortti pitää sen sijaan laittaa kortinlukijaan eli siirtää päätteelle, puhelin tekee maksun heti, kun se on kädessä.

Puhelin ei muuten ole valmis, jos seuraat ihmisten käyttäytymistä kassalla. Puhelin pitää avata, ilmeisesti joku appi pitää avata koska maksajat skrollaavat puhelinta hetken aikaa etsiäkseen jotain puhelimesta. 

Ei tarvi. Puhelin avautuu sormenjäljellä ja kun puhelin on avattu se viedään lähelle maksupäätettä ja laitetaan sormenjälki uudelleen . Siinä kaikki.

Onko sulla kaupassa siis koko ajan puhelin kädessä ja avattuna? Kortinkin voi ottaa valmiiksi käteen ennen maksutapahtumaa.

Yleensä on puhelin kädessä tai taskussa. Missä sen pitäisi olla? Puhelin avautuu pitämällä peukalo kohdassa josta se ottaa sormenjäljen. Mistä otat kortin valmiiksi käteen? Puhelimen kuorista? Taskusta? Ja se on erikseen sinne taskuun otettu mistä? Lompakosta? Pöydältä kotoa sen puhelimen LISÄKSI? 

Otan kortin lompakosta, joka on samassa laukussa kuin puhelinkin. En pidä mitään käsissä, kun nostan ostoksia kassahihnalle. Ilmeisesti osa ihmisistä on niin riippuvaisia puhelimistaan, että niistä ei hellitetä otetta hetkeksikään ja siksi puhelimella on niin nopea maksaa? Onhan se jo valmiiksi kädessä ja auki, ja naamaakin jo näytelty sille moneen kertaan pitkin kauppareissua.

Eli kannat mukana puhelinta ja lompakkoa siihen lisäksi plus vielä laukkua. Minä kannan vain puhelinta. Otat lompakon laukusta ja sitten vielä kortin lompakosta. Sen jälkeen mahdollisesti näpytät pinkoodin. Sitten laitat kortin lompakkoon ja lompakon laukkuun.

Minä otan puhelimen taskusta ja laitan takaisin laukkuun. Kukin tyylillään mutta puhelimella maksaminen on kaikin tavoin kätevämpää.

Kyllä. Kannan mukanani laukkua, jossa on puhelimen ja lompakon lisäksi kotiavaimet, auton avaimet, huulirasva, nenäliina ja kohtauslääkkeet. Taskuissa tai käsissä en kuljeta mitään ja laukusta saan lompakon ulos ihan yhtä nopeasti kuin puhelimenkin.

Vierailija
122/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Ja puhelin on lisäksi samantien käyttövalmis, ei tarvita mitään avaamisia, tunnuslukuja tms., kortti pitää sen sijaan laittaa kortinlukijaan eli siirtää päätteelle, puhelin tekee maksun heti, kun se on kädessä.

Puhelin ei muuten ole valmis, jos seuraat ihmisten käyttäytymistä kassalla. Puhelin pitää avata, ilmeisesti joku appi pitää avata koska maksajat skrollaavat puhelinta hetken aikaa etsiäkseen jotain puhelimesta. 

Ei tarvi. Puhelin avautuu sormenjäljellä ja kun puhelin on avattu se viedään lähelle maksupäätettä ja laitetaan sormenjälki uudelleen . Siinä kaikki.

Onko sulla kaupassa siis koko ajan puhelin kädessä ja avattuna? Kortinkin voi ottaa valmiiksi käteen ennen maksutapahtumaa.

Yleensä on puhelin kädessä tai taskussa. Missä sen pitäisi olla? Puhelin avautuu pitämällä peukalo kohdassa josta se ottaa sormenjäljen. Mistä otat kortin valmiiksi käteen? Puhelimen kuorista? Taskusta? Ja se on erikseen sinne taskuun otettu mistä? Lompakosta? Pöydältä kotoa sen puhelimen LISÄKSI? 

Otan kortin lompakosta, joka on samassa laukussa kuin puhelinkin. En pidä mitään käsissä, kun nostan ostoksia kassahihnalle. Ilmeisesti osa ihmisistä on niin riippuvaisia puhelimistaan, että niistä ei hellitetä otetta hetkeksikään ja siksi puhelimella on niin nopea maksaa? Onhan se jo valmiiksi kädessä ja auki, ja naamaakin jo näytelty sille moneen kertaan pitkin kauppareissua.

