Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi hankkii käyttörahaa pesemällä mattoja... anteeksi kun tämän seikan nostan esiin,

Vierailija
30.06.2026 |

mutta jos lapsi on niin pieni, alakoulussa, että just ja just jaksaa sitä märkää mattoa pesulaudalla siirtää, niin...

No, kukaan ei kiellä, ja tottahan toki, jos joku hänelle sen käyttörahan tuosta haluaa antaa, niin ei se antaja varmaankaan suuren suuria siltä pesutulokselta odota. Eikä tokikaan mitään keskilattiamattoa pesetä...

Mutta kuitenkin....

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en antaisi pienen lapsen pestä mattoja missään, missä on riski pudota syvään veteen. Pienikin matto märkänä painaa yllättävän paljon.

Mattoja ei saa nykyisin pestä virtaavissa vesissä niin kuin ennen vanhaan vaan kuivalla maalla.

Vierailija
22/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tyttö saa itse päättää, mikä on liian raskasta. Kukaan ei ole häntä siihen pakottamassa. Hienoa, että saa työstä vielä hyötyliikuntaa.

Missä puhuttiin tytöstä?

Ylellä. Olen nähnyt videon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä niin turha aloitus, ettei paremmasta väliä.

Vierailija
24/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pestiin mattoja, kitkettiin, kerättiin marjoja  jne kymmenvuotiaina . Oli ihan normaalia 50 luvulla

Oli ihan normaalia vielä munkin nuoruudessa 80-90luvun taitteessa

Vierailija
25/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pestiin mattoja, kitkettiin, kerättiin marjoja  jne kymmenvuotiaina . Oli ihan normaalia 50 luvulla

No, olen minäkin lapsena kotitöitä tehnyt. Mutta ei sentään ruvettu työpanosta lapsena myymään!

Leikkiä tuo tässä aloituksessa mainittu työntekokin on!

Fyysiset voimat eivät riitä mattojen pesuun... 

Vierailija
26/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pestä ja ehkä joku vahvempi nostaa ne kuivumaan kun on valmista. Selkäänsä ei pidä rikkoa.

Vierailija
27/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tyttö saa itse päättää, mikä on liian raskasta. Kukaan ei ole häntä siihen pakottamassa. Hienoa, että saa työstä vielä hyötyliikuntaa.

Kas kun et tule sinäkään ajatelleeksi, että mattoja voi pestä poikakin.

Meillä on paljon sellaisia mattoja, joita lapsi voisi hyvin pestä mattojen pesupaikalla. Ovat sellaisia, jota pesen 6 kilon pesukoneessa.

Vierailija
28/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä tämän kirjoituksen tarkoitus on? 

Hyvä vaan kun lapset oppii rahan ja työn välisen yhteyden.

Oletpa sinä tänään kriittinen.

Ihan ok siis, että joku alle 10-v "raataa" mattoja pesten...

Ja kuten sanottu, ei tuota "työtä" voi ottaa tosissaan...

Mun mielestä olis sitten ihan sama, jos sen rahan antais suoraan ilman "työvelvoitetta".

:D

Vierailija
29/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, olen minäkin lapsena kotitöitä tehnyt. Mutta ei sentään ruvettu työpanosta lapsena myymään!

Kuinka heikkoja lapsia teillä on, jos eivät jaksa harjaa heiluttaa maton päällä? Aikuista tarvitaan auttamaan siinä vaiheessa, kun märkä matto pitää nostaa kuivumaan.

Kuinka moni tähän ketjuun kirjoittanut on joskus pessyt itse mattoja? Minä olen, myös joessa.

Vierailija
30/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä paljon fyysistä rasitusta pelkääviä. Harrastatteko te itse mitään liikuntaa? Omat lapset jaksoivat hyvin nostella puupölkkyjä ala-asteikäisinä, ja varmasti painavat enemmän kuin märkä matto. Ovat edelleen liikunnallisia nuoria aikuisia.

Vierailija
31/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sen työn ostajan asia arvioida onko työnjälki maksetun hinnan arvoinen. Ei osta uudestaan jos ei ole. 

10v tms voi kyllä olla jo tehopakkauskin tällaisissa hommissa.

Voiko? Paljonko painaa märkä matto? 

Voi painaa kymmeniä kiloja, ei ole lapsen hommaa nostella niitä. Toki apuna voi harjata

Vierailija
32/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuitenkin....

Kirjoitit tänne... Alakouluikäinen pesee mattoja, mutta nostan vain esiin tämän. 

Seikkoja nostat esiin? Kuitenkin....

Niin? Sulla on nyt jokin vi ttuilupäivä

Aloituksessa tuotiinkin jo - suoria sanoja käyttämättä - se, mitä - kaiketikin sinä tänne sitten kommentoit - eli arvattiin että kommentoijien mielestä on hienoa, että lapsi, alakouluikäinen, oppii että rahaa tulee työtä tekemällä. Näin silloinkin kun se työ jota hän tekee, ei ole hänen fyysisten voimiensa tasolla....

Mutta hienoa, että tekee ja oppii.

Mutta kuitenkin... Sinä nostat esiin seikkoja? 

Alakouluikäinen lapsi.

Miksi?

No, juuri siksi, että työ ei ole suhteessa fyysisiin voimiin!

Vierailija
33/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä paljon fyysistä rasitusta pelkääviä. Harrastatteko te itse mitään liikuntaa? Omat lapset jaksoivat hyvin nostella puupölkkyjä ala-asteikäisinä, ja varmasti painavat enemmän kuin märkä matto. Ovat edelleen liikunnallisia nuoria aikuisia.

Juu, juu. Niin aina. 

Vierailija
34/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on paljon sellaisia mattoja, joita lapsi voisi hyvin pestä mattojen pesupaikalla. Ovat sellaisia, jota pesen 6 kilon pesukoneessa.

Tässä uutisjutussa kyse on tytöstä. Harmi kun meni sukupuoliuhriutuminen pilalle nyt.

Vierailija
35/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä seuduilla lapset keräsivät kesäisin marjoja ja käpyjä silloin, kun niitä ostettiin. Itse myivät ja saivat pitää rahat.

Vierailija
36/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin varmasti tehtiin, mutta onneksi nuo ajat ovat ohi. Ei tuollainen ole pienen lapsen elämää. Lapsen on saatava olla lapsi ja touhuta omia juttujaan. 

nim. yli kuuskymppinen

Vierailija
37/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä on keskilattiamatto?

Vierailija
38/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka heikkoja lapsia teillä on, jos eivät jaksa harjaa heiluttaa maton päällä? Aikuista tarvitaan auttamaan siinä vaiheessa, kun märkä matto pitää nostaa kuivumaan.

Kuinka moni tähän ketjuun kirjoittanut on joskus pessyt itse mattoja? Minä olen, myös joessa.

Hurlumhei!

Vierailija
39/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä uutisjutussa kyse on tytöstä. Harmi kun meni sukupuoliuhriutuminen pilalle nyt.

Sanotko sinä aloitusta uutisjutuksi? Sanoisin, että kovin vahvaa liioittelua.

Onko minulla silmissä vikaa, kun en näe siinä mitään mainintaa lapsen sukupuolesta?

Vierailija
40/51 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas. Minulla  oleva iso matto painaa kuivana  20 kg. Ei tulisi kuuloonkaan että jaksaisin märkänä nostella, vaikka aikuinen  olen ja paljon nostellut töissä

Eli mattoja on monenlaisia, ei se  muovimatto varmasti PALJON paina, mutta käsinsolmittu  villamatto PAINAA

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi