HS: Italiassa alle 14-vuotiaat eivät saa olla kotona yksin, eivätkä matkustaa bussilla yksin
https://www.hs.fi/kirjeenvaihtajat/art-2000012074822.html
"Italiassa holhotaan myös teini-ikäisiä, joista moni ei saa matkustaa yksin bussilla."
Minusta tuo ei ole holhoamista, vaan vastuullista vanhemmuutta. Samaa toivoisin Suomeenkin.
Kommentit (49)
Italiassa kotoa muutetaan pois vasta 30 - 40vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vihervassarit ja demarit vastustavat lasten suojelua, koska silloin lemmikit eivät voisi raizkata ja hakata valkoisia lapsia.
Eikä myydä huumeita. Sitäkin nämä lapset tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Ruoholahdessa leikkipuistossa pienet somalapset noin klo 22 ulkona ilman vanhempia. Pirkkolassa sama ilmiö, nämä somalilapset yksin ulkona hengaamassa. Miksi nämä vanhemmat eivät hoida lapsiaan?
Eihän omat lapsesi rieku ulkona yömyöhään?
Suomessa kakarat saa riekkua ulkona yömyöhään vailla mitään rajoja ja sitten ihmetellään ja itketään kun on raiskattu, käyttää huumeita yms.
Äidit ja perhe on arvossa, mutta johtuuko se siitä että naiset ovat epäitsenäisempiä, ei ole töissä, perheen huolto on ainoa tapa olla arvokas. Muna vai kana?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kakarat saa riekkua ulkona yömyöhään vailla mitään rajoja ja sitten ihmetellään ja itketään kun on raiskattu, käyttää huumeita yms.
Tämä! Päivälläkin voi kavereiden kanssa hengata jos on puhtaat jauhot pussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.
Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.
Vain vastuuton vanhempi antaa lapsen kulkea yksin ulkona noiden aikojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoholahdessa leikkipuistossa pienet somalapset noin klo 22 ulkona ilman vanhempia. Pirkkolassa sama ilmiö, nämä somalilapset yksin ulkona hengaamassa. Miksi nämä vanhemmat eivät hoida lapsiaan?
Eihän omat lapsesi rieku ulkona yömyöhään?
Värillisiä lapsia ei mikään uhkaa, omat ei ahista. Valkoisille eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi Italiassa ei ole nuorisorikollisuutta kovin paljoa, koska vanhemmat pitävät huolen lapsistaan. Parempi maa lasten kasvatuksessa.
Harva suomalainen vanhempi haluaisi kuitenkaan lapsensa asuvan kotona kolmekymppiseksi, kuten Italiassa on tapana.
Niin, kun meillä voi nuori muuttaa yhteiskunnan maksaman asumistuen turvin omaan kämppään, mikä on veronmaksajien kannalta hyvin kalliiksi tuleva malli.
Todennäköisemmin tulee uusia veronmaksajia, jos lapsi muuttaa omilleen alle nelikymppisenä. Haluaisitko itse asua appivanhempien valvovan silmän alla?
Vierailija kirjoitti:
Äidit ja perhe on arvossa, mutta johtuuko se siitä että naiset ovat epäitsenäisempiä, ei ole töissä, perheen huolto on ainoa tapa olla arvokas. Muna vai kana?
Italiassa naiset ovat itsenäisiä ja käy töissä. Miten se liittyy siihen että mihin kellonaikaan lapset saa olla ulkona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.
Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.
Ei tarvitse sellaisia harrastuksia missä pitää olla yömyöhään.
Sitten joitakin harrastusryhmiä riittää vain muutamille. Samaa tilaa kun ei voi käyttää yhtä aikaa useampi ryhmä. Siksi osalla harrastus on järkevään aikaan, osalla myöhemmin, kun ryhmiä on useampi peräkkäin samassa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoholahdessa leikkipuistossa pienet somalapset noin klo 22 ulkona ilman vanhempia. Pirkkolassa sama ilmiö, nämä somalilapset yksin ulkona hengaamassa. Miksi nämä vanhemmat eivät hoida lapsiaan?
Eihän omat lapsesi rieku ulkona yömyöhään?
Värillisiä lapsia ei mikään uhkaa, omat ei ahista. Valkoisille eri juttu.
Et vastannut kysymykseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.
Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.
Ei tarvitse sellaisia harrastuksia missä pitää olla yömyöhään.
Ei nuo kellonajat ole vielä yömyöhää. On ihan tavallista, että lasten treenivuorot, tanssitunnit, ym. alkaa vasta klo 18. Jos harrastus päättyy vaikka 19.30, moni esimerkiksi nelos-vitosluokkalainen voi kulkea itsekseen kotiin. (Riippuen matkasta, seudusta, lapsesta itsestään, jne.)
Kesäiltoina teinit voi myös hengata esmerkiksi puistossa tai uimassa. Voivat ihan hyvin olla pidempään kuin 20.30, jos ei ole levotonta seutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.
Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.
Ei tarvitse sellaisia harrastuksia missä pitää olla yömyöhään.
Sitten joitakin harrastusryhmiä riittää vain muutamille. Samaa tilaa kun ei voi käyttää yhtä aikaa useampi ryhmä. Siksi osalla harrastus on järkevään aikaan, osalla myöhemmin, kun ryhmiä on useampi peräkkäin samassa tilassa.
On niin paljon sellaisia harrastuksia mitä voi harrastaa päivälläkin. Onko pakko juuri sinne tunkea mikä on myöhään illalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.
Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.
Vain vastuuton vanhempi antaa lapsen kulkea yksin ulkona noiden aikojen jälkeen.
Höpö, höpö. Riippuu niin monesta seikasta. Ei Helsinkikään muutu mystisesti vaaralliseksi klo 19.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole tyttäret jakamassa juovuksissa persettä kaupungilla kuten täällä.
Olisikin vain alkoholia. Nykyään käytetään huumeita. Suomi on Euroopan johtava maa nuorten huumekuolemissa.
Taidankin mennä kasvattamaan tulevat lapseni Italiaan, tai ainakin vähintään italialaiseen tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.
Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.
Vain vastuuton vanhempi antaa lapsen kulkea yksin ulkona noiden aikojen jälkeen.
Höpö, höpö. Riippuu niin monesta seikasta. Ei Helsinkikään muutu mystisesti vaaralliseksi klo 19.
Ala-astelaisella ei ole mitään asiaa ulos noin myöhään. Harrastukset ovat 14-18 välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.
Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.
Ei tarvitse sellaisia harrastuksia missä pitää olla yömyöhään.
Sitten joitakin harrastusryhmiä riittää vain muutamille. Samaa tilaa kun ei voi käyttää yhtä aikaa useampi ryhmä. Siksi osalla harrastus on järkevään aikaan, osalla myöhemmin, kun ryhmiä on useampi peräkkäin samassa tilassa.
On niin paljon sellaisia harrastuksia mitä voi harrastaa päivälläkin. Onko pakko juuri sinne tunkea mikä on myöhään illalla?
Kun niillä lapsilla itsellään on ihan omat kiinnostuksenkohteensa, uskotko sitä. Voi olla laji, jonka on aloittanut vaikka 5-vuotiaana ja jota haluaa ehdottomasti harrastaa. Niin pitäisikö sanoa muutaman vuoden kuluttua, että kuule, et voi jatkaa, kun treeniaika muuttui hieman myöhäisemmäksi. 🤣
Eivät ole tyttäret jakamassa juovuksissa persettä kaupungilla kuten täällä.