Miten eläimistä pitävät lihaa syövät ihmiset tulevat toimeen kaksinaismoralisminsa kanssa?
Mun mielestä on vähän outoa sanoa pitävänsä eläimistä, mutta kumminkin syödä niitä ja usein tuotantoeläinten kohtelu on aika julmaa.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan hevosiani ja koiriani enkä voisi ikinä syödä niitä. Silti minulle ei ole mikään ongelma syödä esim. porsaan tai kanan lihaa. EI minulla niihin mitään tunnesidettä ole.
Eli ymmärtäisit jos joku söisi hevosesi tai kissasi, koska henkilöllä ei ole tunnesidettä niihin?
Eli ymmärtäisit, jos joku söisi äitisi tai puolisosi tai lapsesi, koska henkilöllä ei ole tunnesidettä niihin? Vai olisiko kuitenkin niin, että se SINUN tunnesiteesi vaikuttaa asiaan?
t. eri
En ymmärtäisi. En ymmärrä miksi pitää kiduttaa/syödä/altistaa huonoille oloille niitä joihin ei ole tunnesidettä. Joku maksaa tuosta ostamalla lihaa.
Kannattaisi syödä lihaa. Se on hyväksi aivoille ja auttaa myös ymmärtämään asioita. Ihminen on luonnostaan sekasyöjä.
Eli sinä siis ymmärtäisit, jos joku söisi sinun äitisi, puolisosi, lapsesi, lemmikkisi tms? Just joo, kuulostaa ennemminkin siltä, että lihan syöminen surkastuttaa aivot....
- eri
Kannatta vielä harjoitella tuota luetunymmärtämistä. Tsemppiä siihen!
Ei, te lihansyöjät ette ymmärrä pointtia nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan hevosiani ja koiriani enkä voisi ikinä syödä niitä. Silti minulle ei ole mikään ongelma syödä esim. porsaan tai kanan lihaa. EI minulla niihin mitään tunnesidettä ole.
Eli ymmärtäisit jos joku söisi hevosesi tai kissasi, koska henkilöllä ei ole tunnesidettä niihin?
Eli ymmärtäisit, jos joku söisi äitisi tai puolisosi tai lapsesi, koska henkilöllä ei ole tunnesidettä niihin? Vai olisiko kuitenkin niin, että se SINUN tunnesiteesi vaikuttaa asiaan?
t. eri
En ymmärtäisi. En ymmärrä miksi pitää kiduttaa/syödä/altistaa huonoille oloille niitä joihin ei ole tunnesidettä. Joku maksaa tuosta ostamalla lihaa.
Kannattaisi syödä lihaa. Se on hyväksi aivoille ja auttaa myös ymmärtämään asioita. Ihminen on luonnostaan sekasyöjä.
Eli sinä siis ymmärtäisit, jos joku söisi sinun äitisi, puolisosi, lapsesi, lemmikkisi tms? Just joo, kuulostaa ennemminkin siltä, että lihan syöminen surkastuttaa aivot....
- eri
Ihan helposti ymmärrämme, että syömme lihaa, koska pidämme kyseisestä eläimestä. Erityisesti sen mausta. Ei tässä mitään vaikeaa ole.
eri
outoa sanoa pitävänsä eläimistä, mutta kumminkin syödä niitä ja usein tuotantoeläinten kohtelu on aika julmaa
Pidämme elävistä eläimistä. Ja kun tuontantoeläin on teurastettu, niin ostamme sen lihan, jonka joku muu on kasvattanut ja teurastanut. Jotkut tosin metsästävät myös itse sen lihan, minkä syövät.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että kasvissyöjät pitävät itseään parempina kuin muut ja omistavat 2 koiraa, jolle syöttävät lihaa: usein kiinalaista tai rääkättyjen ulkomaaalaisten eläinten lihaa. Lisäksi kasvisyöjä-vegaanit kantavat usein nahkalaukkua tai pitävät nahkavyötä, joka on tehty ulkomailla rääkätystä lampaasta. Ei sitä nahkalaukkua tehdä vanhuuteen kuolleen eläimen nahasta, vaan se on teurastetun eläimen vuotanahka. Muhamettilaisissa maissa eläimiä tapetaan jumasti ja rituaaliteurastetaan. Samoin budhistit kohtelevat huonosti eläimiä, vaikka ovat kovia joogaamaan, mikä on muotia Suomessa. Suomessa kohdellaan eläimiä yleisesti ottaen hyvin.
