Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen on iäkäs?

Vierailija
27.06.2026 |

Iltalehden juttu: "Seitsenkymppistä naista odotti järkyttävä näky pikkuveljensä kotitilalla Kiuruvedellä 19. maaliskuuta. Iäkäs veli lojui kuolleena traktorihallin lattialla.".

 

Eli kuollut mies oli alle 70. Iäkäs?

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/af67db56-6524-4000-bacb-3d7f86e0ab54

 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70...

 

Mutta esim työelämässä voisin kuvata iäkkäämmääksi työntekijäksi esim 60+ ikäisiä

Vierailija
22/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyminen ei ole lineaarista. Joku voi olla biokogisesti vanha ja loppuun kulunut jopa 35 vuotiaana. 

Kela on määritellyt ihmiselle käyttöiän, se ei ole sama kuin elinikä, vaan täysin yksilöllinen, yhteiskuntaa hyödyttävä tuottava ja ja hyödyttävä ikä. Mistä tässä alkaa vanhuus yleisesti, niin ehkä +45. Mutta ryhmään voi kuulua yhtä hyvin +19 vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Hyvää iltaa.

En sano lukuja.

Joku triggeröityy

kuitenkin. x

Vierailija
24/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tälläistä edes kysytään? Ihan oikeasti. Onko iäkkyys jotain huonompaa? Ei se ennen ollut, iäkkäitä pidettiin yhteisöjen viisaimpina, koska heillä oli eniten sekä kokemus- että muutakin tietokertymää. Miten nämä venhemmat viisaat olisivat yhtäkkiä "pois käytöstä" - no eivätpä ole. Naurettava ajatus ääliölaumalta!

Vierailija
25/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80v

Vierailija
26/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

999 vuotias on iäkäs nuoremman näkökulmasta. Saattaa olla ikinuori. Sielujen ikä voi olla ikiaikainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin en osaa nähdä 60 vuotiaita "iäkkäinä" vaikka pääseväthän sen ikäiset pian eläkkeelle. En edes 65 vuotiasta. Iäkäs on enemmänkin sellainen ehkä yli 75v. Tämä siis kolmikypäisen mielipide.

Vierailija
28/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän 60 on jo paljon. Ettei mikään nuori enää. Jotkut saattaa laittaa itteensä tyyliin veteraanipissis ja se suotakoon heille. Olen mieluummin 60+ ja näytän maatuskalta. Koska ikä näkyy kuitenkin ihmisestä enkä halua olla korni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean nuoria laitatte tähän. Katsokaa sitten jos joku on 80, sekin on vain ulkokuori.

Vierailija
30/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuori sehän on jo vanha känykkäpelle sanoisin 25-30 max on jo iäkäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen elossa oleva ole iäkäs. Vastakohta olisi iätön. Vrt. siivekäs-siivetön, parrakas-parraton. Ihan yhtä hassu sana on ikääntyvä. 

Vierailija
32/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs +75 ja vanha + 85 ja vanhus + 90.

T. Hoitaja kotihoidossa.

Vierailija
34/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30-vuotias? Ikääntyminen kiihtyy ja raihnaistuminen alkaa. Rypyt tulee ja nivelet soi viimeisiään.

On kyllä aika huonot elämäntavat pitänyt olla jos kolmekymppisenä on jo ryppyjä ja nivelvaivoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla yli 32v

Vierailija
36/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 67 mutta en omasta mielestäni vielä iäkäs, kun taas 89-vuotias äitini on iäkäs kaikkien mielestä, myös omastaan.

Vierailija
37/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa monenlaisia kommentteja. Ja iäkkyys ei mielestäni todellakaan ole jotain huonompaan, kunhan muuten vaan kysyin. 

Jokainen ikävaihe on yhtä arvokas ja väistämätön, kunnes kuollaan.

 

Ap. 67 vuotias

Vierailija
38/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te aina takerrutte noihin ikäjuttuihin? Onko tosissaan noin heikko itsetunto?

Vierailija
39/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunari alkaa olla iäkäs jo siinä 75-80v. Akateeminen ehkä 85-90v. Moni akateeminen tekee vielä töitä 80+. Esimerkiksi juuri satavuotiaana kuollut tri Greenspan jäi päivätöistä eläkkeelle vasta kasikymppisenä.

Vierailija
40/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs on sellainen, jolla on ikä. Vastaavasti nisäkäs on sellainen, jolla on nisä(t).