Euroopasta tuli maanosa jossa on eniten lämpokuolemia ja vähiten hellepäiviä. Ilmastoinnista tullut poliittinen kysymys mm. Ranskassa
Sen ehkä voisi mainita kun hellekuolemista eilenkin uutisoitiin. Vasemmisto antaisi ihmisten vain kuolla ja vaikkei siihen kuolekaan, voi olla silti tukalaa.
Leading far-right figure Marine Le Pen has renewed calls for a nationwide expansion of air conditioning, echoing a pledge she made in 2025 for a "major air conditioning equipment plan."
Meanwhile, her far-left rival Jean-Luc Mélenchon has come out on the opposite side of the debate.
"We can't install air conditioning everywhere. It's a false solution that makes the problem worse," he said, calling for better insulation of buildings.
The continent with the lowest number of hot days leads the world in heat mortality. Europe’s self-inflicted aversion to air conditioning betrays a deeper hostility to energy and to progress itself.
The real explanation comes down to two letters Europe stubbornly refuses to learn: A/C. Across the continent, only about a fifth of homes have air-conditioning, against nearly 90 percent in the United States and more than 90 percent in Japan.
Anyone who doubts the causal link should consult the historical record. The economist Alan Barreca has shown that the risk of death on extremely hot days in the United States fell by roughly 75 percent over the twentieth century—a decline that happened in lockstep with the mass adoption of air conditioning after 1960.
https://quillette.com/2026/06/24/how-europe-became-the-world-champion-o…
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan Teksasissa, Kansasissa ja Uudessa-Meksikossa on nytkin yli 40 astetta.
Ei se kuumuus sielläkään mitään kivaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuollaiset valtakunnan laajuiset hankkeet ole sosialismia?
Eikö oikeistolaisen pitäisi olla sitä mieltä että jokainen tienatkoon rahat omaan jäähdytykseensä, ei se minun tehtäväni ole maksaa muiden omia kun itse olen omat rahani tienannut?
Vai siinäkö vaiheessa voi sosialismikin toimia, kun voidaan yhdessä pahentaa ilmastonmuutosta ja tehdä asiat vielä huonommaksi tuleville sukupolville koska itse ei kuuluta niihin niin mitä väliä?
No voihan sen noinkin ajatella. Että esim. tieverkoston ylläpito verovaroista on sosialismia. Että ei ole minun tehtäväni maksaa teiden ylläpitoa muiden huviajeluille, joista jokainen kuluttaa tieverkostoa. Eli kilometriseuranta jokaiselle autoilijalle ja tienkäyttömaksu ajettujen kilometrien mukaan.
Laitapa suora linkki siihen direktiiviin? Ei ole kieltämässä vaan pikemminkin kannustamassa. Vanhat kylmäaineet toki kielletään mutta uudet on paljon parempia. Kannattaa ottaa asioista selvää eikä vaan öyhöttää netissä.