Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?

Vierailija
28.06.2026 |

Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.

Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.

Vai miten siellä menee? 

Kommentit (444)

Vierailija
421/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu maalla, mutta en myöskään juokse missään tapahtumissa tai ravintoloissa. Jokainen elää itselleen mieleistä elämää ja hyvä niin.

Juntit ei harrasta kulttuuria ja osa kaupunkilaisista on juntteja. Maalla asuvista 100 %.

Suomikulttuurihan se on jotakin johon rahansa kannattaa hassata :D

Vierailija
422/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin hyvä puoli on työpaikat ja palvelut. Huonona puolena ruuhkat, melu, saasteet, ahtaat asunnot ja se, että jos ei ole omaa pihaa, ei voi piipahtaa leikkimään tai pyöräilemään tuosta vain oven avaamalla. Siis työläys pikku asioissa. 

Ei voi piipahtaa pyöräilemään? Mitä ihmettä? Tää on kummallisin väite mitä olen hetkeen kuullut. Pyöräkaistojahan on aivan joka puolella ja pyörä on yleinen kulkuväline, joillekin vuoden ympäri.

Niin ja sata ihmistä pyöräilee siinä samaan aikaan ja niitten takia on oltava hienot pyöräiyvarusteet.  Kaupungissa pyöräileminenkin on varusteurheilua, ei luonnossa liikkumista ja luonnosta nauttimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni

Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat. 

Tuo ei pidä paikkaansa. Meilläkin maalla asuvina on metsää 400 ha ja useita kiinteistöjä vuokrattuina.

Vierailija
424/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri elämäntilanteet, eri prioriteetit. Mikä tässä konseptissa on vaikeaa? 

Vierailija
425/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissakin ajanviettotapoina on lähinnä ulkona liikkuminen, koiran linkittäminen ja television katselu. Toki parissa ensimmäisessä tuntuu ahdistavalta kun on koko ajan naapurien valvonnan alaisena että mihin milloinkin menee ja varsinkin mihin koira milloinkin menee, ei kai vaan naapurin tontin puolelle jne... eikä telkkaristakaan tule oikein mitään kiinnostavaa... no sitten on vielä tämä vauva-foorumi vaikka ei mulla ole vauvaakaan, enää.

Maalla saa touhuilla rauhassa ulkona ilman että naapurien silmät on koko ajan niskassa ja valvontakamerat kuvaa kaiken mitä teet. Koirallekin voi rakentaa vaikka tilavan aitauksen jossa se voi ulkoilla ilman jatkuvaa talutushihnan kontrollia, ilman kurinalaista reunassa kävelyä pyöriä, skuutteja ja autoja varoen. Telkkari näkyy maallakin ja vauvafoorumille pääsee jos sellaisia muistaa kaivata.

Vierailija
426/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.

Ainakin Helsingissä enemmistö talouksista oli jo 10 vuotta sitten autottomia. Lähdettä en valitettavasti muista. Hesari tai Länsiväylä.

Miten autottomana kantaa kaupasta kotiin vaikka limsakorin saati jotain vielä painavampaa?  Ei sitä oikein pyörän tarakallakaan helppoa ole kuskata.  Tai jos ostat kaupasta vaikka mikroaaltouunin, millä sen kotiisi kannat?  Ei ne liikkeet mitään mikroa lähde kotiin kuljettamaan.  Ei kai kaikkien kaupunkilaistenkaan kotioven edessä mikään raitiovaunukaan kulje.

Kun kuulemma kaupungissa ei tarvitse omaa autoa.

Tietysti ne tuodaan kotiin? Se mikroaaltouunikin tottakai. Minulle perjantaina tuotiin kotiin uusi kännykkälaturin piuha, oli kai unohtunut yöjunaan. Noin neljässäkymmenessä minuutissa tuli. 

Ruokatilauksia kuljetetaan kotiin maallakin aika hyvin, me ollaan joskus tilattu mökille. Lähimpään kauppaan 30min ajo. 

Mitä minä olen nähnyt, niin kyllä ne markettien parkkipaikat on siellä täynnä autoja ja ihmiset lastaa niihin ostoksiaan, ei ne nyt todellakaan kaupunkilaiset mitään autottomia ole.  

Ja mistä ne järkyttävät ruuhkat siellä syntyy, jos kerran omia autoja ei tarvita eikä ole?

Miksi pääkaupungissa joka parkkipaikka on täynnä autoja?  Kenen ne autot on?

Eikös se kotiinkuljetuskin sentään maksa jotain?  Tuskin kaupat ilmaiseksi sitä tekee.  Kovasti on kannattavaa tuottaa ruokaostoksetkin kotiin, ei hyvää päivää.  Anteeksi vain, mutta en ihan usko tuota joka talouden kohdalla.  Kyllä ne on kaverien autot sitten asialla, kun itse ei "tarvitse autoa mihinkään "

Entä nämä nyt juhannuksenakin nähdyt älyttömät ruuhkat valtatiellä, mistä ne syntyy?  Autottomat kaupunkilaiset matkustaa maaseudulle, jonne eivät missään nimessä halua, kun siellä on paskaa ja köyhiä ihmisiä?

Ja mitä tappelua tuokin, että kaupunkilaiset on varakkaampia, senkun ovat!  Silti heille on kaikki kalliimpaa.  Ja isommat leipäjonot siellä on kuin maaseudulla ja asunnottomia ja päihdeongelmaisia valtava määrä.  Isommat on ongelmatkin.

Vierailija
427/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä asennoitua oikeasti elämään tietyllä tavalla, jos muuttaa maaseudulle.

Kaupungissahan kaikki keskiluokkaiset ajanviettopaikat, urheilupaikat, ravintolat, kahvilat, kulttuuripalvelut ovat lähellä.

Vaikea nähdä kuinka tuollainen keskiluokkainen elämäntapa onnistuu maalla ja jos pääsy kaupunkiin kestää pitempään.

Ajattelisin, että sopii enemmän sellaiseen työläiselämään, jossa töiden jälkeen tullaan kotiin ja katsotaan telkkua. 

Mitä ne keskiluokkaiset ihmiset sitten tekee ja missä viettää aikaa (päivittäin/viikoittain)?

En ole lainaamasi, mutta töiden jälkeen tulee käytyä kavereiden kanssa myöhäisellä lounaalla, taidenäyttelyssä, teatterissa, salilla, tennistä pelaamassa, baletissa jne. Keskiluokkaiseen kaupunkilaiseen elämään mielestäni kuuluu, että voi tehdä kaikenlaista ihan hetken mielijohteesta. Ainakin minulle se luo paljon lisäarvoa.

Keskiluokkaisella kaupunkilaisella ei ilmeisesti sinun maailmassasi ole pieniä lapsia? Koska siinä vaiheessa ei noita tai oikeastaan mitään muutakaan voi tehdä hetken mielijohteesta. En silti väitä, etteikö kaupunkiympäristö tarjoaisi lapsiperheellekin enemmän mahdollisuuksia ja elämää helpottaa kun palvelut kuten päiväkodit, terveyspalvelut ja harrastusmahdollisuudet ovat lähempänä.

Itse olen koko aikuisikäni asunut kaupungissa, mutta tuttavapiiriini kuuluu monia maalla asuvia. Ihan hyvin heille tuntuu riittävän siellä oleva tarjonta ja sosiaalinen elämä heillä on varmaan aktiivisempaa kuin minulla täällä kaupungissa.

Minun maailmassani ei onneksi ole lapsia, mutta parilla kaverillani on. Se toki tuo omat haasteensa, mutta onneksi kaupungissa lastenhoitopalveluita saa hyvin helposti.

Vierailija
428/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä asennoitua oikeasti elämään tietyllä tavalla, jos muuttaa maaseudulle.

Kaupungissahan kaikki keskiluokkaiset ajanviettopaikat, urheilupaikat, ravintolat, kahvilat, kulttuuripalvelut ovat lähellä.

Vaikea nähdä kuinka tuollainen keskiluokkainen elämäntapa onnistuu maalla ja jos pääsy kaupunkiin kestää pitempään.

Ajattelisin, että sopii enemmän sellaiseen työläiselämään, jossa töiden jälkeen tullaan kotiin ja katsotaan telkkua. 

Mitä ne keskiluokkaiset ihmiset sitten tekee ja missä viettää aikaa (päivittäin/viikoittain)?

En ole lainaamasi, mutta töiden jälkeen tulee käytyä kavereiden kanssa myöhäisellä lounaalla, taidenäyttelyssä, teatterissa, salilla, tennistä pelaamassa, baletissa jne. Keskiluokkaiseen kaupunkilaiseen elämään mielestäni kuuluu, että voi tehdä kaikenlaista ihan hetken mielijohteesta. Ainakin minulle se luo paljon lisäarvoa.

Tuo on keskiluokkaista kaupunkielämää, mitä tosin esimerkiksi keskiluokkaisissa omakotilähiöissä ei juurikaan harrasteta. Maaseudun keskiluokkaiseen elämään puolestaan kuuluu erilaisia asioita, eivätkä ne ole sen parempia tai huonompia.

Vierailija
429/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

Riippuu siitä, missä siellä maalla asuu. 

Tästä meiltä on isohkoon kaupunkiin 35km, jollakin toisella on 70 km pikkukaupunkiin, joka ei juuri maalaiskirkonkylää parempi ole.

No, kaukana maalla asuva ei yleensä kaipaa niitä kaupungin palveluita. 

Tämäpä juuri. Sellaiset asiat mitkä kaupungissa asuvalle ovat elämän suola ovat kaukana kaikesta asuvalle pahin painajainen. Ja päinvastoin. Aloitus lähtee siitä virheellisestä oletuksesta että kaikki haluavat kaupunkielämää ja sen puute on tyytymistä.

Vierailija
430/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti Ap asuu jossain pikkukaupungissa, koska Helsingissä ei voi asua niin, että matkaa satamaan, lentokentälle ja yliopistolle olisi muutama kilometri.

Pikkukaupungit taas ovat asia erikseen. Melko yhdentekevää, asuuko niissä vai maalla. Aika valikoivasti niitä palveluita kuitenkin käytetään.

Täällä Helsingin lähiössä on yhdistettynä maaseutupaikkakunnan ja ison kaupungin hyvät puolet. On luontoa ja ulkoilumaastoa. On kauppa, apteekki, kirjasto ja juna-asema lyhyen kävelymatkan päässä. 

Jos liikaa tiivistävät kaupunkia niin sitten muutan pois. 

Vierailija
431/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin hyvä puoli on työpaikat ja palvelut. Huonona puolena ruuhkat, melu, saasteet, ahtaat asunnot ja se, että jos ei ole omaa pihaa, ei voi piipahtaa leikkimään tai pyöräilemään tuosta vain oven avaamalla. Siis työläys pikku asioissa. 

Ei voi piipahtaa pyöräilemään? Mitä ihmettä? Tää on kummallisin väite mitä olen hetkeen kuullut. Pyöräkaistojahan on aivan joka puolella ja pyörä on yleinen kulkuväline, joillekin vuoden ympäri.

Niin ja sata ihmistä pyöräilee siinä samaan aikaan ja niitten takia on oltava hienot pyöräiyvarusteet.  Kaupungissa pyöräileminenkin on varusteurheilua, ei luonnossa liikkumista ja luonnosta nauttimista.

No, ei kyllä tartte. Itse olen köyhä, joten pyöräilen Hkin kaupunkipyörillä. Maksaa 35 euroa kausi. 

Vierailija
432/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eiköhän se ole aikalailla henkilökohtaisista mieltymyksistä ja tottumuksista kyse. Itse kun olen maalla kasvanut niin tuntuu että kaupungissa ei voi tehdä oikein mitään. Voi kököttää kerrostalokopissa, kunhan on hiljaa ettei naapurit häiriinny. Mutta heti kun menee ovesta ulos, onkin vieras muiden alueella.

Jos haluan laittaa ulos vaikka grillauspaikan, pihakeinun tai porkkanapellon, niin en tietenkään voi tehdä mitään sellaista. En voi päättää mihin pysäköin autoni, tai laitanko sinne latauspaikan, tai käytänkö talvella jopa sisätilan lämmitintäkin, rakennanko sinne katoksen. Eiei, minun ruutu on tuossa, siinä saa käyttää lohkolämmitintä ja olla tyytyväinen.