Eli kannat mukana puhelinta ja lompakkoa siihen lisäksi plus vielä laukkua. Minä kannan vain puhelinta. Otat lompakon laukusta ja sitten vielä kortin lompakosta. Sen jälkeen mahdollisesti näpytät pinkoodin. Sitten laitat kortin lompakkoon ja lompakon laukkuun.

Minä otan puhelimen taskusta ja laitan takaisin laukkuun. Kukin tyylillään mutta puhelimella maksaminen on kaikin tavoin kätevämpää.

Otat puhelimen taskusta ja laitat takaisin laukkuun. Hupsista. Eli sullakin se laukku on mukana 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.

iPhonessa maksukortti aukeaa tuplanapauttamalla virtanappia, eikä puhelimen lukitusta tarvitse edes avata ennen sitä. Sitten joko näytät samalla puhelimelle kasvosi (jos olet aktivoinut kasvojentunnistuksen) tai näppäilet pääsykoodin. Ja kortti on käytettävissä. Mulla tähän menee aikaa ehkä kaksi sekuntia, että olen maksuvalmis, samassa ajassa en ole saanut edes käsilaukusta poimittua lompakkoani saati korttia sieltä lompakosta.

Ehkä nuoret eivät osaa tuota niksiä, voisit alkaa kasssalla opettamaan. En ole yhdenkään nähnyt maksavan noin nopeasti, jokainen selailee ja etsii puhelimesta jotain ohjelmaa ennen kuin näyttää sen maksupäätteelle.

Lado ostokset hihnalle, ota kortti / kortit kouraan. Miten tuo muka tuota vielä nopeuttaa kun maksamiseen menee noin sekuntti tai pari jos pitää näyttää plussabonuskortti?

Mä käytän käytännössä vain itsepalvelukassoja, joten vertailuna toiminta, kun olen saanut ostokset luettua ja pakattua samalla kassiin (käytän itsepalveluskannereita, eli tämä on tehty jo kaupassa):

pankkikortilla:

Avaa käsilaukku. Kaiva lompakko syvältä käsilaukusta. Avaa lompakon vetoketju. Ota S-bonuskortti ja pankkikortti esille. Paina maksa. Lue S-bonuskortti. Laita pankkikortti lukulaitteeseen, näppäile pin-koodi (koska usein mun ostokset maksaa yli 50€). Laita molemmat kortit takaisin lompakkoon, sulje lompakon vetoketju ja laita lompakko käsilaukkuun ja sulje vetoketju. Ota portinavauskuitti ja lähde.

puhelimella.

Avaa käsilaukku. Ota puhelin lähimmästä taskusta käsilaukusta. Vaihtoehtoisesti ota puhelin suoraan taskusta. Tuplanäpäytä virtapainiketta ja katso puhelinta. Lue puhelin lähimaksulaitteelle (bonukset), tuplanäpäytä uudestaan ja katso puhelinta. Lue puhelin lähimaksulaitteelle (maksu). Laita puhelin käsilaukun taskuun ja sulje vetoketju / sujauta puhelin taskuun. Ota portinavauskuitti ja lähde.

Jälkimmäinen on huomattavasti nopeampi tapa.

Mutta oikeesti. JOS SULLE ON HELPOMPAA JA NOPEAMPAA KÄYTTÄÄ KORTTIA, KÄYTÄ KORTTIA. Sori kun huusin.

Ja samalla apple ja google kerää tietokantaa myös ostoksistasi ja mistä niitä ostat ja paljonko siihen käytät rahaa. Siis kaupan ja maksuvälineyhtiön lisäksi joka noita myös kerää ja sinua profiloi myös korttia käyttäessä.

Mä olen 5 vuotta käyttänyt puhelinta maksuvälineenä, ei ole vaikuttanut mun elämääni mahdolliset kerätyt tiedot mitenkään. 

Tää on taas näitä: "taloni ei ole koskaan palanut kun grillaan puisella parvekkeella hiiligrillillä joten riskiä ei ole" argumentteja. 

Vierailija
124/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otat puhelimen taskusta ja laitat takaisin laukkuun. Hupsista. Eli sullakin se laukku on mukana 😂

Ehkä hän laittaa sen jonkun toisen laukkuun?