Jos syön Suomessa kunnollisesti kasvattujen ja asainmukaisesti teurastettujen eläinten lihaa itse ihmisenä, miten voin olla eettisesti vegaanin alapuolella, joka omistaa 2 koiraa, jotka syövät lihaa? Parempi kai olisi olla pitämättä koiraa. Koiran pitäminen kerrostalossa ja kävelytys asfaltilla on rääkkäämistä sekin. Koiran omistamattomuus on eläinrakkautta ja vähentää myös ympäristökuormitusta. Minä keskityn luonnonlintuihin ja hyönteisiin.
Muovikengät ja kiinalaiset polyesterit eivät ole kyllä nahkaa parempia. Nahka on luonnontuote. Muovia on myös meikkipurnukoissa ja muissa turhuuksissa. Muovi jää luontoon ja vesiin mikromuovina kertyy aivoihin ja soluihin. Muovi, joka kertyy elimiin, haittaa myös eläimiä ja vaurioittaa niitä. Liha ja nahka ovat luonnontuotteita, jotka maatuvat.
Buddhalaisuuteen kuuluu muuten olennaisena osana, että kaikilla tietoisilla olennoilla (= siis myös eläimillä) on buddha-luonto ja buddhalaisen tulisi osoittaa myötätuntoa kaikkea elävää kohtaan. Tietenkään kaikki buddhalaiset eivät seuraa sääntöjä täydellisesti, mutta buddhalaisuuteen kuuluu olennaisena osana olla tuottamatta kärsimystä ja kasvissyönti on looginen seuraus siitä.
Minusta on outoa, että vegaani sanoo pitävänsä ruusuista, mutta silti syö tehotuotettuja porkkanoita.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hyvä että meillä elintaso on niin korkea että voi olla yleviä periaatteita. Valitettavasti aika moni ihminen maapallolla olisi tyytyväinen, jos saa joka päivä edes jotakin syötävää.
Vegaanius ei ole mitenkään ylemmän elintason juttu, vaan päinvastoin. Köyhissä oloissa elävät ihmiset syövät enemmän kasvipohjaisesti, ja runsas eläimistä tehtyjen tuotteiden syöminen on taas sitä ns korkean elintason valintaa. Suomessa on 2020 -luvulla syöty enemmän lihaa kuin koskaan ennen. Ihmisillä on nykyään liikaa rahaa ja liikaa helppoja valintoja, ja liian vähän arvostusta ruokaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hyvä että meillä elintaso on niin korkea että voi olla yleviä periaatteita. Valitettavasti aika moni ihminen maapallolla olisi tyytyväinen, jos saa joka päivä edes jotakin syötävää.
Vegaanius ei ole mitenkään ylemmän elintason juttu, vaan päinvastoin. Köyhissä oloissa elävät ihmiset syövät enemmän kasvipohjaisesti, ja runsas eläimistä tehtyjen tuotteiden syöminen on taas sitä ns korkean elintason valintaa. Suomessa on 2020 -luvulla syöty enemmän lihaa kuin koskaan ennen. Ihmisillä on nykyään liikaa rahaa ja liikaa helppoja valintoja, ja liian vähän arvostusta ruokaa kohtaan.
Minä ostan laadukasta lihaa nimenomaan siksi, että arvostan ruokaa. Jos en arvostaisi, voisin ostaa mitä tahansa teurasjäteeinestä.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi pitää suklaasta ja silti syödä sitä?
Yritä uudelleen, huti meni ja reilusti.
Ei mennyt ollenkaan hutiin. Kysymys on tasan sama kuin se, miten voi pitää eläimistä, vaikka syö niitä.
No tyhmä olet, jos et tajua mitä eroa on eläimille ja suklaalla. 🤦🏻
Nyt ei puhuttu suklaan ja eläimen eroista. Puhuttiin siitä, miten voi syödä jotain, mistä pitää. Kartalle, tollo!
Minä pidän koirasta lemmikkinä ja naudasta pihvinä. Rakastan molempia. So simple. On myös kasveja, joita tykkään kasvattaa ja hoitaa, mutten syödä. Sitten on niitä, joita tykkään syödä. Kun avaajan tavoin arvioi kaikkea omista periaatteistaan käsin, ei ikinä ymmärrä muita ihmisiä. Loputtomiin ihmetellään, miksi joku tykkää valkosipulietanoista, kun kysyjä inhoaa niitä. Vastaus on yksinkertainen, koska pitää niistä.
Eli sinä siis olet niin itsekeskeinen ja välinpitämätön, että arvotat ne omat hetkelliset makumieltymyksesi toisen elollisen, tietoisen ja tuntevan olennon kärsimyksen ja elämän yläpuolelle?
Ja sitten täällä vielä ihmetellään, että miksi vegaaneja pidetään parempina ihmisinä....
En ole itsekeskeinen ja välinpitämätön. Olen erittäin huolehtiva, eläin- ja luontorakas. Sinulla herää tietenkin kysymyksiä ja kyseenalaistuksia, koska et ymmärrä. Etkä ymmärrä, vaikka selittäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti niin tyhmä, että luulet ultraprosessoitujen vegaanimössöjen syömisen olevan ruuan arvostamista?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se käy koko ajan vaikeemmaks. Ennen mä en juuri kelannut näitä juttui mut sit hengasin jonkun aikaa yhen hienon vegaanileidin kanssa ja se sai mun silmät aukeen. Sen jälkeen oon vähentänyt ihan kaikkee tosi paljo. Kyl me edelleen syön vähä kaikkee mut silleen tosi paljon pienempii määrii ja neki vähenee koko ajan ku tuntuu vaan tyhmältä ostaa eläintä kun kasviksillakin pärjää.
M35
Voit rauhassa syödä lihaa salaa ja vegeä sen leidin kanssa, niin saat pillua.
Vegaanit varmasti kieltäytyvät suuseksistä. Siinähän eräällä tavalla syödään lihaa.
Mitenkän ap mahtaa tulla toimeen oman typeryytensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
- eri
Ihan helposti ymmärrämme, että syömme lihaa, koska pidämme kyseisestä eläimestä. Erityisesti sen mausta. Ei tässä mitään vaikeaa ole.
eri
Kyllä näyttää olevan :D
En erityisemmin pidä eläimistä. Ei siis ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
- eri
eri
Kyllä näyttää olevan :D
Mikä tuossa oli sinulle vaikeaa? Kerro ihan rohkeasti vain. Yritän auttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti niin tyhmä, että luulet ultraprosessoitujen vegaanimössöjen syömisen olevan ruuan arvostamista?
Kommentistasi päätellen sinä ilmeisesti tällä hetkellä syöt ultraprosessoituja liha-/"liha"mössöjä... Minä taas olen sitä mieltä, että einesmössöt olisi syytä jättää syömättä, oli niissä sitten pelkkää kasvista tai jotain lihaa mukana. Samaa sanovat ravitsemussuositukset.
En usko, että maailmassa on yhtäkään ihmistä, joka pitää kategorisesti ihan kaikista eläimistä. Näin ollen siinä ei ole mitään kaksinaismoralismia, jos pitää esim. lampaista, mutta syö porsaita.
Ap, pidätkö luonnosta? Onko luonto sinusta tärkeä? Miten voit elää kaksinaismoralismisi kanssa, kun kulutat koko ajan kaikin tavoin? Käytät sähköä, katsot elokuvia, lataat puhelinta, matkustat, ostat vaatteita (muotiteollisuus on maailman toisiksi saastuttavin teollisuuden muoto) jne. jne.
Kommentistasi päätellen sinä ilmeisesti tällä hetkellä syöt ultraprosessoituja liha-/"liha"mössöjä... Minä taas olen sitä mieltä, että einesmössöt olisi syytä jättää syömättä, oli niissä sitten pelkkää kasvista tai jotain lihaa mukana. Samaa sanovat ravitsemussuositukset.
Ei tulisi pieneen mieleenkään syödä sellaisia. Lihan pitää olla laadukasta, ei mitään teurasjätemössöä.
Kyllä se käy koko ajan vaikeemmaks. Ennen mä en juuri kelannut näitä juttui mut sit hengasin jonkun aikaa yhen hienon vegaanileidin kanssa ja se sai mun silmät aukeen. Sen jälkeen oon vähentänyt ihan kaikkee tosi paljo. Kyl me edelleen syön vähä kaikkee mut silleen tosi paljon pienempii määrii ja neki vähenee koko ajan ku tuntuu vaan tyhmältä ostaa eläintä kun kasviksillakin pärjää.
M35