Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (3458)
Minä saan ja voin päättää mille lapseni saa altistua. Mitkään aidanseivästappelut ei kuulu niihin.
Vierailija kirjoitti:
En komentanut enkä rähjännyt. Sanoin asiallisesti.
Minun mieheni pelasti kaveripiiri ja kaverien vanhemmat, hyvät opettajat ja koulu sekä se, että hän muutti lapsuudenkodistaan heti 18-vuotiaana.
"En komentanut enkä rähjännyt. Sanoin asiallisesti."
😂🤣😁😅😂🤣😎🙃😁😅🤣
Vierailija kirjoitti:
Minä saan ja voin päättää mille lapseni saa altistua. Mitkään aidanseivästappelut ei kuulu niihin.
Siis oikeastiko vanhukset siellä hoitoKODISSA siis katsoivat telkkaria ja sinä otit itsellesi vallan sulkea sen telkkarin kesken kaiken?
Olisitte voineet mennä juttelemaan vaikka mummusi huoneeseen pois television äärestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Puhutko sinä huolellista kirjakieltä koko ajan?
Minä puhun huolellista kirjakieltä koko ajan, koska toivon lapsille korkeatasoista elämää. Heidän ei sovi oleskella aikuisena pubin terassilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhun huolellista kirjakieltä koko ajan, koska toivon lapsille korkeatasoista elämää. Heidän ei sovi oleskella aikuisena pubin terassilla.
Et heistä sitten ainakaan kansanedustajia toivo etkä ministereitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa käydä tietysti niin, että jos laittaa lapsilleen riman kovin korkeaksi kaikin puolin noin niin kuin kotioloissa, he saattavat ihan kapinoidessaan tehdä juuri päinvastoin. Ehdottomuus saattaa kasvattaakin heistä todellisia pubiruusuja ja kapakkakundeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotko vahtia heitä jäljittimien kanssa kunnes kuolet, vai miten tuon olet ajatellut varmistaa? Ettei siis lapsesi mene sinne pubin terassille? Jos menevät terassille, muuttuvatko he mustiksi homoiksi vai mitä pahaa tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinustahan tulee sitten oikea matriarkka joka vahdit ja määräät aikuiset lapset ja heidän puolisonsa. Määräiletkö nyt äitiäsi ja anoppiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites vaarit, saako ne olla sellaisia kuin on?
Tietysti. Vain naisia vihataan.
Tuo voi olla ihan totta. Miksi naisia vihataan?
Naiset puuttuu liiaksi henkoht. asioihin mutta miehet osaa antaa tilaa.
Mutta papat ei saa katsoa telkusta urheilua, kun lapsille tulee siitä ruutuaikaa. Pappojen pitää vaan olla möllöttää sohvalla tekemättä mitään.
Kummallisia sääntöjä teidän perheessä.
Keskustelun yhdessä kohtaa oli useamman äidin mielipide. Kukaan, edes papoa, saa katsoa telkkaria kun on lastenlapsia kylässä. Menköön naapuriin tai kuppilaan. Mutta ei saa tulla huppelissa kotiin. Laslanlapsille kerrotaan alkoholin olemassaolosta 18 - vuotiaaba koska yksikään palstan äiti ei ole pisaraakaan koskaan juonut.
Telkkarin huudattaminen 24/7 on typerää ja lastenlapsille myös vahingollista.
Ikinä en ole tavannut ihmisiä, joilla telkkari olisi auki 24/7, aina sitä oppii uutta. 🙄😴😴😴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinustahan tulee sitten oikea matriarkka joka vahdit ja määräät aikuiset lapset ja heidän puolisonsa. Määräiletkö nyt äitiäsi ja anoppiasi?
Kammominiästä kammoanopiksi ei ole pitkä matka.
Täällä taas linjat täynnä hormoonihuuruisia helikopteriäitejä, ei jumalauta mitä shittiä.
Luotteko noita rutiininomaisia käyttäytymismalleja helpottaaksenne omaa elämäänne, vai rikastuttaaksenne lastenne elämää.
Maailma kun ei paljoa kuuntele äitien vinkumista, ja jokut kotimaiset elokuvat vaarallisia vs. some, jo ollaan aivan kuutamolla.
