Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan erota vauvavuonna

Vierailija
28.06.2026 |

Esikoinen, eikä ole mitenkään erityisen vaikea vauva. Ainoa vaikea on isänsä, jonka kanssa ei mitään voida keskustella enää, joka luulee tekevänsä ison osan vauvaan liittyvistä asioista eikä näe totuutta edes silloin, kun on ollut vauvan kanssa kaksin, jolloin olen jo helpottanut tilannetta järjestelemällä asiat puolivalmiiksi, ja mies on näiden hetkien jälkeen ihan poikki ja sekaisin uupumuksesta. Kuvittelee että minulle vauva on jotenkin helpompi. Sitten esiintyy jonkinlaisena vauvaguruna, vaikkei ota edes selvää mistään vauvoihin liittyvästä. En tiedä mistä kuvittelee tietävänsä asioita, mutta jo pikainen googletus yleensä paljastaa että eipä tiennyt. Olen niin kyllästynyt ja väsynyt ja haluaisin vaan erota ja olla rauhassa hänen päsmäröinniltään. Poika on ihana, ikää nyt 8kk. Aina sanotaan ettei vauvavuonna saa erota. Mutta entä jos tuntuu että silmät aukesivat vasta lapsen myötä toisen luonteelle? Ollaan oltu yhdessä kuitenkin yli viisi vuotta mistä asuttu yhdessä valtaosa. En tiedä mitä haen aloituksella. Vertaistukea ja kokemuksia varmaan.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin osa on eittämättä raskaampi mikäli lapsen kannoit ja synnytit ja mahdollisesti siis imetät ja vastaat enemmän lapsenhoidosta/arjesta? Kaikki rispekti siitä ja ketuttaisi itseäkin se jos toinen ylpeilee jollain mitä ei edes ymmärrä ja sitten kun pitäisi oikeasti tehdä jotain niin ei kyetäkään. Raivostuttaahan se. Haluaisin kuitenkin sanoa että muutos ja vastuu on iso miehellekin ja hän opettelee myös. Miesten pitäisi ehdottomasti arvostaa naisen osuutta ja sen vuoksi ymmärtää huolehtia lapsestaan  Mutta samalla kun itse seuraan ystävien perheitä, mietin että miesten isäksitulosta ei kauheasti puhuta - miehen kuuluisi olla se joka suojelee ja on tuki ja turva äidille. Entä jos mies onkin itse turvaton ja epävarma? Mistä hän saa tukea? Ja miten se näkyy arjessa, ei välttämättä aikuisena käytöksenä koska stressi ja väsymys tuo ihmisistä esiin ei-toivottuja puolia. Voi näkyä niin että esittää itsevarmaa ja torjuu omat vaikeat tunteet ja kun totuus kolahtaa päin näköä (ei osaakaan hoitaa vauvaa tai kokee vaikeita tunteita) niin ei jaksa käsitellä asiaa vaan ulkoistaa syyn vauvaan ajattelemalls että se on sinulle helpompi tai osaat paremmin tai mitä ikinä. Who knows. Olisiko jokin ulkopuolinen keskusteluapu tässä hyvä kokeilla, että tota dynamiikkaa pääsis käsitteleen ja jos ei mies sua usko niin ehkä avautus ulkopuolisen sanomana? En osaa sanoa eroamiseen, mutta sen haluaisin sanoa että voisiko asia ehkä kuitenkin vielä muuttua ja suhdetta päästä korjaamaan, tuo 8 kk on tosi lyhyt aika vanhemmuutta ja parisuhdetta kuitenkin pitkässä juoksussa. Vaikka se ei tietty tossa kohtaa tunnu siltä. Tsemppiä! Ja onnea vauvasta!

Ja jatkan vielä viestiäni että tekemällä oppii, miehen vaan pitää opetella hoitamaan lasta ja olemaan hänen kanssaan, siitä se lapsielämän realiteetti sitten aukenee! Tämä jäi laittamatta vaikka oli tarkoitus pistää heti viestin alkuun :D

Vierailija
22/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan esim. Mr. Harlin tai esimerkiksi Mr. Ecclestone osallistuivat näihin hommiin.

Niinpä niin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen miehen pitää "hoitaa" pikkuvauvaa. Sehän on naisen tehtävä. En ole vaihtanut yhtään vaippaa tai tehnyt juurikaan mitään saati vaimoa kritisoinut tai neuvonut. Keskityn leivän tuomiseen pöytään ja olen tarvittaessa tukena. Niin se homma toimii omat roolit kaikilla.  

Joo mutta kato nykyään se ei riitä. Tänä päivänä sinun pitää käydä töissä, tuoda elanto perheelle, aloittaa lasten- ja kodinhoito välittömästi töiden jälkeen jotta mamma saa vapaata omaa aikaa, ja muutenkin sinun tulee olla 24/7 apupoika. Mutta jos joku sinussa tai tekemisissäsi ärsyttää tai ei muuten täytä mamman vaatimuksia, niin palkkionasi on ero ja elatusmaksujen makselu.

Juuri tämä "apupoika"-asenne on ongelmien taustalla. Jos naisella ja miehellä on yhteinen koti ja lapsi eli perhe, mies ei ole mikään apupoika vaan perheen vastuullinen aikuinen, aviopuoliso ja isä. Ota se rooli ja omista se. Älä jää odottamaan, että nainen kertoo miten asiat tehdään ja jakaa tehtävät.

Vierailija
24/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä taida nykyään pyöriä ku hulluja. Jos joku normaaliälyinen näkee tämän viestin, niin vinkkaa ihmeessä jos tiedät jonkun keskustelufoorumin, missä muut normaalit käy. Ap

Ajatella että jo toisessa viestissäsi   ensimmäiselle vastajaalle luokittelet täällä kaikki palstalaiset hulluksi, niin kertoo sinusta kaiken.  Heippa !!  Hyi mikä äiti.!

Vierailija
25/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tyypillinen uhriutuja. miehen rahat kyllä kelpaa kotonamakaavalle mammalle.

Pakko sen mamman on ollut sinne kotiin jäädä pienen vauvan kanssa, kun lapsen isä ei oikeastaan koskaan suostu jäämään.

Pientä lasta ei oteta minnekään hoitoon ja se on pakko hoitaa kotona.

Miehet mahtailee tuloillaan ja rahoillaan ja halveksii naista joka kotona hoitaa miehen lasta.

Tärkeätä todella tärkeätä.

Vierailija
26/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan esim. Mr. Harlin tai esimerkiksi Mr. Ecclestone osallistuivat näihin hommiin.

Niinpä niin 

Yksi vaihtoehto on tietysti ratkaista käytännön asiat rahalla. Kyllä palveluita saa rahalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh vuoden vanhan kanssa mielelläni leikin ja touhuan, mutta 1-8 kuukautinen on täysin tissin ja äidin sylin tarpeessa kaikki muu on sille ihan yhtä tyhjän kanssa. Terveellä miehellä ei ole mitään hoivaviettiä, miten tätä on niin mahdoton tajuta. Ihmisarvoa alentavaa miehelle vaihtaa jotain paskasia vaippoja. Ei kuulu mun hommiin. 

Vierailija
28/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tyypillinen uhriutuja. miehen rahat kyllä kelpaa kotonamakaavalle mammalle.

Pakko sen mamman on ollut sinne kotiin jäädä pienen vauvan kanssa, kun lapsen isä ei oikeastaan koskaan suostu jäämään.

Pientä lasta ei oteta minnekään hoitoon ja se on pakko hoitaa kotona.

Miehet mahtailee tuloillaan ja rahoillaan ja halveksii naista joka kotona hoitaa miehen lasta.

Tärkeätä todella tärkeätä.

Ennak*oiva keksii omia*an

Siis törkeä*tä todella törke*ätä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan esim. Mr. Harlin tai esimerkiksi Mr. Ecclestone osallistuivat näihin hommiin.

Niinpä niin 

Niinpä niin. Miten sulle kuuluu heidän perhe elämänsä kun minulle ei mitenkään.  Niinpä niin... Jätä ihmiset  rauhaan. 👹👹👹👹

Vierailija
30/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tyypillinen uhriutuja. miehen rahat kyllä kelpaa kotonamakaavalle mammalle.

Sanoo mies joka luulee, että rahalla voi ostaa kaiken ja mihinkään ei tarvitse itse osallistua. 

Ei tuo mies oikeasti osta mitään rahalla. Kunhan on pihi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh vuoden vanhan kanssa mielelläni leikin ja touhuan, mutta 1-8 kuukautinen on täysin tissin ja äidin sylin tarpeessa kaikki muu on sille ihan yhtä tyhjän kanssa. Terveellä miehellä ei ole mitään hoivaviettiä, miten tätä on niin mahdoton tajuta. Ihmisarvoa alentavaa miehelle vaihtaa jotain paskasia vaippoja. Ei kuulu mun hommiin. 

Olet täysin oikeassa. Ainoastaan pohjoismaissa on valuttu feminismin kanssa tälle tasolle että naisten hommista on tullu miesten hommia.

Vierailija
32/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh vuoden vanhan kanssa mielelläni leikin ja touhuan, mutta 1-8 kuukautinen on täysin tissin ja äidin sylin tarpeessa kaikki muu on sille ihan yhtä tyhjän kanssa. Terveellä miehellä ei ole mitään hoivaviettiä, miten tätä on niin mahdoton tajuta. Ihmisarvoa alentavaa miehelle vaihtaa jotain paskasia vaippoja. Ei kuulu mun hommiin. 

Ihan sama ihmisarvo on naisellakin. Mutta et taida olla isä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä taida nykyään pyöriä ku hulluja. Jos joku normaaliälyinen näkee tämän viestin, niin vinkkaa ihmeessä jos tiedät jonkun keskustelufoorumin, missä muut normaalit käy. Ap

Ajatella että jo toisessa viestissäsi   ensimmäiselle vastajaalle luokittelet täällä kaikki palstalaiset hulluksi, niin kertoo sinusta kaiken.  Heippa !!  Hyi mikä äiti.!

...ja sitten ulvoo kun hänen  asialliset viestit poistuu. Miksi keksit näitä juttuja sinun mielestä hulluille???? 🤮🤮🤮🤮

Vierailija
34/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh vuoden vanhan kanssa mielelläni leikin ja touhuan, mutta 1-8 kuukautinen on täysin tissin ja äidin sylin tarpeessa kaikki muu on sille ihan yhtä tyhjän kanssa. Terveellä miehellä ei ole mitään hoivaviettiä, miten tätä on niin mahdoton tajuta. Ihmisarvoa alentavaa miehelle vaihtaa jotain paskasia vaippoja. Ei kuulu mun hommiin. 

Eihän ne läheskään kaikki ole tissillä.

Ja tässä onkin tärkeämpää, että se isä tutustuu ja oppii hoitamaan sitä lasta, eikä niin että se lapsen kannalta olisi välttämätöntä.

Tuolla logiikalla myös se äiti on ihan yhtä tyhjän kanssa, koska se lapsi ei tajua mistään mitään ennen 8 kuukautta?

Ymmärrätkö, että jos lapselle ei ole mitään väliä kuka sitä hoitaa, niin eihän sitä silloin tarvii äidinkää hoitaa.

Äitikin voi lähteä töihin tienaamaan niin ei tarvii miehenkään vinkua, että joutuu  ajat kotiin elättämään.

Ja miksi edes tehdä lasta jos se miestäkin noin vähän kiinnostaa?

Jätä kuule lapset tekemättä, et ole isäainesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tyypillinen uhriutuja. miehen rahat kyllä kelpaa kotonamakaavalle mammalle.

Pakko sen mamman on ollut sinne kotiin jäädä pienen vauvan kanssa, kun lapsen isä ei oikeastaan koskaan suostu jäämään.

Pientä lasta ei oteta minnekään hoitoon ja se on pakko hoitaa kotona.

Miehet mahtailee tuloillaan ja rahoillaan ja halveksii naista joka kotona hoitaa miehen lasta.

Tärkeätä todella tärkeätä.

Ennak*oiva keksii omia*an

Siis törkeä*tä todella törke*ätä 

On se myös todella tärkeää, että ymmärtää tuon työnjaon ja osaa arvostaa toisen ihmisen panosta.

Vierailija
36/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kandee erota, vaan koittaa löytää edes jonkinmoinen keskusteluyhteys. Mä kun tulin iskäksi parikymppisenä jäbänä, neuvojia riitti joka sormelle tyyliin, että "Et sä mitään osaa, ku et oo koskaan vauvaa nähnytkään". Mä tuumasin siihen, et duunaan tään tenavan kaa niinku mun järki sanoo ja hyvin on mennyt. Mun ohje siis on, et anna sällin hoitaa skidiä omaan tapaansa. Jos hän kovasti huokailee, et onpa työläs lapsi, sano siihen, et on kai tullut isäänsä ja iske sällille silmää;) 

M27

Vierailija
37/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidatteko vauvaa koskaan yhdessä? Vai onko aina niin että jompi kumpi hoitaa? Oletko antanut isän hoitaa vauvaa itsekseen alusta asti? Oletteko keskustelleet vauvan hoidosta ja onko teillä sovittu yhteiset pelisäännöt? 
Meillä mies hoiti melkein enemmän, koska tykkäsi puuhailla vauvan kanssa. Ei kaikki mennyt kuin oppikirjasta, mutta virheistä oppii. Molemmat.

Vierailija
38/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh vuoden vanhan kanssa mielelläni leikin ja touhuan, mutta 1-8 kuukautinen on täysin tissin ja äidin sylin tarpeessa kaikki muu on sille ihan yhtä tyhjän kanssa. Terveellä miehellä ei ole mitään hoivaviettiä, miten tätä on niin mahdoton tajuta. Ihmisarvoa alentavaa miehelle vaihtaa jotain paskasia vaippoja. Ei kuulu mun hommiin. 

Olet täysin oikeassa. Ainoastaan pohjoismaissa on valuttu feminismin kanssa tälle tasolle että naisten hommista on tullu miesten hommia.

Ja miesten hommista naisten hommia.

Yhtä suuri prosentti naisia käy töissä kuin miehistäkin ja elättää perhettään.

Ja eipä taida enää olla ammattia jota ei naisetkin tekisi.

Miehet joutaa siis hyvinkin hellan viereen ja hoitamaan lapsia.

Se on arvokasta työtä

Vierailija
39/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh vuoden vanhan kanssa mielelläni leikin ja touhuan, mutta 1-8 kuukautinen on täysin tissin ja äidin sylin tarpeessa kaikki muu on sille ihan yhtä tyhjän kanssa. Terveellä miehellä ei ole mitään hoivaviettiä, miten tätä on niin mahdoton tajuta. Ihmisarvoa alentavaa miehelle vaihtaa jotain paskasia vaippoja. Ei kuulu mun hommiin. 

Mielikuvitusperheen kanssa on ihan sama miten toimit🙄

Vierailija
40/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto... kuuluuko niille teidän miehille imettäminenkin jo isän rooliin... ostakaa niille isänpäivänä miesten tamppooneita... ootte te kyllä hulluja...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme