Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (2162)

Vierailija
1461/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo koko suhtautuminen on todella omituinen. Kun minulla on (ja on usein) meillä lasteni kavereita, on ihan rutiinia saada vinkkejä ja pyyntöjä kuhunkin lapseen liittyen. Heillä voi olla ihan sairauksia joihin liittyy erityispiirteitä tai ihan vaan tapoja. Ei ole tullut pieneen mieleenikään alkaa jotenkin polkea jalkaa, kuinka minä olen sentään kolmen lapsen äiti ja sentään opettaja ja sentään niinjaniinjaniin kokenut, että kyllä minä tiedän.

Ihan opettajalta kuulostaakin jos lasten kavereiden yökyläilyyn pitää saada vinkit rutiineihin. Eikö nämä ole yleensä ihan itse puhetaitoisia lapsia vai miten pienet teidän kavereilla yökyläilee?

Vierailija
1462/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu. 

Ei kaikki todellakaan puhu mitään murretta. Ja suurin osa niistä murretta puhuvista ihmisistä osaa säädellä sitä molotustaan niin että osaavat puhua myös normaalia suomea.

Tavallisista ihmisistä lähes kaikki puhuu murretta. Puhetyöläiset, joita on radoissa ja tv:ssä on erijuttu.  Nykyään kyllä näidenkin kuulee puhuvan murteilla esim radiokuuluttajissa on näitä jotka käyttää murrettakin puheessaan. 

Ei murteissa ole mitään pahaa.  Kaikkialla maailmassa ihmiset puhuu eri murteilla riippuen siitä mistä päin omaa maataan ovat.  Ei tämä ole mikään suomalainen ja hävettävä ilmiö. 

EI TODELLAKAAN PUHU. Ihan normaalissa työelämässä vähänkään pyörinyt ihminen osaa säädellä sitä, miten puhuu kellekin. Löytyy minultakin lohjanmurretausta, mutta en todellakaan molota sitä töissä tai esimerkiksi mieheni itäsuomalaisille sukulaisille.

Eli menet miehesi suvun luo jakkupuvussa puhuen teeskennellyllä äänellä kirjakieltä?

On normaalia kohteliaisuutta huomioida muut ihmiset. Ei he ymmärrä varmaankaan edes kolmasosaa Lohjan murteesta. En ymmärrä mikä arvo sillä olisi, että pänkkipäisesti sitä heille puhuisin? 

Kenenkään oman maakuntansa murre ei ole epäkohteliaisuutta. 

Kyllä on. Vuorovaikutustilanteessa pitää osata käyttäytyä ja ottaa se toinen osapuoli huomioon. Peruskohteliaisuutta.

Huh huh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo koko suhtautuminen on todella omituinen. Kun minulla on (ja on usein) meillä lasteni kavereita, on ihan rutiinia saada vinkkejä ja pyyntöjä kuhunkin lapseen liittyen. Heillä voi olla ihan sairauksia joihin liittyy erityispiirteitä tai ihan vaan tapoja. Ei ole tullut pieneen mieleenikään alkaa jotenkin polkea jalkaa, kuinka minä olen sentään kolmen lapsen äiti ja sentään opettaja ja sentään niinjaniinjaniin kokenut, että kyllä minä tiedän.

Ihan opettajalta kuulostaakin jos lasten kavereiden yökyläilyyn pitää saada vinkit rutiineihin. Eikö nämä ole yleensä ihan itse puhetaitoisia lapsia vai miten pienet teidän kavereilla yökyläilee?

On aina järkevää olla rakentavassa vuorovaikutuksessa lasten vanhempien kanssa. Sen sijaan ettö jokaikisestä asiasta saa aikaan itsetunto-ongelman. Suosittelen lämpimästi!

Vierailija
1464/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on noin taitava ja hyvä kasvattaja luonnostaan kuin sinä, niin kannattaa hakea vaikka varhaiskasvatukseen töihin ja käydä kokeilemassa kesäpäivystyksessä, kuinka ne kaikki itselle vieraat lapset toimivat kuin ajatus juuri sinun vuorovaikutus- ja kasvatustyylillä. Saa muut ihailla vieressä ja oppia sinulta näitä taitoja.

Vierailija
1465/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on noin taitava ja hyvä kasvattaja luonnostaan kuin sinä, niin kannattaa hakea vaikka varhaiskasvatukseen töihin ja käydä kokeilemassa kesäpäivystyksessä, kuinka ne kaikki itselle vieraat lapset toimivat kuin ajatus juuri sinun vuorovaikutus- ja kasvatustyylillä. Saa muut ihailla vieressä ja oppia sinulta näitä taitoja.

Ei tuohon varhaiskasvatusta tarvita. Kaverikyläilijät on yleensä kouluikäisiä, jotka osaavat kyllä kertoa asiansa. Pukevat, syövät, hoitavat vessa-asiansa, pesevät hampaansa ja soittavat itse vanhemmilleen jos siltä tuntuu. Kaverikyläily on kavereita varten. Itse laitan ruoan esille ja siinä se. Katson että jonkinlainen järki touhussa. En tosin ole koko aikaa kotona, sen ikäiset pärjää päivällä itsekseenkin. En tiedä milloin koululaisten kaverikyläilystäkin on tullut tällainen suorite. 

Vierailija
1466/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mummi hurattanut ylimääräiset karvat? Panisin

Jaahas, "panisin kaikkea puunkolosta strutsiin"- tyyppi on taas palstalla.

Ei se muuhun pystykään kuin täällä roikkumaan, sp-taudit jyllää niin pahoina, rakkulat puhkeilee ja hiivakokkareet lentää, sataiset syyhyttää ja limaa valuu, kuppa on edennyt jo aivoihin.

Vierailija
1467/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökyläily alkaa siinä viisivuotiailla. 

Aikuisten kannattaa aina vetää yhtä köyttä. Heille helpompaa ja lapsille ja teineillekin turvallista.

Vierailija
1468/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään pitäisi olla jokin transumummo tai muu mt ongelmainen että on ok

Vierailija
1469/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten kannattaa aina vetää yhtä köyttä. Heille helpompaa ja lapsille ja teineillekin turvallista.

En ikinä päästäisi 5-vuotiasta yksin yökylään kavereille. Tädeillä ja mummoloissa ovat saaneet yökyläillä. 

Vierailija
1470/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä päästäisi 5-vuotiasta yksin yökylään kavereille. Tädeillä ja mummoloissa ovat saaneet yökyläillä. 

Se on ihan tavallista. Toki ne kaverit on sitten jos vanhoja kavereita ja kaverien vanhemmat tuntevat toisensa hyvin ja lapset tuntevat nuo kaverien vanhemmat. Paljon tutumpia nuo meidänkin lapsille on kuin jotkin sukulaiset.

Vierailija
1471/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vanhemmilla aivan ihmeellisiä vaatimuksia. Mikään ei mene normaalisti ja sujuvasti vaan kyseenalaistetaan hoito ja soitellaan perään milloin mistäkin asiasta. Normaaleja asioita ei saa puhua kuten ruokailusta hampaitten pesusta . Kiitosta ei kuulu koskaan vaikka viikonloput hoidossa.  Milloin mistäkin valitetaan vaikka lapset tyytyväisiä. Synttärilahjoja ei anneta , mokomia, roskiin menevät. Raha kyllä kelpaa milloin vain.

Vierailija
1472/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan tavallista. Toki ne kaverit on sitten jos vanhoja kavereita ja kaverien vanhemmat tuntevat toisensa hyvin ja lapset tuntevat nuo kaverien vanhemmat. Paljon tutumpia nuo meidänkin lapsille on kuin jotkin sukulaiset.

No ei todellakaan ole tavallista, että 5v on yökylässä kaverillaan. 

Vierailija
1473/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole tavallista, että 5v on yökylässä kaverillaan. 

Todellakin on😂 

Vierailija
1474/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää molottaa jotain murretta?

Ethän sä nyt tosissaan kommentoi?😳 kyllä on ihme hiihtäjää maapallolla. 

Jooo, ei tolla kyllä mikään synapsi toimi!

Vierailija
1475/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiku on japanilainen runo…

Vierailija
1476/2162 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kukaan lasten kavereista ei ole tullut 5-vuotiaana yökylään. Kaveriyökyläilyn idea minust  on puuhailla kaverin kanssa ei olla toisen perheen vanhempien hoivattavana. Sitten saa tulla, kun osaa huolehtia perustarpeensa itse. Jos pyydetään hoitamaan lasta niin se on asia erikseen, mutta älkää naamioiko tällaisia kaverikyläilyksi. Jos tarviitte lapsenlikkaa, niin kysykää. Omilla lapsilla oli onneksi järkevät kaverit vanhempineen.  Toki jotain viestejä vaihdettiin, mutta ei onneksi mitään hoito-ohjeita. Lähinnä saatoin laittaa, että "mennään uimaan, pakkaatko Pentille uikkarit"

Vierailija
1477/2162 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin oli neljävuotias ( kohta viisi) päiväkotikaveri tyttären perheessä yökylässä. 

Vierailija
1478/2162 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhemmat ovat todella kiittämättömiä ja nykyihiset ovat niin itsekeskeisiä ja itseään täynnä, että kaikkien potäisi toimia kuten he. Mitään erilaista ei siedetä.

Ap kertomus on hyvä esimerkki siitä että mummolan ilmainen hoito kyllä kelpaa mutta mummon on tehtävä asiat tasan niin kuin äiti haluaa. 

Sano sille että hoidappa kersasi ihan itse.

En kyllä ymmärrä miten te edes suostutte tommoseen. Itse sanoisin vaan puhelimeen. Et jo joo eiköhän me selvitä ilman ohjeita ja tekisin ihan miten parhaaksi näen. Jollei se kelpaa, vie kersas muualle. Kauheita kontrollifriikkejä.

Vierailija
1479/2162 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta ja heillä on se mahtava tilanne, että kumpikin mummi on keskuudessamme ja jaksaa ja haluaa viettää aikaa lastenlasten kanssa silloin tällöin. Mutta saavatko mummit olla mummeja aivan kuten haluavat? Eivät.

Äitini nimittäin haluaisi olla lastenlasten kanssa aivan joka ikinen päivä, mutta asuu sen verran kaukana tähän haaveeseen nähden, ettei se ole mahdollista. Hän haluaisi myös hemmotella lapsenlapsia karkeilla, jäätelöllä ja leipomuksilla, mutta kahdella lapsellani on laajat allergiat, joten on tarkemmin säädeltyä, että mitä heille voi antaa. 

Olemme puolisoni kanssa perhekeskeisiä, joten hoidamme lapset pääosin itse. Mummit saavat viettää aikaa heidän kanssaan, kun omilta ohjelmiltaan ehtivät, viikonloppuina silloin tällöin, joskus käymme kylässä ja nytkin kesälomalla lapset käyvät mummien luona kylässä.

Vierailija
1480/2162 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että onko täällä eniten äänessä sellaiset vanhemmat/äidit, jotka antavat myös päiväkotiin/kouluun hoitajille/opettajille tarkat ohjeet, kuinka heidän "Niko-Petterin kanssa tulee toimia?

Lapsilla on hyvä olla ympärillä useampia turvallisia aikuisia, ja erilaiset käytännöt kyläpaikassa kuin kotona opettavat myös sopeutumaan tähän maailmaan, jossa kaikki ei aina toimi samoin kuin itse tekisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi