Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
261/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelin on kädessä jo valmiina ja lompakosta pitää erikseen vielä kaivaa se kortti esiin. Logiikka on se, että prosessi jossa on muuten identtiset vaiheet, mutta niitä on vähemmän on nopeampi kuin prosessi jossain on enemmän vaiheita.

Voihan se lompakkokin olla kädessä valmiina. Ei näissä selityksissä ole mitään järkeä.

Kokeilepa puhelinmaksua. Mulle tuli joku viesti että klikkaa tästä ja ota applepay käyttöön. Klikkasin, ja sen jälkeen en ole kortteja kaivellut. Nämä jotka väittävät että kortti on helpompi kätevämpi ja nopeampi on niitä jotka eivät puhelinmaksua ole kokeilleetkaan. Tai sitten jotenkin vammaisia tai vanhuksia joilta tuo ei edes onnistuisi.

Tai sitten sen verran fiksuja, etteivät luovuta kaikkia ostostietojaan teknologiajäteille. Kätevää sinänsä, mutta jotenkin ei sitten kuitenkaan niin kätevää että haluaisin venäläisten ja kiinalaisten tietävän montako maitoa ostan.

Ei pankit tee tuollaisia sopimuksia😂😂

Mutta varmaan maa on litteä , rokotteet perseestä ja kuukin on vain tekoälyn luomus😂

Vierailija
262/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan aina kortilla, enkä käytä lähimaksuominaisuutta koskaan, vaan näppäilen tunnusluvun.  Kortin esille ottaminen vie niin kauan, kuin vie pienen olanyli laukun vetoketjun avaaminen ja kortin nappaaminen sille tarkoitetusta korttitaskusta. En käytä lähimaksua senkään vuoksi, koska menee luoton puolelle, ja näin on kuulemma joissakin korteissa pysyvänä ominaiauutena. 

Ihan höpöä ja salaliittoteoriaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan kortilla ja se on minulla aina valmiina, joten ei sen johdosta synny jonoja. Lidlissä näyttä olevan usein ongelmia noiden älylaitteiden käyttäjillä, niitä sitten ihmetellään kassalla, kun ei olla aktivoitu tarjouksia tai sovellus ei lataudu. Muut joutuvat sitten odottelemaan.

Se on liidlin oma etuus kortti mikä niitä jonoja aiheuttaa  mikä  niitä jonoja aiheuttaa

Vierailija
264/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi painavia nuo älypuhelimet kortti on kevyt.

Eli puhelin ei ole koskaan mukana koska on liian painava?

On se puhelin välillä mukana silloin kun sitä tarvitsee johonkin muuhun kuin maksamiseen, mutta kortti on noin yleisesti ajatellen keyempi käyttää.

Vierailija
265/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kaiken aina luottokortilla kotimaassa ja maailmalla, koska on nykypäivänä turvallisin maksutapa. Joissakin tilanteissa käteinen käy myös hyvin. Täällä on pankki- ja luottokortti fyysisesti eri kortteja ja pankkikortti saa olla kotona hyvässä tallessa. Luottokortin mahdollisista väärinkäytöksistä vastaa luottokorttiyhtiö. 

Vierailija
266/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan aina kortilla, enkä käytä lähimaksuominaisuutta koskaan, vaan näppäilen tunnusluvun.  Kortin esille ottaminen vie niin kauan, kuin vie pienen olanyli laukun vetoketjun avaaminen ja kortin nappaaminen sille tarkoitetusta korttitaskusta. En käytä lähimaksua senkään vuoksi, koska menee luoton puolelle, ja näin on kuulemma joissakin korteissa pysyvänä ominaiauutena. 

Mitä ihmettä höpötät salaliittoteoriasta? 

Vierailija
267/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole hyvä asia että maksutapahtumat ovat mahdollisimman monimuotoisia.

Vierailija
268/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sattuu olemaan lompakko jäänyt vaikka jääkaappiin, niin voi käyttää kännykkää sen sijasta. Saisivat vielä keksiä lompakon, jolla voi puhua, niin se auttaisi siihen, jos käy päin vastoin.

Useammin minulta jää kännykkä kotiin kuin lompakko. Ja ihan tarkoituksella. Miehenä en ole vielä keksinyt, miten kuljetan kännykkää järkevästi mukana, jos jalassa on farkut eikä ole takkia päällä.

Pidän kännyä farkkujen etutaskussa, lompakkoa en pidä mukana.

T. Nainen

Vierailija
269/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä höpötät salaliittoteoriasta? 

Nordean Finnair plus ja Stockmann mastercardilla lähimaksuveloitus tapahtuu aina luottopuolelta. 

"Luotto- eli credit-ominaisuudella voit tehdä lähimaksuja Finnair Plus- ja Stockmann Mastercard  korteilla. Veloitus tapahtuu aina luottotililtä eli kortin credit-ominaisuudelta riippumatta siitä, onko sinulla yhdistelmäkortti vai pelkkä credit-kortti."

Siinä sinulle salaliittoteoria.

Vierailija
270/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kortit puhelimen kotelossa, eikä tarvitse tunnuslukuja laittaa kun tyyliin kerran kuukaudessa koska ostokset jää alle 50 €. Pidän puhelimesta hyvää huolta, koska mukana on myös ajokortti ja muut tärkeät kortit.

Toki samalla vaivalla voisi puhelimella maksaa, mutta en jaksa ja halua tapella sovellusten kanssa. Saati ladata puhelin täyteen joitain typeriä sovelluksia. Luultavasti jos maksat Google Payn avulla niin kuitit ja tiedot ostopaikoissa lähetetään jokatapauksessa rapakon taakse. Aivan sama mitä käyttöehdoissa luvataan. 

Varsinainen lompakko pyörii tuolla jossain, enkä ole käyttänyt sitä n. 10 vuoteen. Sehän on täynnä vanhoja opiskelu- ja kantiskortteja. Käteistä harvemmin pidän mukana, vaikka aina pitäisi olla. Mutta jos on koko käsilaukku mukana niin silloin on jossain taskussa hiluja.

Ehkä kaikista tärkeintä ja helpointa on ottaa maksutavat esiin ennen maksua. Monet ei tätäkään edelleen (halua) tajuta/osata.

Vierailija
271/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.

iPhonessa maksukortti aukeaa tuplanapauttamalla virtanappia, eikä puhelimen lukitusta tarvitse edes avata ennen sitä. Sitten joko näytät samalla puhelimelle kasvosi (jos olet aktivoinut kasvojentunnistuksen) tai näppäilet pääsykoodin. Ja kortti on käytettävissä. Mulla tähän menee aikaa ehkä kaksi sekuntia, että olen maksuvalmis, samassa ajassa en ole saanut edes käsilaukusta poimittua lompakkoani saati korttia sieltä lompakosta.

Johan oot kädetön räpeltäjä ellei edes korttia saa lompakosta. Huoh.

Vierailija
272/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkä kaikista tärkeintä ja helpointa on ottaa maksutavat esiin ennen maksua. Monet ei tätäkään edelleen (halua) tajuta/osata."

Ennen kai se on otettava. 

Vierailija
273/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.

iPhonessa maksukortti aukeaa tuplanapauttamalla virtanappia, eikä puhelimen lukitusta tarvitse edes avata ennen sitä. Sitten joko näytät samalla puhelimelle kasvosi (jos olet aktivoinut kasvojentunnistuksen) tai näppäilet pääsykoodin. Ja kortti on käytettävissä. Mulla tähän menee aikaa ehkä kaksi sekuntia, että olen maksuvalmis, samassa ajassa en ole saanut edes käsilaukusta poimittua lompakkoani saati korttia sieltä lompakosta.

Johan oot kädetön räpeltäjä ellei edes korttia saa lompakosta. Huoh.

Kortin ottaa esille nopeasti, eikä sitä tarvitse etsiä. Kömpelöltä vaikuttaa tuo puhelimella maksaminen. Kukin tavallaan, mutta maksaa pitää. 

Vierailija
274/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan maksanut  minkäänlaisella kortilla, aina käteisellä.  Sen kätevämpää tapaa ei olekkaan. Kovasti vuosien ajan on pankkini yrittänyt minua saamaan korttimaksajaksi, vielä ei ole onnistunut, eikä tule onnistumaan. Käteisellä ei tule tuhlattua yhtään, kortilla ostelee  mitä haluaa, ei ajattele että se on omasta tilistä pois. Luotollahan tietysti kaikki kortin käyttäjät maksaakin, velkaa ja velkaa, eikä oikeaa raha näe koskaan. Ei ihme että heillä on maksuvaikeuksia ja tilit tyhjät, kun luotolla maksavat.

Mulla ei ole edes älypuhelinta eikä tule, nehän on jo ostettaessa risoja, ja joutuu joka vuosi ostaa uuden puhelimen. Mulla 16 v nokin näppäin känny, eikä koskaan ole ollut rikki, vaikka on monesti pudonnutkin.

Pelkkää huuhaata korttimaksut ja älypuhelimet. Niillä haluu vaan vaan huijareille töitä.

Ikävä että et osaa käyttää rahaa kuin siten että näet sen ihan kädessäsi. Puhelimen kortti on ihan sama kuin pankkikortti, ei minullakaan ole luottokortteja. Ihan samalta tililtä maksetaan kaikki käteisellä kortilla tai puhelimella. Mutta tuo viesti oli taas todiste siitä että ei oikein ymmärretä miten nämä maksutapahtuman toimivat.

Niinkö tuossa luki että ei osaa rahaa käyttää.  Noh, se on sun tulkinta, jos riitaa haastaa haluat. Kyllä minulla on ymmärrystä asioihin, olen sentään 60 v ja elämää nähnyt, jo todennut mikä on mulle paras vaihtoehto, ei ainakaan se että vinguttelisin  holtittomasti luottokorttia. Minä pärjään läppärillä, en tarvi älypuhelimia mihinkään, enkä luottokorttia.  Tämä on minun tapani, sinulla on oma tapasi maksaa luotolla elämäsi ja olla veloissa. Se on sun asia. Joten en kannusta sinua arvioimaan mitä osaan ja mitä en. Velkaongelmat suomen kansalaisilla, ei ole mun päässäni tulleita ajatuksia, vaan lehdestä ja tv luettu ja kuunneltu. 

Vierailija
275/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-kaupoissa ei ainakaan Google wallet toimi aina luotettavasti. S-mobiilista kun luet ensin bonukset, ei varsinainen S-pankin kortti walletista enää aukea. Tämän takia käytän S-kaupoissa aina fyysistä korttia vaikka muuten tykkäisin puhelimella maksaa kaikki kun ei kysele kortin pin-koodejakaan. 

Vierailija
276/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan maksanut  minkäänlaisella kortilla, aina käteisellä.  Sen kätevämpää tapaa ei olekkaan. Kovasti vuosien ajan on pankkini yrittänyt minua saamaan korttimaksajaksi, vielä ei ole onnistunut, eikä tule onnistumaan. Käteisellä ei tule tuhlattua yhtään, kortilla ostelee  mitä haluaa, ei ajattele että se on omasta tilistä pois. Luotollahan tietysti kaikki kortin käyttäjät maksaakin, velkaa ja velkaa, eikä oikeaa raha näe koskaan. Ei ihme että heillä on maksuvaikeuksia ja tilit tyhjät, kun luotolla maksavat.

Mulla ei ole edes älypuhelinta eikä tule, nehän on jo ostettaessa risoja, ja joutuu joka vuosi ostaa uuden puhelimen. Mulla 16 v nokin näppäin känny, eikä koskaan ole ollut rikki, vaikka on monesti pudonnutkin.

Pelkkää huuhaata korttimaksut ja älypuhelimet. Niillä haluu vaan vaan huijareille töitä.

Ikävä että et osaa käyttää rahaa kuin siten että näet sen ihan kädessäsi. Puhelimen kortti on ihan sama kuin pankkikortti, ei minullakaan ole luottokortteja. Ihan samalta tililtä maksetaan kaikki käteisellä kortilla tai puhelimella. Mutta tuo viesti oli taas todiste siitä että ei oikein ymmärretä miten nämä maksutapahtuman toimivat.

Sinä siis et näe rahaa ollenkaan  kun veivaat sitä  luottokorttia! Uskottelet itsellesi ettei mikään  ei maksa mitään, kun  muovikorttia vilauttelet. Niinhän se on, että tulot menevät viimekuun velkoihin, koskaan et nää sitä rahaa.  Käteisellä olet aina selvillä mitä sulla on rahaa, nostat automaatista vaikka 60, etkä voi kuluttaa enempää, joten turhaa ei tule ostettua.  Kortti ja kännymaksatus on tehty juuri siksi, että ihmiset ei ajattele tilillä olevaa rahaa, vaan ostaa ja ostaa... se on iin helppoa, joten veloissa ovat kaikki känny ja korttimaksaja... surullista. Kauppiaiden iloksi!!!

Vierailija
277/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin on kädessä jo valmiina ja lompakosta pitää erikseen vielä kaivaa se kortti esiin. Logiikka on se, että prosessi jossa on muuten identtiset vaiheet, mutta niitä on vähemmän on nopeampi kuin prosessi jossain on enemmän vaiheita.

Voihan se lompakkokin olla kädessä valmiina. Ei näissä selityksissä ole mitään järkeä.

Ei olekaan. Mulla menee yhtä vähän aikaa maksaa kummalla tahansa. Silti maksan oikeastaan aina kortilla.

Mulla kortti on puhelimen kuoressa kortti paikassa. Eli otan joka tapauksessa puhelimen esiin taskusta kassalla.  Ero on siinä että  avaanko puhelimen kuoren ja sen jälkeen laitan puhelimen maksupäätteen viereen vai otanko toisenkin käden avuksi ja otan kortin puhelimen kuoresta näytän sitä maksupäätteen, näppäilen välillä pin koodin jonka jälkeen laitan kortin takaisin kuoreen.

Sen jälkeen kun olen ottanut puhelinmaksun käyttöön on kortti jäänyt ihan itsestään käyttämättä sillä siinä on vain täysin turhia välivaiheita kun vähemmälläkin pääsee.

Varmasti ihminen joka ei viitsi ottaa puhelinmaksua käyttöön kokee kortin helpoksi. Hän ei vain vielä tiedä kuinka helppoa on puhelimella maksaminen🤷‍

Miksi maksamista perustellaan helppoudella? Mitä vaikeaa on käteisen käytössä, samoja käsiä käytät kuitenkin? Kauppiaat keksineet, jotta ostat enemmän kuin tarvit. Käteisen käyttäminen on toi helppoa, senkun ojennat setelin kassalle, kortilla maksamisessa teet samoin, en ymmärrä tuota vertausta. Kaupat nauraa  kun menet lankaan korttisi kanssa.

rr

Vierailija
278/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortin ylivoimaa.

Vilautan lompakkoani itsepalvelukassalla, korttia ei tarvitse edes kaivaa. Siinä kaikki.

Kassajonoa vaihdan jos havaitsen edessäni puhelinpellen joka ajautuu tilttiin joka toinen kerta.

Vierailija
279/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Ei ole kokemusta puhelimella maksamisesta, mutta eikö siinä pidä kuitenkin avata 

pankin sovellus ja kirjautua sisään + mahdolliset kirjautumiset kaupan etukorteille? 

Vierailija
280/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Otat puhelimen ja avaat lukituksen ja maksat 

Otat lompakon taskusta ja kortin  ja maksat.

Mulla menee yhtä kauan molemmissa toimenpiteissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän