Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi hankkii käyttörahaa pesemällä mattoja... anteeksi kun tämän seikan nostan esiin,

Vierailija
30.06.2026 |

mutta jos lapsi on niin pieni, alakoulussa, että just ja just jaksaa sitä märkää mattoa pesulaudalla siirtää, niin...

No, kukaan ei kiellä, ja tottahan toki, jos joku hänelle sen käyttörahan tuosta haluaa antaa, niin ei se antaja varmaankaan suuren suuria siltä pesutulokselta odota. Eikä tokikaan mitään keskilattiamattoa pesetä...

Mutta kuitenkin....

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en antaisi pienen lapsen pestä mattoja missään, missä on riski pudota syvään veteen. Pienikin matto märkänä painaa yllättävän paljon.

Eihän nuokaan anna ja ovat vielä paikalla. Kyllä monet 7 vuotias osaavat myös uida joten ei tippuminen edes olisi vaarallista. 

Vierailija
42/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten oikein hyvä, mutta lasten ei saa antaa nostella liian painavia kohteita. Siitä voi tulla elinikäisiä selkävaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikä on keskilattiamatto?

Yksi määre sille on että on  iso

Vierailija
44/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikä on keskilattiamatto?

Keskilattiamatoiksi sanotaan ihan yleisesti niitä mattoja joita pidetään esim. olohuoneessa keskellä tilaa. Keskilattiamattojen koota alkavat 140x200 sentistä.

Niin, oletko sinä ollutkaan mattojen kanssa missään tekemisissä?

Keskustellaanko alakouluikäisten matonpesijöiden kanssa?

Vierailija
45/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä niin turha aloitus, ettei paremmasta väliä.

Yhtä turha kuin se "uutinen", jota aloituksessa ei lainkaan mainittu. Ylen juttujen taso putoaa hyvää kyytiä yhtä alas kuin iltapäivälehdissä.

Vierailija
46/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä paljon fyysistä rasitusta pelkääviä. Harrastatteko te itse mitään liikuntaa? Omat lapset jaksoivat hyvin nostella puupölkkyjä ala-asteikäisinä, ja varmasti painavat enemmän kuin märkä matto. Ovat edelleen liikunnallisia nuoria aikuisia.

Jahas. Minulla  oleva iso matto painaa kuivana  20 kg. Ei tulisi kuuloonkaan että jaksaisin märkänä nostella, vaikka aikuinen  olen ja paljon nostellut töissä

Eli mattoja on monenlaisia, ei se  muovimatto varmasti PALJON paina, mutta käsinsolmittu  villamatto PAINAA

Onko käynyt mielessä, ettei lapsi pese näitä isoja villamattoja? Videomateriaalin perusteella matot näyttivät olevan keskikokoisia kudottuja mattoja. Hänen ei tarvitse jokaista mattoa hyväksyä pesuun, eikä täyspäinen aikuinen tällaista palvelua ostaisi.

Vierailija
47/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä paljon fyysistä rasitusta pelkääviä. Harrastatteko te itse mitään liikuntaa? Omat lapset jaksoivat hyvin nostella puupölkkyjä ala-asteikäisinä, ja varmasti painavat enemmän kuin märkä matto. Ovat edelleen liikunnallisia nuoria aikuisia.

Jahas. Minulla  oleva iso matto painaa kuivana  20 kg. Ei tulisi kuuloonkaan että jaksaisin märkänä nostella, vaikka aikuinen  olen ja paljon nostellut töissä

Eli mattoja on monenlaisia, ei se  muovimatto varmasti PALJON paina, mutta käsinsolmittu  villamatto PAINAA

Onko käynyt mielessä, ettei lapsi pese näitä isoja villamattoja? Videomateriaalin perusteella matot näyttivät olevan keskikokoisia kudottuja mattoja. Hänen ei tarvitse jokaista mattoa hyväksyä pesuun, eikä täyspäinen aikuinen tällaista palvelua ostaisi.

Märkänä sellainen keskikokoinen mattokin painaa alka paljon, etenkin jos siinä on luonnonkuitua kuteessa.

Sen märän maton siirtäminen pesulaudallakin - pitkien mattojen ollessa kyseessä ja jos vielä on monta mattoa urakoitavana - ottaa sekin fyysisesti heikolta voimia...

Vierailija
48/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Märkänä sellainen keskikokoinen mattokin painaa alka paljon, etenkin jos siinä on luonnonkuitua kuteessa.

Sen märän maton siirtäminen pesulaudallakin - pitkien mattojen ollessa kyseessä ja jos vielä on monta mattoa urakoitavana - ottaa sekin fyysisesti heikolta voimia...

En ymmärrä tätä hyysäystä. Ei se niin paljon paina, varsinkaan sen jälkeen kun matto käy videossa olevan prässin läpi, jolloin leijonanosa vedestä ja painosta puristuu ulos.

Vierailija
49/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen..no ilm.lapsityövoima, mut heittävät jonkun pikkusumman muksulle. Ihan ok.Oppivat tekee töitä.

Vierailija
50/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pestiin mattoja, kitkettiin, kerättiin marjoja  jne kymmenvuotiaina . Oli ihan normaalia 50 luvulla

Oli normaalia maaseudulla vielä 70- luvullakin. 

Vierailija
51/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maton pesussa on vaikea epäonnistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä