Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Italiassa alle 14-vuotiaat eivät saa olla kotona yksin, eivätkä matkustaa bussilla yksin

Vierailija
26.06.2026 |

https://www.hs.fi/kirjeenvaihtajat/art-2000012074822.html

 

"Italiassa holhotaan myös teini-ikäisiä, joista moni ei saa matkustaa yksin bussilla."

 

Minusta tuo ei ole holhoamista, vaan vastuullista vanhemmuutta. Samaa toivoisin Suomeenkin.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole tyttäret  jakamassa juovuksissa persettä kaupungilla kuten täällä.

Vierailija
22/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa kotoa muutetaan pois vasta 30 - 40vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihervassarit ja demarit vastustavat lasten suojelua, koska silloin lemmikit eivät voisi raizkata ja hakata valkoisia lapsia. 

Eikä myydä huumeita. Sitäkin nämä lapset tekevät.

Vierailija
24/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoholahdessa leikkipuistossa pienet somalapset noin klo 22 ulkona ilman vanhempia. Pirkkolassa sama ilmiö, nämä somalilapset yksin ulkona hengaamassa. Miksi nämä vanhemmat eivät hoida lapsiaan?

Eihän omat lapsesi rieku ulkona yömyöhään?

Vierailija
25/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kakarat saa riekkua ulkona yömyöhään vailla mitään rajoja ja sitten ihmetellään ja itketään kun on raiskattu, käyttää huumeita yms.

Vierailija
26/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit ja perhe on arvossa, mutta johtuuko se siitä että naiset ovat epäitsenäisempiä, ei ole töissä, perheen huolto on ainoa tapa olla arvokas. Muna vai kana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kakarat saa riekkua ulkona yömyöhään vailla mitään rajoja ja sitten ihmetellään ja itketään kun on raiskattu, käyttää huumeita yms.

Tämä! Päivälläkin voi kavereiden kanssa hengata jos on puhtaat jauhot pussissa.

Vierailija
28/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.

Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.

Vain vastuuton vanhempi antaa lapsen kulkea yksin ulkona noiden aikojen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoholahdessa leikkipuistossa pienet somalapset noin klo 22 ulkona ilman vanhempia. Pirkkolassa sama ilmiö, nämä somalilapset yksin ulkona hengaamassa. Miksi nämä vanhemmat eivät hoida lapsiaan?

Eihän omat lapsesi rieku ulkona yömyöhään?

Värillisiä lapsia ei mikään uhkaa, omat ei ahista. Valkoisille eri juttu. 

Vierailija
30/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi Italiassa ei ole nuorisorikollisuutta kovin paljoa, koska vanhemmat pitävät huolen lapsistaan. Parempi maa lasten kasvatuksessa. 

Harva suomalainen vanhempi haluaisi kuitenkaan lapsensa asuvan kotona kolmekymppiseksi, kuten Italiassa on tapana.

Niin, kun meillä voi nuori muuttaa yhteiskunnan maksaman asumistuen turvin omaan kämppään, mikä on veronmaksajien kannalta hyvin kalliiksi tuleva malli.

Todennäköisemmin tulee uusia veronmaksajia, jos lapsi muuttaa omilleen alle nelikymppisenä. Haluaisitko itse asua appivanhempien valvovan silmän alla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit ja perhe on arvossa, mutta johtuuko se siitä että naiset ovat epäitsenäisempiä, ei ole töissä, perheen huolto on ainoa tapa olla arvokas. Muna vai kana?

Italiassa naiset ovat itsenäisiä ja käy töissä. Miten se liittyy siihen että mihin kellonaikaan lapset saa olla ulkona?

Vierailija
32/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.

Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.

Ei tarvitse sellaisia harrastuksia missä pitää olla yömyöhään.

Sitten joitakin harrastusryhmiä riittää vain muutamille. Samaa tilaa kun ei voi käyttää yhtä aikaa useampi ryhmä. Siksi osalla harrastus on järkevään aikaan, osalla myöhemmin, kun ryhmiä on useampi peräkkäin samassa tilassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoholahdessa leikkipuistossa pienet somalapset noin klo 22 ulkona ilman vanhempia. Pirkkolassa sama ilmiö, nämä somalilapset yksin ulkona hengaamassa. Miksi nämä vanhemmat eivät hoida lapsiaan?

Eihän omat lapsesi rieku ulkona yömyöhään?

Värillisiä lapsia ei mikään uhkaa, omat ei ahista. Valkoisille eri juttu. 

Et vastannut kysymykseeni.

Vierailija
34/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.

Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.

Ei tarvitse sellaisia harrastuksia missä pitää olla yömyöhään.

Ei nuo kellonajat ole vielä yömyöhää. On ihan tavallista, että lasten treenivuorot, tanssitunnit, ym. alkaa vasta klo 18. Jos harrastus päättyy vaikka 19.30, moni esimerkiksi nelos-vitosluokkalainen voi kulkea itsekseen kotiin. (Riippuen matkasta, seudusta, lapsesta itsestään, jne.)

 

Kesäiltoina teinit voi myös hengata esmerkiksi puistossa tai uimassa. Voivat ihan hyvin olla pidempään kuin 20.30, jos ei ole levotonta seutua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.

Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.

Ei tarvitse sellaisia harrastuksia missä pitää olla yömyöhään.

Sitten joitakin harrastusryhmiä riittää vain muutamille. Samaa tilaa kun ei voi käyttää yhtä aikaa useampi ryhmä. Siksi osalla harrastus on järkevään aikaan, osalla myöhemmin, kun ryhmiä on useampi peräkkäin samassa tilassa.

On niin paljon sellaisia harrastuksia mitä voi harrastaa päivälläkin. Onko pakko juuri sinne tunkea mikä on myöhään illalla?

Vierailija
36/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.

Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.

Vain vastuuton vanhempi antaa lapsen kulkea yksin ulkona noiden aikojen jälkeen.

Höpö, höpö. Riippuu niin monesta seikasta. Ei Helsinkikään muutu mystisesti vaaralliseksi klo 19.

Vierailija
37/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole tyttäret  jakamassa juovuksissa persettä kaupungilla kuten täällä.

Olisikin vain alkoholia. Nykyään käytetään huumeita. Suomi on Euroopan johtava maa nuorten huumekuolemissa.

Vierailija
38/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidankin mennä kasvattamaan tulevat lapseni Italiaan, tai ainakin vähintään italialaiseen tyyliin.

Vierailija
39/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.

Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.

Vain vastuuton vanhempi antaa lapsen kulkea yksin ulkona noiden aikojen jälkeen.

Höpö, höpö. Riippuu niin monesta seikasta. Ei Helsinkikään muutu mystisesti vaaralliseksi klo 19.

Ala-astelaisella ei ole mitään asiaa ulos noin myöhään. Harrastukset ovat 14-18 välissä.

Vierailija
40/49 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.

Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.

Ei tarvitse sellaisia harrastuksia missä pitää olla yömyöhään.

Sitten joitakin harrastusryhmiä riittää vain muutamille. Samaa tilaa kun ei voi käyttää yhtä aikaa useampi ryhmä. Siksi osalla harrastus on järkevään aikaan, osalla myöhemmin, kun ryhmiä on useampi peräkkäin samassa tilassa.

On niin paljon sellaisia harrastuksia mitä voi harrastaa päivälläkin. Onko pakko juuri sinne tunkea mikä on myöhään illalla?

Kun niillä lapsilla itsellään on ihan omat kiinnostuksenkohteensa, uskotko sitä. Voi olla laji, jonka on aloittanut vaikka 5-vuotiaana ja jota haluaa ehdottomasti harrastaa. Niin pitäisikö sanoa muutaman vuoden kuluttua, että kuule, et voi jatkaa, kun treeniaika muuttui hieman myöhäisemmäksi. 🤣