Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
81/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Applenpayta käytän, ei tarvi näpytellä mitään, kunhan laittaa sormen kohtaan josta tunnistetaan sormenjälki. Eikä tarvi kahta kättä että saa kortin pois puhelimen suojakuoresta ja sinne takaisin. 
N46

Vierailija
82/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.

iPhonessa maksukortti aukeaa tuplanapauttamalla virtanappia, eikä puhelimen lukitusta tarvitse edes avata ennen sitä. Sitten joko näytät samalla puhelimelle kasvosi (jos olet aktivoinut kasvojentunnistuksen) tai näppäilet pääsykoodin. Ja kortti on käytettävissä. Mulla tähän menee aikaa ehkä kaksi sekuntia, että olen maksuvalmis, samassa ajassa en ole saanut edes käsilaukusta poimittua lompakkoani saati korttia sieltä lompakosta.

Entä jos kännykän kuorissa olisi korttitasku?

Kortti pitää ottaa pois suojakotelosta ja laittaa takaisin.

Maksukorttia ei tarvitse avata, riittää että puhelin ei ole näppäinlukittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Applenpayta käytän, ei tarvi näpytellä mitään, kunhan laittaa sormen kohtaan josta tunnistetaan sormenjälki. Eikä tarvi kahta kättä että saa kortin pois puhelimen suojakuoresta ja sinne takaisin. 
N46

Se kahden käden käyttö vasta vaativaa onkin 🤣

Vierailija
84/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kysyy kännykkä kyllä aina tunnusluvun, eli se on hiukan hidaste muuten kätevässä maksutavassa. Ensin toimi sormenjälki, mutta käsi-ihottuman takia ne ei pelitä. Ehkä voisi laittaa kasvotunnistuksen, mutta se ei ole niin luotettavan oloinen.

Vammaiset tulee heti ulisemaan. Osta iPhone. 

Vierailija
85/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Aikaeroa on ehkä kolme sekuntia, jos on hidas.

Vierailija
86/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.

iPhonessa maksukortti aukeaa tuplanapauttamalla virtanappia, eikä puhelimen lukitusta tarvitse edes avata ennen sitä. Sitten joko näytät samalla puhelimelle kasvosi (jos olet aktivoinut kasvojentunnistuksen) tai näppäilet pääsykoodin. Ja kortti on käytettävissä. Mulla tähän menee aikaa ehkä kaksi sekuntia, että olen maksuvalmis, samassa ajassa en ole saanut edes käsilaukusta poimittua lompakkoani saati korttia sieltä lompakosta.

Ehkä nuoret eivät osaa tuota niksiä, voisit alkaa kasssalla opettamaan. En ole yhdenkään nähnyt maksavan noin nopeasti, jokainen selailee ja etsii puhelimesta jotain ohjelmaa ennen kuin näyttää sen maksupäätteelle.

Lado ostokset hihnalle, ota kortti / kortit kouraan. Miten tuo muka tuota vielä nopeuttaa kun maksamiseen menee noin sekuntti tai pari jos pitää näyttää plussabonuskortti?

Mä käytän käytännössä vain itsepalvelukassoja, joten vertailuna toiminta, kun olen saanut ostokset luettua ja pakattua samalla kassiin (käytän itsepalveluskannereita, eli tämä on tehty jo kaupassa):

pankkikortilla:

Avaa käsilaukku. Kaiva lompakko syvältä käsilaukusta. Avaa lompakon vetoketju. Ota S-bonuskortti ja pankkikortti esille. Paina maksa. Lue S-bonuskortti. Laita pankkikortti lukulaitteeseen, näppäile pin-koodi (koska usein mun ostokset maksaa yli 50€). Laita molemmat kortit takaisin lompakkoon, sulje lompakon vetoketju ja laita lompakko käsilaukkuun ja sulje vetoketju. Ota portinavauskuitti ja lähde.

puhelimella.

Avaa käsilaukku. Ota puhelin lähimmästä taskusta käsilaukusta. Vaihtoehtoisesti ota puhelin suoraan taskusta. Tuplanäpäytä virtapainiketta ja katso puhelinta. Lue puhelin lähimaksulaitteelle (bonukset), tuplanäpäytä uudestaan ja katso puhelinta. Lue puhelin lähimaksulaitteelle (maksu). Laita puhelin käsilaukun taskuun ja sulje vetoketju / sujauta puhelin taskuun. Ota portinavauskuitti ja lähde.

Jälkimmäinen on huomattavasti nopeampi tapa.

Mutta oikeesti. JOS SULLE ON HELPOMPAA JA NOPEAMPAA KÄYTTÄÄ KORTTIA, KÄYTÄ KORTTIA. Sori kun huusin.

Korttia ei tarvitse laittaa lukijaan vaikka summa olisi yli 50 euroa, ja itselläni ainakin lompakko on laukussa heti saatavilla. Miksi sen pitäisi olla syvällä laukun uumenissa?

Vierailija
87/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Ja puhelin on lisäksi samantien käyttövalmis, ei tarvita mitään avaamisia, tunnuslukuja tms., kortti pitää sen sijaan laittaa kortinlukijaan eli siirtää päätteelle, puhelin tekee maksun heti, kun se on kädessä.

Puhelin ei muuten ole valmis, jos seuraat ihmisten käyttäytymistä kassalla. Puhelin pitää avata, ilmeisesti joku appi pitää avata koska maksajat skrollaavat puhelinta hetken aikaa etsiäkseen jotain puhelimesta. 

Ei tarvi. Puhelin avautuu sormenjäljellä ja kun puhelin on avattu se viedään lähelle maksupäätettä ja laitetaan sormenjälki uudelleen . Siinä kaikki.

Vierailija
88/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortti on ylivoimainen. Vilautan lompakkoani pikakassalla, en siis edes ota korttia esille. Siinä kaikki.

Mulla ei onnistu noin. Maksupääte herjaa että vain yksi kortti kerrallaan, joten joudun aina ottamaan kortin puhelimen kotelosta pois.

Vierailija
89/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska puhelimella maksaminen on mahdollista, en katso tarpeelliseksi hankkia kuoria, jossa on korttitasku. Enemmän mua pelottaisi, että se kortti putoaa sieltä korttitaskusta ja taas lompakkomallinen (läpällinen) puhelimen kuori on mielestäni hankala.

Voi kun vielä saisi ajokortinkin sähköiseksi, niin saisi sen pois tuolta puhelimen kuoren alta.

Mihin tarvitset ajokorttia päivittäin?

Ööö... jos ajaa autoa päivittäin?

Öööö höööö

Vierailija
90/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö koskaan kysy tunnuslukua?

Riippuu siitä, mitä kysyjä tarkoittaa. Toki pitää maksua varten saada kortti auki kännykän lompakostakin.

Kännykän lompakkoon kytketyn maksukortin tiedot ei siirry maksun saajalle vaan jonkinlainen tapahtumakohtainen koodi. Tässä mielessä mitään kortin pinkoodia ei edes tarvita. Kännykässä olevaa korttia ei voi myöskään varastaa.

Mobiilimaksamisesta, kopioitu Nordean sivuilta:

Mobiilimaksamisen sovelluksissa käytetään tokenisaatio-teknologiaa, joka muuttaa fyysisen korttisi numeron digitaaliseen muotoon.

Tokenisoinnin ansiosta maksukorttisi numero ei tallennu puhelimeen tai sovellukseen, ja sitä ei myöskään luovuteta kauppiaalle maksun yhteydessä.

Kun teet ostoksia älylaitteella, maksupääte voi pyytää sinua vahvistamaan maksun sormenjäljelläsi, kasvoillasi tai tunnusluvulla.

Mobiilimaksaminen noudattaa samoja kortin maa- ja turvarajoja, mitä olet määrittänyt fyysiselle kortillesi. Esimerkiksi jos määrität fyysisen korttisi toimivan vain Suomessa, niin mobiilimaksaminen onnistuu vain Suomen rajojen sisällä.

Jos puhelin katoaa, kukaan ulkopuolinen ei näe kortin tietoja tai pääse maksamaan puhelimellasi ilman tunnistautumista. Voit kuitenkin kuolettaa digitaalisen version kortista. Fyysisen kortin käyttöä voi jatkaa.

Näin mobiilimaksaminen on siis turvallisempaa kuin fyysinen kortti.

Vierailija
91/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja puhelin on lisäksi samantien käyttövalmis, ei tarvita mitään avaamisia, tunnuslukuja tms., kortti pitää sen sijaan laittaa kortinlukijaan eli siirtää päätteelle, puhelin tekee maksun heti, kun se on kädessä.

Puhelin ei muuten ole valmis, jos seuraat ihmisten käyttäytymistä kassalla. Puhelin pitää avata, ilmeisesti joku appi pitää avata koska maksajat skrollaavat puhelinta hetken aikaa etsiäkseen jotain puhelimesta. 

Ei tarvi. Puhelin avautuu sormenjäljellä ja kun puhelin on avattu se viedään lähelle maksupäätettä ja laitetaan sormenjälki uudelleen . Siinä kaikki.

Onko sulla kaupassa siis koko ajan puhelin kädessä ja avattuna? Kortinkin voi ottaa valmiiksi käteen ennen maksutapahtumaa.

Vierailija
92/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska puhelimella maksaminen on mahdollista, en katso tarpeelliseksi hankkia kuoria, jossa on korttitasku. Enemmän mua pelottaisi, että se kortti putoaa sieltä korttitaskusta ja taas lompakkomallinen (läpällinen) puhelimen kuori on mielestäni hankala.

Voi kun vielä saisi ajokortinkin sähköiseksi, niin saisi sen pois tuolta puhelimen kuoren alta.

Mihin tarvitset ajokorttia päivittäin?

En välttämättä tarvitsekaan päivittäin, mutta koska puhelin kulkee matkassa yleensä aina, mutta lompakkoa en tarvitse aina, on helpompaa, kun se ajokortti on puhelimen mukana kuin lompakossa. Jos lähden vaikkapa autolla harrastuksiin, en ota lompakkoa mutta puhelimen otan.

Vierailija
93/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nuoret eivät osaa tuota niksiä, voisit alkaa kasssalla opettamaan. En ole yhdenkään nähnyt maksavan noin nopeasti, jokainen selailee ja etsii puhelimesta jotain ohjelmaa ennen kuin näyttää sen maksupäätteelle.

Lado ostokset hihnalle, ota kortti / kortit kouraan. Miten tuo muka tuota vielä nopeuttaa kun maksamiseen menee noin sekuntti tai pari jos pitää näyttää plussabonuskortti?

Mä käytän käytännössä vain itsepalvelukassoja, joten vertailuna toiminta, kun olen saanut ostokset luettua ja pakattua samalla kassiin (käytän itsepalveluskannereita, eli tämä on tehty jo kaupassa):

pankkikortilla:

Avaa käsilaukku. Kaiva lompakko syvältä käsilaukusta. Avaa lompakon vetoketju. Ota S-bonuskortti ja pankkikortti esille. Paina maksa. Lue S-bonuskortti. Laita pankkikortti lukulaitteeseen, näppäile pin-koodi (koska usein mun ostokset maksaa yli 50€). Laita molemmat kortit takaisin lompakkoon, sulje lompakon vetoketju ja laita lompakko käsilaukkuun ja sulje vetoketju. Ota portinavauskuitti ja lähde.

puhelimella.

Avaa käsilaukku. Ota puhelin lähimmästä taskusta käsilaukusta. Vaihtoehtoisesti ota puhelin suoraan taskusta. Tuplanäpäytä virtapainiketta ja katso puhelinta. Lue puhelin lähimaksulaitteelle (bonukset), tuplanäpäytä uudestaan ja katso puhelinta. Lue puhelin lähimaksulaitteelle (maksu). Laita puhelin käsilaukun taskuun ja sulje vetoketju / sujauta puhelin taskuun. Ota portinavauskuitti ja lähde.

Jälkimmäinen on huomattavasti nopeampi tapa.

Mutta oikeesti. JOS SULLE ON HELPOMPAA JA NOPEAMPAA KÄYTTÄÄ KORTTIA, KÄYTÄ KORTTIA. Sori kun huusin.

Korttia ei tarvitse laittaa lukijaan vaikka summa olisi yli 50 euroa, ja itselläni ainakin lompakko on laukussa heti saatavilla. Miksi sen pitäisi olla syvällä laukun uumenissa?

Koska mulla nyt sattuu olemaan sen mallinen käsilaukku, että lompakolle ei ole muuta tilaa kuin olla laukun pohjalla kun taas puhelimelle on tasku. Pitääkö tästäkin nyt vääntää?

Vierailija
94/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOSI ERIKOISTA HOMMAA

Mitä ihmeen väliä sillä on, meneekö siinä kassalla 10s enemmän tai vähemmän. 

Vierailija
95/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sattuu olemaan lompakko jäänyt vaikka jääkaappiin, niin voi käyttää kännykkää sen sijasta. Saisivat vielä keksiä lompakon, jolla voi puhua, niin se auttaisi siihen, jos käy päin vastoin.

Useammin minulta jää kännykkä kotiin kuin lompakko. Ja ihan tarkoituksella. Miehenä en ole vielä keksinyt, miten kuljetan kännykkää järkevästi mukana, jos jalassa on farkut eikä ole takkia päällä.

Mulla on kortti puhelimen kuoressa. Jos lähden ilman puhelinta ja tarvin rahaa otan kortin sieltä mukaan. Muuten maksan aina puhelimella, vaikka kortti onkin aina mukana. Jos kortilla maksaminen olisi helpompaa niin maksaisin toki sillä kun se siinä samassa on😁

Vierailija
96/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se puhelin pidä kuitenkin avata? Vastaa kortin kaivamista.

Sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella tämä hoituu samalla, kun puhelimen kaivaa esiin. Ei siis ylimääräistä tehtävää

Mun täytyy ainakin puhelimella valita kortti, jolla maksan. Siksi aika harvoin käytän, lähinnä silloin kun haluan maksaa creditillä. Helpompaa napata se fyysinen kortti sieltä puhelimen kotelosta ja vilauttaa, jolloin käyttää automaattisesti debitiä. Mutta tottumisasioita. Mies käyttää aina puhelinta.

Vierailija
97/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse etsiä mitään. Puhelin auki vain ja maksupätteen viereen niin valmista on.

Vierailija
98/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksa puhelimella, koska se lisäisi puhelimen katoamisen aiheuttamaa haittaa. En myöskään käytä sormenjälkeä tai kasvontunnistusta, koska käsiä ja kasvoja ei voi vaihtaa, kun ne on kerran hakkeroitu. Vaikka hakkerointi ei onnistuisi puhelimesta, voi ihmisen sormenjäljet kopioida kosketetusta pinnasta, kasvot kameroista jne.

Meillä lapset voivat availla toistensas kännykät kasvojen tunnistuksella. Se siitä luotettavuudesta.

Kannatta ehkä vaihtaa puhelin jos se on noin rikki. Meillä ei toisen puhelin aukea edes vaikka on identtiset kaksoset.

Vierailija
99/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on nyt taas tuota, että tekniikkaa kehitellään itsetarkoituksena.

Henk.koht. pidän puhelimella maksamista hölmönä.

Vierailija
100/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksa puhelimella, koska se lisäisi puhelimen katoamisen aiheuttamaa haittaa. En myöskään käytä sormenjälkeä tai kasvontunnistusta, koska käsiä ja kasvoja ei voi vaihtaa, kun ne on kerran hakkeroitu. Vaikka hakkerointi ei onnistuisi puhelimesta, voi ihmisen sormenjäljet kopioida kosketetusta pinnasta, kasvot kameroista jne.

Meillä lapset voivat availla toistensas kännykät kasvojen tunnistuksella. Se siitä luotettavuudesta.

Kannatta ehkä vaihtaa puhelin jos se on noin rikki. Meillä ei toisen puhelin aukea edes vaikka on identtiset kaksoset.

Heheh.

Mammoilta löytyy mm. identtiset kaksoset, kun tilanne vaatii, että voi oikaista toisia mammoja.