Vierailija
125/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että ihmiset katsovat WhatsAppin viestit siinä maksutilanteessa vai mitä ne etsivät puhelimen valikoista? Seuratkaa kassalla puhelimella maksavia, miten skrollailevat tai Apple Storesta / Play Storesta etsivät ohjelmaa, joka tarvitaan maksamiseen. 

Vierailija
126/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se puhelin pidä kuitenkin avata? Vastaa kortin kaivamista.

Sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella tämä hoituu samalla, kun puhelimen kaivaa esiin. Ei siis ylimääräistä tehtävää

Mun täytyy ainakin puhelimella valita kortti, jolla maksan. Siksi aika harvoin käytän, lähinnä silloin kun haluan maksaa creditillä. Helpompaa napata se fyysinen kortti sieltä puhelimen kotelosta ja vilauttaa, jolloin käyttää automaattisesti debitiä. Mutta tottumisasioita. Mies käyttää aina puhelinta.

Mä olen laittanut mun pankkikortin debit-puolen Apple Walletissa oletuskortiksi, joten ei tarvitse mitään valita. Ja jos haluaisinkin maksaa joskus credit-puolella tai vaikka S-pankkikortilla, kortin valintaan menee pari sekuntia. Tässäkään ajassa en olisi vielä ehtinyt saada fyysistä pankkikorttia käsiini.

Hei, mikä toimii mulle, ei toimi välttämättä sulle ja se on ihan ok.

Pari sekuntia lisää kortin valintaan kaiken muun sekoilusi lisäksi. Samassa ajassa olen ottanut kortin taskusta vilauttanut sen päätteelle ja olen jo pakkaamassa ostoksia jo. Toiset tykkää olla jonon tukkeena, toiset taas ajattelee muitakin kuin itseään.

Vierailija
127/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella tämä hoituu samalla, kun puhelimen kaivaa esiin. Ei siis ylimääräistä tehtävää

Mun täytyy ainakin puhelimella valita kortti, jolla maksan. Siksi aika harvoin käytän, lähinnä silloin kun haluan maksaa creditillä. Helpompaa napata se fyysinen kortti sieltä puhelimen kotelosta ja vilauttaa, jolloin käyttää automaattisesti debitiä. Mutta tottumisasioita. Mies käyttää aina puhelinta.

Mä olen laittanut mun pankkikortin debit-puolen Apple Walletissa oletuskortiksi, joten ei tarvitse mitään valita. Ja jos haluaisinkin maksaa joskus credit-puolella tai vaikka S-pankkikortilla, kortin valintaan menee pari sekuntia. Tässäkään ajassa en olisi vielä ehtinyt saada fyysistä pankkikorttia käsiini.

Pari sekuntia lisää kortin valintaan kaiken muun sekoilusi lisäksi. Samassa ajassa olen ottanut kortin taskusta vilauttanut sen päätteelle ja olen jo pakkaamassa ostoksia jo. Toiset tykkää olla jonon tukkeena, toiset taas ajattelee muitakin kuin itseään.

No hyvä, että sulla on mahdollisuus maksaa kortilla, kun kerran sen koet itsellesi nopeimmaksi tavaksi. Eikö ole vain hyvä, että on vaihtoehtoja?

Vierailija
128/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella maksaminen on monella tavalla turvallisempaa. Maksussa ei käytetä kortin tietoja eikä tarvita kortin pin-koodia joten kukaan ei sitäkään pääse olan yli urkkimaan (näin tehdään yhä paljon väärinkäytöksiä). Lisäksi fyysisen kortin jättäminen kotiin vähentää riskiä sen katoamisesta tai varastamisesta. Kännykällä maksamisessa ei koskaan kysytä kortin pin-koodia, mutta puhelin pitää aktivoida kasvoilla, sormenjäljellä tai koodilla. Walletiin saa lisättyä loputtoman määrän kortteja joista valita eikä mitään niistä tarvitse kantaa mukana. Sinne voi asettaa oletuskortin jolloin sitä käytetään aina eikä korttia tarvitse maksun yhteydessä valita. Maksupääte lukee kanta-asiakas kortin myös automaattisesti ensin eli sitä ei tarvitse erikseen näyttää. Kännykkä on aina mukana ja helposti saatavilla. Meidän perheessä kaikki maksaa vain kännykällä, etenkin nuoret makselleet siitä lähtien kun Apple Pay tuli mahdolliseksi OP:n korteilla mistä on jo monta vuotta. Itse käytän Google Payta. Myös Samsung Pay ja Garmin Pay on OP:lla vaihtoehtona. Suotta suomalaiset on tätä maksutapaa vastaan taas viimeiseen asti. Muualla maailmassa kuten Ruotsissa maksutavan edut oikeasti jo ymmärretään. Onneksi meilläkin pikkuhiljaa kun sitä uskalletaan kokeilla ilman tuollaista asenne ongelmaa. Päästään joskus ehkä eroon turhasta käteisestä ja fyysisistä korteista. 