Vierailija
433/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissakin ajanviettotapoina on lähinnä ulkona liikkuminen, koiran linkittäminen ja television katselu. Toki parissa ensimmäisessä tuntuu ahdistavalta kun on koko ajan naapurien valvonnan alaisena että mihin milloinkin menee ja varsinkin mihin koira milloinkin menee, ei kai vaan naapurin tontin puolelle jne... eikä telkkaristakaan tule oikein mitään kiinnostavaa... no sitten on vielä tämä vauva-foorumi vaikka ei mulla ole vauvaakaan, enää.

Maalla saa touhuilla rauhassa ulkona ilman että naapurien silmät on koko ajan niskassa ja valvontakamerat kuvaa kaiken mitä teet. Koirallekin voi rakentaa vaikka tilavan aitauksen jossa se voi ulkoilla ilman jatkuvaa talutushihnan kontrollia, ilman kurinalaista reunassa kävelyä pyöriä, skuutteja ja autoja varoen. Telkkari näkyy maallakin ja vauvafoorumille pääsee jos sellaisia muistaa kaivata.

Väitän, että silti maalla ihmiset tietävät naapureiden asiat paremmin kuin omansa. Kertoo ehkä siitä, ettei elämässä ole aivan niin paljon ärsykkeitä ja huomionkohteita kuin kaupungissa.

Vierailija
434/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin suositella Pohjois-Helsinkiä ihan kaikille. Voit asua omakotitalossa lähellä keskuspuistoa ja samalla koko pääkaupunkiseudun palvelut 15 min ajomatkan ja julkisen liikenteen vaikutusalueella.

Vierailija
435/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voin suositella Pohjois-Helsinkiä ihan kaikille. Voit asua omakotitalossa lähellä keskuspuistoa ja samalla koko pääkaupunkiseudun palvelut 15 min ajomatkan ja julkisen liikenteen vaikutusalueella.

Totuus: matkustat julkisilla keskustaan puoli tuntia, autolla istut saman ajan ruuhkassa liikennevaloissa. Samassa ajassa ajaa maantietä melko pitkän matkan. Mutta mukavaa aluettahan Pohjois-Helsinki on, ei siinä mitään. Jos joskus muuttaisin takaisin Helsinkiin, valitsisin varmasti juuri sen seudun.

Vierailija
436/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.

Ainakin Helsingissä enemmistö talouksista oli jo 10 vuotta sitten autottomia. Lähdettä en valitettavasti muista. Hesari tai Länsiväylä.

Miten autottomana kantaa kaupasta kotiin vaikka limsakorin saati jotain vielä painavampaa?  Ei sitä oikein pyörän tarakallakaan helppoa ole kuskata.  Tai jos ostat kaupasta vaikka mikroaaltouunin, millä sen kotiisi kannat?  Ei ne liikkeet mitään mikroa lähde kotiin kuljettamaan.  Ei kai kaikkien kaupunkilaistenkaan kotioven edessä mikään raitiovaunukaan kulje.

Kun kuulemma kaupungissa ei tarvitse omaa autoa.

Tietysti ne tuodaan kotiin? Se mikroaaltouunikin tottakai. Minulle perjantaina tuotiin kotiin uusi kännykkälaturin piuha, oli kai unohtunut yöjunaan. Noin neljässäkymmenessä minuutissa tuli. 

Ruokatilauksia kuljetetaan kotiin maallakin aika hyvin, me ollaan joskus tilattu mökille. Lähimpään kauppaan 30min ajo. 

Mitä minä olen nähnyt, niin kyllä ne markettien parkkipaikat on siellä täynnä autoja ja ihmiset lastaa niihin ostoksiaan, ei ne nyt todellakaan kaupunkilaiset mitään autottomia ole.  

Ja mistä ne järkyttävät ruuhkat siellä syntyy, jos kerran omia autoja ei tarvita eikä ole?

Miksi pääkaupungissa joka parkkipaikka on täynnä autoja?  Kenen ne autot on?

Eikös se kotiinkuljetuskin sentään maksa jotain?  Tuskin kaupat ilmaiseksi sitä tekee.  Kovasti on kannattavaa tuottaa ruokaostoksetkin kotiin, ei hyvää päivää.  Anteeksi vain, mutta en ihan usko tuota joka talouden kohdalla.  Kyllä ne on kaverien autot sitten asialla, kun itse ei "tarvitse autoa mihinkään "

Entä nämä nyt juhannuksenakin nähdyt älyttömät ruuhkat valtatiellä, mistä ne syntyy?  Autottomat kaupunkilaiset matkustaa maaseudulle, jonne eivät missään nimessä halua, kun siellä on paskaa ja köyhiä ihmisiä?

Ja mitä tappelua tuokin, että kaupunkilaiset on varakkaampia, senkun ovat!  Silti heille on kaikki kalliimpaa.  Ja isommat leipäjonot siellä on kuin maaseudulla ja asunnottomia ja päihdeongelmaisia valtava määrä.  Isommat on ongelmatkin.

Se kuule on aivan faktaa, että Helsingissä yli puolella kotitalouksista ei ole autoa. Ei ole mitään tarvetta mutuilla tästä. 

Tietysti siellä parkkipaikoilla on autoja kun alue on tiivisti asutettua. 

Ostokset voi saada kotiin joko woltilla 8€/kuukausimaksulla tai myyvän firman omalla kyydillä joka on yleensä kertavelotteista. Hinnat toki riippuu firmasta. 

Ruokakaupat yleensä tuovat isommat kuukausiostokset kotiin ilmaiseksi, siinä on joku euroraja jota nyt juuri en muista. Pienemmistä ostoksista olen maksanut maksimissaan 5€. 

Auton pitämiseen verrattuna halpaa lystiä joka tapauksessa. Halvankin auton pitäminen maksaa sen 500€/kk. Sillä rahalla saisi jo sata kotiinkuljetusta joka kuukausi. 

Vierailija
437/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että silti maalla ihmiset tietävät naapureiden asiat paremmin kuin omansa. Kertoo ehkä siitä, ettei elämässä ole aivan niin paljon ärsykkeitä ja huomionkohteita kuin kaupungissa.

Ehkä osa kuvittelee tietävänsä, mutta yhtä hyvin näitä ihmisiä löytyy kaupungista. Maalla kyllä pystyy hyvin elämään niin että ei ole kiiinnostunut muiden asioista tai ei juorua omia asioitaa kylilöä. Ei nykyisin tuo ole sen erottava tekijä kaupungin tai maaseudun välillä.

Vierailija
438/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkahullu se jaksaa yrittää.  Olet unohtanut luokittelussasi kokonaan maalaiset, jotka eivät sovi sinun maailmankartallesi mihinkään luokkaan.

Vierailija
439/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ajanviettotapoja maaseudulla on, kun kulttuuripalvelut ovat niin vähäiset? Tulee mieleen lähinnä ulkona liikkuminen, koiran linkittäminen ja television katselu. Talvella moni tuntuu ajelevan moottorikelkalla. On todella perinteistä. 

Toisaalta kaupunkilaista keskiluokkaista elämää sävyttää erilaisissa kissanristiäisissä, harrastepiireissä ja kulttuuritapahtumissa juokseminen. Ymmärrän kyllä, ettei sekään ole kaikkia varten. Kiehtoo tavallaan ajatus maallemuutosta, mutta siten, että koti sijaitaisi 15min ajomatkan päässä kaupungin keskustasta. Siihen aika vaikea päästä ainakin pk-seudulla.

Yritätkö ihan vakavissasi väittää, että yhtämittaista kulttuuritilaisuuksissa ja muissa kissanristiäisissä juoksemista kaupunkilaisten elämä on? En ole ihan varma, pitäisikö tuota väitettä itkeä vain nauraa, kun omat kokemukseni kaupunkiasumisesta ovat Valkeakoski ja Kotka. Mitä luokkaeroihin tulee, niin minusta niissä molemmissa oli enemmän työväenluokkaa kuin sellaista keskiluokkaa, jota tapaan enemmän maalla.

Anteeksi jos luokittelu menee pieleen, kun en ole opiskellut sosiologiaa kuin aineopintojen verran.

Vierailija
440/444 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava uupui vakavasti kaupungissa ja muutti pienelle paikkakunnalle. Paikka vastaa oikeasti kokoluokaltaan Pihtiputaan kirkonkylää, mutta sen läpi ei kulje edes isoa tietä. Asuu edullisesti vuokralla vanhassa asunnossa. Suunnitellut paluuta kaupunkiin, mutta ratkaisua ei ole näköpiirissä. Pohti juuri keväällä, että jääkö paikkakunnalle ikuisesti.