Minkä ikäinen on iäkäs?
Iltalehden juttu: "Seitsenkymppistä naista odotti järkyttävä näky pikkuveljensä kotitilalla Kiuruvedellä 19. maaliskuuta. Iäkäs veli lojui kuolleena traktorihallin lattialla.".
Eli kuollut mies oli alle 70. Iäkäs?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/af67db56-6524-4000-bacb-3d7f86e0ab54
Kommentit (40)
Ikääntyminen ei ole lineaarista. Joku voi olla biokogisesti vanha ja loppuun kulunut jopa 35 vuotiaana.
Kela on määritellyt ihmiselle käyttöiän, se ei ole sama kuin elinikä, vaan täysin yksilöllinen, yhteiskuntaa hyödyttävä tuottava ja ja hyödyttävä ikä. Mistä tässä alkaa vanhuus yleisesti, niin ehkä +45. Mutta ryhmään voi kuulua yhtä hyvin +19 vuotias.
Hyvää iltaa.
En sano lukuja.
Joku triggeröityy
kuitenkin. x
Miksi tälläistä edes kysytään? Ihan oikeasti. Onko iäkkyys jotain huonompaa? Ei se ennen ollut, iäkkäitä pidettiin yhteisöjen viisaimpina, koska heillä oli eniten sekä kokemus- että muutakin tietokertymää. Miten nämä venhemmat viisaat olisivat yhtäkkiä "pois käytöstä" - no eivätpä ole. Naurettava ajatus ääliölaumalta!
999 vuotias on iäkäs nuoremman näkökulmasta. Saattaa olla ikinuori. Sielujen ikä voi olla ikiaikainen.
jotenkin en osaa nähdä 60 vuotiaita "iäkkäinä" vaikka pääseväthän sen ikäiset pian eläkkeelle. En edes 65 vuotiasta. Iäkäs on enemmänkin sellainen ehkä yli 75v. Tämä siis kolmikypäisen mielipide.
Kyllähän 60 on jo paljon. Ettei mikään nuori enää. Jotkut saattaa laittaa itteensä tyyliin veteraanipissis ja se suotakoon heille. Olen mieluummin 60+ ja näytän maatuskalta. Koska ikä näkyy kuitenkin ihmisestä enkä halua olla korni.
Kauhean nuoria laitatte tähän. Katsokaa sitten jos joku on 80, sekin on vain ulkokuori.
Nykynuori sehän on jo vanha känykkäpelle sanoisin 25-30 max on jo iäkäs.
Eiköhän jokainen elossa oleva ole iäkäs. Vastakohta olisi iätön. Vrt. siivekäs-siivetön, parrakas-parraton. Ihan yhtä hassu sana on ikääntyvä.
Iäkäs +75 ja vanha + 85 ja vanhus + 90.
T. Hoitaja kotihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
30-vuotias? Ikääntyminen kiihtyy ja raihnaistuminen alkaa. Rypyt tulee ja nivelet soi viimeisiään.
On kyllä aika huonot elämäntavat pitänyt olla jos kolmekymppisenä on jo ryppyjä ja nivelvaivoja.
Olen 67 mutta en omasta mielestäni vielä iäkäs, kun taas 89-vuotias äitini on iäkäs kaikkien mielestä, myös omastaan.
Onpa monenlaisia kommentteja. Ja iäkkyys ei mielestäni todellakaan ole jotain huonompaan, kunhan muuten vaan kysyin.
Jokainen ikävaihe on yhtä arvokas ja väistämätön, kunnes kuollaan.
Ap. 67 vuotias
Miten te aina takerrutte noihin ikäjuttuihin? Onko tosissaan noin heikko itsetunto?
Duunari alkaa olla iäkäs jo siinä 75-80v. Akateeminen ehkä 85-90v. Moni akateeminen tekee vielä töitä 80+. Esimerkiksi juuri satavuotiaana kuollut tri Greenspan jäi päivätöistä eläkkeelle vasta kasikymppisenä.
Iäkäs on sellainen, jolla on ikä. Vastaavasti nisäkäs on sellainen, jolla on nisä(t).
70...
Mutta esim työelämässä voisin kuvata iäkkäämmääksi työntekijäksi esim 60+ ikäisiä