Euroopasta tuli maanosa jossa on eniten lämpokuolemia ja vähiten hellepäiviä. Ilmastoinnista tullut poliittinen kysymys mm. Ranskassa
Sen ehkä voisi mainita kun hellekuolemista eilenkin uutisoitiin. Vasemmisto antaisi ihmisten vain kuolla ja vaikkei siihen kuolekaan, voi olla silti tukalaa.
Leading far-right figure Marine Le Pen has renewed calls for a nationwide expansion of air conditioning, echoing a pledge she made in 2025 for a "major air conditioning equipment plan."
Meanwhile, her far-left rival Jean-Luc Mélenchon has come out on the opposite side of the debate.
"We can't install air conditioning everywhere. It's a false solution that makes the problem worse," he said, calling for better insulation of buildings.
The continent with the lowest number of hot days leads the world in heat mortality. Europe’s self-inflicted aversion to air conditioning betrays a deeper hostility to energy and to progress itself.
The real explanation comes down to two letters Europe stubbornly refuses to learn: A/C. Across the continent, only about a fifth of homes have air-conditioning, against nearly 90 percent in the United States and more than 90 percent in Japan.
Anyone who doubts the causal link should consult the historical record. The economist Alan Barreca has shown that the risk of death on extremely hot days in the United States fell by roughly 75 percent over the twentieth century—a decline that happened in lockstep with the mass adoption of air conditioning after 1960.
https://quillette.com/2026/06/24/how-europe-became-the-world-champion-o…
Kommentit (23)
Ei kai tässä voi ilmastointia alkaa värkätä jokaiselle, koska se lämmittää ilmastoa...
PERKUSTARALLAA taas oikein olan takaa. Vasemmisto on jo kymmeniä vuosia varoittanut ilmaston muutoksesta ja siitä kuinka ääri-ilmiöt lisääntyy. Ja nyt se on vasemmiston vika kun asia konkretisoituu?
Mikseivät vaan asenna ilmalämpöpumppuja, kuten Suomessa?
Kannattaa nyt muistaa, että sähköä ei riitä ihan kaikkeen ja ilmastointilaitteet tulee uusia noin 20 vuoden välein kokonaan, tekniikka ei riitä. Tuosta tulee lisää ilmastopäästöjä ja kierre on valmis.
Ennen laitettiin päivällä ikkunaluukut kiinni, nyt on tarve keinotekoiselle jäähdytykselle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nyt muistaa, että sähköä ei riitä ihan kaikkeen ja ilmastointilaitteet tulee uusia noin 20 vuoden välein kokonaan, tekniikka ei riitä. Tuosta tulee lisää ilmastopäästöjä ja kierre on valmis.
Ennen laitettiin päivällä ikkunaluukut kiinni, nyt on tarve keinotekoiselle jäähdytykselle.
Siestakin on tuttu jo Rooman ajoilta. Aina kesällä on ollut lämmintä vaan ei näin ikääntynyttä väestöä.
Eikös tuollaiset valtakunnan laajuiset hankkeet ole sosialismia?
Eikö oikeistolaisen pitäisi olla sitä mieltä että jokainen tienatkoon rahat omaan jäähdytykseensä, ei se minun tehtäväni ole maksaa muiden omia kun itse olen omat rahani tienannut?
Vai siinäkö vaiheessa voi sosialismikin toimia, kun voidaan yhdessä pahentaa ilmastonmuutosta ja tehdä asiat vielä huonommaksi tuleville sukupolville koska itse ei kuuluta niihin niin mitä väliä?
Ilmastodirektiivit kieltävät vuonna 2028 nykymuotoiset ilmalämpöpumput ja uusien mallien asentaminen lasitetulle parvekkeelle tai yksiöihin käy vaikeaksi. Koskee Ranskaa siiä missä Suomeakin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastodirektiivit kieltävät vuonna 2028 nykymuotoiset ilmalämpöpumput ja uusien mallien asentaminen lasitetulle parvekkeelle tai yksiöihin käy vaikeaksi. Koskee Ranskaa siiä missä Suomeakin.
Ai että mäkin lämmittäminen on ilmastonkannalta parempaa suoralla sähköllä kuin ilmalämpöpumpulla? Melko EU:ta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuollaiset valtakunnan laajuiset hankkeet ole sosialismia?
Eikö oikeistolaisen pitäisi olla sitä mieltä että jokainen tienatkoon rahat omaan jäähdytykseensä, ei se minun tehtäväni ole maksaa muiden omia kun itse olen omat rahani tienannut?
Vai siinäkö vaiheessa voi sosialismikin toimia, kun voidaan yhdessä pahentaa ilmastonmuutosta ja tehdä asiat vielä huonommaksi tuleville sukupolville koska itse ei kuuluta niihin niin mitä väliä?
No jos esim. EU tukipaketti on sosialismia. Tulevat sukupolvet kiittävät jos eivät kuole helteisiin ja onhan se tukalaa muutenkin. Aloitin ketjun siitäkin miten asia ei tällä systeemillä käänny joten nyt pitää sopeutua.
Ilmastointi on vain eliitin etuoikeus
T. EU
EU Commission HQ forced to shut down air-conditioning amid heatwave
Staff working at the Berlaymont building received a text at midday, reading: “BERL — URGENT — Due to extreme weather conditions, forced shut down of air cooling system from floor 1 to 7 for the rest of the day.”
The 13-story building is home to Commission President Ursula von der Leyen, her 26 commissioners and about 3,000 staff. Von der Leyen works on the 13th floor, and most of her commissioners’ offices are housed on floors eight or above.
https://www.politico.eu/article/eu-commission-heatwave-hq-forced-shut-down-air-conditioning-europe/
Euroopassa kuolee enemmän ihmisiä kylmyyteen, se ei kuitenkaan saa ilmastohörhöjä liikkeelle.
Venuksen pinta lämpötila on keskimäärin noin 450 astetta celciusta. Olemme Venuksen tiellä. Turha tästä on enää keskustella ilmaston muutos tuli jo ja juna on jo mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten tulee maksaa jäähdytykset Ranskassa.
T: Antti
Kannatamme.
T. Tytti ja Sanna
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa kuolee enemmän ihmisiä kylmyyteen, se ei kuitenkaan saa ilmastohörhöjä liikkeelle.
Kuumuus tappaa ihmisiä enemmän Suomessakin kuin kylmyys. Se on fakta eikä hörhöilyä. Suomessa kuolee oikein kuumina kesinä jopa 800 ihmistä kuumuuteen.
Samaan aikaan Teksasissa, Kansasissa ja Uudessa-Meksikossa on nytkin yli 40 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Niin sekin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Venuksen pinta lämpötila on keskimäärin noin 450 astetta celciusta. Olemme Venuksen tiellä. Turha tästä on enää keskustella ilmaston muutos tuli jo ja juna on jo mennyt.
Itse asiassa elämme kylmintä aikaa ihmishistoriassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siestakin on tuttu jo Rooman ajoilta. Aina kesällä on ollut lämmintä vaan ei näin ikääntynyttä väestöä.
Tai sitten ikääntynyt väestö eli toisella tavalla. Jo Rooman aikoina vanhukset siirtyivät maalle puiden varjostamiin taloihin kesällä, ei kesämökkeily ole mikään uusi ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan Teksasissa, Kansasissa ja Uudessa-Meksikossa on nytkin yli 40 astetta.
Eikä siellä kuolla kuumaan.
Suomalaisten tulee maksaa jäähdytykset Ranskassa.
T: Antti