Kyllä ne lapset altistuu kaikelle paskalle, ja hyvin nuorina. Valmiudet käsitellä tätä kehittyvät omien kokemusten ja myös ohjeiden kautta.
Mitä monipuolisempia kokemuksia ihmisistä ja tavoista, sitä vahvempi oma identiteetti rakentuu.
Et kuitenkaan pysty hallitsemaan mitä sen parhaan kaverin Petterin kännykästä katsotaan, vaikket omaa älykännyä lapselle antaisikaan.
Get ready, sattuma pyörittää rulettia.
Lapseni katsoivat aika vapaasti telkkaria. Aikana kun ei älykännyköitä ollut.
Tuosta oli puhetta ja sanoivat että nehän oli elokuvia, ei niistä kammoja jäänyt. Muistan kun kinusivat ihmissusi-sarjaa kun kaikki saa katsoa. Jotain olivat yli kymmenen, en muista milloin se tuli.
Ovat nyt ihan täyspäisiä (akateemisia) aikuisia vaikkei virikkeet korkeakulttuuria olleetkaan.
Lastensa kanssa ovat tarkempia, yhellä ei telkkaria mutta lapset videoina ja suoratoistoina tunnetut lasten elokuvat katdoneet, star trekit ym ehkä ennen suositeltua ikärajaa
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni oppi 5-vuotiaana lukemaan. Nopeus ei vielä silti riittänyt seuraamaan television tekstejä. Eikä ymmärtänyt kieliä vaikka myöhemmin hyvä kielipää olikin.
Eikä katsonut ohjelmia joita ei ymmärtänyt, nehän vain aikuisia pälpättämässä jotakin. Touhuili omiaan.
( vaikka isänsä kyllä paljon katsoi asiaohjelmia telkkarista.)
Sama. Harvaa lasta taitaa joku mustavalkoinen Suomi-filmi kiinnostaa. Kyllä mun lapset ovat keksineet jotain itselleen mielenkiintoisempaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli kyllä hyvä vitsi pitkästä aikaa. 😁🙃😂Vanhat Suomi-Filmit on siis mielestäsi lapsille vaarallista kamaa. Mites kun liikut lapsesi kanssa kaupungilla, onko lapsella silmälaput silmillä? Siellä kuitenkin näkyy narkkareita, huumekauppaa, humalaisia, jopa köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli kyllä hyvä vitsi pitkästä aikaa. 😁🙃😂Vanhat Suomi-Filmit on siis mielestäsi lapsille vaarallista kamaa. Mites kun liikut lapsesi kanssa kaupungilla, onko lapsella silmälaput silmillä? Siellä kuitenkin näkyy narkkareita, huumekauppaa, humalaisia, jopa köyhiä.
Ja niitä TERASSEJA!!! Saattaa olla jopa mummuja terassilla. Sitä nyt ainakaan ei voi lapsille näyttää.
Siis voi apua miten kurjaa. Koita kuitenkin olla välittämättä koska lasten rakkaus sinua kohtaan on kaikkein tärkeintä.
Lapset saa olla vapaasti mummin luona ei siinä vanhemmilla ole mitään sanottavaa
Opiskelen erityispedagogiikkaa ja luen juuri tenttikirjaa lastenpsykiatriasta. Tässä suositellaan nimenomaan valvomaan television katselua, koska se on se helpoin väline säädellä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen erityispedagogiikkaa ja luen juuri tenttikirjaa lastenpsykiatriasta. Tässä suositellaan nimenomaan valvomaan television katselua, koska se on se helpoin väline säädellä.
Ja myöskin tiettyä kuria, koska joitain ohjelmia lasten ei vaan sovi katsella. Lapsille lapsuus ei varhaisaikuisuutta!!!
Telkkarin sulkeminen on OK jos sitä ei kukaan seurusteluhuoneessa katso, mutta jos yksikin vanhus sitä katsoo, silloin ei tietenkään saa yhdenkään vieraan takia töllöä sulkea. Hoitokoti on vanhusten KOTI. Vierailija käy siellä ainoastaan vierailulla.