Olispa ilmastointi, rupee taas kuumuus nouseen täällä kerrostalo betonikopissa
Säälin itseäni.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myös ohut kasteltu pyyhe jalkaterien päälle laitettuna viilentää koko kroppaa, siis nukkumaan mentäessä. Parempi vielä jos se peittää jalat polvista alaspäin. Viileä jalkakylpykin auttanee, mutta jos ei jaksa läträtä. Mikrokuitupyyhe on tohon parasta kun sen saa väännetty riittävän kuivaksi mutta viilentää silti.
En ihan usko tuohon, koska viileä suihkukin vain loppujen lopuksi kuumentaa kehoa. Jotkut juovat myös siksi lämpimiä juomia, ettei keho loppujen lopuksi lämpenekin
Piimä on paras juoma jos kuuma. Haalea suihku on paras, toki lopuksi kastelee suihkun seinät kylmällä vedellä. Paskapuhetta tuollainen että viileä suihku lopuksi kuumentaa kehoa, ihan sama teho kuin käy uimassa, viilentää sopivasti. Kuuma kuumentaa kehoa, esimerkiksi sauna
Vain vähäksi aikaa! Sitten käy toisin!
Jep! Ihmisen keho on niin iso ja monimutkainen, ettei sitä toisenlaisilla lämpötiloilla muuteta! Verikin on aina lämmintä ensin ihmisestä valuessaan. Ensiapuohjeissa myös esim lämpöhalvaukseen ei missään nimessä kylmää juotavaa
Kylmä suihku laittaa kehon lämmitystilaan. Auttaa hetkeksi, vähän samalla tavalla kuin pakkasella housuunsa pissaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myös ohut kasteltu pyyhe jalkaterien päälle laitettuna viilentää koko kroppaa, siis nukkumaan mentäessä. Parempi vielä jos se peittää jalat polvista alaspäin. Viileä jalkakylpykin auttanee, mutta jos ei jaksa läträtä. Mikrokuitupyyhe on tohon parasta kun sen saa väännetty riittävän kuivaksi mutta viilentää silti.
En ihan usko tuohon, koska viileä suihkukin vain loppujen lopuksi kuumentaa kehoa. Jotkut juovat myös siksi lämpimiä juomia, ettei keho loppujen lopuksi lämpenekin
Piimä on paras juoma jos kuuma. Haalea suihku on paras, toki lopuksi kastelee suihkun seinät kylmällä vedellä. Paskapuhetta tuollainen että viileä suihku lopuksi kuumentaa kehoa, ihan sama teho kuin käy uimassa, viilentää sopivasti. Kuuma kuumentaa kehoa, esimerkiksi sauna
Pelkkä kastautuminen tai hetken uiminen viilentää ihon vain pinnalta ja vain hetkellisesti. Itselläni on tapana istua tuossa omassa rannassa matalassa vedessä kaulaa myöten jopa tunti, toistakin että myös sisäelimet ehtivät alkaa jäähtyä. Sen jälkeen olo pysyy mukavan viileänä paljon pidempään.
Ei ne sun sisäelimet viilenny sieltä mihinkään! Saat hetkellisen avun ja se siitä!
Sisäelinten lämpötila on aina sama ja siihen on olemassa ihan omat järjestelmät kehossa! Olisi tuhoisaa, jos niiden lämpötila muuttuisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myös ohut kasteltu pyyhe jalkaterien päälle laitettuna viilentää koko kroppaa, siis nukkumaan mentäessä. Parempi vielä jos se peittää jalat polvista alaspäin. Viileä jalkakylpykin auttanee, mutta jos ei jaksa läträtä. Mikrokuitupyyhe on tohon parasta kun sen saa väännetty riittävän kuivaksi mutta viilentää silti.