Fyysisistä puhelimistakin voisi yrittää päästä eroon.

Miten tämä olisi mahdollista? Tarvitaan kuitenkin mikrofoni ja kaiutin.

Vierailija
129/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan kellolla. Siinä ei tarvitse kaivella mistään taskusta tai laukusta mitään. Pisin aika menee odottaessa summaa maksupäätteeseen.

Vierailija
130/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamisessa on hyvin vähän eroa. Ero tulee siitä kumpaa niistä sä kannat niin että sun on helpompi ja nopeampi ottaa se esille.

Toisessa naputtelet pinniä, toisessa et

Kauanko pinkoodin naputtamiseen menee? Muutama sekunti? Siitähän se elämä on kiinni, kerkee kaupasta ulos aikaisempaan bussiin, koska seuraava tulee vasta viiden minuutin päästä..

Vierailija
131/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No puhelimella voit helpommin siirtää kaikki rahasi ryöstäjälle kaikilta tileiltäsi. Parempihan se on kuin että puukosta tulisi. Suosin itse pitää kaikki rahani käteisenä perstaskuissa ja loput povarissa. Käy luovutus vikkelään.

Ei mene noin. Kännykällä voi heti soittaa poliisille jos joku uhkaa väkivallalla.

Mulla on kännykkä mukana silti vaikka maksankin kortilla.

Vierailija
132/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän laittaa sen jonkun toisen laukkuun?

Mutta voih, miten kauan siihen sitten meneekään aikaa

Vierailija
133/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä kysy pin-koodia. Voi maksaa yli 50e ostokset lähimaksulla. Ei tarvitse kantaa lompakkoa mukana, puhelin taas on aina muutenkin mukana. Kassalla tarvitsee muutenkin näyttää puhelimesta S-etukortti, k-plussa tai lidl plus, joten kätevä myös maksaa sillä samalla puhelimella eikä alkaa kaivamaan fyysistä korttia. Mobiilimaksamisessa ei ole ainakaan minulla ikinä ollut mitään ongelmaa, fyysinen kortti sen sijaan reistailee useinkin.

Ei se useinkaan ole kortissa vika jos maksamisessa on ongelmia, vaan kyseisellä pankilla on jokin ongelma. Näitä on viikottain. Tietysti jos ei ole tilillä rahaa niin ihan sama millä yrittää maksaa. En tiedä miten ihmiset säilyttää pankkikorttejaan jos ne eivät toimi, itse säilytän lompakon korttitaskussa eikä se ole koskaan mennyt sellaiseen kuntoon ettei toimisi.

Vierailija
134/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon nopeampaa? Ei se minuutteja kestä. Mihin sinulla on kiire?

Vierailija
135/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota tuumailin itsekkin. Ennen kassalle menoa kun laitan kortin valmiiksi etutaskuun. Kortin esille veto , ja maksulaitteen lähelle laittaminen = n 2sek.. Pin-koodia kysyy joskus, koodin naputtelu n 3-4 sek..

Niin, mainitsin noi ajat sen takia, kun se aika tuntuu olevan tässä ketjussa se tärkein asia.

Tuo kortin valmiiksi laittaminen joka kauppareissun yhteydessä etutaskuun jää pois kun maksaa puhelimella. Mielestäni kätevyys on tärkeämpää kuin nopeus.

Sullakin varmaan on taskussasi se puhelin myös, ja jostainhan sen kortin joka kerta siirrät etutaskuun ja sieltä sitten taas pois.

Mulla ei ole puhelin taskussa. Noi ajat oli todellisia, mutta lähinnä läppää, koska noilla ei ole mitään oikeaa merkitystä. Kortin siirto  paikasta A- taskuun on n 3sek, ja on vaistomainen tapa. Jos kortti tilttaa, otan siitä toisesta taskusta tarvittavan setelimäärän, ja maksan sillä.

Mulla ei ole lompakkoa, joten en siis KAIVA lompakosta mitään. 

Toi mun koko vastaus oli lähinnä läppää, vaikkakin aivan totta. Millä kukakin maksaa, on aivan yhdentekevä asia.

Vierailija
136/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisös mitä risaamista jostain sekuntin puolikkaan viilaamisesta kassajonossa. On tuossakin ihmisillä elämäntehtävä, olla maksavana asiakkaana kuin jossain huippuunsa hiotun tehtaan liukuhihnalla optimoimassa prosesseja. Hohhoijaa.

Koska maksan kaupassa tuotteiden hinnasta nykypäivänä reilusti yli 50% kaupan bruttokatteena, en tasan ala stressata jossain kassajonossa sekuntin viilaamisesta. En kyllä tiedä, miten heikko motoriikka ihmisillä sitten on, mutta jopa niissä kaupoissa, joissa puhelin on ensin esillä esim. bonusjärjestelmää varten, ehdin kyllä livauttaa luurin taskuun ja napata kortin lompakosta jo siinä ajassa, kun siirryn maksupäätteen luo. Puhumattakaan ostosten piippailusta. Ainakaan mulla ei puhelimella maksaminen nopeuttaisi yhtään mitään. Mulla ei vielä ole myöskään dementiaa, joten muistan tarvittaessa jatkuvasti käyttämieni korttien pinitkin. Vaikka niitä aika harvoin täytyykin näppäillä ja käytän itse asiassa lähes aina KÄTEISTÄ alle satasen ostoksiin. Kaiken maailman tietoturvapellet täälläkin intoilee kännykän turvallisuudesta, mutta tuon suhteen ei ole käteisen voittanutta ja huoltovarmuuden suhteen ihan ehdoton vaihtoehto.

Joudun töissä olemaan jo ihan liikaa tietotekniikan kanssa tekemisissä näyttöjen äärellä, niin mulla ei kännykkä ole kasvanut käteen kiinni, eikä emännänkyhmy niskaan, niin inhoaisin puhelimen vaihdon yhteydessä ja sovelluksiin liitettyjen korttien vaihtumisen yhteydessä jumppailla niiden maksusovellusten kanssa, että en todellakaan turhaan sitä lähde tekemään. Eikä se kännykällä maksaminen nyt niin helppoa ole, mitä annetaan ymmärtää, kun katsoo niillä maksavien säätöä kassoilla.

Ainoastaan tankatessa kännykkä on helpompi, nopeampi ja turvallisempi. Sovellusta käyttäen pääsee käytännössä suoraan tankkaamaan. Tosin välillä niissäkin ihme pläräämisiä, kun tullut joku päivitys tms. Huoltoasemien maksupäätteissä on myös ehkä eniten skimmauslaitteita, niin varomatonkin välttyy niiltä, kun ei käytä fyysistä korttia.

Vierailija
137/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä alkaa puhelin olla jo aikamoinen single point of failure. Olette aivan kusessa, jos se teidän rakas älypuhelin hajoaa tai katoaa. Siksi maksan aina muovikorteilla.

Vierailija
138/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään nopeusetua, koska maksukortinkin voi ottaa jo kassajonossa hyvissä ajoin esiin ennen maksamista.

Vierailija
139/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän korttia tai käteistä. Puhelimeeni en halua mitään ylimääräisiä sovelluksia. Kun akku loppuu, puhelin hajoaa tai katoaa, olet pulassa. Puh.maksu sopii ehkä niille, jotka ovat muutenkin  jatkuvasti luuri kädessä. Minulla on muuta elämää kuin puhelimen vahtaaminen

Vierailija
140/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko tästäkin tehdä joku ongelma? Kenenkään ei ole pakko maksaa puhelimella, mutta en ihan ymmärrä alapeukutuksia niitä kohtaan jotka näin tekevät. Itse maksan puhelimella koska se on nopeampi ja tunnusluvun näpyttelyä ei tarvita. Isotkin ostokset menee lähimaksulla. Maksukortit/henkilökortit on jossain laukun pikkutaskussa turvassa niitä harvoja kertoja varten kun tarvitsen niitä.