En ihan usko tuohon, koska viileä suihkukin vain loppujen lopuksi kuumentaa kehoa. Jotkut juovat myös siksi lämpimiä juomia, ettei keho loppujen lopuksi lämpenekin
Piimä on paras juoma jos kuuma. Haalea suihku on paras, toki lopuksi kastelee suihkun seinät kylmällä vedellä. Paskapuhetta tuollainen että viileä suihku lopuksi kuumentaa kehoa, ihan sama teho kuin käy uimassa, viilentää sopivasti. Kuuma kuumentaa kehoa, esimerkiksi sauna
Vain vähäksi aikaa! Sitten käy toisin!
Jep! Ihmisen keho on niin iso ja monimutkainen, ettei sitä toisenlaisilla lämpötiloilla muuteta! Verikin on aina lämmintä ensin ihmisestä valuessaan. Ensiapuohjeissa myös esim lämpöhalvaukseen ei missään nimessä kylmää juotavaa
Kylmä suihku laittaa kehon lämmitystilaan. Auttaa hetkeksi, vähän samalla tavalla kuin pakkasella housuunsa pissaaminen.
Hetkeksi!
Helsingin keskustassa, 40-luvulla rakennettu paksuseinäinen kivitalo ja pysyy viileänä ihanasti.
On meillä ilppikin, mutta ei sille ole koskaan ollut tarvetta ennen elokuun puoliväliä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onhan siellä kennostossa palvelut lähellä (karaokeräkälä talon kivijalassa)
Ei ole. Siksi sinä et varmaan kerrostalossa viihtyisikään.
Vierailija kirjoitti:
Tee kylmävesipulloja, laita muovipulloihin vettä ja pakastimeen, jäätyneillä pulloilla viilennä ihoasi. Myös lakanat pakkaseen ja petaa juuri ennen nukkumaan menoa. Tuuletin auttaa myös.
Ilp on ratkaisu
Anteeksi, mutta mikähän helvetti on terminen yö? Mahdatteko tarkoittaa trooppista yötä?
Ilmastointilaitteita saa kaupasta. Myös caravan ILP kannattaa ottaa harkintaan. Monoblock, onhan noita. Tai teet vaan alipaineen huoneistoissa ja korvausilma yöllä MH ikkunasta.
-Kylmät kädet
Hanki viilennyslaite. Joko ilmalämpöpumppu tai siirrettävä ilmastointilaite. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta mikähän helvetti on terminen yö? Mahdatteko tarkoittaa trooppista yötä?
Kesällä yötä ei tule. Talvella yö alkaa vähän ennen klo 16.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta mikähän helvetti on terminen yö? Mahdatteko tarkoittaa trooppista yötä?
On sama kuin trooppiset yöt. Suomessa silloin kun missään vaiheessa yöllä klo 21- 9 lämpötila ei laske alle 20 asteen
4 vuotta vanha siirrettävä ilmastointilaite puhaltaa parhaillaan. Hyvin viilentää, putki ulos ikkunasta ja alkaa huoneet jäähtymään. Helppoa ja halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta mikähän helvetti on terminen yö? Mahdatteko tarkoittaa trooppista yötä?
On sama kuin trooppiset yöt. Suomessa silloin kun missään vaiheessa yöllä klo 21- 9 lämpötila ei laske alle 20 asteen
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hellettä luvassa huomenna ja maanantaina, sitten onneksi viilenee taas. Etköhän selviä.
Ei nämä pölijät selviä, verhot auki aurinkoon ja ikkunat auki päivällä, sitten märistään kun on kuuma. Meillä on etelään ikkunat ja verhot kiinni yötä päivää, yöllä kolmet verhot kun ei pimeää tule ollenkaan, sisälämpötila 22
Meillä on neljä huonetta auringon puolella ja sälekaihtiomet ja pimennysverhot kaikissa ikkunoissa. Aamulla lämpötila oli useimmmiten 24C ja siitä se nousio kolmeen kymppiin jo perushelteellä.
- Neljä vuotta sitten hankittiin 'oikea' viilennin ja samana kesänä lehtien lööpit 'käristyskupolista' lakkasivat pelottamasta. Mikä hassuinta, neljän huoneen jonon ääripäässä olkkarissa olevan sisäyksikön vaikutus yltää kaikkialle ja olo on kesäisen mukavaa ja vilpoista, kun pyyntö on 24C ja puhallus automaatilla. Toki shortsivarustus ja hihaton paita kotioloissa. Parvekkeella oleva ulkoyksikön ääntä kuunnellessa voi jopa ilman nuottikorvaa oleva henkilö sanoa, että 'mylly käy sukkasillaan'.
Voin suositella!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hellettä luvassa huomenna ja maanantaina, sitten onneksi viilenee taas. Etköhän selviä.
Ei nämä pölijät selviä, verhot auki aurinkoon ja ikkunat auki päivällä, sitten märistään kun on kuuma. Meillä on etelään ikkunat ja verhot kiinni yötä päivää, yöllä kolmet verhot kun ei pimeää tule ollenkaan, sisälämpötila 22
teillä ei sitten ilmeisesti betoniseinät kerää lämpöä..koska täällä kunnon helteillä nousee sisälämpö 29c vaikka on kuinka pimennysverhot edessä ja ikkunat kiinni. 22c lämpötilaan päästään vain talvella.
Tämä. Nyt meillä on ilmalämpöpumppu, kun viime kesänä kyllästyttiin lopullisesti viettämään iso osa heinäkuusta 31-asteisessa asunnossa, mutta aikaisemmin joka kevät lämpötila nousi 25 asteeseen, kun vähänkään paistoi aurinko, edes normaalilla kesäkelillä tulos oli 27-28 astetta, ja helteillä meni 30 astetta rikki. Ihan sama, miten monta kerrosta pimennysverhoja ja sälekaihtimia oli ikkunoiden edessä, ja ihan sama, vaikka piti ikkunoita ja joskus oviakin auki yöllä viileämpään aikaan, niin seuraavan kerran alkoi viiletä vasta talven tultua.
Mulla sama ongelma rivitalossa. Asunto lämpiää liikaa jo ennen virallisia hellelukemia, jos on yli 20 astetta ja vähänkään aurinko pääsee paistamaan ikkunoihin. Ja yölläkään ei voi ikkunoita pitää auki, kun naapurin 70+ rouva käy tupakalla aamuyölle asti. Jos pidän auki, niin pitää vahtia avoimen ikkunan/terassin oven edessä, milloin naapurin ovi kolahtaa ja sitten äkkiä sulkea omat ovet ja ikkunat ennen kuin rouva ehtii sytyttää tupakan. Tällaista on arki kesäisin, eikä työkyvyttömänä ole varaa omakotitaloon muuttaa.. Täksi kesäksi ripustin aurinkopurjeen terassille, jos se pari astetta viilentäisi, kun ei pääse suoraan laseihin paahtamaan. Keittiön ikkunassa on lakana ulkopuolella.
Kun on tullut kärvisteltyä kuumassa asunnossa, niin en tajua näitä ohjeita märistä lakanoista tai märistä pyyhkeistä sängyssä, kun nehän ovat viileitä sen ehkä muutaman minuutin, ja sitten ne vain pahentavat asiaa, kun tekevät trooppisen sademetsän sänkyyn.
Samoin kylmän suihkun ilo kestää sen hetken, kun on siellä suihkun alla. Heti, kun sieltä pois tulee, kroppa alkaa lämmittää entistä enemmän, kun kuvittelee, että iho palelee. Eli muutaman minuutin päästä on entistä enemmän kuuma ja hiki.
Vierailija kirjoitti:
4 vuotta vanha siirrettävä ilmastointilaite puhaltaa parhaillaan. Hyvin viilentää, putki ulos ikkunasta ja alkaa huoneet jäähtymään. Helppoa ja halpaa.
Ei onnistu tämäkään tupakoitsijan naapurissa, kun savut tulee sisälle siitä ikkunanraosta.
Mutta onhan siellä kennostossa palvelut lähellä (karaokeräkälä talon kivijalassa)